Vocht bij border tegen buitengevelisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2024
Hi!

we hebben onlangs buitengevelisolatie laten aanbrengen. STO EPS (XPS tot 20cm boven maaiveld), glasweefselmatten en afgewerkt met Stolit K spachtelputz. We willen graag een border tegen een stuk van de wand. Onze woning ligt 6,20m boven NAP. Grondwater gemiddeld 0-20cm hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUtlmLl4oDKVo-H6pG3BSLegAwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h78zqhDWzquvwz00A4NIYLsx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag
Ik wil graag het stucwerk, de isolatie en de muur/fundering beschermen tegen vocht. Moet ik hier nog aanvullende maatregelen nemen of kan ik het zand gewoon tegen het stuc leggen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Van grondwater lijk ik geen last te krijgen. Regenwater in de border zal naar beneden en tegen de wand trekken. Liefste smeer ik de wand niet in met waterdichte pasta oid, om het mooie stucwerk te behouden (voor de toekomst). Een losse xps-plaat tegen de wand zetten helpt natuurlijk, maar dan zal er ook water langs de muur achter de xps plaat eindigen. Andere optie waar ik aan dacht is een grondkoffer van 15cm breed en zo’n 90cm diep langs de lengte van de muur waar de border zit. Misschien sowieso geen last van vocht met zo’n waterpeil, maar wilde jullie advies graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Als je zeker wilt zijn dat er geen water tegen de muur blijft staan kan je onderin een afwateringsbuis leggen en dan een drainagemat tegen de muur aanzetten waar je de border gaat plaatsen. Dan loopt al het water bij de muur weg de buis in en waar je het van daaruit ook heen transporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
Goeie tip! Kokosbuis neem ik aan? En leg ik doe mat dan strak tegen de muur?

[ Voor 41% gewijzigd door jepper op 06-04-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:50
Ik zou ten alle tijde willen voorkomen dat er grond tegen de gestucte gevel komt te liggen.
Niet alleen vanwege tegen gaan van vocht in de gevel maar ook dat wortels niet in de stuclaag kunnen groeien.
Dus eerder helemaal geen verhoogde border óf voldoende ruimte houden tussen border en gevel, denk aan 6-10 cm.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:42
ik zou daar ook echt geen enkele kans op wortelgroei in mijn gevel willen, gebruik iets als epdm of wat ze onder groene daken leggen om wortelgroei tegen te gaan. Dat is ook gelijk waterdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
natural colour schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:07:
Ik zou ten alle tijde willen voorkomen dat er grond tegen de gestucte gevel komt te liggen.
Niet alleen vanwege tegen gaan van vocht in de gevel maar ook dat wortels niet in de stuclaag kunnen groeien.
Dus eerder helemaal geen verhoogde border óf voldoende ruimte houden tussen border en gevel, denk aan 6-10 cm.
Dank voor je antwoord! Ik snap dat ik beter tegels kan leggen. Maar het XPS is juist daarom verhoogd. Uiteindelijk maakt het daardoor m.i geen verschil of de border verhoogd is of niet. Hoe zou je het doen als de border niet verhoogd zou zijn, maar gewoon een rij planten bij de gevel zou staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Eens met @natural colour Geen grond direct tegen je huis leggen. Als je het wil doen zou ik een "plantenbak" maken die in ieder geval met ventilatielatten afstaat van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:50
jepper schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:17:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik snap dat ik beter tegels kan leggen. Maar het XPS is juist daarom verhoogd. Uiteindelijk maakt het daardoor m.i geen verschil of de border verhoogd is of niet. Hoe zou je het doen als de border niet verhoogd zou zijn, maar gewoon een rij planten bij de gevel zou staan?
Ga er maar niet vanuit dat het stucwerk schoon gemaakt mag worden met een hogedrukreiniger.
Dus als het door plantengroei groen of smerig (bijv. slakken sporen) wordt hoe maak je dan schoon?
Mss fijn (wit) gaas tussen muur en de planten spannen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Stucwerk kan zeer waarschijnlijk wel met stoom gereinigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
Mag volgens de fabrikant met gepaste hoge druk
Pagina: 1