Mini PC t.o.v. Desktop PC energieverbruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-11 09:26
Lastig om het goede sub-forum te kiezen, maar nu werk ik met een desktop, dus wellicht blijft het daarbij.

Momenteel heb ik een i5 4460 met 32gb ram, 1 tb ssd, 1 Gb lan, geen wifi, geen bluetooth. Gekoppeld aan een draadloze muis en sporadisch gebruik ik een toetsenbord

Het is een 'reserve pc' om te surfen als ik op bed lig, youtube kijken, films etc. Geen zware downloads, geen over en weer copieren van bestanden.

In gebruik verbruikt deze pc ongeveer 80 watt. Heb deze niet de hele dag aan, alleen rond 17:00, 1 1/2 uur en in de avond een paar uurtjes.

Ik sync alles met mijn google account (favorieten)

Nu werkt alles naar behoren, maar soms wel met horten en stoten, kan geen 4k video zien (die van Youtube lukt nog wel want die zijn behoorlijk compressed) terwijl ik dit wel het liefste wil kunnen zien (4k)

Veruit het meest gebruik ik Youtube en dus films en series kijken.

Moet dus wel goed snel zijn, maar heb er ook geen berg geld voor over, hooguit € 250,-

En dan het belangrijkste: hoeveel verbruikt bv een mini pc t.o.v. een desktop pc? Want dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik kleiner wil... Zo een ding kan ik achter me tv plaatsen, terwijl er nu een flinke kast staat onder de tv (de pc dus)

AMD of Intel, maakt me niet uit, alleen ben ik niet erg bekend met nieuwe generatie AMD

Graag advies of het wat betreft energieverbruik aan te raden is zo'n mini pc aan te schaffen of misschien iets anders.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:50
Met 1 a 2 uur per dag is het verbruik sowieso al niet groot. Een mini-PC zal wel beduidend zuiniger zijn, ik denk orde 10-30W ongeveer, net als een laptop, want diezelfde hardware is het basically.

Een doorsnee scherm (2k, 24 a 27") gebruikt 20-30W. Tenminste als je een beetje let op de specs kun je die zeker vinden.

AMD heeft in dit opzicht goede combinatie CPU/GPU die weinig stroom verbruikt. Precies om die reden zitten ze o.a. ook in de Steam deck. Je moet er geen A+++ knallers op willen spelen, maar voor een Indie game of spellen van een handvol jaren geleden kom je een eind.

[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 06-04-2024 19:36 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-11 11:36
Een mini-pc voor € 250 die een stuk sneller is dan je ca. 9-10 jaar oude desktop-pc? Dat is niet vanzelfsprekend, zoals je hieronder kan zien. De enige manier om onder de € 250 te blijven is de SSD van je desktop overzetten. Doe je dat niet, dan ben je zo € 300 kwijt, terwijl dit systeem ook niet zoveel sneller is. Als je echt sneller wil, richting de Ryzen 7 7840U waarover @Wilke het heeft, ben je minstens € 600 kwijt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesGigabyte BRIX GB-BRR3H-4300€ 167,99€ 167,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 70,75€ 70,75
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 62,90€ 62,90
Totaal€ 301,64

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 18:26
je schrijft: "Het is een 'reserve pc' om te surfen als ik op bed lig" > is een laptop dan niet gewoon een betere optie?

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Gewoon heel even wat lomp rekenen qua stroomverbruik:

Je zegt dat je hem 1.5 uur aan hebt per dag, maar ook "in de avond nog een paar uurtjes".

Als het 1.5u per dag is, is dat 1.5*365=550u
550*80=44kwh per jaar.
Laten we zeggen dat 1kwh €0.50 is (dat is ook wat aan de hoge kant). Dan zit je op €22 op jaarbasis.
Een mini pc gebruikt misschien 30 watt ipv de huidige 80.
550*(80-30)*€0.50=€14 wat je op jaarbasis zou besparen.
Zelfde berekening, maar "in de avond ook nog een paar uurtjes" neem ik mee als 3 extra uur (kan ik het eindbedrag lekker x3 doen en ik ben lui).
Kom je uit op €42 per jaar besparing.
Zoals je zag kost een mini pc al snel €300. Dus dat is grofweg 7 jaar.
Je kan ook een i7 4790(k) kunnen kopen voor €50 op Vraag&Aanbod (de beste cpu voor jouw socket) en er Linux op knallen (aangezien je volgens mij geen Windows 11 kan zetten op deze pc). Maar dan zou ik wel even een tijdje taakbeheer open zetten om even te verifiëren dat je cpu inderdaad aan de 100% zit tijdens de haperingen.
Anders zou je sowieso kunnen proberen om schone installatie op de pc te doen en kijken of dat het verhelpt.

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-11 09:26
Dank allen, ben weer goed geholpen, @cy-gor25 @Joe28965 @LievenD @Wilke

fijn met die berekening :)
Pagina: 1