Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 12:26
Hoi mede-tweakers,

Sinds twee weken merk ik dat er een stuk minder opgewekt wordt door mijn zonnepanelen.

Het lijkt erop alsof de omvormer uitvalt, door een te hoge voltage op de fases. Er is ook een Vac Failure melding te zien op de omvormer.

Maar als ik echter met DSMR-Reader kijk naar de voltages, komen ze wel hoog uit, maar niet op de 253 volt (waar de omvormer, als ik het goed interpreteer, op ingesteld staat)

Heeft iemand een idee hoe dit komt? En als dit door een te hoge voltage komt op de fases, heeft het nut om het bij Liander aan te melden?

Omvormer: Goodwe GW5000-DT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5tQ8dqa5S4eN0vOuCsKw8KxLJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaDwOUjHyOLdemEtPbWaKExG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0Aem6Of0-fct_5oM2R895wKkeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5fOq7gf8CA09ojYj6tG7otG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMygT-KByav1O7DKiZJdq2_Dsr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFZHH9lXrYYmyOxxggKmSXdm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U03ym8k-NClznd13d0rsf0gYLpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YLnnlaDkrvdcZ91tc3wBro9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Maakt de omvormer zelf geen spanningsgrafiek?
De omvormer kan niet kijken wat er gebeurd aan het andere eind van de kabel ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De ac kabel naar de omvormer geeft ook verlies. Dat kan enkele volten zijn afhankelijk van de aderdikte.

Zit er zoiets niet op?
Kets_One in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2024 07:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Dus , hoe lang is de kabel van omvormer naar meterkast, en welke diameter draad gebruik je hier?

Ps hij valt inderdaad uit bij 253 V volgens onderste plaatje

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 06-04-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

Daarnaast moet de omvormer ook de spanning omhoog brengen om zo vermogen de andere kant op te duwen. Dat is naar mijn weten meestal +/- 3V, dus daarmee tik je dus tegen de 253V aan en dat is buiten de range van de netbeheerder (dus omvormer gaat uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Ga met een computer even naar de Goodwe portal, daar kun je meer grafieken zien dan in de app. O.a. ook de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
ThinkPad schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:43:
Ga met een computer even naar de Goodwe portal, daar kun je meer grafieken zien dan in de app. O.a. ook de netspanning.
Ronald schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:24:
Maakt de omvormer zelf geen spanningsgrafiek?
De omvormer kan niet kijken wat er gebeurd aan het andere eind van de kabel ;-)
Bedankt ThinkPad voor de tip, hij meet inderdaad 253+ voltages.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cZB__eu4cKo-5-9GjXQu4JESOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g7XOGIma9zVjZ1Vu4KswHqG7.png?f=fotoalbum_large
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:29:
Dus , hoe lang is de kabel van omvormer naar meterkast, en welke diameter draad gebruik je hier?

Ps hij valt inderdaad uit bij 253 V volgens onderste plaatje
Omvormer staat op 2de verdieping, waarbij de kabel naar de meterkast direct over het (schuine) dak naar beneden de meterkast in gaat. Diameter draad durf ik niet te zeggen, zit zowel bij de omvormer als in de meterkast in een PVC buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BptZkrvVKAp26EBC67e6oPLycA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jU4lCBnrxjGcFF1D7UaAnNK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q42Y_39vAIUGo_LoduDaHwDZPqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RghgBYsKTkBjmhAUJFHlTzyX.jpg?f=fotoalbum_large
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:24:
De ac kabel naar de omvormer geeft ook verlies. Dat kan enkele volten zijn afhankelijk van de aderdikte.

Zit er zoiets niet op?
Kets_One in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Ik zal even zoeken of ik iets van "HVRT" kan vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart0n op 06-04-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nu al, en het is niet eens enorm goed weer voor opwek geweest aflopen weken….

Netbeheerder maar eens een belletje geven dat je spanning te hoog oploopt….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
ZeRoC00L schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:13:
Nu al, en het is niet eens enorm goed weer voor opwek geweest aflopen weken….

Netbeheerder maar eens een belletje geven dat je spanning te hoog oploopt….
Ja, daar zat ik dus ook een beetje mee in mijn "maag", met het nu al. Hoe zal het zo meteen in de zomerperiode zijn.

Vorig jaar geen problemen gehad (in ieder geval geen merkbare problemen) met de opwekking.

Ik ga eens kijken hoe ik dit kan melden bij de netbeheerder, en of ze überhaupt er iets aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Bart0n schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:15:
[...]

Ik ga eens kijken hoe ik dit kan melden bij de netbeheerder, en of ze überhaupt er iets aan kunnen doen.
Wij kregen het antwoord dat het oplossen hiervan nog wel tot 5 jaar kon duren......dat vertellen de zonnepaneel boeren je natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij vol vermogen, zeg 8A bij deze omvormer, is de spanningsval over een 3-fase 2,5mm² kabel van een meter of 15 1,5V.

De omvormer lijkt wat veel meer te zien dan de meter zelf.

Contacten nalopen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat klinkt als 2 verdiepingen + 5 meter dak = 10 meter ongeveer?

Je hebt een 8 kw 3 fase omvormer, dus +- 20 A per fase. Daarvoor wordt meestal 2.5mm2 gepakt.

Met 10 meter krijg je dan zo'n 2.5V spanningsval.

Gezien jij bijna 5 V spanningsval hebt:
Of 20m kabellengte ( dat lijkt me erg veel).
Of niet evenredig verdeeld EN
1.5mm2 kabel (rampenplan, budget elektricien).

Stel alles zou op 1 fase zitten (raar, want je hebt 3 fase omvormer):
Dan zou het met 1.5mm2 precies 5V spanningsval opleveren... Maar wie legt er ooit 1.5mm2 aan, 4mm2 is standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@99ruud99 8A per fase, het is een 5kW omvormer.

De standaard is 2,5mm²... 4mm² doen ze zelfs bij enkelfase zelden (pas bij 5kW is het vanuit veiligheid noodzakelijk... en dan gebeurd het soms nog niet)

[ Voor 61% gewijzigd door Ronald op 06-04-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ronald Ik kom op de helft. Je rekent spanningsval over de N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
Ronald schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:18:
Bij vol vermogen, zeg 8A bij deze omvormer, is de spanningsval over een 3-fase 2,5mm² kabel van een meter of 15 1,5V.

De omvormer lijkt wat veel meer te zien dan de meter zelf.

Contacten nalopen?
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:23:
Dat klinkt als 2 verdiepingen + 5 meter dak = 10 meter ongeveer?

Je hebt een 8 kw 3 fase omvormer, dus +- 20 A per fase. Daarvoor wordt meestal 2.5mm2 gepakt.

Met 10 meter krijg je dan zo'n 2.5V spanningsval.

Gezien jij bijna 5 V spanningsval hebt:
Of 20m kabellengte ( dat lijkt me erg veel).
Of niet evenredig verdeeld EN
1.5mm2 kabel (rampenplan, budget elektricien).

Stel alles zou op 1 fase zitten (raar, want je hebt 3 fase omvormer):
Dan zou het met 1.5mm2 precies 5V spanningsval opleveren... Maar wie legt er ooit 1.5mm2 aan, 4mm2 is standaard.
Met mijn niet al te grote elektrische kennis, lijkt dit op een 3 fase aansluiting?
En met contacten nalopen Ronald, doel je dan op deze contacten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZq9yvTktaARSDse8DGKiX_SyaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uym7R5JbqnEnKUEPLDqBURIH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfYZRcMxlLZ83MRNkHDWAze3C5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnY2bpjGYXQVruO0rqYI2UVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twuilgEGa2d2jY4EiBWzSL-tn3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbX6rYUjMP2WtE9tFGQHPRTR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Septillion, vergeet je niet dat stroom geen en weer moet, dus kabellengte verdubbelen?

Ah toen ik ze aangelegd kreeg zeiden alle bedrijven keuze uit 4mm2 of 6mm2 vanaf 8 panelen. (8x+-425 is kleine 3500 W als ik snelle rekensom maak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Bart0n staat er tekst op die kabeltjes?
Dit is inderdaad 3 fase :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Met een stroomsterkte van 8A zou het spanningsverlies over een lengte van 15 meter van 2,5mm² koperdraad ongeveer 1,68V zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@Septillion dichtsbijzijnde kabelrekentool gepakt met 8A over 3 fase... zou dus geen N moeten doen, maar Sunny design is het met je eens, 750mV ;-)

@Bart0n Zitten alle contacten correct vast.

Al die blote aders is niet netjes... veel te lang gestript of te weinig ingestoken.
De soepele aardkabel mist volgens mij kabelhulzen... en zit samen met volkern maar onder 1 klem gefrut....

En dan is de aarddraad aan de onderzijde veel dunner dan wat er aan de bovenkant in gaat. dat klopt niet. Aarde moet even zwaar als de dikste draad in je PV systeem. Aarde moet er als laatste uit stoken bij probleemjes als bliksem.

[ Voor 83% gewijzigd door Ronald op 06-04-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Welke relkentool binnen "handbereik" gebruik je?
Ik consulteer op dit moment https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008
- Hier wordt een "voltage drop" van 1,87 V bij 3-fase "berekent".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
dunklefaser schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:48:
@Ronald Welke relkentool binnen "handbereik" gebruik je?
Ik consulteer op dit moment https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008
- Hier wordt een "voltage drop" van 1,87 V bij 3-fase "berekent".
2.L.I.R
--------
A

waarbij:
- \(L\) de lengte van de draad is, in dit geval 15 meter,
- \(I\) de stroomsterkte is, hier specifiek 8A,
- \(R\) de specifieke weerstand van het materiaal (koper) is, ongeveer 0.0175 Omega,
- \(A\) de doorsnede van de draad is, wat 2,5 \(mm^2\) is.

2*15*8*0,0175 delen door 2.5 = 1,68

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@alwind Je rekent nu enkelfase uit. 3 fase met gelijke stroom loopt er niets door de 0

Dus mijn eerste tool en die van @99ruud99 rekenende 0 mee... incorrect.

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 06-04-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ronald schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:58:
@alwind Je rekent nu enkelfase uit. 3 fase met gelijke stroom loopt er niets door de 0

Dus mijn eerste tool en die van @99ruud99 rekenende 0 mee... incorrect.
Dan is het antwoord 1,45V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
Ronald schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:43:
@Septillion dichtsbijzijnde kabelrekentool gepakt met 8A over 3 fase... zou dus geen N moeten doen, maar Sunny design is het met je eens, 750mV ;-)

@Bart0n Zitten alle contacten correct vast.

Al die blote aders is niet netjes... veel te lang gestript of te weinig ingestoken.
De soepele aardkabel mist volgens mij kabelhulzen... en zit samen met volkern maar onder 1 klem gefrut....

En dan is de aarddraad aan de onderzijde veel dunner dan wat er aan de bovenkant in gaat. dat klopt niet. Aarde moet even zwaar als de dikste draad in je PV systeem. Aarde moet er als laatste uit stoken bij probleemjes als bliksem.
Even nagelopen, ze zaten allemaal goed vast. Heb geprobeerd ze er verder in te steken, maar ze gaan niet verder.
99ruud99 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:39:
@Bart0n staat er tekst op die kabeltjes?
Dit is inderdaad 3 fase :)
Er staat helaas niets op de kabeltjes zelf. Aan de achterkant lijkt er wel iets op te staan, maar dan moet ik de PVC buis wat afpellen denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MScPfgg1DAOesLjsd9O3ogr764E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imyaHQo2CU6XBM5CCROPiyNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Voor een draad van 2,5mm²: ongeveer 1,45V spanningsverlies,
Voor een draad van 4mm²: ongeveer 0,91V spanningsverlies,
Voor een draad van 6mm²: ongeveer 0,61V spanningsverlies.

Dus een dikkere kabel had je geholpen maar verklaart het verschil van 4V niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
Als ik zo kijk, lijkt het vooral in "L2" te zitten.
Link de status vanaf de omvormer, rechts data uit de slimme meter.

Is dit iets als een defecte / brakke kabel. Of kan dit nog iets ander zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlPkoWRZGsTqvnwww5ocGFhBY-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tFvzjqG1FbWbQl1U5fFqgUzM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb, behalve de calculator van https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008,
nog een wat uitgebreidere gevonden op:
https://elek.com/articles/voltage-drop-calculation-method-with-examples/
Welke frequentie beide als standaard gebruiken - 50 of 60 Hz - kon ik niet meteen zien.
Jcalc.net lijkt 60 Hz te gebruiken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
Als je nu al tegen de maximale spanning aanloopt dan zal dat over een week of wat helemaal dramatisch worden. Geen idee of zo’n Chint nog effect heeft op de spanning en of je de kabel makkelijk kan vervangen voor 6mm2 variant ? Dan zou ik denk ik beiden wel ondernemen naast de netbeheerder inlichten al zal die vermoedelijk weinig kunnen doen op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

alwind schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:06:
... maar verklaart het verschil van 4V niet.
Dat verschil is relatief eenvoudig te verklaren, geen van de toestellen waarmee gemeten wordt is geijkt, een kleine afwijking is dus al voldoende om een merkbaar verschil op 2 locaties vast te stellen. Wil je zeker weten wat de spanningsval is moet je ofwel met recent gekalibreerde toestellen werken op beide locaties, ofwel met 1 enkel toestel meten op beide locaties. In alle andere gevallen heb je alleen een indicatie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Bart0n schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:26:
Als ik zo kijk, lijkt het vooral in "L2" te zitten.
Daar zit inderdaad een grote onbalans op en is exact de reden waarom er gevraagd wordt om lasten te verdelen over alle fases heen. Nu, met zo een afwijking van met momenten bijna 20V tussen L1 en L2 is de verwachting dat het eerder een probleem over heel de wijk zal zijn dan enkel bij jouw in huis en is volgens mij iets dat de netbeheerder ook niet zomaar zal kunnen oplossen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:30
Landinstellingen van goodwe controleren, netbeheerder je screenshot sturen met voltages en checken of kabels in het water liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blokker_1999 Als beide "meetinstrumenten", P1-meter en omvormer, op een fase een 4 V hogere netspanning "meten" dan is het verschil niet door een ontbrekende ijking te verklaren.

Een onbalans in de wijk, zoals je dan ook bevestigt, is waarschijnlijk de oorzaak.
Hier hebben dan zeker alle 1-fase huishoudens op deze fase met zonnepanelen last van.
Natuurlijk kan de netbeheerder hier iets aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart0n
Ik zal maandag een belletje doen naar Liander (netbeheerder). Dus dat pad wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
reken maar dat jouw elektriciteitsmeter geijkt is !!! anders zou je vermogensmeting ook niet kloppen en de meter onmiddellijk worden afgekeurd.
zijn deze waardes ( bijna ) tegelijk gemeten?

233.7 / 236.7 / 232.2 volt op P1 is een waarde die ruim van de 253 volt blijft, dus op het net buiten je woning is niks aan de hand. liander stuurt je gewoon uit wieberen.

233.0 / 245.1 / 234.2 volt op de omvormer is op zich niet verontrustend maar met een stroom van 0.4 ampere op alle drie de fases is het wel vreemd L1 en L3 hebben daar een spanningsval van 0.7 en 2.0 volt, maar L2 heeft een spanningsval van 8.4 volt, gemiddeld 7 volt meer dan de andere twee!! aan de kabel zelf kan dat niet liggen, blijven twee mogelijke oorzaken over:

- overgangsweerstand, het al eerder genoemde "zijn de schroefjes wel goed aangedraaid". dat is natuurlijk over de hele lengte van de kabel, vanaf meterkast t/m omvormer. alles.

- slecht contact in de omvormer zelf. dit is niet door jou zelf vast te stellen, niet uit te sluiten maar ook niet zo aannemelijk.

dit is wel iets om je zorgen over te maken. ergens zit nu een warmtebron die 12/7 7V * 0.4A = 2.8W afgeeft - bij 8 ampere 20 maal zoveel, dus >>50W - , en dat kan toch op de lange duur uitdroging en uiteindelijk verkoling van draadisolatie veroorzaken met uiteindelijk een berichtje in de krant.

mijn inschatting als gewezen elektromonteur: als ik de foto's zie is er ongelooflijk broddelwerk geleverd, draden te lang aangestript, onbeschermde doorvoer door een houten schot, losse draden ipv een stukje kabel naar de werkschakelaar, geen aderhuls gebruikt bij een massieve en getwiste aardedraad onder één schroef, en dat is dan nog maar wat ik op deze paar foto's zie.

doe je zelf en de jouwen een lol en laat een ECHTE elektricien dit verhelpen voordat er ongelukken gebeuren. serieus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Er zijn bij ons in de straat ook meerdere buren die het afgelopen jaar panelen hebben genomen. Via de P1 meter zie ik dat het er bij ons nu veel hoger binnenkomt. De impact is vrij laag omdat bij mijn Enphase systeem er maar een paar panelen uitvallen en ze schakelen zichzelf ook snel weer in.

Ik heb echter toch maatregelen genomen; een extra groep, extra dikke kabels(6mm) en elke IQ/M250 string heeft nu maar max 3 panelen in een ster topologie. Ik heb geen last meer en raad je aan wat te gaan doen, anders heb je de hele zomer problemen.

Liander doet trouwens helemaal niks, meer info hier.
Liander Tergleverstoring informatie pagina

Postcode check van Liander om te kijken of er problemen zijn in je straat.
Liander postcode check of er spanningsproblemen zijn in je straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart0n
Kleine bump.

Ondertussen is er monteur geweest, die alle spanningen heeft nagemeten, en ook op de kabel die de omvormer in gaat.

Blijkbaar is er iets in de omvormer niet meer goed, want de omvormer zelf geeft gewoon een veel hogere waarde aan dan dat gemeten wordt kabel die de omvormer in gaat.

Uiteindelijk heeft GoodWe geprobeerd dit te verhelpen met een software update, wat niet geholpen heeft.

Gisteren is er een vervangend exemplaar (wel een refurbished / tweede hands gok ik, want de omvormer was nog gekoppeld op iemand anders zijn account) opgehangen.
Gistermiddag en vandaag nog niet gezien dat de omvormer eruit klapte. De waardes op de omvormer lijken nu ook veel meer op de waardes die ik zie op de slimme meter.

Nu alleen nog wachten tot de omvormer zichtbaar is in het SEMS portaal (ik kan hem nog niet toevoegen, want hij is dus nog geregisteerd bij iemand anders, de monteur zei dat dit 1 a 2 dagen kan duren).

Iedereen nog bedankt voor het reageren en het helpen! _/-\o_
Pagina: 1