OPNsense , VLAN's , minimum bandwith, rest vrij te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-08 11:22
Mijn vraag

Hallo, ben recent begonnen met OPNsense, en ziet er super leuk uit tot nu toe, maar de aller belangrijkste reden voor de OPNsense lukt mij nog niet. (heb dus alle hulp in super beginner/noob taal nodig :) )

Mijn belangrijkste doel ;
Iedereen in huis een minimum bandbreedte garanderen, maar wanneer beschikbaar (dus als niemand anders iets nodig heeft) altijd de maximum bandbreedte toelaten voor iedereen die het op die moment wilt.
Dus dat wilt zeggen, wanneer mijn vrouw TV aan het kijken is via de chromecast mag dit in GEEN geval OOIT haperen of wat dan ook (want dan worden de "gamers" in huis met de dood bedreigt (en ze meent het :) ) , er voor zorgen dat wanneer 1 of meerdere gamers aan het downloaden zijn, dit er ook niet voor zorgt dat andere gamers LAG hebben (en dus weer dood gaan, maar deze keer virtueel) , EN dat steeds wanneer iemand download deze wel de maximum mogelijke snelheid heeft als die beschikbaar is en niet door iemand anders nodig is.

Met mijn vorige TP-Link Omada router (RE605) had ik dit zo ingesteld dat van moment er een 70Mbps bandbreedte vraag was (dus iemand begint te downloaden), dat op die moment Iedereen gezet werd op 30Mbps max (via IP adres) , op die manier kon dus de Chromecast nog streamen en de andere nog gamen, MAAR de download is dan wel max 30Mbps (ook als dus deze persoon alleen thuis was en dus alle bandbreedte beschikbaar was)

Met OPNsense heb ik nu iedere persoon thuis een eigen VLAN gegeven (er komen later nog VLAN's bij voor mijn IoT en andere zaken, maar ik probeer nu gewoon de bandbreedte te fixen, momenteel ben ik ook nog niets aan het beveiligen. (behalve dat de VLAN van de chromecasts al enkel naar internet kunnen en niet naar mijn intern LAN), dat stel ik later nog allemaal in en ga ik nog mee spelen.
Ik heb de VLAN van de chromecasts een hogere prioriteit gegeven (VLAN for Video 4 denk ik) en dat lost al het meest gevaarlijke probleem op (mijn agressieve vrouw :) ) dat werkt perfect, ik mag alle downloads op de game pc's open zetten, de chromecast blijft mooi streamen , alle bitjes van die VLAN hebben overal voorrang, super goed :)

Maar nu dus voor wat maar niet lukt ;
(het gaat later uitgebreider worden, maar als ik het op deze manier al in orde krijg kan ik het aanpassen naar wens en naar meer VLAN's)

VLAN100 (Chromecasts) Minimum 10Mbps down / 2Mbps up wanneer NODIG, dus wanneer deze VLAN download vraagt krijgt hij die GEGARANDEERD tot zijn minimum. (dit is beetje overkill omdat de VLAN al prioriteit heeft, maar kan geen kwaad)

VLAN200 (Gamer 1) Minimum 30Mbps down / 10Mbps up wanneer NODIG, dus als deze VLAN download vraagt krijgt hij deze gegarandeerd tot zijn minimum.

VLAN300 (Gamer 2) Minimum 30Mbps down / 10Mbps up wanneer NODIG, dus als deze VLAN download vraagt krijgt hij deze gegarandeerd tot zijn minimum.

Situatie voorbeelden ;
Voorbeeld 1
VLAN100 vrouw TV aan het kijken, chromecast verbruikt 4Mbps (en krijgt die ook want heeft minimum van 10Mbps)
VLAN200 (Gamer1) is aan het gamen en verbruikt 10Mbps down (en krijgt die ook want heeft minimum van 30Mbps)
VLAN300 (Gamer2) is een game aan het downloaden en krijgt de momenteel resterende 81Mbps. (30Mbps gegarandeerd + al de rest momenteel niet gebruikt door de andere VLAN's)

Voorbeeld 2
VLAN100 vrouw TV aan het kijken , chromecast verbruikt 5Mbps (en krijgt die, want minimum dat ze kan krijgen indien gewenst is 10Mbps)
VLAN200 (Gamer1) is aan het downloaden
VLAN300 (Gamer2) is aan het downloaden , beide gamers krijgen dan een minimum van 30Mbps beschikbaar en de resterende 30Mbps wordt onder hun twee verdeelt (dat moet niet persé eerlijk verdeelt worden, zolang ze beide hun minimum hebben en zolang de rest effectief gebruikt wordt.

Voorbeeld 3
VLAN100 vrouw is aan het slapen , geen verbruik
VLAN200 (gamer1) is aan het slapen, geen verbruik
VLAN300 (Gamer2) is alles aan het updaten, die krijgt de volle bandbreedte van de internet lijn (95Mbps)

Ik ben 99,9999% zeker dat dit mogelijk moet zijn met de pipes, queues, weights, .....
maar ben spijtig genoeg te dom om alles juist ingesteld te krijgen.

Alle hulp van slimme tweakers (of domme met meer ervaring :) :) :) ) wordt zeer geapprecieerd om deze arme tweaker met zijn belachelijke 95Mbps lijntje in 3de wereldland België te helpen, moest ik een 8Gbps synchrone Fiber lijn hebben gaf ik iedereen gewoon 2Gbps en was de kous af :) :)

Alvast bedankt,

Relevante software en hardware die ik gebruik

N100 mini PC, 4x Intel 2.5Gbps NIC, 16GB RAM, 1TB Samsung nvme SSD
OPNsense (laatste update)
TP-Link smart switch (met VLAN support)
TP-Link Omada Wifi access point (met VLAN support)
Mobile Vikings VDSL abonnement (proximus) met de belachelijke max snelheid van 85-95Mbps down , 30Mbps up via modem van proximus.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- slimmer te worden. (lukt nog niet voor moment :? )
- veel posts gevonden met mensen die hetzelfde willen doen, maar niet echt oplossing.
- post gevonden waar mensen het oplossen op PFsense. (van in 2018 !!) (zou dan denk ik toch ook mogelijk moeten zijn op OPNsense.)
https://forum.netgate.com/topic/128268/guaranteed-bandwith-to-a-vlan
- verschillende tutorials gevonden die een deel van het probleem kunnen oplossen, maar geen combinatie :( (dus ofwel werkt de minimum snelheid, maar als die dat niet nodig hebben gaat de rest niet naar de andere VLAN's, verdelen gaat ook , maar dan verlies ik de gegarandeerde minimum , .... :( )
https://forum.opnsense.or...22776.msg108503#msg108503
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=16181.0
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=22776.0
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=2068.0
- hulp gevraagd op OPNsense forum.
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=39801.0

Alle hulp van mijn mede tweakers is welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor mijn gevoel maak je het veel te ingewikkeld en hoef je niet voor iedereen een eigen VLAN te maken maar is QoS makkelijker en zou je dit dus ook door je hele netwerk moeten doorvoeren anders kan theoretisch een switch je bottleneck worden. Dit zijn geen echt simpele zaken met QoS kan je in ieder geval zorgen dat je vrouw TV kan blijven kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Beste,

Mijn vrouw haar TV dat is al in orde met de prioriteit op haar VLAN (dat is zoals QoS vermoed ik)

Ik wil graag aparte VLAN's voor iedereen zijn toestellen, zodat ik ook op verschillende uren de kinderen hun internet kan afsluiten en/of beperken (slapen, voor school werken, ....)

Ook wil ik de gamers gelijk behandelen, dus ik kan niet iemand zijn VLAN voorrang geven (zoals mijn vrouw haar chromecast) ik wil dat ze allemaal een "minimum dienstverlening" :) krijgen , maar ik wil vooral dat zeker altijd onze volle bandbreedte benut kan worden (omdat we al zo weinig hebben)

Ook wil ik kunnen aangeven welke VLAN op welk moment ook naar onze servers kan en zo, en ook gaan er nog zaken zoals IoT's bijkomen die verschillende toegang moeten krijgen en/of geblokkeerd worden, dus VLAN is zeker de manier denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Hansie9999 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:32:
Ik wil graag aparte VLAN's voor iedereen zijn toestellen, zodat ik ook op verschillende uren de kinderen hun internet kan afsluiten en/of beperken (slapen, voor school werken, ....)
Ook dat is niet handig met VLAN's, daarnaast als ze tegen elkaar willen gamen (local) werkt het ook niet (lekker) als de systemen in een ander VLAN zitten.

Verder splitsen van casten en devices is erg onhandig, dan moet je weer multicast DNS en routering opzetten om dat te laten werken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
DukeBox schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:39:
[...]

Ook dat is niet handig met VLAN's, daarnaast als ze tegen elkaar willen gamen (local) werkt het ook niet (lekker) als de systemen in een ander VLAN zitten.

Verder splitsen van casten en devices is erg onhandig, dan moet je weer multicast DNS en routering opzetten om dat te laten werken.
Ah dat valt tot nu toe met mijn gelimiteerd testen wel mee. (ik kan met de nodige regels zonder probleem via de local LAN van 1 VLAN naar bijvoorbeeld de Jellyfin server (kodi) op een ander VLAN , en het zijn deze zaken die ik ook per VLAN wil kunnen afsluiten, ik vind nu te veel in de logs dat mijn oudste nog om 2 uur s'nachts naar een sezoen van "the walking dead" op onze Jellyfin server zit te kijken :) :) :)

Ik wil voor moment gewoon een goede oplossing voor mijn hoofd probleem. (de volledige bandbreedte benutten van ons internet zonder dat er iemand anders last van heeft) , eens ik dit (hopelijk) opgelost krijg ga ik de rest beginnen "tweaken" :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik ken helaas de OPNsense configuratie niet zo goed, maar normaal gesproken heb je de mogelijkheid in een shaper met verschillende prioriteit verkeer te 'vormen'. Wanneer dat goed ingesteld is zou, nadat de hoogste prioriteiten gevuld zijn de rest (meestal prio7) via een "algemeen" budget de rest moeten kunnen gebruiken.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Hansie9999 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:32:
Beste,

Mijn vrouw haar TV dat is al in orde met de prioriteit op haar VLAN (dat is zoals QoS vermoed ik)

Ook wil ik de gamers gelijk behandelen, dus ik kan niet iemand zijn VLAN voorrang geven (zoals mijn vrouw haar chromecast) ik wil dat ze allemaal een "minimum dienstverlening" :) krijgen , maar ik wil vooral dat zeker altijd onze volle bandbreedte benut kan worden (omdat we al zo weinig hebben)

Ook wil ik kunnen aangeven welke VLAN op welk moment ook naar onze servers kan en zo, en ook gaan er nog zaken zoals IoT's bijkomen die verschillende toegang moeten krijgen en/of geblokkeerd worden, dus VLAN is zeker de manier denk ik :)
Waarom niet op mac adres een tijdslimiet instellen in je netwerk. laptop van de kids met mac xx.xx.xx.xx.xx.xx alleen tussen 19:00 en 21:00 toegang bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Zoek eens op "opnsense bufferbloat'. Als je zorgt voor een goede bufferbloat score in testen dan voorkom je de meeste ergernis al (lag tijdens gamen/videogesprek als iemand aan het downloaden is).

Verkeer afknijpen maak je het jezelf onnodig ingewikkeld mee qua settings denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Welke TP-Link switch heb je staan?
Die van mij heeft, naast QoS, allerlei bandbreedte opties in zich.
Ik gebruik die settings zelf nooit, maar misschien kun jij er iets mee?
Volgens mij werkt het port-based.
Pagina: 1