Licht schakelaar 2 verdiepingen werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 16:11
Hallo,

Ik heb een licht schakelaar voor de lamp op de 1e etage beneden zitten en een schakelaar op de 1e etage voor de lamp.

Nu wil het zo zijn dat als ik de schakelaar boven uit heb staan, dat ik hem beneden niet meer aan kan doen.

Heeft iemand enig idee hoe dit is te verhelpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:30
lexxus93 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:45:
Hallo,

Ik heb een licht schakelaar voor de lamp op de 1e etage beneden zitten en een schakelaar op de 1e etage voor de lamp.

Nu wil het zo zijn dat als ik de schakelaar boven uit heb staan, dat ik hem beneden niet meer aan kan doen.

Heeft iemand enig idee hoe dit is te verhelpen?

Alvast bedankt!
Ik vermoed dat de schakelaars nu in serie staan qua bedrading. Dit zou je met een zogenaamde hotelschakeling kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:58

Onbekend

...

Haal beide schakelaars eens van de muur en post foto's van hoe de bedrading nu zit aangesloten.

(Let op: Eerst de betreffende groep in de meterkast uitzetten!)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mogelijk is de juiste bedrading wel aanwezig maar zijn er 2 draden omgewisseld op één van de schakelaars.

Je hebt een hotelschakeling nodig. Het schema staat hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://media-01.imu.nl/storage/info.elektroshop.nl/2374/wisselschakeling-hotelschakeling-600x332.jpg

Naar alle waarschijnlijkheid zijn bij de rechter schakelaar, waar 3 zwarte draden naar toe gaan, 2 draden omgedraaid. Dat gaat natuurlijk makkelijk omdat ze allemaal dezelfde kleur hebben.

Dus: even de schakelaar demonteren, draden markeren zoals ze nu zitten, draad op de L en 1 van de uitgangen omdraaien en kijken wat er gebeurt. Gebeurt er niets? Dan weer in originele staat herstellen en daarna de L met de andere van de uitgangen omdraaien. Daarna nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord