Processor upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 12:53
Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een upgrade van mijn processor.

Wat is je budget?
400 - 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor zowel Intel als AMD

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn PC bestaat momenteel uit de volgende specificaties:
- Moederbord: Gigabyte B550 Aorus Pro
- Processor: Ryzen 5 3600
- Processor koeler: be quiet! Pure Rock 2
- RAM geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (2x 8GB)
- RAM geheugen: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B (2x 8GB)
- Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
- Voeding: Corsair RM550x

Verschillende games crashen vaak zomaar op mijn systeem, daarnaast merk ik ook trage performance, ondanks dat ik al meerdere malen windows opnieuw heb geinstalleerd. Ik heb ook geprobeerd voor memory om XMP profile in te schakelen of uit te schakelen, maar dit maakt geen verschil. Ik wil dus graag mijn CPU upgraden. Maar ik vraag mij af welke ik dan het beste kan kiezen? Is het bijvoorbeeld verstandiger om mijn moederbord ook te upgraden voor een betere socket? Ik hoor graag jullie kennis heirin ;-)

Heb ik mijn RAM geheugen wel goed geinstalleerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7JpybwCvEqj21jC4EyXq_jz2qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kqftfcINE4XVCnu42HHbgycE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ItsCrewz op 06-04-2024 19:40 ]

When nothing goes right, go left

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eerst zorgen dat je systeem stabiel is. Trek de twee modules van een merk er eens uit. Geheugenmerken/types mixen gaat bij AM4 niet altijd lekker.

Daarna kun je upgraden naar een 5600 of 5700X3D of ... :) Zorg wel dat je BIOS up to date is.

Je kunt ook je (stabiele) systeem verkopen en voor AM5 gaan.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44

Cyphax

Moderator LNX
Die processor zou snel genoeg moeten zijn om zonder crashes games te draaien maar het hangt heel erg af van hoe je je games wil draaien. Met name op welke resolutie en framerate/fps wil je kunnen gamen, en welke games speel je?

Ik kijk een beetje met een scheef oog naar het geheugen en met in het achterhoofd die crashes. 2 banks gebruiken ipv 4 zou beter zijn, maar er zitten ook nog twee verschillende kits op. Ik weet niet of dat een garantie is voor problemen maar het zou me niets verbazen als de stabiliteit al toe zou nemen met een betere geheugenconfiguratie. En dan is de vraag of een upgrade nog nodig is, maar dat hangt mede af van welke games je speelt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
PD2JK schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:50:
Eerst zorgen dat je systeem stabiel is. Trek de twee modules van een merk er eens uit. Geheugenmerken/types mixen gaat bij AM4 niet altijd lekker.

Daarna kun je upgraden naar een 5600 of 5700X3D of ... :) Zorg wel dat je BIOS up to date is.

Je kunt ook je (stabiele) systeem verkopen en voor AM5 gaan.
Ik heb zojuist de Corsair modules eruit gehaald, en de Crucial modules op de juiste plek gezet volgens de moederbord documentatie. Heb daarna de game gespeeld die steeds bleef crashen (Texas Chainsaw). En ja hoor, hij doet het nu flawless. Systeem lijkt ook een stuk stabieler. Dat ik hier nooit eerder aan had gedacht ;-)

Vanwaar raad je de 5700X3D aan i.p.v. bijvoorbeeld een AMD Ryzen 7 5800X3D of AMD Ryzen 9 5950X?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
hij bedoelde de 5800x3d denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Cyphax schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:51:
Die processor zou snel genoeg moeten zijn om zonder crashes games te draaien maar het hangt heel erg af van hoe je je games wil draaien. Met name op welke resolutie en framerate/fps wil je kunnen gamen, en welke games speel je?

Ik kijk een beetje met een scheef oog naar het geheugen en met in het achterhoofd die crashes. 2 banks gebruiken ipv 4 zou beter zijn, maar er zitten ook nog twee verschillende kits op. Ik weet niet of dat een garantie is voor problemen maar het zou me niets verbazen als de stabiliteit al toe zou nemen met een betere geheugenconfiguratie. En dan is de vraag of een upgrade nog nodig is, maar dat hangt mede af van welke games je speelt. :)
Ik heb trouwens een LG 1440p monitor die op 165hz draait. Het liefste kom ik zo dicht bij deze framerate natuurlijk. Ik game de laatste tijd niet zoveel, maar als ik game dan doe ik veel VR games met mijn Oculus Quest 2. Maar ook speel ik bijvoorbeeld RDR2, GTA V, Phasmophobia, Tomb raider, Watch dogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ItsCrewz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb trouwens een LG 1440p monitor die op 165hz draait. Het liefste kom ik zo dicht bij deze framerate natuurlijk. Ik game de laatste tijd niet zoveel, maar als ik game dan doe ik veel VR games met mijn Oculus Quest 2. Maar ook speel ik bijvoorbeeld RDR2, GTA V, Phasmophobia, Tomb raider, Watch dogs.
Ik zit een beetje te twijfelen of je videokaart niet sneller een bottleneck gaat vormen dan de processor. Maar eerst de build stabiel maken, want de kans is aanwezig dat het vervangen van de processor de stabiliteitsproblemen niet oplost, en dat zou zonde zijn. :) Ah hij is intussen stabiel, mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Cyphax schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:51:
[...]

Ik zit een beetje te twijfelen of je videokaart niet sneller een bottleneck gaat vormen dan de processor. Maar eerst de build stabiel maken, want de kans is aanwezig dat het vervangen van de processor de stabiliteitsproblemen niet oplost, en dat zou zonde zijn. :) Ah hij is intussen stabiel, mooi!
Het stabiliteits probleem lijkt nu opgelost, zoals aangegeven in mijn vorige post. Maar nu kijk ik naar of het waard is om mijn processor alsnog te upgraden :*)

Oops, je had het al aangepast haha.

Ik dacht dat mijn videokaart redelijk krachtig was eigenlijk. Zou ik meer performance krijgen als ik mijn processor upgrade naar bijvoorbeeld een ryzen 5 5600 of Ryzen 7 5800x3D?

[ Voor 16% gewijzigd door ItsCrewz op 06-04-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ItsCrewz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:29:
[...]

Ik dacht dat mijn videokaart redelijk krachtig was eigenlijk. Zou ik meer performance krijgen als ik mijn processor upgrade naar bijvoorbeeld een ryzen 5 5600 of Ryzen 7 5800x3D?
Ja, op zich natuurlijk wel, een snellere processor kan dingen sneller doen in het algemeen, maar dat is heel breed gesteld. In- en uitpakken van bestanden gaat met een snellere processor bijvoorbeeld ook sneller, net als het renderen van video, of audiobewerking.
Maar of je daarmee ook meer gaming performance ziet hangt ervan af. Als je op 1080p gamet, dan zie je waarschijnlijk een vooruitgang in fps, maar als je op 4K gamet waarschijnlijk helemaal niet. Op de lagere resoluties kan de videokaart sneller frames genereren, op hogere resoluties niet en dan maakt het bijna niet meer uit hoe snel de processor frames uitrekent: de videokaart houdt dat in 4K toch niet bij. En dan verschilt het ook nog per game of ie meer leunt op processor of op videokaart. :)

Als je bij processorbenchmarks kijkt zie je dat goed terug. Hier zie je dat bijvoorbeeld vrij duidelijk: review: AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X
In die review komen de resultaten van de 3600 ook terug, dus dat geeft je een indruk van het verschil in prestaties in verschillende games.

Het antwoord op de vraag die je eigenlijk stelt durf ik dus niet zo heel goed te beantwoorden. Als je in 4K zou gamen zou ik zeggen: videokaart upgraden, processor is snel zat. Als je op 1080p wil gamen en je wilt zo veel mogelijk fps, dan haal je waarschijnlijk meer uit een upgrade van je processor. Nu is de belangrijkste vraag: als je gamet in VR, wordt dan je processor 100% gebruikt of je videokaart? Hetzelfde kun je doen met de pancake-games die je speelt op 1440p. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 07-04-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Je cpu en gpu zijn redelijk in balans.

Wil je upgraden dan zou je beide dus het beste doen. De sprong naar de 5800x3d is aanzienlijk ( en helpt ook zeker voor je minimum fps, zelfs op hogere resolutie). Je max. Fps zal echter waarschijnlijk pas omhoog gaan bij een veel sterkere gpu.

Daar komt dan ook nog weer een nieuwe voeding bij.

Ander geheugen en socket is nog niet nodig. Maar misschien verstandiger om door te sparen en dit systeem te verkopen en opnieuw beginnen. Of accepteren dat sommige games wat lager moeten nu qua settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Cyphax schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:05:
[...]

Ja, op zich natuurlijk wel, een snellere processor kan dingen sneller doen in het algemeen, maar dat is heel breed gesteld. In- en uitpakken van bestanden gaat met een snellere processor bijvoorbeeld ook sneller, net als het renderen van video, of audiobewerking.
Maar of je daarmee ook meer gaming performance ziet hangt ervan af. Als je op 1080p gamet, dan zie je waarschijnlijk een vooruitgang in fps, maar als je op 4K gamet waarschijnlijk helemaal niet. Op de lagere resoluties kan de videokaart sneller frames genereren, op hogere resoluties niet en dan maakt het bijna niet meer uit hoe snel de processor frames uitrekent: de videokaart houdt dat in 4K toch niet bij. En dan verschilt het ook nog per game of ie meer leunt op processor of op videokaart. :)

Als je bij processorbenchmarks kijkt zie je dat goed terug. Hier zie je dat bijvoorbeeld vrij duidelijk: review: AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X
In die review komen de resultaten van de 3600 ook terug, dus dat geeft je een indruk van het verschil in prestaties in verschillende games.

Het antwoord op de vraag die je eigenlijk stelt durf ik dus niet zo heel goed te beantwoorden. Als je in 4K zou gamen zou ik zeggen: videokaart upgraden, processor is snel zat. Als je op 1080p wil gamen en je wilt zo veel mogelijk fps, dan haal je waarschijnlijk meer uit een upgrade van je processor. Nu is de belangrijkste vraag: als je gamet in VR, wordt dan je processor 100% gebruikt of je videokaart? Hetzelfde kun je doen met de pancake-games die je speelt op 1440p. :)
Ik speel eigenlijk al mijn games op 1440p (2560x1440). Ook mijn andere 2 monitoren zijn deze resolutie, kan dat voor performance problemen zorgen?

Ik denk dat VR voornamelijk gebruik maakt van mijn GPU (Via Oculus Link Kabel).

Dus als ik het goed begrijp zou een upgrade van mijn processor mogelijk zijn voor algemene prestatie en op 1080p gamen, maar daarbuiten maakt het eigenlijk weinig verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ItsCrewz schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:36:
[...]

Ik speel eigenlijk al mijn games op 1440p (2560x1440). Ook mijn andere 2 monitoren zijn deze resolutie, kan dat voor performance problemen zorgen?
Het vraagt meer van (met name) de videokaart dan 1080p maar je kunt daarvoor compenseren door detailniveau's omlaag te schroeven of op lagere resolutie te renderen en dan te upscalen. Als dat al nodig is.
Ik denk dat VR voornamelijk gebruik maakt van mijn GPU (Via Oculus Link Kabel).

Dus als ik het goed begrijp zou een upgrade van mijn processor mogelijk zijn voor algemene prestatie en op 1080p gamen, maar daarbuiten maakt het eigenlijk weinig verschil?
Nou het verschil wordt kleiner naarmate de resolutie toeneemt. Ander voorbeeld waar je dat kan zien is een benchmarkvideo van HN: YouTube: Red Dead Redemption 2 CPU Benchmark - Best CPUs for RDR2 on PC
De video is wat ouder maar je Ryzen 3600 staat ertussen, en dan moet je de resultaten van 1080p en die van 1440p maar eens vergelijken. Met name de verschillen in FPS tussen de snelste processor en de 3600.

Ik weet eerlijk gezegd niet of VR nu relatief meer vraagt van je processor of van je gpu (en dan game ik zelf ook nog graag in VR ook maar wel op een lagere resolutie dan die van de Quest 2 :+) maar het is wel meetbaar, en het kan ook nog per game verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Cyphax schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:54:
[...]

Het vraagt meer van (met name) de videokaart dan 1080p maar je kunt daarvoor compenseren door detailniveau's omlaag te schroeven of op lagere resolutie te renderen en dan te upscalen. Als dat al nodig is.

[...]

Nou het verschil wordt kleiner naarmate de resolutie toeneemt. Ander voorbeeld waar je dat kan zien is een benchmarkvideo van HN: YouTube: Red Dead Redemption 2 CPU Benchmark - Best CPUs for RDR2 on PC
De video is wat ouder maar je Ryzen 3600 staat ertussen, en dan moet je de resultaten van 1080p en die van 1440p maar eens vergelijken. Met name de verschillen in FPS tussen de snelste processor en de 3600.

Ik weet eerlijk gezegd niet of VR nu relatief meer vraagt van je processor of van je gpu (en dan game ik zelf ook nog graag in VR ook maar wel op een lagere resolutie dan die van de Quest 2 :+) maar het is wel meetbaar, en het kan ook nog per game verschillen.
Helder, bedankt voor jullie uitleg. Ik ga er even rustig over nadenken. Het systeem is in ieder geval momenteel weer stabiel, wat de ervaring al stukken beter maakt! :*)

Pagina: 1