Nieuwe houten kozijnen niet lucht/waterdicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 20:00
Beste medetweakers,

Gisteren zijn er bij ons aan de voorkant twee kozijnen vervangen. De oude kozijnen hadden aan de bovenkant nog enkelglas en het hang en sluitwerk was van mindere kwaliteit waardoor het de grootste koudebrug in de woonkamer opleverde.

We hebben wederom houten kozijnen in dezelfde stijl laten maken, nu met HR++ glas, omdat het pand waar we wonen een oud pakhuisje is en we het geheel een beetje authentiek willen houden.

Maar nu de volgende dag maak ik me een beetje zorgen, de compriband/voegband die gebruikt is sluit nu een dag later nog niet alle naden af.
Omdat we betere isolatie wilden middels nieuwe kozijnen bereiken we in mijn opzicht nu alsnog weinig. Mijn grootste bezwaren zijn vocht en wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-867SSiOka2ZhnnGM_Nn4IVLo58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqqxB6B05MD1rAr5TapH2wYJ.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heeft een dwarsbalk gezeten voor de afscheiding tussen onderste en bovenste oude ramen, mij ook niet helemaal duidelijk waarom deze zo ver is afgezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR4JwBdjgEqaCd4Vk_V9yzpXZUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB1ZCovrsFt02Pj7wKAhgLnO.jpg?f=fotoalbum_large
Op meerdere plekken kijk je zo naar 'buiten'.

Het kozijn in kwestie valt van de binnenkant als het ware in het buitenste deel van het oude houten kozijn. Rondom is er voegband aangebracht van 4tecx maar vermoedelijk dus een variant die niet genoeg uitzet?

De heren die de kozijnen hebben geplaatst willen maandag terug komen om de rest te purren en af te werken met latjes. Maar dan is het nog steeds niet vocht dicht, correct?

Eigenlijk wil ik dat ze beide kozijnen opnieuw plaatsen met de juiste compriband zodat alle kieren gedicht zijn, maar heb verder geen kaas gegeten van kozijnen.

Wat vinden jullie?

Beste antwoord (via dubbeldekkert op 06-04-2024 13:25)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
bmwgozer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:35:
Over een andere boeg, je ventilatierooster heb je ook 24/7 dicht?

Dat beetje tocht die daardoorheen komt is echt geen probleem, naar mijn mening.
Tocht is de nr1 vijand van comfort.

Dit is typische bagetalisering die we maar al te goed kennen uit de bouw. Je bouwt tochtdicht in combinatie met (regelbare) ventilatie.

En kozijn hoort rondom gewoon af te dichten. Aan de buitenzijde tegen vocht en vuil. Aan de binnenzijde tegen (resterende) tocht.

Naar buiten kunnen kijken nadat de buitenzijde is afgedicht hoort dus niet te kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Even hier gekeken, ook oude stijl in tact gehouden huis. En daar zitten alle ramen netjes tegen de houten kozijnen aan zonder kiertjes.

Dus mijn oude reactie mag de prullenbak in ;)

Dat beetje tocht die daardoorheen komt is echt geen probleem, naar mijn mening. Je kan beter foto maken van de ramen open, het kozijn, dan zie je meer hoe de ramen sluiten op het kozijn en (hoe) de band gemonteerd is. Want daar ligt meer je vraag / zoektocht (pun intended) naar wijsheid.

Maar de afwerking eromheen had van mij wel wat meer liefde gemogen, al ben ik niet bekend met wat precies de opdracht was aan ze.

[ Voor 16% gewijzigd door bmwgozer op 06-04-2024 12:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
bmwgozer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:35:

Dat beetje tocht die daardoorheen komt is echt geen probleem, naar mijn mening.

Dit is typische bagetalisering die we maar al te goed kennen uit de bouw. Je bouwt tochtdicht in combinatie met (regelbare) ventilatie.

En kozijn hoort rondom gewoon af te dichten. Aan de buitenzijde tegen vocht en vuil. Aan de binnenzijde tegen (resterende) tocht.

Naar buiten kunnen kijken nadat de buitenzijde is afgedicht hoort dus niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
Wellicht semantisch, maar je hebt zo te zien de ramen laten vervangen. De kozijnen zien er nog oud uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Er is een nieuw kozijn in het oude geschroefd, nu weet ik niet of de term inzet kozijn hier klopt maar dat is volgens mij het geval.

Het gaat hier dus om de overgang van het oude kozijn naar het nieuwe, deze is niet lucht- en waterdicht. Vocht kan hier dus gewoon naar binnen en de oude, deels afgezaagde, kozijnen intrekken met rot als gevolg.

Edit; een foto van het geheel ter verduidelijking.
(Let niet op de vochtplek in het midden bij het plafond, dit is reeds verholpen vanuit het dak.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfdb130IZ2ZLYjukqtFzkuM0mTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhrSMDBSON9GPaaRt9rhm8Qa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door dubbeldekkert op 06-04-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Rukapul schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:43:
[...]

M.a.w. ik neem aan dat ik de heren ga mededelen dat dit beter moet worden afgedicht, toch?

En volstaat dan glaskit aan de buitenkant en pur + latjes aan de binnenkant, of moet de compriband opnieuw en juist geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:12
Kit gaat niet jarenlang goed blijven hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Pur en latjes is een lapmiddel. Hebben die monteurs thuis ook pur en latjes?
Waarschijnlijk niet daar zal het allemaal exact passend zijn en netjes afgewerkt. Dat is wat ze bij jou ook moeten doen. Daar betaal je voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Geheel zal toch eens een geschilderd moeten gaan worden gezien de uitsparingen van de oude scharnieren.

Dit is prima te kitten en mijn inziens is dat ook het mooiste en het beste.

Als ik die inzetkozijnen zelf had geplaatst had ik niet eens gaan lopen klooien met compriband en die naadjes gelijk netjes afgekit,
Pagina: 1