GPU voor the Witcher 3 in DX12 met ray tracing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TemporaryL1ght
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik zoek een?
Ik wil graag The Witcher 3 met Ray Tracing spelen. Begin 2023 heeft Tweakers hier nog een vernietigende review over gemaakt: review: The Witcher 3: Wild Hunt - Snelle hardware geen match voor deze loodz...
Een 3080 haalde een gemiddelde van 20fps met een 1% low van 8fps.

Sindsdien zijn er wel nieuwe patches geweest, maar heb ik geen geüpdate reviews meer gezien.
Is het verbeterd? En zo ja, met welke kaart is dit nu een beetje soepel te spelen? Zonder DLSS!

Wat is je budget?
Geen budget, als ik het niet kan betalen zal ik moeten sparen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
NVidia lijkt het beter te doen dan AMD op het gebied van ray tracing, maar mocht AMD in deze titel beter zijn is dat ook prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem:
AMD 5800X3D
32gb ram
AMD RX6700XT
Kingston KC3000 SSD
4k OLED televisie waar ik op game

[ Voor 12% gewijzigd door TemporaryL1ght op 06-04-2024 18:40 ]

Beste antwoord (via TemporaryL1ght op 08-04-2024 07:31)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Succes zonder DLSS/FSR. De CPU belasting is ook nog eens hoger met raytracing ingeschakeld.
n.b. op welke resolutie wil je het spelen? Ook niet onbelangrijk hoeveel fps?
FSR is lelijk korrelig in Witcher 3, maar DLSS ziet er nauwelijks te onderscheiden van native uit op Quality (iig op mijn 1440p 27" monitor)

Qua performance op de huidige versie van Witcher 3: op Hierarch Square in Novigrad (een van de zwaarste locaties in de game) haalt mijn 5800X3D met 4700ti een instabiele 50-70fps zonder framegen @2560x1440 DLSS quality (rond 50fps zonder dlss).
Op 1280x720 is de 4070ti niet meer de bottleneck en krijg ik nog steeds maar 75-80fps met raytracing ingeschakeld..

Zonder raytracing haal ik makkelijk 120fps op dezelfde locatie.

Als je geen framegen of DLSS/FSR wil gebruiken, zou ik nog even wachten op de volgende generatie kaarten. Als ik géén DLSS gebruik, kan ik het spel met raytracing nu op een stabiele 60fps spelen op 1080p, 1440p is dan net teveel gevraagd. Daar heb je een 4080 voor nodig. 4k met raytracing @native kun je vergeten.

Daarnaast vind ik de raytracing niet heel veel mooier dan de "normale" dx12 optie momenteel. Daarnaast zijn sommige ray-tracing opties waardeloos. Ray traced shadows zijn leuk, maar niet als er een harde knip zit waardoor je ze constant plots ziet verschijnen iets in de verte. De "gewone" schaduwen hebben daar geen last van. De global illumination is aardig als je er naar zoekt. Enige wat echt legitiem een verbetering is, zijn de reflecties.

(n.b. Ben op het moment Witcher 3 aan het herspelen op mijn steam deck, ziet er nog steeds prima uit op low-medium stabiel 40fps op zo'n klein schermpje :P)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:15
Op dit moment kan enkel de 4090 het aan helaas, ik zou wachten op de 5000 serie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Succes zonder DLSS/FSR. De CPU belasting is ook nog eens hoger met raytracing ingeschakeld.
n.b. op welke resolutie wil je het spelen? Ook niet onbelangrijk hoeveel fps?
FSR is lelijk korrelig in Witcher 3, maar DLSS ziet er nauwelijks te onderscheiden van native uit op Quality (iig op mijn 1440p 27" monitor)

Qua performance op de huidige versie van Witcher 3: op Hierarch Square in Novigrad (een van de zwaarste locaties in de game) haalt mijn 5800X3D met 4700ti een instabiele 50-70fps zonder framegen @2560x1440 DLSS quality (rond 50fps zonder dlss).
Op 1280x720 is de 4070ti niet meer de bottleneck en krijg ik nog steeds maar 75-80fps met raytracing ingeschakeld..

Zonder raytracing haal ik makkelijk 120fps op dezelfde locatie.

Als je geen framegen of DLSS/FSR wil gebruiken, zou ik nog even wachten op de volgende generatie kaarten. Als ik géén DLSS gebruik, kan ik het spel met raytracing nu op een stabiele 60fps spelen op 1080p, 1440p is dan net teveel gevraagd. Daar heb je een 4080 voor nodig. 4k met raytracing @native kun je vergeten.

Daarnaast vind ik de raytracing niet heel veel mooier dan de "normale" dx12 optie momenteel. Daarnaast zijn sommige ray-tracing opties waardeloos. Ray traced shadows zijn leuk, maar niet als er een harde knip zit waardoor je ze constant plots ziet verschijnen iets in de verte. De "gewone" schaduwen hebben daar geen last van. De global illumination is aardig als je er naar zoekt. Enige wat echt legitiem een verbetering is, zijn de reflecties.

(n.b. Ben op het moment Witcher 3 aan het herspelen op mijn steam deck, ziet er nog steeds prima uit op low-medium stabiel 40fps op zo'n klein schermpje :P)