Asus B350 Plus met Ryzen 2600x: geen beeld na opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-05 12:36
Hallo allen,

Ik hoop dat ik hier in het correcte topic plaats, zo niet, laat het me alstublief weten!

Mijn PC (een zelfbouw uit 2017), zie hieronder de complete specificacties

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 251,39€ 251,39
1MoederbordenAsus Prime B350-Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS Radeon RX 580 4GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 41,90€ 41,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 10 600W€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 293,29

Nu geeft dit systeem geen beeld meer door aan mijn monitors.
Er lijkt ook geen spanning te staan op het toetsenbord/muis en het systeem gaat uit met een korte druk op de power knop.
Gisterochtend bootte hij nog gewoon normaal.

Ik heb inmiddels het systeem uit de behuizing gehaald en alleen het strikt noodzakkeljke (CPU power, CPU fan, MOBO power, RAM en GPU) aangsloten.

Stappen die ik heb gedaan om te troubleshooten:

* CMOS batterij verwijdered

* GPU en RAM uit de sloten gehaald en er op nieuw in gedaan

* Andere slots proberen voor GPU en RAM

* Andere GPU gebruiken

De lichtjes op het moederbord (er zit beperkt RGB op) gaan wel gewoon aan.
De GPU begint ook te draaien en de lichtjes op de GPU gaan ook aan, maar er is geen beeld en dus geen spanning op het toetsenbord of muis.

Het systeem is natuurlijk een oud beestje, maar heeft het altijd prima gedaan.
Nooit foutmeldingen of iets dergelijks, maar hij lijkt nu echt de geest te hebben gegeven.

Wat zou ik nog kunnen proberen om het te fixen?

Dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 17:14
Als het systeem vrijwel gelijk uit gaat na het aanzetten is dat vrijwel een teken dat er iets van kortsluiting is.

Probeer eerst de voeding te vervangen. Eventueel bij een pc boer om dit te laten testen of je besteld een nieuwe online. Je hebt dan altijd nog 14 dagen de tijd om kostenloos te retourneren.

Als dat niet helpt, dan cpu vervangen. En zorg dat je maar 1 stick gebruikt in het juiste slot.

Als het dan nog niet lukt, dan is vrijwel zeker je moederbord eraan.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Wylana schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:15:
Als het systeem vrijwel gelijk uit gaat na het aanzetten is dat vrijwel een teken dat er iets van kortsluiting is.
Dank voor de reactie! Hij gaat niet uit, blijft aan. De lampjes op het moederbord branden ook. Maar ik heb geen beeld. Ook geen bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 17:14
Dan zou ik beginnen met alleen 1 memory module in het juiste slot.

Cmos reset kan je ook nog proberen.
Daarna andere cpu proberen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Wylana schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:25:
Dan zou ik beginnen met alleen 1 memory module in het juiste slot.

Cmos reset kan je ook nog proberen.
Daarna andere cpu proberen.
Die stappen heb ik inderdaad al doorlopen.
Het enige dat ik nog niet heb gedaan is het testen van een andere CPU, maar die heb ik ook niet achter de hand.

Als de CPU defect is, heeft het naar mijn mening niet heel veel nut een nieuwe te kopen.

Dank voor de hulp.

(Het juiste memory slot is toch de eerste? Heb ook alle anderen geprobeerd trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 09:42
Ronnie N schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:50:
[...]

Als de CPU defect is, heeft het naar mijn mening niet heel veel nut een nieuwe te kopen.
Met een 5700X(3D) heb je weer een hartstikke up to date pc hoor. Schrijf je pc zeker nog niet af. Eventueel in je omgeving of via v&a een goedkope am4 processor vinden om te testen kan dit uitwijzen. Lijkt me echter sterk dat de cpu ineens overlijd...

Probeer ook eens een andere voeding, gewoon voor de zekerheid. Hoeft geen nieuwe te zijn, alleen om te testen. Alleen maar om uit te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door -ErikE- op 08-04-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Ja, ik kan nog eens proberen een nieuwe cpu er in te steken.

Ik heb helaas geen voeding liggen om mee te testen, maar als de voeding defect was, dan zouden de lichtjes (rgb) op het moederbord en de gpu toch ook niet aan moeten gaan? Alle ventilatoren beginnen gewoon met draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je hebt kans dat de voeding geen nette spanning meer geeft, pieken/dalen (ripple) op de lijn, wat de stabiliteit niet ten goede komt. Andere voeding proberen kan geen kwaad in die zin.
Als dit het probleem dan zou ik eerder crashes verwachten onder belasting. Maar je kunt er ook bij boot last van hebben.
Heel eerlijk verdenk ik eerder iets op het moederbord dan je CPU. Iets als een slechte spanningsregelaar, defect componentje in een circuit, soms kun je het zien en soms niet eens. Maar enkel met uitsluiten ga je daar achter komen.

Basale setup is the way to go inderaad.
Geef een AMD Ryzen wel de tijd om een boot te doen. Een eerste boot, zo ook na een CMOS reset, wordt vaak een "Memory Training" gedaan. Dat heeft even tijd nodig en gedurende die tijd zie en hoor je niets. Wees tijdens je onderzoek daarom niet te haastig met concluderen: "hij doet niks, door naar volgende component".

Wat je eigenlijk wel wilt is iets van indicatie wat het systeem aan het doen is. Een diagnosekaart in je PCI slot of PCIe slot zou ideaal zijn, maar die heb je vast niet liggen? Heb je mogelijk een PC speakertje liggen?
Die kun je verbinden op de pin header (PANEL) rechtsonderaan, naast de SATA poorten daar, op de bovenste rij uiterlijk rechts er van (pinout: 5V_SPKO, GND, GND, Speaker).
Zie ook Prima B350 Plus manual (pag. 9) en Motherboard pin definition (pag. 11).
Hopelijk krijg je dan nog wat audio-indicatie in welk stadiium het mis gaat.

Als je de mogelijkheid hebt om de voeding, videokaart en mogelijk het RAM te testen in een ander systeem dan zou je daarmee die componenten kunnen uitsluiten. Nou heb je al wel een andere videokaart geprobeerd las ik. Die doet het zeker?

Wat de "upgradediscussie" betreft. Als je het setje aan de gang krijgt hoef je het echt nog niet af te schrijven. Een 5800X3D is een waardevolle upgrade en die kan zeker nog een tijd mee. Qua gaming is jouw videokaart wel afgeschreven in mijn ogen. Afhankelijk van wat je speelt, maar menig gangbare titel gaat daar vandaag de dag niet lekker op spelen. Mocht het moederbord, RAM en voeding nog goed zijn dan kun je een CPU- en videokaart-upgrade zeker overwegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 08-04-2024 11:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
@Ultraman @-ErikE-

Bedankt voor jullie tips!
Ik bedacht me dat ik nog een voeding had zitten in een systeempje uit 2009. Ik heb eerst de videokaart getest in dit systeem, die deed het (kon niet booten want geen opslag, maar wel gewoon in de bios).

De voeding in dit systeem heb ik vervolgens (omdat die het dus nog prima deed) aangesloten op mijn huidige systeem: nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb helaas inderdaad geen diagnosekaart en geen speakertje.

Denk wel dat de conclusie tot zover is dat of het moederbord of de CPU defect is.
(Natuulijk nog een kleine kans dat het het geheugen is, maar dat lijkt me sterk).

Er is verder geen fysieke schade te zien.

Terugkomend op de upgrade discussie: het huidige systeem heb ik aan het begin van m'n studie gebouwd, en ben inmiddels net afgestudeerd. Op dit moment heb ik nog geen inkomen, vandaar dat ik eigenlijk een algehele upgrade wilde doen deze zomer/najaar.
Op zich heb ik wel budget voor een upgrade, maar voelt toch een beetje krom zonder inkomen.

Wat ook krom voelt, is om nu te gaan investeren in een AM4 moederbord en CPU, terwijl dat platform eigenlijk al AOL is.

Aan de andere kant, als het inderdaad alleen de CPU is, dan is een upgrade naar een 5700 of 5800 (x3d). Zeker de moeite waard want het systeem gaat dan weer heel wat jaren mee.

De videokaart ben ik op termijn ook van plan de upgraden, maar die is geen bottleneck in de games die ik speel, de CPU wel. Ik speel voornamelijk indie-games en Counter-Strike (waar CPU een zeer grote bottleneck is) en Star Wars: the Old Republic (ook single-threated, maakt goed gebruik van 3dvcache indien aanwezig).

Ik moet even nadenken over de vervolg stappen.
Misschien op V&A een goedkope AM4 CPU op de kop tikken en die testen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Houd je over CPU, moederbord of RAM inderdaad.
Je hebt al tests gedaan met één enkele module in het juiste slot (één reep in slot DIMM_A2)?

Volgens je profiel zit je in omgeving Utrecht. Daar wonen vast zat andere Tweakers met een AM4 bord waar je wellicht mee kunt testen.

Een test CPUtje kopen is ook een optie inderdaad. Waar je dan wel aan moet denken is de versie van je BIOS en dat je niet een te recente CPU pakt welke mogelijk niet ondersteunt wordt door het huidige BIOS. Want dan ga je dezelfde symptomen zien verwacht ik (niet herkende CPU -> bord doet niks).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 09:42
Als test cpu zou ik dan een 2200G zoeken. Werkt sowieso een heeft een interne gpu zodat je dat ook kunt uitsluiten.
Pagina: 1