Meerdere ip adressen met een consumenten verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42
Is er een provider die meerdere ip adressen aanbied op een consumenten verbinding? Ik ben er nu achter gekomen dat KPN een KVK vraagt voor zakelijk internet. Wat zijn de opties?

Beste antwoord (via MvL op 06-04-2024 15:50)

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 18:40
Bij freedom kan het
https://freedom.nl/diensten/subnet

Misschien even zelf googlen. Zo te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 03:11
Gezien IPv4 adressen “op” raken denk ik dat de kans klein is dat een provider dit nog graag doet.

Je kan dit natuurlijk zelf voor elkaar krijgen met IPv6? Je krijgt daar een heel block om zelf in te delen.

Bij KPN heb je al een IPv6 als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zover ik weet heeft Glasnet het
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_Un5xCbs3aEwxd8Ta5aGpPj-0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfkiBejOY4QuZFg2tYpRz66V.png?f=fotoalbum_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30
Wat is de use case? Bij consumenten aansluitingen zijn dit soort opties verleden tijd. Freedom dus. Glasnet heeft zeer beperkte dekking,

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 06-04-2024 12:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 18:40
Bij freedom kan het
https://freedom.nl/diensten/subnet

Misschien even zelf googlen. Zo te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is goedkoper om een gemiddelde VPS te nemen met een IP blok dan thuis een half datacenter te gaan draaien met meerdere IP’s, dus hoewel het kan vraag ik me ten zeerste af of het financieel uit kan.

Use case is dus twijfelachtig met de energieprijzen anno 2024 :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
Hey dankjewel voor de reacties!

Ik heb zeker er een zoekactie op los gelaten maar deze partijen had ik nog niet gevonden. Sowieso wil het niet zeggen dat je alles via een zoekmachine vind. De partij die ik gevonden heb (ben de naam vergeten) bod alleen 500/500 aan wat ik te weinig vind. Ik wil minimaal 1000/1000. Ik ga beide opties onderzoeken.

Ik huur nu voor een deel vps-en maar dit is veel duurder dan zelf thuis hosten en ik kijk inderdaad ook naar de hardware. Die moet energie efficient zijn. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:34
Met een reverse proxy kun je HTTP(S) verkeer op basis van hostname prima scheiden in verschillende sites en kun je toe met een enkel IPv4-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:18
Je kunt ook een VPS'je nemen met een ipv4 en via een GRE tunnel naar binnen/buiten routeren. Binnen PFSense/OPNsense is dit een standaard oplossing. En anders prima te doen met een raspberry etc

Als er dan problemen zijn (malware bijv) dan ligt niet je verbinding er uit maar alleen je VPS.

Nog een optie: Je krijgt ook bij veel providers een IPV6 block met vrijwel oneindig aantal ip's. Gebruik bijv cloudflare om een hostname te koppelen aan dit ipv6 adres.

[ Voor 22% gewijzigd door jongerenchaos op 09-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FrankHe schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:06:
Met een reverse proxy kun je HTTP(S) verkeer op basis van hostname prima scheiden in verschillende sites en kun je toe met een enkel IPv4-adres.
Je kunt inderdaad twee verschillende domeinnamen registereren op hetzelfde IP en dan met behulp van een reverse proxy (bijvoorbeeld NGinx) kun je dat traffic scheiden naar twee verschillende (web)servers.

Als je echt twee verschillende IP adressen wil, kun je ook twee verschillende providers nemen; dan heb je meteen een back-up verbinding :P

[ Voor 27% gewijzigd door Accretion op 09-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
Accretion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:57:
[...]

Je kunt inderdaad twee verschillende domeinnamen registereren op hetzelfde IP en dan met behulp van een reverse proxy (bijvoorbeeld NGinx) kun je dat traffic scheiden naar twee verschillende (web)servers.

Als je echt twee verschillende IP adressen wil, kun je ook twee verschillende providers nemen; dan heb je meteen een back-up verbinding :P
Dat backup werkt in de praktijk veelal niet. Mocht er een storing zijn in de backbone ligt je internet er alsnog uit. Er worden bij de providers veel dezelfde shared glaskabels gebruikt. Backup is voor consumenten erg beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jongerenchaos schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:00:
[...]

Dat backup werkt in de praktijk veelal niet. Mocht er een storing zijn in de backbone ligt je internet er alsnog uit. Er worden bij de providers veel dezelfde shared glaskabels gebruikt. Backup is voor consumenten erg beperkt.
In het geval van 'virtuele providers', zeker inderdaad.
Maar of Ziggo en KPN samen een wijkkast delen, lijkt mij minder waarschijnlijk?
En problemen/onderhoud bij Ziggo intern hoeven niet direct problemen bij KPN te betekenen of andersom?

Maar inderdaad, wel een item om mee te nemen in de overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
jongerenchaos schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:50:
Je kunt ook een VPS'je nemen met een ipv4 en via een GRE tunnel naar binnen/buiten routeren. Binnen PFSense/OPNsense is dit een standaard oplossing. En anders prima te doen met een raspberry etc

Als er dan problemen zijn (malware bijv) dan ligt niet je verbinding er uit maar alleen je VPS.

Nog een optie: Je krijgt ook bij veel providers een IPV6 block met vrijwel oneindig aantal ip's. Gebruik bijv cloudflare om een hostname te koppelen aan dit ipv6 adres.
Het probleem van tunneling vind ik de afwijkende MTU's. Bij een 'echte' webserver verwacht je dat je er gewoon met 1500 bytes tegenaan kunt praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:02

D4NG3R

kiwi

:)

MvL schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:43:
Ik huur nu voor een deel vps-en maar dit is veel duurder dan zelf thuis hosten en ik kijk inderdaad ook naar de hardware. Die moet energie efficient zijn. :)
Beschikbaarheid, energieprijs, afschrijving, ruimte voor de hardware etc. Onderschat het totaalplaatje niet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Accretion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:04:
[...]

In het geval van 'virtuele providers', zeker inderdaad.
Maar of Ziggo en KPN samen een wijkkast delen, lijkt mij minder waarschijnlijk?
En problemen/onderhoud bij Ziggo intern hoeven niet direct problemen bij KPN te betekenen of andersom?

Maar inderdaad, wel een item om mee te nemen in de overweging.
Dat is voor mijn gevoel nog het enige echte bestaansrecht van (coax)kabelproviders, ze bieden een andere physical layer waardoor redundancy daadwerkelijk gegarandeerd is. Even afgezien van de plaatsen waar geen glasvezel ligt en mensen uitsluitend kunnen kiezen tussen (A)DSL en coax, mijn medeleven gaat uit naar de mensen die dit betreft.

Een tweede lijn voor een extra IP-adres is wellicht wat overkill maar in het zicht van redundancy van je verbinding is het dan weer geen gek idee.
D4NG3R schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:16:
[...]

Beschikbaarheid, energieprijs, afschrijving, ruimte voor de hardware etc. Onderschat het totaalplaatje niet.
Het hangt helemaal af van de toepassing, welke provider je hebt en welke uptimegarantie je nodig hebt. Voor een gemiddelde website of API die hooguit enkele GB's storage nodig heeft en goed beschikbaar moet zijn is een VPS, of in bepaalde gevallen zelfs een goede shared hosting, een prima oplossing.

Voor een project met veel (audio) data en bijzonder weinig dataverkeer gebruik ik een onsite NAS, dat werkt in dit specifieke geval uitstekend maar zal lang niet in alle situaties voldoen. Zelf hosten heeft flink wat om handen en de bijkomende (tijds)investering voor beheer, een degelijke router, UPS en elektriciteitsgebruik van dat alles zijn wel degelijk een punt van aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:04
Als je het zo goed als gratis wilt, kun je ook kijken naar Oracle's free tier. Wel omzetten naar pay as you go, anders loop je kans dat je account suspended wordt.
Daar kun je gratis tot wel 50 reserved extra IPs krijgen die je over bijvoorbeeld WireGuard zou kunnen routeren naar je huisaansluiting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29
[...]

Je hebt geen reverse proxy nodig om meerdere domeinen op 1 ip-adres te registreren en te laten werken. In ieder geval niet als ze allen op de zelfde server gehost zijn. Ik heb dat jaren gedaan op apache2 en werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ahbart schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:40:
[...]
Je hebt geen reverse proxy nodig om meerdere domeinen op 1 ip-adres te registreren en te laten werken. In ieder geval niet als ze allen op de zelfde server gehost zijn. Ik heb dat jaren gedaan op apache2 en werkt prima.
Dat kan inderdaad met 'Name-based Virtual Hosts':
https://serverfault.com/q...ns-to-1-ip-address-apache
https://httpd.apache.org/docs/2.4/vhosts/name-based.html

En ja, bij Apache2 zit er een 'reverse proxy' ingebouwd, dus technisch gebruik je dan alsnog een reverse proxy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
ahbart schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:40:
[...]

Ik ging er even vanuit dat TS verschillende VM's heeft voor verschillende sites. Alles bij elkaar op dezelfde VM kan natuurlijk prima mits je dezelfde webserver gebruikt. Maar zodra je dingen gaat mixen dan is het vaak beter om sites een eigen VM te geven en aan de voorkant het verkeer middels een reverse proxy op te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:35
Al eens aan IPv6 gedacht? Daar krijg je standaard al een enorme berg van bij je ISP (tenzij je een trieste ISP hebt die nog steeds geen IPv6 ondersteund). Vervolgens zet je er een proxy voor op 1 publiek IPv4-adres verkeer doorzet naar IPv6-adressen (zelf ergens gehost of je gebruikt iets als CloudFlare).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Laatst online: 20:29
[...]

lekker logisch, nginx = webserver , apache kent ook gewoon namebased vhosts net als elke andere pre 1980 webserver. reverse proxy is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fockarty schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:15:
[...]

lekker logisch, nginx = webserver , apache kent ook gewoon namebased vhosts net als elke andere pre 1980 webserver. reverse proxy is niet nodig.
Nginx was maar een voorbeeld, maar wordt ook niet voor niets veel gebruikt.
Daarnaast, als je een paar comments verder lees; geef ik die optie van namebased vhosts ook al aan.

Dat een webserver ook reverse-proxy features (kan) hebben betekent niet dat dit integraal is aan een webserver.
En afhankelijk van de rest van de opzet, kan het juist heel logisch zijn om een losse reverse proxy te gebruiken.

Ik draai bijvoorbeeld verschillende docker containers voor verschillende applicaties/websites met andere requirements etc.
Bijvoorbeeld een aantal Wordpress / Home-Assistant / game-servers / UniFi wifimanager-server containers.

En dan wil je in de Apache2 config van een van deze containers verwijzingen gaan maken naar de andere containers?
Of wil je dan een losse Apache2 container draaien met enkel de verwijzingen naar de andere containers; waarbij je Apache2 gebruikt als reverse proxy?

Gegeven dat TS meerdere IP addressen nodig heeft, verwacht ik juist enige vorm van scheiding en niet een lullig webservertje met daaronder 5 verschillende pagina's voor 5 verschillende domeinnamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:05

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Laten we even stoppen met speculeren waarom waarom TS meerdere IP-adressen nodig heeft of denkt te hebben, hosten van websites is slechts een van de mogelijkheden. Zonder input van TS zullen volgende en oudere berichten over dit onderwerp verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Accretion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:42:
[...]

Nginx was maar een voorbeeld, maar wordt ook niet voor niets veel gebruikt.
Daarnaast, als je een paar comments verder lees; geef ik die optie van namebased vhosts ook al aan.

Dat een webserver ook reverse-proxy features (kan) hebben betekent niet dat dit integraal is aan een webserver.
En afhankelijk van de rest van de opzet, kan het juist heel logisch zijn om een losse reverse proxy te gebruiken.

Ik draai bijvoorbeeld verschillende docker containers voor verschillende applicaties/websites met andere requirements etc.
Bijvoorbeeld een aantal Wordpress / Home-Assistant / game-servers / UniFi wifimanager-server containers.

En dan wil je in de Apache2 config van een van deze containers verwijzingen gaan maken naar de andere containers?
Of wil je dan een losse Apache2 container draaien met enkel de verwijzingen naar de andere containers; waarbij je Apache2 gebruikt als reverse proxy?

Gegeven dat TS meerdere IP addressen nodig heeft, verwacht ik juist enige vorm van scheiding en niet een lullig webservertje met daaronder 5 verschillende pagina's voor 5 verschillende domeinnamen.
toon volledige bericht
Daarom inderdaad het voorstel om en reverse proxy te gebruiken, dan kun je ontelbare HTTP(S) sites draaien die allemaal achter hetzelfde IPv4-adres zitten. Die reverse proxy kan prima in een eigen VM dan is die netjes gescheiden van de andere machines waardoor je één centraal kruispunt hebt van waaruit alle hostnames worden doorgezet. Dan kan TS toe met één IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Via extraip.com subnet aanvragen, en dan via tunnel thuis gebruiken. Kan je ze met evt verhuizing van provider mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
bassiej19 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:22:
Via extraip.com subnet aanvragen, en dan via tunnel thuis gebruiken. Kan je ze met evt verhuizing van provider mee nemen.
Ja kan ook, maar je hebt ook al een VPS voor een euro per maand wat je hiervoor kunt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Wanneer je tunnelling gaat toepassen dan reduceert dat de MTU en dit vind ik niet echt ideaal voor een publieke webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
jongerenchaos schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:06:
[...]

Ja kan ook, maar je hebt ook al een VPS voor een euro per maand wat je hiervoor kunt gebruiken :)
De reverse proxy kun je inderdaad ook buiten de deur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
Allemaal heel erg bedankt voor jullie input!!
Dankjewel. Is dit werkend te krijgen met een UDM Pro se?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

MvL schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:59:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie input!!

[...]

Dankjewel. Is dit werkend te krijgen met een UDM Pro se?
Huh? Je TS de volgende opmerking
Is er een provider die meerdere ip adressen aanbied op een consumenten verbinding? Ik ben er nu achter gekomen dat KPN een KVK vraagt voor zakelijk internet. Wat zijn de opties?
Site van ExtraIP
* Enkel bedrijven met een Nederlandse Kamer van Koophandel inschrijving kunnen gebruik maken van de ExtraIP diensten

Ik kan je niet meer volgen 8)7

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvL
RobbyTown schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:36:
Site van ExtraIP
* Enkel bedrijven met een Nederlandse Kamer van Koophandel inschrijving kunnen gebruik maken van de ExtraIP diensten

Ik kan je niet meer volgen 8)7
Dat had ik nog niet gezien. :? Dan is dat ook geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Als je het echt wilt zonder vertragingen e.d. dan kan ik je wel freedom aanraden. Het werkt heel fijn met een unifi dream machine pro.

Je krijgt naast je standaard ip adres een subnet waarvan 6 ip adressen bruikbaar zijn, dus je kunt het ip adres wat je had ook nog steeds gebruiken waardoor je in totaal 7 bruikbare ip adressen hebt.

In UDMP heb je de keuze om een extra ip adres op een VLAN te zetten of een port forwarding naar je nat in te stellen. Dus je hoeft niet perse met VLANs te werken. Bij de poort forwarding kun je dan aangeven op welk extern ip adres de data moet komen.

Ik gebruik het o.a. voor een mailserver en home assistant die via port forwarding via een ander extern ip te benaderen is dan mijn standaard ip waarmee ik naar buiten ga. Dus als er een poortscan wordt gedaan op het aparte externe ip adres dan zien ze alleen home assistant. De NAS gaat ook via een ander ip adres naar buiten. De mailserver zit dan weer op een aparte vlan waardoor die afgeschermd is van mijn normale netwerk.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
DutchKel schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:22:
Als je het echt wilt zonder vertragingen e.d. dan kan ik je wel freedom aanraden. Het werkt heel fijn met een unifi dream machine pro.

Je krijgt naast je standaard ip adres een subnet waarvan 6 ip adressen bruikbaar zijn, dus je kunt het ip adres wat je had ook nog steeds gebruiken waardoor je in totaal 7 bruikbare ip adressen hebt.

In UDMP heb je de keuze om een extra ip adres op een VLAN te zetten of een port forwarding naar je nat in te stellen. Dus je hoeft niet perse met VLANs te werken. Bij de poort forwarding kun je dan aangeven op welk extern ip adres de data moet komen.

Ik gebruik het o.a. voor een mailserver en home assistant die via port forwarding via een ander extern ip te benaderen is dan mijn standaard ip waarmee ik naar buiten ga. Dus als er een poortscan wordt gedaan op het aparte externe ip adres dan zien ze alleen home assistant. De NAS gaat ook via een ander ip adres naar buiten. De mailserver zit dan weer op een aparte vlan waardoor die afgeschermd is van mijn normale netwerk.
Heel erg bedankt voor je reactie! Klinkt allemaal erg goed. Super dat je wat uitlegt geeft over de UDM. Ik heb namelijk geen flauw idee hoe dat werkt met meerdere ip adressen. Dan is Freedom toch de beste oplossing.
Pagina: 1