Diameter gat fundering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Beste mede tweakers,

Ik wil graag vanuit mijn meterkast door de kruipruimte heen richting mijn achtertuin verschillende kabels trekken:

3x - YMVK-as (2x2.5mm), 13.5mm;
1x - YMVK-as (4x6mm), 17.7mm;
1x - mantelbuis 20mm.

Ik heb de kabels nodig aparte groep schuur, aparte groep uitbouw (zonnepanelen), aparte groep tuin verlichting, aparte groep laadpaal en door de mantelbuis loopt een UTP grondkabel (vanwege de kwetsbaarheid toch naar in een mantel).

Als ik het totaal van de diameters op tel kom ik op 78,2mm uit. De funderingsbalk heeft als afmetingen 400x500mm.

Hoe groot moet nu de diameter van het gat zijn dan ik wil laten boren zodat alles er gemakkelijk doorheen past?? Is er een soort stelregel bijv. van de diameter x 1,…

Alvast bedankt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
Is het niet veel makkelijker om onder je funderingsbalk door te graven? Zo diep ligt het doorgaans nou ook weer niet. Gooi je er 1 of 2 110mm mantelbuizen onderdoor, alle ruimte die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Kan je niet beter 3 gaten van 25mm boren? Dat kan gewoon met de boorhamer, hoef je niet met diamant te (laten) doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Homehub schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:35:
Is het niet veel makkelijker om onder je funderingsbalk door te graven? Zo diep ligt het doorgaans nou ook weer niet. Gooi je er 1 of 2 110mm mantelbuizen onderdoor, alle ruimte die je nodig hebt.
Inderdaad gewoon er onderdoor gaan met je kabels. Boren in een fundering moet je nooit doen want je hebt dan kans dat je wapening gaat rotten en je fundering zwakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:03
Hoe diep zit je fundering? Hier liggen de mantelbuizen op de fundering. Steken door het peilmetselwerk.

2x 110 mm is aan te bevelen. Ik kreeg 4x6 mm2 grondkabel maar amper door 50 mm flexibele mantelbuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:34
btw, je zit nu wel fout te rekenen.
De kabels komen in een rondje te liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1_1hP3c5Ozc53unle_MbQAXQZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DmPi2HVJk6okOvUHHeeh8Xpl.png?f=user_large

dus als je 3 kabels wilt dan is dat 38.5mm omtrek.
Dan wil je natuurlijk dat er nog wat ruimte over is, dus ik zou binnenmaat minimaal 45mm pakken, dan heeft elke kabel 3 mm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:52
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:02:
btw, je zit nu wel fout te rekenen.
De kabels komen in een rondje te liggen:
[Afbeelding]

dus als je 3 kabels wilt dan is dat 38.5mm omtrek.
Dan wil je natuurlijk dat er nog wat ruimte over is, dus ik zou binnenmaat minimaal 45mm pakken, dan heeft elke kabel 3 mm speling.
En 3mm op een strakke leiding is al lastig. Waarom niet gewoon een mantelbuis met groter diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
Homehub schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:35:
Dat had ik eerst ook gehoopt, maar heb je wel weer kans op verzakkingen…

Ligt hier toch wel een meter onder maaiveld, en het grondwater zit hier in het westen wat hoger helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
Ernemmer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:44:
[...]

Inderdaad gewoon er onderdoor gaan met je kabels. Boren in een fundering moet je nooit doen want je hebt dan kans dat je wapening gaat rotten en je fundering zwakker wordt.
Is van de achtergevel hè, dus niet dragend als het goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:22
Kun je niet door het gemetstelde stenen muurtje wat op je fundering staat?
En anders eronder door.
Die balken liggen meestal op het zandbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
3dmazter schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:47:
Kun je niet door het gemetstelde stenen muurtje wat op je fundering staat?
En anders eronder door.
Die balken liggen meestal op het zandbed.
Nog niet aan gedacht maar ga in dan niet door de waterkering heen en krijg ik dan geen problemen met op trekkend vocht in de spouw?

Of gewoon boren en hiermee dicht maken?
https://www.bkm-shop.nl/a...-aquastop-fn-2100-310-ml/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
averroes1198 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:44:
[...]

Ligt hier toch wel een meter onder maaiveld, en het grondwater zit hier in het westen wat hoger helaas…
Staat je fundering op palen of op zand? Als er heipalen in de grond staan, kan je zonder enige risico onder je fundering door graven. In het westen van het land zijn de meeste huizen gefundeerd op palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Is van de achtergevel hè, dus niet dragend als het goed is!
Als er geen muur op staat is deze inderdaad niet dragend, maar als er wel iets op staat draag het toch echt iets.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
[...]

Ik vermoed dat je een onderheide fundering hebt (want kruipruimte); dan heb je echt geen kans op verzakken.

Als je toch gaat boren: precies in het midden van de balk. De wapening bevind zich (meestal...) aan de onder- en bovenkant. Boren geeft wel risico: de wapening zorgt voor sterkte, die wil je niet doorhalen. En als je 'm raakt krijg je goede kans op betonrot.
Pagina: 1