Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb mij ooit aangemeld voor het mbo en toen werd ik niet aangenomen omdat ik vsv'er was. Terwijl ik wel al kennis van universitair niveau in mijn eigen tijd had opgedaan via online Amerikaanse universitaire cursussen (graduate level), college level mathematics (multiple choice) die vanuit Amerika werden gegeven. Ik snap nog steeds niet waarom Mbo's soms zelfs moeilijker doen dan Hbo's. Mbo's hebben geeneens 21+ toetsen.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als ik op banen solliciteer. Mijn Engelse leesvaardigheid is beter dan mijn Nederlandse leesvaardigheid en toch moet de opleiding bij DUO staan ingeschreven, waarom is dat zo?

Verder: Waarom hebben Amerikanen het vrijwel altijd over "university" als ze het over tertiar onderwijs hebben? Ik hoor ze bijna nooit over "trade school" heeft dat te maken met het verschil tussen de onderwijssystemen? In Engeland kan Mbo niveau 4 bijvoorbeeld op een slechte universiteit gegeven worden. Laborant is bijvoorbeeld ook mbo 4, net als doktersassistent.

Ik raak behoorlijk in de war. Je moet wel exact het verschil tussen NL en Amerika weten als je een baan in de ICT wilt krijgen. Waarom moet ik een Nederlands diploma hebben eigenlijk? In Amerika heb je bijvoorbeeld A+, Security+, Network+ ipv mbo. Mbo-ICT komt eigenlijk van het Amerikaanse systeem, vroeger had je in NL alleen Exin. Mbo-ICT is een modern type school.

ICT is toch juist Amerikaans? Qua computerwetenschap liep Amerika historisch meestal voor op NL. Momenteel is het denk ik door globalisering ongeveer gelijkgetrokken. Zo komt bijvoorbeeld de CD uit Nederland en de telefoon uit Amerika.

Maar kan iemand mij uitleggen waarom Mbo's zo moeilijk doen over dat vmbo-tl diploma? En waarom moet je 21 zijn om Hbo te doen zonder vooropleiding en niet bijvoorbeeld 18?

Ik heb het als ongemakkelijk ervaren dat er zo ingewikkeld gedaan werd om diploma's. Het was nergens voor nodig, er was geen reden waarom ik de opleiding niet kon doen. Dat ze voor hoger onderwijs vooropleidingseisen hebben of dat mbo's voor minderjarigen vooropleidingseisen stellen begrijp ik allemaal wel. Maar wat ik niet begrijp is hoe een mbo een 20-jarige kan weigeren omdat ie geen vmbo-tl diploma heeft. Kan iemand mij dit uitleggen?

Ik weet dat het mbo ook opleidingen tot laborant heeft, doktersassistent, etc. Toen ik bij het ROC was zag ik dat ze een campus en zelfs een onderzoekslab hadden. Dus ik dacht "mbo4 is dan nog best hoog." Want je moest controleren of een melding van een virusscanner klopte. En dat leek mij wel gaaf. Ik had gehoord dat je leert virussen handmatig te verwijderen.

Eigenlijk ben ik aan het reflecteren op mijn verleden, momenteel heb ik vmbo-TL en certificaten hoger onderwijs. Ik heb op een ROC gezeten en dat was geen succeservaring.

Maar kan iemand mij uitleggen hoe dit nou zit met het Nederlandse en Amerikaanse systeem?

[ Voor 27% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 19:35 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
Die 2 systemen moet en kan je niet met elkaar vergelijken.

Maar wat is nu exact je vraag, wil je nu een MBO of HBO starten of wil je puur de verschillen weten?

Er zit een hoop ruis in je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
corporalnl schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:37:
Die 2 systemen moet en wil je niet met elkaar vergelijken.

Maar wat is nu exact je vraag, wil je nu een MBO of HBO starten of wil je puur de verschillen weten?

Er zit een hoop ruis in je verhaal.
-knip- -persoonlijke informatie-

Ja, er zit wat ruis in mijn verhaal. Ik doe momenteel een thuisstudie op Mbo-niveau maar ik heb ook cursussen van Hbo niveau of hoger gevolgd. Het 1 sluit het ander niet uit. Mbo is vooral wat meer op de praktijk gericht. Wo is juist zeer theoretisch maar ook veel moeilijker door het wetenschappelijk karakter.

Ik probeer te begrijpen wat nu de verschillen zijn tussen Mbo 2, 3, 4, Hbo, Wo en Havo en Vwo. Dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik heb nog steeds geen vastomlijnd toekomstpad uitgekozen, ik ben nog in de 20 dus het is nog steeds niet duidelijk hoe mijn carriere eruit gaat zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:56
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:41:
[...]

-knip persoonlijke informatie-

Ja, er zit wat ruis in mijn verhaal. Ik doe momenteel een thuisstudie op Mbo-niveau maar ik heb ook cursussen van Hbo niveau of hoger gevolgd. Het 1 sluit het ander niet uit. Mbo is vooral wat meer op de praktijk gericht. Wo is juist zeer theoretisch maar ook veel moeilijker door het wetenschappelijk karakter.

Ik probeer te begrijpen wat nu de verschillen zijn tussen Mbo 2, 3, 4, Hbo, Wo en Havo en Vwo. Dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik heb nog steeds geen vastomlijnd toekomstpad uitgekozen, ik ben nog in de 20 dus het is nog steeds niet duidelijk hoe mijn carriere eruit gaat zien.
Na de basisschool (groep 1 tm 8, je bent klaar als je ongeveer 12 jaar bent) ga je naar even grof gezien:
Praktijkonderwijs
Vmbo basis (4 jaar) -> mbo 2
Vmbo kader (4 jaar)-> mbo 3
Vmbo tl (4 jaar)-> mbo 4
Havo (5 jaar) -> hbo
Vwo (6 jaar) -> universiteit (wo)

En dan kan je grof gezien na mbo3 een mbo4 doen, daarna een hbo en daarna universiteit

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 07-04-2024 01:33 . Reden: Persoonlijke informatie verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Wat heb je zelf al gevonden en gedaan?
Dit lijkt op een herhaling van topics die je eerder gestart hebt.

Heb je hier ook al gekeken?

https://www.rijksoverheid...latingseisen-voor-het-mbo

https://www.rijksoverheid...opleidingen-kan-ik-kiezen

https://www.rijksoverheid.../studiekeuze-en-toelating

Staat het allemaal uitgelegd.

Daarnaast wat wil je gaan doen als werk?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In je eerdere topics komt steeds weer terug dat je niet kunt begrijpen dat er voor jou geen uitzondering wordt gemaakt. Of het nu opleiding of baan is, als je niet past, dan ben je een risico. En je brengt niet iets speciaals, en daarmee koud gezegd, dat risico niet waard. En als je nu al niet wilt aanpassen, wie zegt dan dat je het werk volgens de regels gaat doen?

De wereld gaat zich niet aan jou aanpassen, het is dus aan jou.

Verder is je verhaal in de startpost vreselijk warrig en vol met onnodige details en mini-rants. Dat gaat niet helpen als je dat ook bij sollicitaties doet.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 06-04-2024 19:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
gambieter schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:50:
In je eerdere topics komt steeds weer terug dat je niet kunt begrijpen dat er voor jou geen uitzondering wordt gemaakt. Of het nu opleiding of baan is, als je niet past, dan ben je een risico. En je brengt niet iets speciaals, en daarmee koud gezegd, dat risico niet waard. En als je nu al niet wilt aanpassen, wie zegt dan dag je het werk volgens de regels gaat doen?

Normaliter moet je tussen 16 en 18 jaar verplicht een startkwalificatie halen. Voor mij hebben ze kennelijk een uitzondering gemaakt, maar ik ken er wel meer die rond die leeftijd niet meer naar school gingen of alleen naar dagbesteding.
gambieter schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:50:
In je eerdere topics komt steeds weer terug dat je niet kunt begrijpen dat er voor jou geen uitzondering wordt gemaakt. Of het nu opleiding of baan is, als je niet past, dan ben je een risico. En je brengt niet iets speciaals, en daarmee koud gezegd, dat risico niet waard. En als je nu al niet wilt aanpassen, wie zegt dan dag je het werk volgens de regels gaat doen?

Verder is je verhaal in de startpost vreselijk warrig en vol met onnodige details en mini-rants. Dat gaat niet helpen als je dat ook bij sollicitaties doet.
Kun je nagaan hoe warrig het was geweest als ik geen vmbo-TL diploma had gehad.
corporalnl schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:50:
Wat heb je zelf al gevonden en gedaan?
Dit lijkt op een herhaling van topics die je eerder gestart hebt.

Heb je hier ook al gekeken?

https://www.rijksoverheid...latingseisen-voor-het-mbo

https://www.rijksoverheid...opleidingen-kan-ik-kiezen

https://www.rijksoverheid.../studiekeuze-en-toelating

Staat het allemaal uitgelegd.

Daarnaast wat wil je gaan doen als werk?
Ja, ik heb al heel wat artikelen gelezen die over dit onderwerp gaan. Het zal je verbazen wat ik allemaal al gelezen heb.

Qua werk wil ik 1 van de volgende dingen doen:
- Helpdesk ICT
- Systeembeheerder
- Schroeven maken in een fabriek
- Schoonmaakwerk
- Vertaler Engels-Nederlands/ondertitelaar (kan via 21+toets bereikt worden of evt via havo)

[ Voor 57% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 14:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:53:
[...]

Normaliter moet je tussen 16 en 18 jaar verplicht een startkwalificatie halen. Voor mij hebben ze kennelijk een uitzondering gemaakt, maar ik ken er wel meer die rond die leeftijd niet meer naar school gingen of alleen naar dagbesteding.

[...]

Kun je nagaan hoe warrig het was geweest als ik geen vmbo-TL diploma had gehad.

[...]

Ja, ik heb al heel wat artikelen gelezen die over dit onderwerp gaan. Het zal je verbazen wat ik allemaal al gelezen heb.

- Helpdesk ICT
- Systeembeheerder
- Schoonmaakwerk
- Vertaler Engels-Nederlands/ondertitelaar (kan via 21+toets bereikt worden of evt via havo)
Moraal van het verhaal, je hebt in verleden niet de capaciteit of doorzettingsvermogen gehad om een fatsoenlijk papiertje te halen.

Je schermt een beetje met allemaal cursussen en dat je daarom een hoger niveau aan zou kunnen maar een losse cursus is nog geen volledige opleiding.

Als je wat wil bereiken met je als een speer zorgen dat je wat papiertjes gaat halen. En je start dan inderdaad op het punt waar je gebleven bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Je weet dat in amerika al het onderwijs University heet?
Dat kan je dus niet vergelijken met Nederlandse termen. Daar gebruiken ze het ipv "hoger onderwijs", al is dat een term die in Nederland ook niemand meer gebruikt. (Zelfs primair en secundair gebruik je niet als je normaal gesprek hebt).

Dus eigenlijk heb je een vmbo diploma gehaald in amerika...

Gezien al je vorige topics, doe een VAVO opleiding en haal je onderwijskundig diploma.

Als je van mening bent dat jouw diploma uit de VS meer waard is kan je het laten omzetten naar een NL erkend diploma, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk geen vmbo k niveau halen.

Kijk op https://www.rijksoverheid...and-waarderen-of-erkennen om je diploma te laten erkennen.

Ps - gezien je vorige topics, wat heb je daaruit geleerd?

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 06-04-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
President schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:50:
[...]

Na de basisschool (groep 1 tm 8, je bent klaar als je ongeveer 12 jaar bent) ga je naar even grof gezien:
Praktijkonderwijs
Vmbo basis (4 jaar) -> mbo 2
Vmbo kader (4 jaar)-> mbo 3
Vmbo tl (4 jaar)-> mbo 4
Havo (5 jaar) -> hbo
Vwo (6 jaar) -> universiteit (wo)

En dan kan je grof gezien na mbo3 een mbo4 doen, daarna een hbo en daarna universiteit
Klopt. Maar zodra iemand in de bovenbouw stopt met school wordt het wellicht een ander verhaal. Dan ziet het hele traject er opeens anders uit. Als alles ideaal was gegaan had ik dus vmbo-tl gehaald toen ik 16 was en daarna havo. En wat er dan op het hbo was gebeurd is anyone's guess.

Verder een belangrijke vraag: Welke certificaten heb ik nodig voor helpdesk of systeembeheer? Ik heb Microsoft certificaten gevonden die niet verlopen, en Network+, etc, etc. Is dat een goede start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Voor systeembeheer heb je mbo3 nodig.
Aan die certificaten heb je weinig als je geen mbo3 hebt (mag ook in ander vakgebied zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:01:
Je weet dat in amerika al het onderwijs University heet?
Dat kan je dus niet vergelijken met Nederlandse termen. Daar gebruiken ze het ipv "hoger onderwijs", al is dat een term die in Nederland ook niemand meer gebruikt. (Zelfs primair en secundair gebruik je niet als je normaal gesprek hebt).

Dus eigenlijk heb je een vmbo diploma gehaald in amerika...

Gezien al je vorige topics, doe een VAVO opleiding en haal je onderwijskundig diploma.

Als je van mening bent dat jouw diploma uit de VS meer waard is kan je het laten omzetten naar een NL erkend diploma, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk geen vmbo k niveau halen.

Kijk op https://www.rijksoverheid...and-waarderen-of-erkennen om je diploma te laten erkennen.

Ps - gezien je vorige topics, wat heb je daaruit geleerd?
Ik heb echter geen diploma gehaald in de VS. Tijdens de cursussen kon je berichten uitwisselen met andere studenten en daaruit bleek dat ik best een hoog denkniveau had. Maar ook uit hoe makkelijk ik het kon begrijpen.

Maar nee, het was geen vmbo-niveau. "Computer forensics" en "Cyber security" worden niet gegeven op vmbo-niveau. Voor vmbo'ers zijn zelfs de meest eenvoudige bedrijfseconomische berekeningen (wat niets meer is dan gewoon freelancen) te ingewikkeld, laat staan Computer Forensics.

"University" is geen term voor al het onderwijs. Het kan verwijzen naar Mbo-niveau 4 of VWO maar niet naar vmbo.

Ik had het over certificaten, niet over diploma's. Verder is IVIO geen Amerikaans ding.

In het onderwijs werken is niks voor mij. Hbo vertaalopleiding Engels-Nederlands is een veel logischere keuze voor mij. Dan kan ik ondertitelaar worden bijvoorbeeld. Of ik kan op een helpdesk gaan werken via een mbo-traject.
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:03:
Voor systeembeheer heb je mbo3 nodig.
Aan die certificaten heb je weinig als je geen mbo3 hebt (mag ook in ander vakgebied zijn).
Heeft dat te maken met onder andere de stages die je moet lopen op mbo3?

De "Amerikaanse opleiding" waar ik het over had was dit: https://www.edx.org/masters/micromasters/ritx-cybersecurity
Die cursussen heb ik gedaan. Dat is gewoon iets wat je thuis doet.
Verder nog een Udemy-cursus systeembeheer in 2017 maar dat is uiteraard niet geijkt aan een niveau of instituut.

[ Voor 19% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 15:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sethro
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:05:
[...]

Ik heb echter geen diploma gehaald in de VS. Tijdens de cursussen kon je berichten uitwisselen met andere studenten en daaruit bleek dat ik best een hoog denkniveau had. Maar ook uit hoe makkelijk ik het kon begrijpen.

Maar nee, het was geen vmbo-niveau. "Computer forensics" en "Cyber security" worden niet gegeven op vmbo-niveau. Voor vmbo'ers zijn zelfs de meest eenvoudige bedrijfseconomische berekeningen (wat niets meer is dan gewoon freelancen) te ingewikkeld, laat staan Computer Forensics.

"University" is geen term voor al het onderwijs. Het kan verwijzen naar Mbo-niveau 4 of VWO maar niet naar vmbo.

Ik had het over certificaten, niet over diploma's. Verder is IVIO geen Amerikaans ding.

[...]

De "Amerikaanse opleiding" waar ik het over had was dit: https://www.edx.org/masters/micromasters/ritx-cybersecurity
Verder nog een Udemy-cursus systeembeheer in 2017 maar dat is uiteraard niet geijkt aan een niveau of instituut.
Stop nou is met dat “ik kan een hoog niveau aan”

Je hebt met moeite je VMBO-TL afgemaakt. Dat is de realiteit. Gewoon iemand zonder motivatie, oftewel een lapzwans.

Als je daadwerkelijk dat hoge niveau had gehad dan had je wel op VWO gezeten en daarna een 2 masters cum laude gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:10

3DDude

I void warranty's

Dat is het hele probleem
Je hebt helemaal niks afgerond,( je hebt VMBO-TL helemaal niet afgerond) je doet af en toe een onderdeeltje van iets.

Zo krijg je nooit een basis; waarmee je kan aantonen dit niveau heb ik minimaal (dat je beter bent, dat kan je dan "daarna bewijzen").

Voor nu ben je gewoon een lastig geval wat allemaal niet ter zake doende dingen erbij haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 06-04-2024 15:11 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Sethro schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:10:
[...]

Stop nou is met dat “ik kan een hoog niveau aan”

Je hebt met moeite je VMBO-TL afgemaakt. Dat is de realiteit.

Als je daadwerkelijk dat hoge niveau had gehad dan had je wel op VWO gezeten en daarna een master cum laude gehaald.
Ik heb een 7 gemiddeld gehaald voor VMBO-TL. Dat kwam ook doordat ik heel lang thuis had gezeten en daardoor slechter werd in Nederlands en hoe je het leren aan moet pakken, etc. Het sociale aspect speelt ook een rol, ik ben waarschijnlijk iemand met autisme. Maar dat moet nog onderzocht worden.

Verder: Na de edit klopt je post niet meer. Ik heb iets langer dan een jaar op de opleiding expert IT gezeten. Ik heb dus wel een vmbo-TL diploma. Ben nu bezig een startkwalificatie te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:11:
[...]

Ik heb een 7 gemiddeld gehaald voor VMBO-TL. Dat kwam ook doordat ik heel lang thuis had gezeten en daardoor slechter werd in Nederlands en hoe je het leren aan moet pakken, etc. Het sociale aspect speelt ook een rol, ik ben waarschijnlijk iemand met autisme. Maar dat moet nog onderzocht worden.
Prima een 7 op VMBO-TL. Is gewoon heel gewoontjes. En omdat je er jaren over hebt gedaan oneigenlijk gewoon onvoldoende.

Je hebt nu 2 opties, je gaat gewoon aan de slag op MBO niveau 3 of 4. Of je gaat de 21+ toets doen om op HBO te starten.

Gezien je matige presteren in verleden zou ik gewoon op MBO aan de slag gaan. Als dat goed gaat kun je altijd doorstromen naar HBO.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 06-04-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Sethro schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:13:
[...]

Prima een 7 op VMBO-TL. Is gewoon heel gewoontjes. En omdat je er jaren over hebt gedaan oneigenlijk gewoon onvoldoende.
Je zit hier enkel om mij te bashen. Ik ben gestart op hoger dan Havo-niveau, denk je echt dat ik moeilijk lerend ben? Het klopt dat het VWO voor mij te moeilijk was, dat zal ik ook niet zo snel ontkennen. Het is toch logisch dat iemand die uitvalt door problemen uiteindelijk meer moeite heeft met het halen van een diploma? Als je 4 jaar achter elkaar in de schoolbanken zit haal je gewoon een 9,5 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Blauwedraak je weet wat daar stond toch?
Die ritx micromaster cursussen worden aangeboden op graduate level.
Dat houdt in dat je daarna kan beginnen met mbo4.

Dus inderdaad, specifiek deze cursussen bezit je de competenties om op mbo4 te kunnen starten. Maar school is meer dan enkel 1 specifiek vak. Iedereen heeft bepaalde vakken waar hij/zij beter in is. Dat betekend ook dat je in andere vakken minder goed bent.

Het feit dat je in je expertise klaar bent voor mbo4, wilt niet zeggen dat je dat over de gehele linie bent.

Graduate zegt erg weinig, een "master" zonder titel nog minder. Enkel als je na zon cursus jezelf bijvoorbeeld MSc mag noemen heeft het waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:14:
[...]

Je zit hier enkel om mij te bashen. Ik ben gestart op hoger dan Havo-niveau, denk je echt dat ik moeilijk lerend ben? Het klopt dat het VWO voor mij te moeilijk was, dat zal ik ook niet zo snel ontkennen. Het is toch logisch dat iemand die uitvalt door problemen uiteindelijk meer moeite heeft met het halen van een diploma? Als je 4 jaar achter elkaar in de schoolbanken zit haal je gewoon een 9,5 gemiddeld.
Valt mee, ik probeer je wat duidelijk te maken. Je geeft nogal hoog op terwijl je eigenlijk alleen je VMBO-TL hebt afgemaakt. Dat is waar je staat en de rest is irrelevant.

Cursussen zijn prima maar hebben weinig waarde. Het is een aanvulling op een opleiding. En die opleiding moet je nog aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 06-04-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwedraak
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:15:
@Blauwedraak je weet wat daar stond toch?
Die ritz micromaster cursussen worden aangeboden op graduate level.
Dat houdt in dat je daarna kan beginnen met mbo4.

Dus inderdaad, specifiek deze cursussen bezit je de competenties om op mbo4 te kunnen starten. Maar school is meer dan enkel 1 specifiek vak. Iedereen heeft bepaalde vakken waar hij/zij beter in is. Dat betekend ook dat je in andere vakken minder goed bent.

Het feit dat je in je expertise klaar bent voor mbo4, wilt niet zeggen dat je dat over de gehele linie bent.

Graduate zegt erg weinig, een "master" zonder titel nog minder. Enkel als je na zon cursus jezelf bijvoorbeeld MSc mag noemen heeft het waarde.
Graduate level is universitair master niveau in Nederland. Je kunt je idd geen MSc noemen omdat je niet zomaar toelaatbaar bent tot de echte universiteit. Daarvoor moet je aan meer vereisten voldoen, CV opsturen, etc, etc. Ook kost de studie 20.000 dollar.
Undergraduate = Hbo
Graduate = Master
Maar deze cursus wordt door Rochester gegeven en Rochester is niet zo'n hele hoge universiteit, dus je hebt kans dat het niveau veel lager is.

Ik heb wel over SSL-certificaten (verschil tussen groen en grijs) en Jack the Ripper geleerd, dat wordt op een mbo echt niet uitgelegd.

Maar ik denk dat de conclusie wel kan zijn dat die cursussen eigenlijk op Mbo4 niveau waren en niet op WO-master niveau.
[...]

Je hebt nu 2 opties, je gaat gewoon aan de slag op MBO niveau 3 of 4. Of je gaat de 21+ toets doen om op HBO te starten.

Gezien je matige presteren in verleden zou ik gewoon op MBO aan de slag gaan. Als dat goed gaat kun je altijd doorstromen naar HBO.
Ik heb op zowel Mbo niveau 4 als 3 gezeten. Ik doe nu een thuisstudie op MBO niveau.

[ Voor 22% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Goed, dus nu is de grote vraag, en nu.

Je hebt een nette verzameling losse cursussen in IT gerelateerde vakgebieden.
Echter, om vooruit te kunnen heb je een onderwijskundig diploma nodig.

Zonder dit diploma wordt je nergens aangenomen in NL of BE. (Weet ik uit ervaring, kan je toelichting geven in pm als je wilt).

Enige manier om nu nog dat onderwijskundig diploma te halen is VAVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:20:
Goed, dus nu is de grote vraag, en nu.

Je hebt een nette verzameling losse cursussen in IT gerelateerde vakgebieden.
Echter, om vooruit te kunnen heb je een onderwijskundig diploma nodig.

Zonder dit diploma wordt je nergens aangenomen in NL of BE. (Weet ik uit ervaring, kan je toelichting geven in pm als je wilt).

Enige manier om nu nog dat onderwijskundig diploma te halen is VAVO.
Met onderwijskundig bedoel je HAVO-niveau of Mbo-niveau 2 denk ik? Ik dacht dat je het had over HBO-docent.

Ik heb inderdaad verschillende opties, mbo niveau 2 t/m 4 en havo zijn eigenlijk mijn opties.

Ik zal nog opsommen wat ik nou wou doen qua beroep:
- Helpdesk (staat denk ik wel op nr 1)
- Vertaler Engels-Nederlands (ook leuk) of ondertitelaar
- Administratief medewerker
- Systeembeheerder
- Schoonmaakwerk

[ Voor 14% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat is correct, ik kan niet oordelen welk niveau best bij jou past om in korte tijd af te ronden. (Zodat je daarna een vervolg opleiding kan doen in jouw interessegebied).

Let wel op, hier horen ook vakken bij als levensbeschouwing, maatschappijleer, economie, biologie, talen etc etc.

Maar uiteindelijk heb je er wel veel aan want je hebt een papiertje vast waarmee je toegelaten wordt. Dat is helaas hoe deze wereld werkt. (Die discussie wil ik hier niet voeren).

Dus, welk niveau verwacht je te kunnen volgen, waar zou je dit willen doen, en wanneer kan je je aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50

Zenix

BOE!

Ik heb geen middelbare school diploma, toelatingstest gedaan voor mbo en toen kwam ik er ook op. Daarna nog niveau 3/4 gedaan en hbo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:53:

- Helpdesk ICT
- Systeembeheerder
- Schoonmaakwerk
Dus je weet totaal niet wat je wil? Dit is dermate breed, daar schiet je niets mee op.

Vertaalwerk is binnen nu en 5 jaar finito door AI.
Schoonmaakwerk kun je nu al mee begonnen, schroeven maken waarschijnlijk ook.

Systeembeheerder is makkelijker met een papiertje, bij de meeste vacatures staat precies wat ze willen.

Helpdesk kun je ook met je VMBO-TL al gaan doen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Zenix schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:27:
Ik heb geen middelbare school diploma, toelatingstest gedaan voor mbo en toen kwam ik er ook op. Daarna nog niveau 3/4 gedaan en hbo.
Het verschilt denk ik per school. Ik heb een toelatingstest gedaan, toen moest ik een capaciteitentest doen en mijn IQ was hoger dan dat van de gemiddelde mbo4-leerling. En toch werd ik niet aangenomen. Ze hebben mijn persoonlijkheid ook getest en volgens hun scoorde ik daarmee in het 40e percentiel.

Van hun moest ik verplicht naar de VAVO gaan en daar vmbo-TL doen. Ik had 3 IVIO-niveau 4 certificaten (Nederlands, Engels Wiskunde, gemiddelde was een 7 of 8 ) en dat was zeg maar vergelijkbaar met VMBO-TL, die certificaten heb ik gehaald tijdens dagbesteding.

Sommige scholen willen voorkomen dat mensen zonder diploma daar naartoe gaan. Het is dus echt per school verschillend hoe moeilijk ze doen. Als je uitvalt ben je kwetsbaar omdat je dan geen enkel diploma hebt, maar of dat in de praktijk ook gehanteerd wordt verschilt dus per school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:05:
[...]

In het onderwijs werken is niks voor mij. Hbo vertaalopleiding Engels-Nederlands is een veel logischere keuze voor mij. Dan kan ik ondertitelaar worden bijvoorbeeld. Of ik kan op een helpdesk gaan werken via een mbo-traject.

[...]

Amerikaanse cursussen heb je hier vrijwel niks aan, bij solicitaties.
Om de simpele reden de persoon aan de andere kant van de tafel kan er geen niveau aan aflezen door onbekendheid.
Handiger is het om in NL een cursus te doen het liefst een geaccrediteerde. Dan kan sollicitatiepersoon makkelijk opzoeken wat het is, en wat het niveau volgens de overheid is.
Kijk daarvoor eens "Nederland leert door" of "leven lang leren" van rijksoverheid.

PS Als je claimt op "hoog" niveau gestart te zijn, dus je kan het "aan". Dat heeft geen waarde een diploma is een bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:26:
Dat is correct, ik kan niet oordelen welk niveau best bij jou past om in korte tijd af te ronden. (Zodat je daarna een vervolg opleiding kan doen in jouw interessegebied).

Let wel op, hier horen ook vakken bij als levensbeschouwing, maatschappijleer, economie, biologie, talen etc etc.

Maar uiteindelijk heb je er wel veel aan want je hebt een papiertje vast waarmee je toegelaten wordt. Dat is helaas hoe deze wereld werkt. (Die discussie wil ik hier niet voeren).

Dus, welk niveau verwacht je te kunnen volgen, waar zou je dit willen doen, en wanneer kan je je aanmelden?
Dat kan ik niet bepalen. Of ik hbo aankan of alleen mbo niveau 2 kan ik niet zeggen. Ik vind het een moeilijke vraag. Maar bedankt dat je bereid bent om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
leonbong schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:37:
[...]

Amerikaanse cursussen heb je hier vrijwel niks aan, bij solicitaties.
Om de simpele reden de persoon aan de andere kant van de tafel kan er geen niveau aan aflezen door onbekendheid.
Handiger is het om in NL een cursus te doen het liefst een geaccrediteerde. Dan kan sollicitatiepersoon makkelijk opzoeken wat het is, en wat het niveau volgens de overheid is.
Kijk daarvoor eens "Nederland leert door" of "leven lang leren" van rijksoverheid.

PS Als je claimt op "hoog" niveau gestart te zijn, dus je kan het "aan". Dat heeft geen waarde een diploma is een bewijs.
Ik ben van mening dat EDX.org meer mogelijkheden en een betere interface heeft door een grotere poel aan programmeurs. Nederland is maar een heel klein land, Amerika heeft vrijwel een onbeperkte poel aan programmeurs. Bij de LOI kan je niet eens de inschrijfdatum wijzigen en de campus interface is simpelweg slechter dan de interface van EDX.org. Op EDX.org kun je zelfs cursussen van Harvard volgen, maar dat kun je natuurlijk niet zomaar op je CV zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Jeroenneman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:34:
[...]

Dus je weet totaal niet wat je wil? Dit is dermate breed, daar schiet je niets mee op.

Vertaalwerk is binnen nu en 5 jaar finito door AI.
Schoonmaakwerk kun je nu al mee begonnen, schroeven maken waarschijnlijk ook.

Systeembeheerder is makkelijker met een papiertje, bij de meeste vacatures staat precies wat ze willen.

Helpdesk kun je ook met je VMBO-TL al gaan doen.
Schoonmaakwerk heb je nog niet eens vmbo-basis voor nodig, bovendien zijn er tekorten, dus daar is wel werk in te vinden. Schroeven maken in een fabriek is een mbo-BBL opleiding, dat zou ik zelfs kunnen doen als ik de 30 gepasseerd ben. Ben nu nog in de 20.

Helpdesk is mbo-niveau 2/3 functie, vaak willen ze 4. Dat is althans mijn ervaring.

Ik denk dat voor moeilijker vertaalwerk, AI de mens nog niet over kan nemen. Google translate kan heel veel, maar ik heb als vrijwilliger geholpen met het vertalen van een site omdat AI het nog niet goed genoeg deed, ik moest de fouten er uit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:37
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:39:
[...]

Ik ben van mening dat EDX.org meer mogelijkheden en een betere interface heeft door een grotere poel aan programmeurs. Nederland is maar een heel klein land, Amerika heeft vrijwel een onbeperkte poel aan programmeurs. Bij de LOI kan je niet eens de inschrijfdatum wijzigen en de campus interface is simpelweg slechter dan de interface van EDX.org. Op EDX.org kun je zelfs cursussen van Harvard volgen, maar dat kun je natuurlijk niet zomaar op je CV zetten.
Het punt is dat het niet uitmaakt wat jouw mening is of wat jij vindt. Als je zoekt naar een baan in Nederland, dan wil de werkgever weten welke opleiding en cursussen je hebt afgerond. Zo simpel is het.

Als jij dan aankomt met plukjes certificaten die onbekend zijn hier in Nederland en geen opleiding hebt afgerond..? Wat denk je dan dat er gaat gebeuren?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:49:
[...]

Het punt is dat het niet uitmaakt wat jouw mening is of wat jij vindt. Als je zoekt naar een baan in Nederland, dan wil de werkgever weten welke opleiding en cursussen je hebt afgerond. Zo simpel is het.

Als jij dan aankomt met plukjes certificaten die onbekend zijn hier in Nederland en geen opleiding hebt afgerond..? Wat denk je dan dat er gaat gebeuren?
Dus het is alsnog logischer om bijvoorbeeld LOI te doen dan. Ik dacht dat de meeste mensen in Nederland gewoon niet wisten dat sites als EDX, Futurelearn, etc, etc bestaan. Dat is een alternatief voor LOI dacht ik zo, maar nu blijkt dat ze toch een nationaal diploma/certificaat willen zien. Natuurlijk heeft ook Nederland veel mogelijkheden voor thuisstudies.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar zit een probleem voor je. Je zult moeten accepteren dat jouw mening niets uitmaakt, je zukt je moeten conformeren of voor jezelf moeten beginnen.

Dat is toch wel de rode draad in je topics.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:53:
[...]

Dus het is alsnog logischer om bijvoorbeeld LOI te doen dan. Ik dacht dat de meeste mensen in Nederland gewoon niet wisten dat sites als EDX, Futurelearn, etc, etc bestaan. Dat is een alternatief voor LOI dacht ik zo, maar nu blijkt dat ze toch een nationaal diploma/certificaat willen zien. Natuurlijk heeft ook Nederland veel mogelijkheden voor thuisstudies.
Bijvoorbeeld, want de LOI mag erkende MBO- en HBO-diploma's uitgeven. Al die andere sites die jij opnoemt geven jou geen erkend diploma in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:59:
[...]

Bijvoorbeeld, want de LOI mag erkende MBO- en HBO-diploma's uitgeven. Al die andere sites die jij opnoemt geven jou geen erkend diploma in Nederland.
Welke van die instituten zijn dan het beste? De LOI had amper een digitale lesomgeving, je betaalde eigenlijk om te lezen welke hoofdstukken je moest leren en wat je voor het examen moest kennen, en dat je digitaal vragen kon stellen. Ik vind dat ze daar wel erg veel voor vragen. Je zou ook zelf de boeken kunnen kopen en je aan kunnen melden voor het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zeg niet dat al je cursussen nl moeten zijn, maar probeer er wat relevante tussen te stoppen die in NL bekend zijn.
Dan wordt het voor ander makkelijker je niveau te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
leonbong schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:04:
Ik zeg niet dat al je cursussen nl moeten zijn, maar probeer er wat relevante tussen te stoppen die in NL bekend zijn.
Dan wordt het voor ander makkelijker je niveau te beoordelen.
Ik heb bijvoorbeeld Cybersecurity Basics via IBM gehaald. Dat is voor een helpdesk baan en is dus geen hoog niveau. Kostte ongeveer 100 euro. Maar dat is wel een toevoeging aan je CV. Die Computer Forensics en Cyber Security cursussen heb ik geeneens afgerond met een certificaat.

Ik heb ook een Nederlandse cursus afgerond, ChatGPT Prompt Engineering. Dat is HBO/Mbo4 niveau (overal staat wat anders). Daar wil ik niet in verder trouwens.

Maar je geeft goed advies. Ik denk dat een goed CV bestaat uit een combinatie van Amerikaanse en Nederlandse cursussen, ter aanvulling van je mbo/hbo IT-opleiding.

[ Voor 10% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 16:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Misschien dat de volgende metafoor het een en ander duidelijker maakt:

Je bent nu eigenlijk bezig met de kersen op de spreekwoordelijke taart, terwijl de taart er zelf nog niet is.

Laten zien dat je gemotiveerd bent om te leren, bijvoorbeeld door relevante cursussen af te ronden, is hartstikke positief. Als je certificaten hebt gehaald, kun je ze zeker op je cv zetten. Ook van buitenlandse aanbieders.

Echter, dan moet moet je niet enkel de kersen op de taart op je cv zetten. Ook de taart zelf mag niet ontbreken. Dat is het fundament waarop jij en je werkgever kunnen bouwen. Dit fundament is een diploma van een erkende opleiding op het juiste niveau. Dit kan ook een buitenlandse opleiding zijn, als ze bijvoorbeeld met ECTS werken. Of je kunt DUO het buitenlandse diploma laten waarderen of erkennen.

Meer daarover lees je hier:
https://www.rijksoverheid...and-waarderen-of-erkennen

Een cursus is voor de meeste functies onvoldoende voor het aantonen van het juiste kennis-, denk- en werkniveau.

Zelf heb ik overigens een MSc degree en je wilt niet weten hoe vaak ik sinds mijn studie al van mensen in mijn omgeving te horen heb gekregen dat zij dat ook makkelijk zouden kunnen. Maar dat het vanwege reden x, y, z nooit ervan is gekomen. Dat is niet op twee handen te tellen… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Squawk schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:35:
Misschien dat de volgende metafoor het een en ander duidelijker maakt:

Je bent nu eigenlijk bezig met de kersen op de spreekwoordelijke taart, terwijl de taart er zelf nog niet is.

Laten zien dat je gemotiveerd bent om te leren, bijvoorbeeld door relevante cursussen af te ronden, is hartstikke positief. Als je certificaten hebt gehaald, kun je ze zeker op je cv zetten. Ook van buitenlandse aanbieders.

Echter, dan moet moet je niet enkel de kersen op de taart op je cv zetten. Ook de taart zelf mag niet ontbreken. Dat is het fundament waarop jij en je werkgever kunnen bouwen. Dit fundament is een diploma van een erkende opleiding op het juiste niveau. Dit kan ook een buitenlandse opleiding zijn, als ze bijvoorbeeld met ECTS werken. Of je kunt DUO het buitenlandse diploma laten waarderen of erkennen.

Meer daarover lees je hier:
https://www.rijksoverheid...and-waarderen-of-erkennen

Een cursus is voor de meeste functies onvoldoende voor het aantonen van het juiste kennis-, denk- en werkniveau.

Zelf heb ik overigens een MSc degree en je wilt niet weten hoe vaak ik sinds mijn studie al van mensen in mijn omgeving te horen heb gekregen dat zij dat ook makkelijk zouden kunnen. Maar dat het vanwege reden x, y, z nooit ervan is gekomen. Dat is niet op twee handen te tellen… ;)
Ja, ik ga zorgen dat ik een papiertje haal. Ik vraag mij alleen nog steeds af of ik met Mbo2/3 nou helpdeskmedewerker kan worden of dat ik Mbo4 of zelfs Hbo nodig heb? Het is heel moeilijk om dit in te schatten. Ik hoor graag jullie ervaringen en hoe jullie het bereikt hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Dit topic leidt wederom nergens naar toe en laat vooral zien dat sommige mensen kunnen zwelgen in zelfmedelijden en zich daarin gesteund wensen te zien door onwetende omstanders die dientengevolge het zelfmedelijden bevorderen, ongevraagd advies geven en daarvoor ook nog bedankt worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:48:
[...]

Ja, ik ga zorgen dat ik een papiertje haal. Ik vraag mij alleen nog steeds af of ik met Mbo2/3 nou helpdeskmedewerker kan worden of dat ik Mbo4 of zelfs Hbo nodig heb? Het is heel moeilijk om dit in te schatten. Ik hoor graag jullie ervaringen en hoe jullie het bereikt hebben.
Ga vacatures zoeken, daar zal bij staan wat je aan papieren nodig hebt. Maar dat kan je zelf toch ook wel bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:48:
[...]

Ik vind dit artikel wel interessant die daar wellicht wat antwoorden op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het is gewoon belangrijk om bewijs te leveren van niveau om een baan te krijgen.

Dus een cursus is niet voldoende, je moet een cursus/opleiding doen die een bewijs leveren.
Dat is dus een afsluitende toets/examen geen certificaat van aanwezigheid.

Ik werk al jaren als elektrotechnisch/besturing engineer, echter ik ben chemisch technoloog van opleiding. Overal wordt ik alleen aangenomen op chemische technoloog banen en als ze mij een tijdje kennen ga ik vaak ook elektrotechnisch werk ernaast doen.

Dat komt omdat ik geen diploma’s in dat vak heb.
Ps Misschien moet ik daarin maar eens wat diploma’s halen.
Daarnaast realiseer ik mij dat ik ook “blinde vlekken” heb in de elektrotechniek.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 06-04-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik ken je voorgeschiedenis niet en misschien heb je dit al gedaan maar ik zou op zoek gaan naar een trainee ship bij een detacheerder voor een helpdeskfunctie. Ze stellen meestal wel de eis mbo3+ diploma, maar zij zijn misschien bereid daarover heen te stappen als ze inzien dat je wel het voldoende niveau hebt (en ze geld met je kunnen verdienen). (NB Bel hierover, doe het niet via de mail, versier een kennismakingsgesprek) Denk aan bv Cegeka en er zijn vast meer, kijk wat er in de buurt zit.

NB ik zou wel als je eenmaal aan de slag bent, als nog je NL papieren halen (bespreek dit met je werkgever), meestal wil je na 5-10 jaar weg/doorstromen naar een andere functie, en dan loop je tegen hetzelfde probleem aan

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 06-04-2024 17:40 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 22:18
MBO ICT kan je in twee richtingen volgen. De beheer opleiding is allround systems & devices (niveau 3) of expert systems & devices (niveau 4). Software development is niveau 4. Met vmbo tl ben je toelaat aar voor niveau 4 en begin je in leerjaar 1.

Een MBO opleiding kijkt bij je aanmelding naar je vooropleiding, niet naar alle elders gevolgde trainingen en certificaten.

Omdat je al wat ouder bent is mijn advies om informatie over BBL in te winnen; 4 dagen werken, 1 dag school.

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
RaZ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:54:
[...]

Ga vacatures zoeken, daar zal bij staan wat je aan papieren nodig hebt. Maar dat kan je zelf toch ook wel bedenken?
Ja, maar als er staat: "Mbo4 werk- en denkniveau" in plaats van "Afgeronde mbo4 opleiding" betekent dit dan dat je ook kunt solliciteren als je Mbo4 Administratief medewerker hebt gedaan? Of als je überhaupt geen Mbo4 diploma hebt?

De vraag is eigenlijk hoe het geïnterpreteerd dient te worden en hoe streng een bedrijf zich aan die eisen zal houden. Als ze echt niemand kunnen vinden heb je kans dat je gewoon een baan krijgt die hoger is dan wat jij aan papieren hebt, in mijn geval dus Mbo4-functie met alleen vmbo-tl en wat ervaring als studentenbijbaantje. Ik heb wel op Mbo4 gezeten (iets meer dan een jaar) en als studentenbijbaan mensen geholpen met computerproblemen (bijvoorbeeld bootloops) en printers geïnstalleerd. "Mbo4 werk- en denkniveau" betekent heel iets anders dan "Afgeronde Mbo4-opleiding in de richting van systeembeheer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:23:
[...]

Ja, maar als er staat: "Mbo4 werk- en denkniveau" in plaats van "Afgeronde mbo4 opleiding" betekent dit dan dat je ook kunt solliciteren als je Mbo4 Administratief medewerker hebt gedaan? Of als je überhaupt geen Mbo4 diploma hebt?

De vraag is eigenlijk hoe het geïnterpreteerd dient te worden en hoe streng een bedrijf zich aan die eisen zal houden. Als ze echt niemand kunnen vinden heb je kans dat je gewoon een baan krijgt die hoger is dan wat jij aan papieren hebt, in mijn geval dus Mbo4-functie met alleen vmbo-tl en wat ervaring als studentenbijbaantje. Ik heb wel op Mbo4 gezeten (iets meer dan een jaar) en als studentenbijbaan mensen geholpen met computerproblemen (bijvoorbeeld bootloops) en printers geïnstalleerd. "Mbo4 werk- en denkniveau" betekent heel iets anders dan "Afgeronde Mbo4-opleiding in de richting van systeembeheer".
Met een afgeronde mbo-4 opleiding waar je dus een diploma voor hebt, kan je aantonen dat je dat denk- en werkniveau hebt.

Want als je die opleiding niet voltooid heb, en dus geen diploma hebt, heb je dat denk- en werkniveau dus gewoon niet.

Maar is dit nu zo heel moeilijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
RaZ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:36:
[...]

Met een afgeronde mbo-4 opleiding waar je dus een diploma voor hebt, kan je aantonen dat je dat denk- en werkniveau hebt.

Want als je die opleiding niet voltooid heb, en dus geen diploma hebt, heb je dat denk- en werkniveau dus gewoon niet.

Maar is dit nu zo heel moeilijk voor je?
Maar het is moeilijk in te schatten of een Mbo4-diploma in een andere richting dan voldoende is of dat ze echt iemand willen die een ICT-diploma op dat niveau heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:39:
[...]

Maar het is moeilijk in te schatten of een Mbo4-diploma in een andere richting dan voldoende is of dat ze echt iemand willen die een ICT-diploma op dat niveau heeft.
Ze willen gewoon iemand met een diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:39:
[...]

Dat is niet moeilijk in te schatten, je zit appels met peren te vergelijken, want jij bent van mening dat het beide fruit is. Dat is ook de enige overeenkomst :P

Maar MBO elektro is net als MBO loodgieter MBO-niveau, maar ik laat een loodgieter echt niet m'n meterkast vervangen omdat hij/zij MBO denk- en werkniveau heeft en dat met een diploma kan aantonen.

Want een bouwvakker weet hoe een boormachine werkt, maar die gaat echt niet met een Hilti m'n mond in hoor, dat laat ik de tandarts wel doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
RaZ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:45:
[...]

Dat is niet moeilijk in te schatten, je zit appels met peren te vergelijken, want jij bent van mening dat het beide fruit is. Dat is ook de enige overeenkomst :P

Maar MBO elektro is net als MBO loodgieter MBO-niveau, maar ik laat een loodgieter echt niet m'n meterkast vervangen omdat hij/zij MBO denk- en werkniveau heeft en dat met een diploma kan aantonen.

Want een bouwvakker weet hoe een boormachine werkt, maar die gaat echt niet met een Hilti m'n mond in hoor, dat laat ik de tandarts wel doen 8)
True that, maar Mbo business administration & control specialist heeft bijvoorbeeld wel raakvlakken met Expert IT Systems and Devices. Het is een andere sector, maar het kan wel. Als je al cursussen hebt gedaan of certificaten hebt behaald op ICT-vlak dan toon je alsnog aan dat je wel capaciteiten hebt voor de ICT.

Lang niet iedereen hoeft een omscholingstraject te volgen. Mijn moeder heeft pabo gedaan en met dat diploma heeft ze als maatschappelijk werker op hbo-niveau gewerkt. Snap je wat ik bedoel? Veel mensen gaan in een andere richting werken dan waar ze voor gestudeerd hebben. Moeten die nu allemaal een omscholingstraject volgen vanwege een verkeerde opleidingskeuze?

Sommige banen heb je überhaupt geen opleiding voor nodig maar dat zijn wel de minder leuke banen.

[ Voor 3% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Blauwedraak waar je nog naar zou kunnen kijken (als het niet eerder is genoemd) Ervarings-Certificaten
https://evc-nederland.nl/?gad_source=1

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:57:
[...]

True that, maar Mbo business administration & control specialist heeft bijvoorbeeld wel raakvlakken met Expert IT Systems and Devices. Het is een andere sector, maar het kan wel. Als je al cursussen hebt gedaan of certificaten hebt behaald op ICT-vlak dan toon je alsnog aan dat je wel capaciteiten hebt voor de ICT.

Lang niet iedereen hoeft een omscholingstraject te volgen. Mijn moeder heeft pabo gedaan en met dat diploma heeft ze als maatschappelijk werker op hbo-niveau gewerkt. Snap je wat ik bedoel? Veel mensen gaan in een andere richting werken dan waar ze voor gestudeerd hebben. Moeten die nu allemaal een omscholingstraject volgen vanwege een verkeerde opleidingskeuze?
Je blijft net zolang doordrammen tot iemand zegt dat je gelijk hebt he.

Bij deze: Je hebt helemaal gelijk :Y Succes met soliciteren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:57:
[...]

Sommige banen heb je überhaupt geen opleiding voor nodig maar dat zijn wel de minder leuke banen.
Nee je moeder heeft werkervaring, jij niet.

Maar ga nu gewoon aan de slag met je studie, of volg een trainee. Anders ga naar bedrijven die je een opleiding bieden inclusief werk.

Daarnaast wat heb je gedaan na je 16de, behalve een cursus hier en daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07
Als je jezelf heel wat meent te zijn door een paar cursussen, maar toch afvraagt waar je moet instappen en geen werkervaring hebt, en klaagt dat je niet word aangenomen zonder papieren, en hier over alles in discussie gaat, snap ik heel goed dat een potentiële werkgever geen heil in je ziet.

Dat papiertje maakt voor de meeste niet uit, want het gaat om werkervaring, als ze je niet willen aannemen door je papiertje dan is dat slechts een excuus die gemakkelijk gebruikt kan worden.

Elk ander excuus om jouw af te wijzen zal veranderen in een welles nietes discussie die ze willen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
corporalnl schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:13:
[...]

Nee je moeder heeft werkervaring, jij niet.

Maar ga nu gewoon aan de slag met je studie, of volg een trainee. Anders ga naar bedrijven die je een opleiding bieden inclusief werk.

Daarnaast wat heb je gedaan na je 16de, behalve een cursus hier en daar?
Ik heb indirect voor Google gewerkt, als vrijwilliger medische artikelen vertaald en als studentenbijbaan mensen geholpen met computerproblemen. En ik heb verschillende opleidingen uitgeprobeerd. Ik ben mij gewoon aan het oriënteren op de arbeidsmarkt. Maar alles wat ik heb gedaan qua werk was niet fulltime, dat wel.
T-Forever schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:19:
Als je jezelf heel wat meent te zijn door een paar cursussen, maar toch afvraagt waar je moet instappen en geen werkervaring hebt, en klaagt dat je niet word aangenomen zonder papieren, en hier over alles in discussie gaat, snap ik heel goed dat een potentiële werkgever geen heil in je ziet.

Dat papiertje maakt voor de meeste niet uit, want het gaat om werkervaring, als ze je niet willen aannemen door je papiertje dan is dat slechts een excuus die gemakkelijk gebruikt kan worden.

Elk ander excuus om jouw af te wijzen zal veranderen in een welles nietes discussie die ze willen voorkomen.
Ik ken mensen die met enkel vmbo-TL een baan in de ICT hebben gekregen. Volgens mij is dat wel mogelijk, maar met een papiertje heb je nu eenmaal meer kans om aangenomen te worden. Hoe zit het eigenlijk met havo als je in de ICT wilt werken, vertaalwerk wilt doen of administratief werkt wilt doen? Heb je dan veel aan een havo-diploma of is dat enkel een "startkwalificatie"?

[ Voor 43% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:20:
[...]

Ik heb indirect voor Google gewerkt, als vrijwilliger medische artikelen vertaald en als studentenbijbaan mensen geholpen met computerproblemen. En ik heb verschillende opleidingen uitgeprobeerd. Ik ben mij gewoon aan het oriënteren op de arbeidsmarkt. Maar alles wat ik heb gedaan qua werk was niet fulltime, dat wel.
Het enige dat je hier mee aantoont is dat je een quiter bent, zonder werk ervaring.
Bedrijven willen geen iemand die zich oriënteert maar iemand die rendeert. (oftewel niet iemand die de hele dag met je in discussie gaat over zijn opdrachten, maar deze gewoon uitvoert!)

[ Voor 8% gewijzigd door T-Forever op 06-04-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
T-Forever schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:21:
[...]

Het enige dat je hier mee aantoont is dat je een quiter bent, zonder werk ervaring.
Bedrijven willen geen iemand die zich oriënteert maar iemand die rendeert. (oftewel niet iemand die de hele dag met je in discussie gaat over zijn opdrachten, maar deze gewoon uitvoert!)
Ik heb 3 opleidingen uitgeprobeerd, 2 daarvan waren ICT-opleidingen en 1 was boekhouden. Dus het valt wel mee maar ik heb veel thuis gezeten, dat wel.

En geloof me, ik kan mij best motiveren voor het doen van opdrachten. Dat is geen enkel probleem.

Maar ik ben nog jong genoeg dat dat CV nog wel komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb 3 opleidingen uitgeprobeerd, 2 daarvan waren ICT-opleidingen en 1 was boekhouden. Dus het valt wel mee maar ik heb veel thuis gezeten, dat wel.
Nee, je hebt niet 3 opleidingen geprobeerd, je hebt 3 opleidingen verkloot want je vond thuis zitten leuker dan een diploma halen.

Maar misschien moet je deze link eens lezen: https://www.nationaleberoepengids.nl/helpdeskmedewerker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 08:18
hehe wel bijzonder dit topic :z. Ik ben benieuwd hoelang dit topic nog open blijft.

Als topicstarter in de slachtofferrol blijft zitten gaat er niets gebeuren. Topicstarter geeft ook vaker aan dat hij een hoog niveau heeft, echter vindt het hij het toch moeilijk om de spelregels hier in NL te begrijpen.

Dus nogmaals, kom uit de slachtofferrol en ga een VAVO, MBO of HBO middels de 21+ toets doen en bewijs dat je het kan i.p.v. iedereen anders de schuld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
RaZ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:34:
[...]

Nee, je hebt niet 3 opleidingen geprobeerd, je hebt 3 opleidingen verkloot want je vond thuis zitten leuker dan een diploma halen.

Maar misschien moet je deze link eens lezen: https://www.nationaleberoepengids.nl/helpdeskmedewerker
Dat kwam wellicht ook door wat daar allemaal gebeurde. Klasgenoten die zich misdroegen, puberaal gedrag, docenten die hele eenvoudige dingen uitlegden die niks te maken hadden met de toetsen, etc, etc. Het lag voor een deel aan mezelf, sure, maar het was een samenloop van omstandigheden. Ik had inderdaad motivatieproblemen maar dat was niet het enige. Als je klasgenoten zich puberaal gedragen en jij bent al veel ouder dan werkt dat ook demotiverend. En verder moest ik vrij regelmatig opdrachten maken en inleveren die te makkelijk waren omdat ik die dingen al door levenservaring wist. Er was van alles aan de hand daar op die school. Bepaalde scholen moet je niet naar terug gaan. Maar ik ben nu 24, je kan niet zeggen dat dat te oud is om mbo te doen.
powerboat schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:41:
hehe wel bijzonder dit topic :z. Ik ben benieuwd hoelang dit topic nog open blijft.

Als topicstarter in de slachtofferrol blijft zitten gaat er niets gebeuren. Topicstarter geeft ook vaker aan dat hij een hoog niveau heeft, echter vindt het hij het toch moeilijk om de spelregels hier in NL te begrijpen.

Dus nogmaals, kom uit de slachtofferrol en ga een VAVO, MBO of HBO middels de 21+ toets doen en bewijs dat je het kan i.p.v. iedereen anders de schuld te geven.
Ik zit heus niet te trollen. Ik probeer te begrijpen wat nodig is om een baan te krijgen. Daarin maak ik uiteraard fouten, maar dat is niet abnormaal. En in mijn hoofd lijken mijn posts heel normaal maar een ander interpreteert dat misschien als in de slachtofferrol zitten of zelfs trollen.

Ik was 22-jaar en zat tussen allemaal 16-jarigen. Ik had eigenlijk verwacht dat er veel meer van mijn leeftijd zouden zijn want toen ik voor het eerst naar het mbo ging was ik de jongste van de klas en de rest was bijna allemaal in de 20. Destijds waren er klassen vol met 20-jarigen. Het maakt mij persoonlijk wel uit of ik met leeftijdsgenoten zit, maar aan de andere kant, als ze mijn leeftijd zijn kun je je afvragen wat hun verleden is, misschien hebben ze wel een crimineel verleden. Het blijft moeilijk. Maar ik maak vaak genoeg mee dat ik net in de verkeerde klas word geplaatst of in de verkeerde groep. Niet alles gaat zoals ik wil helaas.

Ik ben mij puur aan het oriënteren op wat ik nou moet doen om verder te komen.

[ Voor 42% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:42:
[...]

Dat kwam wellicht ook door wat daar allemaal gebeurde. Klasgenoten die zich misdroegen, puberaal gedrag, docenten die hele eenvoudige dingen uitlegden die niks te maken hadden met de toetsen, etc, etc. Het lag voor een deel aan mezelf, sure, maar het was een samenloop van omstandigheden. Ik had inderdaad motivatieproblemen maar dat was niet het enige. Als je klasgenoten zich puberaal gedragen en jij bent al veel ouder dan werkt dat ook demotiverend. En verder moest ik vrij regelmatig opdrachten maken en inleveren die te makkelijk waren omdat ik die dingen al door levenservaring wist. Er was van alles aan de hand daar op die school. Bepaalde scholen moet je niet naar terug gaan. Maar ik ben nu 24, je kan niet zeggen dat dat te oud is om mbo te doen.
Doe een 21+ test, en ga gewoon mbo doen. Je kan tot je 35ste meen ik studiefinanciering krijgen.

Dus, geef jezelf een schop onder je reet, en ga naar school, s'avonds is ook mogelijk voor volwassenen.

Als je mijn kind zou zijn had ik je elke ochtend om 06:00 wakker maken, je om 07:00 de deur uit trappen, en kom maar thuis rond 17:00 om te eten. Als je niet weet wat je wil gaan studeren ga je met je luie reet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
RaZ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:45:
[...]

Doe een 21+ test, en ga gewoon mbo doen. Je kan tot je 35ste meen ik studiefinanciering krijgen.

Dus, geef jezelf een schop onder je reet, en ga naar school, s'avonds is ook mogelijk voor volwassenen.

Als je mijn kind zou zijn had ik je elke ochtend om 06:00 wakker gemaakt, je om 07:00 de deur uitgetrapt, en kom maar thuis rond 17:00 om te eten. Als je niet weet wat je wil gaan studeren ga je met je luie reet gewoon werken.
21+ toets is voor hbo. De toelatingseisen voor het mbo voldoe ik sowieso al aan. Maar momenteel doe ik gewoon een thuisstudie. Studiefinanciering levert vaak schulden op. Ik heb wel plannen om misschien in de toekomst toch maar weer klassikaal onderwijs te gaan volgen.

Je kan gewoon gaan werken maar dan krijg je misschien niet de baan die je wilt. In de ICT willen ze tegenwoordig meestal wel dat je een diploma hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat

Ik zit heus niet te trollen. Ik probeer te begrijpen wat nodig is om een baan te krijgen. Daarin maak ik uiteraard fouten, maar dat is niet abnormaal. En in mijn hoofd lijken mijn posts heel normaal maar een ander interpreteert dat misschien als in de slachtofferrol zitten of zelfs trollen.

Ik was 22-jaar en zat tussen allemaal 16-jarigen. Ik had eigenlijk verwacht dat er veel meer van mijn leeftijd zouden zijn want toen ik voor het eerst naar het mbo ging was ik de jongste van de klas en de rest was bijna allemaal in de 20. Destijds waren er klassen vol met 20-jarigen. Het maakt mij persoonlijk wel uit of ik met leeftijdsgenoten zit, maar aan de andere kant, als ze mijn leeftijd zijn kun je je afvragen wat hun verleden is, misschien hebben ze wel een crimineel verleden. Het blijft moeilijk. Maar ik maak vaak genoeg mee dat ik net in de verkeerde klas word geplaatst of in de verkeerde groep. Niet alles gaat zoals ik wil helaas.

Het is eigenlijk heel simpel, je volgt de spelregels en je doet een opleiding en je gaat solliciteren.

Het is aan jou wat je daarmee gaat doen en soms moet je dingen doen die niet leuk zijn o.a. bij 16jarige pubers zitten. Welkom in het echte leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:47:
[...]

In de ICT willen ze tegenwoordig meestal wel dat je een diploma hebt.
Geld dat niet voor elke vak? Als je wat wilt moet je ervoor werken en soms kost dat even moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
[...]
Studiefinanciering levert vaak schulden op
8)7 jah als je nooit niks afmaakt moet je dat terug betalen, anders word het omgezet in een gift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 22:18
Zie eerdere post van mij, ga BBL niveau 4 doen. Je werkt dan met een salaris en haalt tegelijk een diploma in 3 jaar. Of 21+ toets voor HBO en dan deeltijd. Je hebt op dit moment geen startkwalificatie, hetgeen als het absolute opleidingsminimum wordt gezien in Nederland.

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Optie 3, ga gewoon aan het werk en leer on the job. Systeembeheer en helpdesk kan je prima leren door gewoon te beginnen. Stap het lokale IT bedrijf binnen waar de directeur ieder bij naam kent (bij wijze van spreken) en bied aan een half jaartje voor minimumloon te werken om je te bewijzen.

Het gestandaardiseerde onderwijs ligt de TS duidelijk niet. Bewijs je gewoon op de werkvloer. Binnen de IT kan je heel hoog vliegen voordat je tegen het plafond van vereiste diploma’s aan vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een thuisstudie aan een geaccrediteerde instelling, met een echt mbo diploma als je hem afmaakt? Daar heb je iets aan, maar een cursus excel is ook een thuisstudie, kan vast ook op mbo-niveau, en heb je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

[...]

Je geeft wel graag dat het alles en iedereen ligt behalve misschien aan die persoon in de spiegel.

Iemand schrijft iets.
Jij bla bla kwam daar door en daar door.
Niet mijn fout hoor!

Tja dan wens ik je veel succes.
Daarnaast vond je alles te makkelijk, maar geen enkel diploma.
Hoe moet ik dat dan interpreteren, uit niets blijkt dat het voor jouw makkelijk was.
De huidige discussie probeer je ook met struisvogel gedrag je gelijk te halen.

Tja dan heb je het niet begrepen en dit is nou niet bepaald ingewikkeld.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 06-04-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:23:
[...]

Voor niet super specialistisch werk (zoals bv helpdesk) hebben de meeste bedrijven geen echte harde eisen, maar nemen ze gewoon de beste solicitant aan die akkoord gaat met hun arbeidsvoorwaarden. Als je een wat minder verkoopbaar profiel hebt dan moet je wat geluk hebben met hoe compentief de concurentie is, en de beste manier om dat te hebben is om gewoon op veel vacatures te soliciteren. "You win some, you lose some"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Je kan gewoon gaan werken maar dan krijg je misschien niet de baan die je wilt. In de ICT willen ze tegenwoordig meestal wel dat je een diploma hebt.
Bijna niemand krijgt direct hun droombaan. Starterfuncties heten starterfuncties voor een reden. Je begint onderaan en maakt vanaf daar carriere, 'cariereladder' is niet voor niets een gebruikelijke uitdrukking. Je bouwt een goede carriere door onderaan te beginnen en steeds een trede omhoog te stappen, niet door een reuzesprong te maken van de middelbare school naar de top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:11:
[...]

Verder: Na de edit klopt je post niet meer. Ik heb iets langer dan een jaar op de opleiding expert IT gezeten. Ik heb dus wel een vmbo-TL diploma. Ben nu bezig een startkwalificatie te halen.
Expert IT is dat een opleiding? Ik ben altijd als de dood als iemand binnenloopt en vraagt wie de IT expert is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:41:
[...]

Expert IT is dat een opleiding? Ik ben altijd als de dood als iemand binnenloopt en vraagt wie de IT expert is :+
Ja, de oude opleiding heette ICT-beheerder en naar mijn mening was dat juist een makkelijkere opleiding dan de huidige Expert IT systems and devices. Ik had veel liever de opleiding in de oude vorm gevolgd, dan had ik nu gewoon een diploma gehad. Maar ja shit happens in life. Ik moest wel stoppen met school omdat ik het niet meer volhield.

Mensen beweren dat hbo en mbo makkelijker zijn geworden dan in het verleden, daar ben ik het niet mee eens. Ik ben op een doemiddag geweest vlak voor covid en daar zag ik mensen van mijn leeftijd die eindexamen moesten doen op de oude ICT-beheerder opleiding. Expert IT systems and devices is zelfs in het 2e jaar al moeilijker dan de oude opleiding ICT-beheerder. De oude opleiding was qua niveau bedroevend. Ik ben van mening dat ICT alleen maar moeilijker en moeilijker wordt naarmate tijd vordert. Binnen de ICT is het gewoon niet waar dat het niveau is gedaald. Binnen andere sectoren wellicht.

[ Voor 34% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 08:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Yaksa schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:49:
Dit topic leidt wederom nergens naar toe en laat vooral zien dat sommige mensen kunnen zwelgen in zelfmedelijden en zich daarin gesteund wensen te zien door onwetende omstanders die dientengevolge het zelfmedelijden bevorderen, ongevraagd advies geven en daarvoor ook nog bedankt worden.
Deze post mag wat mij betreft wel wat meer exposure krijgen, want dit is de spijker op z’n kop.

TO, er zijn mensen die meer in hun mars hebben dan hetgeen er in de jaren uit is gekomen. Dit geldt echter niet voor jou.

Je geeft aan dat schoonmaakwerk je leuk lijkt? Ga alsjeblieft schoonmaken. Of schroeven produceren. Of wat dan ook wat je met je huidige papieren kunt gaan doen. Maar een HBO opleiding: dat niveau heb jij niet. Waarschijnlijk niet leuk om te horen, maar hoe sneller je dit internaliseert hoe beter.

“Some people are so far behind they actually think they’re leading”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Managelorian schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:16:
[...]

Deze post mag wat mij betreft wel wat meer exposure krijgen, want dit is de spijker op z’n kop.

TO, er zijn mensen die meer in hun mars hebben dan hetgeen er in de jaren uit is gekomen. Dit geldt echter niet voor jou.

Je geeft aan dat schoonmaakwerk je leuk lijkt? Ga alsjeblieft schoonmaken. Of schroeven produceren. Of wat dan ook wat je met je huidige papieren kunt gaan doen. Maar een HBO opleiding: dat niveau heb jij niet. Waarschijnlijk niet leuk om te horen, maar hoe sneller je dit internaliseert hoe beter.

“Some people are so far behind they actually think they’re leading”
Daar heb ik een simpele reactie op: HBO kan ik wellicht op den duur wel aan. Op dit moment ben ik ook bezig met een thuisstudie op mbo-niveau maar ik kan nog steeds stoppen met die opleiding als ik dat wil. Ik heb een economie-leraar gehad en die zei hetzelfde: "Ik denk dat je mbo-niveau 4 intellectueel wel aankunt maar ik denk geen hoge opleiding."

Ik denk persoonlijk dat HBO zonder gedegen vooropleiding gewoon niet zal lukken. Zonder Havo of Mbo4 zal ik vermoedelijk niet slagen op het HBO. Ik ben op een proefstudeerdag van HBO-ICT geweest en daar had ik al moeite met dingen zoals basis python en de arduino terwijl de echte opleiding vele malen moeilijker is.

Maar waar baseer je nou op dat ik HBO niet aankan? Uit de cito-toetsen van de basisschool kwam iets anders, daar kwam uit dat zelfs WO wellicht nog haalbaar is (uit sommige kwam zelfs dat ik gymnasium/technasium aankon). Ik denk dat HBO een kwestie van voorbereiding is. Als je een 21+toets doet dan ben je ook totaal niet voorbereid op het HBO.
Kurkentrekker schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:45:
Een thuisstudie aan een geaccrediteerde instelling, met een echt mbo diploma als je hem afmaakt? Daar heb je iets aan, maar een cursus excel is ook een thuisstudie, kan vast ook op mbo-niveau, en heb je weinig aan.
Correct, een thuisstudie aan een geaccrediteerde instelling. Ik weet wat ik doe. De opleiding die ik momenteel volg is mbo-niveau 2 ICT en het niveau ligt zeker niet hoog. Ik loop in principe voor op schema terwijl ik amper wat gedaan heb. Veel dingen in het boek zijn ook dingen die ik allang weet, dus met deze startkwalificatie examens moet het wel goed komen. Er staan ook ingewikkeldere dingen in zoals netwerken, maar dat hoef je voor niveau 2 niet in depth te kennen.

[ Voor 26% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Blauwedraak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:20:
[...]
Maar waar baseer je nou op dat ik HBO niet aankan? Uit de cito-toetsen van de basisschool kwam iets anders,
Gast je ben 20+ niemand interesseert zich in je cito toets van toen je 12 was :F En hetzelfde voor ik kon dit ik kon dat, je hebt het of je hebt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
leonbong schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:50:
[...]

Je geeft wel graag dat het alles en iedereen ligt behalve misschien aan die persoon in de spiegel.

Iemand schrijft iets.
Jij bla bla kwam daar door en daar door.
Niet mijn fout hoor!

Tja dan wens ik je veel succes.
Daarnaast vond je alles te makkelijk, maar geen enkel diploma.
Hoe moet ik dat dan interpreteren, uit niets blijkt dat het voor jouw makkelijk was.
De huidige discussie probeer je ook met struisvogel gedrag je gelijk te halen.

Tja dan heb je het niet begrepen en dit is nou niet bepaald ingewikkeld.
Je hebt wel moeite met Nederlands zie ik. Het is niet "voor jouw makkelijk" maar "voor jou makkelijk". Op de basisschool was mijn spelling al beter dan die van jou. Niet dat dat het belangrijkste is, verre van. Maar het valt wel op als je als volwassene nog dergelijke spelfouten maakt. Ook op scholieren.nl valt gewoon op dat zelfs VWO'ers niet kunnen spellen. Qua schrijfvaardigheden zit het bij mij wel goed. De laatste tijd schrijf iets minder goed dan normaal maar dat trekt wel weer bij, schat ik zo in. Ik maak momenteel meer typfouten en spelfouten dan normaal gesproken, ik hoop dat dat straks wel weer de oude is.

Je gebruikt bijvoorbeeld ook al geen citaattekens, etc, etc.

Geen enkel diploma? Ja, alleen vmbo-TL. Maar dat zegt op zich niet veel over mijn capaciteiten of motivatie. Omdat ik uiteindelijk vmbo-TL moest halen via het VAVO moest ik opeens wel goed ervoor leren, heb soms wel 2 uur geleerd voor een toets en dan nog had ik soms maar een 7. Dat kun je hebben als je lang uit het ritme bent geweest. Ik kan er niet goed tegen dat mensen hier beweren dat ik niet mijn best heb gedaan, terwijl ik tijdens vmbo-TL examenjaar heb zitten stampen en alle tussentoetsen heb gemaakt. Misschien stel ik me aan qua inzet, maar ik bedoel maar te zeggen. Ik ben wel degelijk gemotiveerd, maar sommige beroepsgerichte opdrachten heb ik nog geen motivatie voor.

[ Voor 37% gewijzigd door Blauwedraak op 06-04-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Wanneer TS meer geinteresseerd is in het corrigeren van spellingsfouten dan in het onderwerp van het eigen topic, dan is het nut van dit topic duidelijk voorbij en dit gaat daarom op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.