Plat dak lijkt als klankkast te fungeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 07:59
Beste Tweakers,

Ik woon sinds een halfjaar op de bovenste verdieping van een appartementengebouw dat in 2006 gebouwd is. Sinds ik er woon viel het me al op dat het vrij gehorig is, maar sinds vanavond begin ik te vermoeden dat er meer aan de hand is. Op dit moment hebben mijn buren drie verdiepingen lager en schuin onder mij een feestje en het geluid lijkt bij mij uit het plafond te komen. Ik hoor niet alleen de bas maar ook zachte stemgeluiden. Het lijkt wel of het geluid via de muren omhoog komt en vervolgens als het niet meer verder kan mijn plafond het als een soort klankkast weerkaatst.

Heeft iemand anders hier ervaring mee gehad en hoe hebben jullie het opgelost?

Groet,
Een gekwordende tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
heb je een toilet / badkamer met een centrale ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
99ruud99 schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:02:
heb je een toilet / badkamer met een centrale ventilatie?
Ik heb een eigen centrale afzuiging, maar volgens mij is die wel op een gedeelde buis aangesloten. Maar toch denk ik niet dat het hier aan kan liggen. Het appartement waar het geluid vandaan lijkt te komen is niet op deze gedeelde buis aangesloten. Het andere apartement is namelijk onderdeel van een andere kolom. Het lijkt echt via de betonnen muren omhoog te komen. Als ik mijn oor tegen de muur houd dan kan ik het ook nog beter horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
Dat zijn contactgeluiden, daar valt weinig tegenop te boxen, of je moet hele constructie willen maken met doos in doos dmv isolatieplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
Beton is inderdaad heel goed in geluid verplaatsen. Ik kan als ik de tv uit doe de buren ook wel horen praten en zelfs het gezin 3 huizen verderop is te verstaan. Zeker als ze net iets luider praten.
Als het hier gaat om een gedeelde draagmuur (dus massief gewapend beton, geen spouw) dan verbaasd het mij niets dat je dat goed hoort.

Zit er nog een holle ruimte boven jouw appartement, of is het plafond ook direct het dak met daar bovenop de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
Caelorum schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:48:
Beton is inderdaad heel goed in geluid verplaatsen. Ik kan als ik de tv uit doe de buren ook wel horen praten en zelfs het gezin 3 huizen verderop is te verstaan. Zeker als ze net iets luider praten.
Als het hier gaat om een gedeelde draagmuur (dus massief gewapend beton, geen spouw) dan verbaasd het mij niets dat je dat goed hoort.
Contactgeluiden verbazen mij ook niet. Het verbaast mij dat het specifiek uit het plafond lijkt te komen (ipv uit de muur). Ik zal morgen bij mijn onderbuurman vragen wat hij er van mee heeft gekregen (alhoewel dat natuurlijk ook subjectief is).
Zit er nog een holle ruimte boven jouw appartement, of is het plafond ook direct het dak met daar bovenop de isolatie?
Geen holle ruimte zover ik weet. Maar het zouden wel kanaalplaten kunnen zijn. Zouden die als klankkast kunnen fungeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:37
Hebben de buren onder jou het geluid ook ervaren en wellicht nog heftiger?
Pagina: 1