Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:33
Beste,

Ik ga een traject in voor een nieuwbouw woning waar ik ver van te voren moet aangeven of ik het boilervat wil vergroten. Standaard wordt er 150L geleverd. Ik heb vandaag gezocht op internet en dit lijkt voldoende te zijn voor 4 personen. Ik heb dit gevonden op internet.
Over het algemeen komt het aantal liter voor verschillende samenstellingen neer op het volgende:

1-2 personen: Ga voor een boilervat van 30 tot 50 liter. Verwacht u langer dan 10 minuten per keer te douchen, dan is 50 liter beter. Twee personen kunnen beter voor 50 liter gaan, zeker als er soms achter elkaar wordt gedoucht.
3 personen: Ten minste 80 liter is verstandig, maar 100 liter komt ook voor. Hiermee is 20 tot 25 minuten achter elkaar douchen geen enkel probleem.
4+ personen: Grotere huishoudens kiezen ten minste voor 120 liter, maar liever voor 150 liter. Vaak gaat het om gezinnen met kinderen, welke toch wel wat langer onder de douche staan en wat minder rekening houden met warm water besparen. Installeer een energiebesparende douchekop en zet de temperatuur van de boiler wat lager om op stroomkosten te besparen. Kies waar mogelijk ook voor een combinatie met zonnepanelen.
Ik ben niet van plan een bad te laten plaatsen. Volgens mij zal dit boilervat alleen gebruikt worden voor tapwater, vaatwasser en douchen.

Nou ik heb weinig ervaring / verstand van dit onderwerp en zou ik graag een bevestiging dat dit klopt.

Met vriendelijke groet,
TechFox

Beste antwoord (via TechFox op 07-04-2024 15:38)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
Onder normale omstandigheden is 150Liter voldoende voor 1 persoon en heeft zelfs nog wat over.

En dan dit: €1275 euro voor het upgraden van 150 naar 200 liter

Mocht je ooit groter willen dan kun je dat voor dit bedrag altijd nog doen, en als die dan nog niet te oud is kun je ook nog redelijk geld vangen met de verkoop van je 150liter vat.

Voor energiebesparing hoeft je het niet te doen dat is te gering tussen 150L en 200L

Zou voor mij een no-brainer zijn, lekker de standaard optie nemen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:39

martijn v o

Certified by Enphase.

electrisch of op de warmtepomp.
met een electrische boiler kun je wat kleiner omdat deze op een hogere temperatuur (80 graden) wordt gehouden, er minder flow door hoeft omdat er meer koud water bij de douchekraan wordt gemengd en vaak het element beneden zit zo heb je meer netto inhoud dan is een 150 liter voor 4 personen krap te doen.
Zit hij op de warmtepomp dan moet ie groter, ik denk wel 300 liter.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:44
150 voor 4? Ik weet niet waar je die informatie gevonden hebt.

Wij hebben 200 en dat is genoeg voor 2 personen.

Dat is 3x douchen of 1 bad per dag.

Dus voor 4 personen zou in zeker meer dan 150 willen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:56
Hier 300ltr voor 2 volw. en 2 kids (warmtepomp). 150ltr zouden wij hier echt niet mee wegkomen....dat is echt te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
150 voor 4 is te kort, zeker als je opgroeiende dochters hebt.

Wij hadden 200 voor twee. Mijn vriendin douchte die soms bijna leeg.
Nu hebben we 270 WPB, daarvan kunnen we in bad en daarna nog douchen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:27
Komt er ook een warmteterugwinning in de afvoer van de douche, of is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben trouwens alleen en zal hoofdzakelijk als enige aanwezig zijn in me nieuwe woning. Erg bedankt voor jullie hulp / advies :)

[ Voor 102% gewijzigd door TechFox op 17-04-2024 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:54
Ik zou zo groot mogelijk gaan, je weet niet wat de toekomst brengt en weer een pre bij de eventuele doorverkoop.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:03
Als je groter gaat hoef je hem minder warm te hebben, dat heeft minder stilstand verlies en de warmtepomp haalt die temperaturen makkelijker en efficiënter dan hogere temperaturen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:31:
Als je groter gaat hoef je hem minder warm te hebben, dat heeft minder stilstand verlies en de warmtepomp haalt die temperaturen makkelijker en efficiënter dan hogere temperaturen.
Maw: je electraverbruik daalt dus tov een kleinere.

Wat kost de optie?
Voldoet de 150ltr wel aan de normen obv het verwachte aantal bewoners in je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
bbbrumbrum schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:13:
[...]

Maw: je electraverbruik daalt dus tov een kleinere.

Wat kost de optie?
Voldoet de 150ltr wel aan de normen obv het verwachte aantal bewoners in je woning?
De optie om uit te breiden van 150L naar 200L kost 1275.00 euro.
Volgens de text die bij de optie keuze staat kan mij energieverbruik toenemen juist bij een grote boilervat.
ASW1 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:25:
Komt er ook een warmteterugwinning in de afvoer van de douche, of is dat een optie?
Volgens mij niet, zover ik kan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
TechFox schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:21:
[...]

De optie om uit te breiden van 150L naar 200L kost 1275.00 euro.
Volgens de text die bij de optie keuze staat kan mij energieverbruik toenemen juist bij een grote boilervat.
Als je het op dezelfde temperatuur houdt als het kleinere vat: correct...
Er stond echter bij: je kunt een 200l vat op lagere temperatuur houden bij behoud van douche tijd., en dan daalt je standverlies.

€1275 euro voor het upgraden van 150 naar 200 liter is maar 1 gepast woord voor: Afzetterij: https://www.warmteservice...rmtepompboiler/p/03553250

En dan ben ik aardig... De Chinezen doen het nog wat voordeliger... https://www.kvandendikken...nken/buffervat-200-liter/

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
voor 1 persoon is het dus zat die 150 liter Maar ben je van plan voor altijd alleen te blijven? Is het een appartement van 35m2?
Ik zou de investering voor dat 200l vat doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22
Persoonlijk zou ik aan de bouwbegeleider vragen of een 300 liter vat mogelijk is (bij ons was naast de meerwerklijst ook meer mogelijk).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:19
En nu komt de afweging ga je nu premium++++ betalen omdat je vast zit bij 1 aannemer die vragen kan wat die wil of ga je het later als het nodig is laten vergroten voor misschien wel minder geld.

[ Voor 4% gewijzigd door alwind op 07-04-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
alwind schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:05:
En nu komt de afweging ga je nu premium++++ betalen omdat je vast zit bij 1 aannemer die vragen kan wat die wil of ga je het later als het nodig is laten vergroten voor misschien wel minder geld.
Yes, vandaar ook mij vraag / ervaring van mede tweakers hoe groot de boilervat is voor hoeveel mensen. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Ik hoop hiermee een betere beslissing te kunnen nemen. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
Onder normale omstandigheden is 150Liter voldoende voor 1 persoon en heeft zelfs nog wat over.

En dan dit: €1275 euro voor het upgraden van 150 naar 200 liter

Mocht je ooit groter willen dan kun je dat voor dit bedrag altijd nog doen, en als die dan nog niet te oud is kun je ook nog redelijk geld vangen met de verkoop van je 150liter vat.

Voor energiebesparing hoeft je het niet te doen dat is te gering tussen 150L en 200L

Zou voor mij een no-brainer zijn, lekker de standaard optie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Zelf na-installeren en geleverde vat doorverkopen. 400 tot 500 liter vaatje voor een gezinshuishouden met 1 warmtewisselaar als je geen R290 warmtepomp hebt (die gaan tot -20) en als je met solar wilt verwarmen dan 1extra warmtewisselaar. Ik zou altijd met een 1 warmtewisselaar nemen. Bij de goedkope leveranciers kosten die maar €100 meer. Kun je zelf instellen of je die al dan niet gebruikt.

Je zit al op tweakers dus hier staan genoeg tips hoe zo een systeem te integreren.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchsat op 07-04-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
Heel erg bedankt voor iedereen voor het meedenken en zijn of haar mening delen. Ik heb voorlopig besloten om het standaard 150L boilervat te houden en niet uit te breiden.

Mocht iemand zijn ervaring met een aantal huishoudens en het boilervat grote wil delen hou ik me graag aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TechFox schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:37:
Heel erg bedankt voor iedereen voor het meedenken en zijn of haar mening delen. Ik heb voorlopig besloten om het standaard 150L boilervat te houden en niet uit te breiden.

Mocht iemand zijn ervaring met een aantal huishoudens en het boilervat grote wil delen hou ik me graag aanbevolen.
Staan hele topics mee volgeschreven. Maar het is totaal nietszeggend zonder de context: hoeveel word er gedoucht (dus aantal douchebeurten per dag, gemiddelde duur en het debiet vd douchekop) en hoe warm staat het vat (en dan maakt het ook nog uit of de sensor onder of bovenin het vat zit…).

Maar nogmaals: is het 150ltr vat uberhaubt volgens de norm? Vaak word door het aantal slaapkamers vanuit woningborg oid een minimale boilerinhoud geeist. Goed om dit even na te zoeken, voor hetzelfde geld heb je (gratis) recht op 180ltr oid…
Dit is in het projectmatige nieuwbouwtopic wel terug te vinden.
Pagina: 1