Quooker hendel stroef: demonteren = ok, maar hoe schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-08 09:28
Onze Quooker Fusion hendel beweegt stroef. (bouwjaar zou ik moeten uitzoeken)
Glassex (advies quooker) deed even wat, maar biedt xna enkele dagen steeds minder soelaas.
Via dit filmpje (en nog eentje) weet ik al hoe ik e.e.a. moet demonteren, maar de unit met het stroeve scharnierende onderdeel moet waarscxhijnlijk goed schoongemaakt worden.

Wat gebruik ik best om dit schoon te maken?
- meer glassex? (ga ik als eerste proberen)
- volledig in de schoonmaak azijn weken?
- WD40
- siliconenolie
- iets anders?

Ik begreep ergens dat er in die unit olie of vet oid is gebruikt om e.e.a. soepel te laten werken, misschien niet handig met azijn. Zitten verder geen elektrische onderdelen in, lijkt me (niet bedraad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Was dit je nog gelukt? Die van mij loopt ook stroef sinds een paar dagen dus denk kwestie van tijd dat ik hem ook moet gaan repareren...

Volgens mij is het een kwestie van invetten, of niet?

En hoe heb je de quooker los gekregen zonder je wasbak te verwijderen?

EDIT: heb het gevonden, je hebt een quooker serviceset nodig om het binnenwerk te vervangen van het hendeltje als het niet meer te redden is.
Kosten zijn 70€ zie ik. Vrij prijzig allemaal maar goed goed gok dat er geen ander manier is om het te herstellen indien schoonmaken niet helpt.

[ Voor 35% gewijzigd door genc007 op 06-05-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toets
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07 16:30
Heb je een Fusion Quooker van na 2015 dan kan je een serviceset kopen. Mijn Fusion is van 2013 en voor dat model is geen serviceset beschikbaar volgens de mevrouw die mij terugbelde n.a.v. mijn vraag hierover via web formulier.

Ze kon me alleen 100 euro korting geven op een nieuwe kraan. Dan zou ik op 650,- uitkomen. Alle info over schoonmaken van het onderdeel is welkom. Glasex is idd een tijdelijke oplossing.

----
Wij vinden het erg vervelend dat u problemen ondervindt met één van onze producten.

Zoals telefonisch besproken moet Spijtig genoeg de kraan in dit geval in zijn geheel vervangen moet worden.

Graag willen wij u een nieuwe kraan aanbieden voor een coulance-bedrag van
€ 650,00 (incl BTW). Normaliter kost een nieuwe kraan € 751,00(incl BTW). Op deze nieuwe kraan krijgt u buiten de coulance ook wederom 2 jaar garantie.
Een handleiding, waarin beschreven staat hoe u de kraan zelf kunt vervangen, vindt u hieronder:
Vervanging Fusion kraan bij COMBI E (quooker.com)

*** Ook dient de software-kap van het reservoir vervangen te worden om de nieuwe kraan aan te kunnen sturen. Deze sturen wij kosteloos met de kraan mee. Normaal kost deze €100,-.
-----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42
Hier idem zelfde probleem met de Fusion, hendel stroef.
Ben benieuwd wat jullie uitkomst was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessedg90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-02 21:42
Hier ook, nog geen half jaar uit de garantie en quooker doet er niks mee. Inspuiten met glasex helpt hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:47
Jessedg90 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:17:
Hier ook, nog geen half jaar uit de garantie en quooker doet er niks mee. Inspuiten met glasex helpt hier niet.
Hier helaas ook dit probleem. Gaat denk ik een nieuwe kraan worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK74
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-08 17:36
De hendel van onze Quooker gaat ook stroef.
WD40 of siliconenspray is dus geen optie ?
Als ik dit toch probeer krijg ik dan problemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
Vanwege de problemen met de hendel ( wat ik ook al merkte in mijn oude huis met een fusion kraan) heb ik gekozen voor de Quooker flex kraan in mijn nieuwe huis. Wel is dat de stoomstraal wat minder krachtig, of zou dit aan de montage kunnen liggen?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
AK74 schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:34:
De hendel van onze Quooker gaat ook stroef.
WD40 of siliconenspray is dus geen optie ?
Als ik dit toch probeer krijg ik dan problemen ?
Ik heb WD40 geprobeerd maar daar werd het hier erger van. Was vorig weekend. Nu gaat hij weer ongeveer even stroef als daarvoor. Ik ben ook nog op zoek naar de goude tip/oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeXter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:20
Bij mijn Quooker Fusion heb ik ook dit probleem. Hij gaat helemaal niet meer terug naar de koude stand, maar blijft op ongeveer 30 graden staan (hoek ;)) Glassex liet het wat soepeler lopen maar ik voelde dat er iets niet helemaal lekker zat. Na wat meer bewegen is het nu helemaal los gaan zitten. Dus ik ben bang voor dat het mechanisme stuk is en dat er een vervangende kraan moet komen.

Na de filmpjes te hebben bekeken en wat googlen komt het erop neer dat het onderdeel zelf te vervangen is; welliswaar voor een kraan na 2015. Via de servicepagina van Quooker is niets te vinden voor dit onderdeel; maar via deze winkel is het wel gewoon te bestellen; dit heb ik dus gedaan.

Komend weekend maar eens de waterpomptang tevoorschijn halen :)

'n Trotsen Tukker op Tweakers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeXter
Terugkomend op mijn vorige post;
De vervangende cartidge is binnengekomen. Deze heb ik met behulp van de goede en zeer duidelijke handleiding vervangen.
Uiteindelijk bleek onze cartridge gewoon te zijn versleten en afgebroken te zijn. Dit met name door het hoge kalkgehalte in ons water.
Maar de kraan werkt weer als nieuw. Echt een aanrader! Kunnen we weer 6 jaar vooruit ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MeXter op 19-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Dat biedt hoop. Hier werkt de kraan wat beter dan een paar maanden terug, wellicht door het koudere water. Maar vervangen van dit onderdeel zal ook hier een keus moeten gebeuren. Is deze set ook te gebruiken voor kranen van na 2015? Ik denk dat onze kraan van 2012 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeXter
Ik denk niet dat het dan werkt. Op de site hebben ze echt over dat de kraan na augustus 2015 gemaakt moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
MeXter schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:32:
Ik denk niet dat het dan werkt. Op de site hebben ze echt over dat de kraan na augustus 2015 gemaakt moet zijn.
Ik check het even bij ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-08 09:28
MeXter schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:44:
Terugkomend op mijn vorige post;
De vervangende cartidge is binnengekomen. Deze heb ik met behulp van de goede en zeer duidelijke handleiding vervangen.
Uiteindelijk bleek onze cartridge gewoon te zijn versleten en afgebroken te zijn. Dit met name door het hoge kalkgehalte in ons water.
Maar de kraan werkt weer als nieuw. Echt een aanrader! Kunnen we weer 6 jaar vooruit ;)
Wauw, goed gevonden!
Ik heb destijds de hele kraan en dus ook die oude cartridge uit elkaar gehaald, en er bleek een breuk in één van de keramische onderdelen te zitten. Ik heb dit toen geprobeerd te lijmen, en dat is na 2 pogingen gelukt (met secondelijm nota bene). Alles weer gedemonteerd (al met al ben ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig geweest, want alles was flink verkalkt), maar de kraan werkte weer! Dat kan dus ook, als je geen tijd hebt om te wachten op een bestelling.
Nou moet ik wel zeggen dat 'ie nog steeds ietsje lekt als de hendel naar voren (en naar beneden) staat; draai ik de hendel volledig rechtsom naar achteren (en naar onderen) dan lekt 'ie niet meer.

Ik heb ondertussen eenzelfde 2e hands kraan (met kapot kokend water knop) op MP gekocht voor €50, zodat ik de boel daarmee zou kunnen repareren, mocht de lekkage erger worden. Jouw tip voor een losse maar nieuwe cartridge is een betere, want die is nieuw i.i.t. mijn MP exemplaar (die met wat pech ook weer na een jaar versleten is, en waarschijnlijk ook wat werk vergt om de cartridge eruit te halen).

Weet zo even niet meer uit welk jaar mijn Fusion kwam (en ook niet uit welk jaar het reserve exemplaat is :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeXter
Wat je ook zou kunnen doen is alleen de cartouche / cartridge aanschaffen. Volgens mij is de rest van de kraan nog prima. Het gaat dan om het type nummer Q25OPC.
Ik kan er op internet zo 1,2,3 niet wat van vinden, maar andere varianten van de cartouche zijn weer een stuk goedkoper (€25) t.o.v. de gehele revisieset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:17
De vraag is even of ze over 6 jaar die setjes nog steeds verkopen, dus misschien nu er vast 1 kopen voor over 6 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel de roo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Vandaag een kitset binnen gekregen voor mijn quooker van 6 jaar oud. probleem dat de kraan erg zwaar gaat. Kitset is super makkelijk te vervangen was een uurtje bezig en alles gaat weer soepel.
Ga voor de zekerheid nog een kit set bestellen voor over 6 jaar
https://www.vervangingsma...18300-chroom-na-2015.html

Groetjes marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeXter
Wat mij opvalt is dat de kraan nu langzamer uitgaat. Dus wanneer de hendel vol open staat naar weer dicht. Dan blijft er nog een halve seconde water stromen. Maar hij lekt verder niet.
Wellicht dat de percolator ook aan vervanging toe is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakerbobf
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 21:51
Nou na lang en veel zoeken kwam ik voor de Fusion van voor 2015 deze tegen:
https://www.vervangingsma...dic-mengkraan-chroom.html

Quooker Fusion kokendwaterkraan voor 2014 (warm koud en kokend water)
Deze set past ook in de Fusion kranen chroom voor 2014. Je hebt dan niet alle onderdelen uit de set nodig.
Het binnenwerk en de hendelbevestiging kunt u dan gebruiken om je kraan te reviseren.

Ik heb het nog niet geprobeerd, die van ons gaat nog redelijk maar begint dus ook zwaarder te lopen.
Die van mij lijkt van 10-2014 te zijn.....

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakerbobf op 17-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakerbobf
Nou ik heb hem vervangen, ging eigenlijk heel goed. Dankzij de YouTube van peet natuurlijk het kabeltje voorzichtig slopen gehad en meegenomen.
Terug in elkaar en hij werkt netjes. Warmt op. Ook kokend water maar helaas is er ergens toch iets mis gegaan. De rode ring gaat niet meer aan.
Ergens wel jammer….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• likesmalltalk
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08 04:03
Net ook de blauwe "cartridge" vervangen. Ik kwam op Amazon.nl de "K 25 OPC" i.p.v. de "Q 25 OPC", ook van het merk Kerox, dat ook bij de Fusion service set wordt geleverd. Ze lijken sterk op elkaar, alleen zit er bij de K variant een inkeping in het asje, waardoor deze van rechtop naar zeer schuin kan. De Q variant gaat van beetje schuin aan de ene zijde naar beetje schuin naar de andere zijde.
De Quooker lijkt alleen te werken met de Q variant (was te verwachten natuurlijk) anders gaat de hendel niet helemaal lekker van horizontaal naar schuin omhoog.
Dus die K 25 OPC kan weer retour 😥. Jammer, had 40 euro kunnen schelen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDezJOPRKE73Iv25Qsi24iukhtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGCGqZJkVlF07V8Gn5iNS6bX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJGNEzI23hH2AdkJ9nlyZrQldb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6tpA1C122EA2yQ7VKnbhRfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DonM_oFsjBqVTcm4BI_X4kFuMcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qDkiL6zGPQrthCxV8txTI47.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakerbobf
Die beweging is natuurlijk op te lossen door het bovenkantje te wisselen.
Ook ik had hier 2 kapotte cartouches liggen, dacht die kunnen ook uit elkaar:
Ik ga een K bestellen en kijken dat die bovenkant (asje) omgezet kan worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZamV4YFu5ElHJ9SzUvHRj7QhHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1RNaQdIBAE53hhU3z6OJzWw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakerbobf
Nou het verschil in hoek zit hem in het top elementje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1qauRGdfsa27JDaV9JeS2YlB0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrpwAYb2vhJtmMqOXX7dzyP2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de ruimte in het plastic kapje is net anders.
Grappig genoeg heb ik hier nog een kraan waar daadwerkelijk K25OPC op staat maar dus ook dat andere bovenkantje.
Je kan de onderkant er makkelijk uitwippen en dan gewoon het bovenste stukje van de oude overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvz89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 11:19
Ik heb na het lezen van deze thead ook de vervangingskit besteld en het werkt! Was even priegelen om de kraan van het aanrecht te schroeven en ik was er 1,5 uur mee bezig, maar hij werkt weer.

Volgens mij wordt de horizontale stroefheid bepaald door de moer waarmee je het plastic onderstuk vastzet. Ik merkte iig dat als je die te strak aandraait de kraan niet lekker bewoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:12
Tweakerbobf schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:04:
Nou na lang en veel zoeken kwam ik voor de Fusion van voor 2015 deze tegen:
https://www.vervangingsma...dic-mengkraan-chroom.html

Quooker Fusion kokendwaterkraan voor 2014 (warm koud en kokend water)
Deze set past ook in de Fusion kranen chroom voor 2014. Je hebt dan niet alle onderdelen uit de set nodig.
Het binnenwerk en de hendelbevestiging kunt u dan gebruiken om je kraan te reviseren.

Ik heb het nog niet geprobeerd, die van ons gaat nog redelijk maar begint dus ook zwaarder te lopen.
Die van mij lijkt van 10-2014 te zijn.....
is het iemand ook gelukt ok een kraan van voor 2015 te repareren?
kun je die ook makkelijk uit elkaar halen en wat vervangen?

de mijne is denk ik van 2013 of zo en (koud,warm,kokend) en loopt nu wel erg stroef.

Al jaren (niet vanaf het begin) een ontkalker, maar de laatste tijd is hij erg stroef aan het worden dus ik denk dat er iets stuk is of aan het gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvandekoffie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-08 14:43
Tweakerbobf schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:48:
Nou het verschil in hoek zit hem in het top elementje.
[Afbeelding]

Ook de ruimte in het plastic kapje is net anders.
Grappig genoeg heb ik hier nog een kraan waar daadwerkelijk K25OPC op staat maar dus ook dat andere bovenkantje.
Je kan de onderkant er makkelijk uitwippen en dan gewoon het bovenste stukje van de oude overzetten.
Is het jou uiteindelijk gelukt om het goed werkend te krijgen met de K versie? Of had je alsnog de q versie besteld?
Pagina: 1