Dynabook Windows 11 start niet meer - welke opties heb ik?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Hallo allemaal,

Sinds vanochtend start mijn Dynabook laptop met Windows 11 niet meer. Ik krijg een zandloper in het Dynabook 'startscherm', maar daar blijft het dan ook bij. Ik krijg een scherm van de BitLocker. Wel geprobeerd de laatste update te verwijderen, maar dit heeft geen effect gehad.

Nu vraag ik me af wat de opties zijn, want de data die erop staat is nog wel relevant. Zo vraag ik mij af of het een mogelijkheid is om de SSD eruit te halen en in een M2 behuizing voor externe HD's te doen, zodat ik de data op een andere PC kan backuppen. Een groot gedeelte van de data staat in mijn Windows-profiel, op het bureaublad etc. Is hier nog bij te komen (via de externe-HD aansluiting)?

Ik hoor het graag, alvast dank!

Gr. Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Als bitlocker actief is kun je met de herstelsleutel ook de data benaderen in een externe behuizing. Dat is dan je beste optie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als BitLocker actief is kun je ook gewoon een herstel tool op je usbstickje zetten en die booten dan hoef je heel je laptop niet open te schroeven met mogelijk garantie verlies als je iets niet goed doet (er wat kapot gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hiren’s BootCD PE gebruiken?
Als het goed is kan je dan disk unlocken met je Bitlocker sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
i-chat schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:34:
als BitLocker actief is kun je ook gewoon een herstel tool op je usbstickje zetten en die booten dan hoef je heel je laptop niet open te schroeven met mogelijk garantie verlies als je iets niet goed doet (er wat kapot gaat)
Garantie is er al af (2 jaar volgens mij)...

Met herstel tool bedoel je in deze geen Windows-installatiestick, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
The_Doman schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:04:
Hiren’s BootCD PE gebruiken?
Als het goed is kan je dan disk unlocken metje Bitlocker sleutel.
Je bedoelt met deze optie dat ik de ssd in een behuizing doe en hem als externe HDD op een andere PC aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Nu er nog achter zien te komen welke behuizing ik precies nodig heb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h20NTgIsUR76hcjsBkhzPLhGcEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0HxmuQ2oJjG7JAkFquofFSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie in ieder geval PCI-express.. M.2 80 mm lang. Maar welke gen etc. etc.? Maakt dat wat uit? En moet ik op NMVe letten? Heb de vergelijkingsfunctie voor HDD-behuizingen gebruikt, maar sjees... veel keuzes...

categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

Ik zag bijvoorbeeld deze: https://gistron.com/info/...erne-ssdbehuizing-gdms013

Rondje zoeken op het net kwam ik op deze: https://www.amazon.com/Ki...p-Ultrabook/dp/B0B7HVDD3M

[ Voor 33% gewijzigd door HKees op 07-04-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
gen maakt niet uit en heeft alleen effect op je uiteindelijke snelheid

wel maakt uit of je de juiste m2 key hebt

sommige behuizingen slikken alleen nvme's anderen alleen sata

let ook op dat sommige alleen Thunderbolt doen en andere juist alles behalve Thunderbolt

zodra je dat allemaal hebt uitgezet maakt het verder weinig uit

mijn tip zonder naar je type of serienummer te kijken is dus om een usb3.1 5/10gbit behuizing te kopen die of sata of pcie gen 3 ondersteuning heeft

voor die laatste heb ik goede ervaringen met uitvoering: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs

verder als je van plan bent je ssd te vervangen (laatste link) zou ik eens kijken in de ssd best buy voor minder dan die 90 heb je al zeer goede 1tb ssds en kun je, als hij niet stuk is je 500gb schijfje permanent als externe schijf laten bijvoorbeeld voor het maken van backups

[ Voor 17% gewijzigd door i-chat op 07-04-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
i-chat schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:20:
gen maakt niet uit en heeft alleen effect op je uiteindelijke snelheid

wel maakt uit of je de juiste m2 key hebt

sommige behuizingen slikken alleen nvme's anderen alleen sata

let ook op dat sommige alleen Thunderbolt doen en andere juist alles behalve Thunderbolt

zodra je dat allemaal hebt uitgezet maakt het verder weinig uit

mijn tip zonder naar je type of serienummer te kijken is dus om een usb3.1 5/10gbit behuizing te kopen die of sata of pcie gen 3 ondersteuning heeft

voor die laatste heb ik goede ervaringen met uitvoering: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs

verder als je van plan bent je ssd te vervangen (laatste link) zou ik eens kijken in de ssd best buy voor minder dan die 90 heb je al zeer goede 1tb ssds en kun je, als hij niet stuk is je 500gb schijfje permanent als externe schijf laten bijvoorbeeld voor het maken van backups
Dank voor je antwoord. Kun je me nog vertellen wat de bedoeling zou zijn met de hersteltool op USB-stickje? Is dat het repareren van de bestaande Windows-installatie, of een nieuwe installatie doen m.b.v. een stick?

NMVe en de key, heeft dat iets met elkaar van doen?

Ik tel 5 pinnetjes op de kleine aansluiting, dat zou duiden op een M-key..

[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 07-04-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
HKees schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:21:
Je bedoelt met deze optie dat ik de ssd in een behuizing doe en hem als externe HDD op een andere PC aansluit?
Nee,
Daarmee kan je je systeem starten van USB om te zien of je HDD/SSD toegankelijk is en eventueel gegevens veilig te stellen zonder je HDD/SSD te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
@The_Doman idd hirens ik was in mijn reactie se naam kwijt

als TS dan toch met een usb nvme behuizing aan de slag wil zou ik aanraden de ssd gelijk ook te vervangen door groter en sneller 1tb is voor ruim onder de honderd al te koop en als je huidige schijfje dan nog gewoon goed blijkt heb je én meer ruimte op je laptop én 500gb aan backup ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
i-chat schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:24:
@The_Doman idd hirens ik was in mijn reactie se naam kwijt

als TS dan toch met een usb nvme behuizing aan de slag wil zou ik aanraden de ssd gelijk ook te vervangen door groter en sneller 1tb is voor ruim onder de honderd al te koop en als je huidige schijfje dan nog gewoon goed blijkt heb je én meer ruimte op je laptop én 500gb aan backup ruimte
Daar moet ik even over nadenken. Eigenlijk wil ik hem met zo laag mogelijke kosten weer aan de praat krijgen.. Externe HDD heb ik nog wel (voor backups), weliswaar geen SSD, maar doet het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
The_Doman schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:34:
[...]

Nee,
Daarmee kan je je systeem starten van USB om te zien of je HDD/SSD toegankelijk is en eventueel gegevens veilig te stellen zonder je HDD/SSD te verwijderen.
Is dat eigenlijk freeware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
HKees schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:13:
[...]

Is dat eigenlijk freeware?
download: Hiren’s BootCD PE 1.0.8

Versienummer: 1.0.8
Releasestatus: Final
Website: Hiren’s BootCD
Download: https://www.hirensbootcd.org/download/
Licentietype: Freeware

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Top... ik heb de USB-bootstick gemaakt... beetje raar. Had de SSD even uit de kapotte laptop gehaald, deze erin gezet, daarna de USB-stick in de kapotte PC gedaan, aangezet... zonder ook maar 1 toets te drukken startte deze op. Er stond nog wel.. automatische updates installeren... terwijl ik de PC echt minimaal 20x gereboot heb (met verschillende opties). Geen idee of dit te maken heeft met de Hiren's Boot USB-stick (lijkt me sterk, of werkt dit allemaal plug-and-play?)..,

Welnu.. kan ik de dingen die ik wil backuppen met de (oude) externe HDD backuppen. Zou het hiermee opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dat ligt eraan waar diet data staat en hoe het met je Windows is (of die toegankelijk is).

Ik kan je laatste post ook niet helemaal volgen (qua oorzaak en oplossing).

Je had drie problemen:
1. je krijgt een Bitlocker melding.
2. Je Windows start niet goed door
3. je wil desondanks de data in veiligheid brengen.

1. De Bitlocker melding:
Blijkbaar heb je ooit een keer de Bitlocker geactiveerd, waardoor de hele inhoud van je opslagmedium (dus zowel data als Windows) wordt encrypt. Een Bitlocker melding kan worden getriggerd door een mislukte reboot en vaak helpt het in zo'n geval om de laptop hard uit te zetten en even een minuut te wachten voordat je opstart. Als daarna de Bitlocker melding terugkomt, kun je hem resetten met de Microsoft Bitlocker tool: https://bitlocker/helpdesk/KeyRecoveryPage.aspx (Om die te kunnen gebruiken zul je echter wel aanvullende gegevens ter beschikking moeten hebben.)

2. De niet goed doorstartende Windows:
Ik neem aan dat je ooit een Windows hersteldisk hebt gemaakt voor tijden zoals nu, waarin Windows niet goed opstart. Als je dat neit hebt, kun je gebruik maken van een USB-Windows installatiemedium, waar je bij de opstart kiest voor "Een eerder Windwos installatie herstellen". Via Opstartherstel, een Herstelpunt of een andere mogelijkheid krijg je je eigen Windows weer werkend.

3. Je data:
Als je wordt geblokkeerd door de Bitlocker melding, kun je niet bij je data, op geen enkele manier.
Als je last hebt van de Bitlocker melding, hou je je veiligheidshalve altijd bij de originele hard- en software (om de kans op herstel van toegang zo groot mogelijk te houden.

Als je nu weer bij je data kan (dan staat dat ergens wat niet meegenomen is in de Bitlocker-encryptie), zou ik héééél snel beginnen met het maken en onderhouden van actuele backups van al je belangrijke data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Renault schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:12:
Dat ligt eraan waar diet data staat en hoe het met je Windows is (of die toegankelijk is).

Ik kan je laatste post ook niet helemaal volgen (qua oorzaak en oplossing).

Je had drie problemen:
1. je krijgt een Bitlocker melding.
2. Je Windows start niet goed door
3. je wil desondanks de data in veiligheid brengen.

1. De Bitlocker melding:
Blijkbaar heb je ooit een keer de Bitlocker geactiveerd, waardoor de hele inhoud van je opslagmedium (dus zowel data als Windows) wordt encrypt. Een Bitlocker melding kan worden getriggerd door een mislukte reboot en vaak helpt het in zo'n geval om de laptop hard uit te zetten en even een minuut te wachten voordat je opstart. Als daarna de Bitlocker melding terugkomt, kun je hem resetten met de Microsoft Bitlocker tool: https://bitlocker/helpdesk/KeyRecoveryPage.aspx (Om die te kunnen gebruiken zul je echter wel aanvullende gegevens ter beschikking moeten hebben.)

2. De niet goed doorstartende Windows:
Ik neem aan dat je ooit een Windows hersteldisk hebt gemaakt voor tijden zoals nu, waarin Windows niet goed opstart. Als je dat neit hebt, kun je gebruik maken van een USB-Windows installatiemedium, waar je bij de opstart kiest voor "Een eerder Windwos installatie herstellen". Via Opstartherstel, een Herstelpunt of een andere mogelijkheid krijg je je eigen Windows weer werkend.

3. Je data:
Als je wordt geblokkeerd door de Bitlocker melding, kun je niet bij je data, op geen enkele manier.
Als je last hebt van de Bitlocker melding, hou je je veiligheidshalve altijd bij de originele hard- en software (om de kans op herstel van toegang zo groot mogelijk te houden.

Als je nu weer bij je data kan (dan staat dat ergens wat niet meegenomen is in de Bitlocker-encryptie), zou ik héééél snel beginnen met het maken en onderhouden van actuele backups van al je belangrijke data.
Sorry voor de verwarring. Windows startte helemaal niet meer, niet na herhaaldelijk booten, niet na het deinstalleren van de laatste update. Daarbij kreeg ik steeds het BitLocker scherm.
Toen heb ik hier het topic aangemaakt, ook om te kijken welke mogelijkheden ik nog had m.b.t. het bewaren van de data.

Nadat ik de harde schijf uit de laptop gehad heb, én via Hirens boot een USB-stick gemaakt heb, startte hij ineens wel op. Op dit moment heb ik de data kunnen backuppen én start de pc weer op. De eerste keer dat ie weer doorstartte kreeg ik de melding dat er essentiële updates werden geïnstalleerd.

Die hersteldisk ga ik me maar eens in verdiepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Heb een herstel-USB gemaakt met Windows 11... Maar wat kan ik eigenlijk hiermee? Is dit enkel bedoeld voor het opnieuw installeren van Windows in geval van een crash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Als je een hersteldisk hebt, kun je daarmee inloggen op je bestaande Windows installatie en bv. herstelpunten selecteren om je Windows terug te zetten naar een weer werkende eerdere situatie enz.
Ook kun je met een hersteldisk een eerder gemaakte backup terugzetten.

Uiteraard moe je dan wel regelmatig herstelpunten en backups maken om daarvan gebruik te kunnen maken ...
Pagina: 1