Hoe meet ik mijn internetverbruik op dit moment (Win11)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Is er een tool in Windows 11 of een app om mijn huidige internetverbruik te meten? In Windows 11 kan je onder netwerkinstellingen zien wat je de afgelopen 24 uur, week of maand hebt verbruikt, maar ik wil graag weten wat ik nu op dit moment verbruik. Reden: ik heb een Nest deurbel gekocht die 24/7 op de hoogste resolutie kan opnemen en ik wil weten hoe zwaar die optie voor mijn internetverbinding is (ethernet en wifi).

Beste antwoord (via Jammie op 06-04-2024 12:47)

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
RobIII schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:06:
Dat kan niet want het verkeer van je deurbel gaat door je router naar buiten. Daar ziet je Win11 PC niks van (tenzij je een hub gebruikt :X ). Voor die gegevens zul je dus op je router moeten gaan kijken - en niet elke router heeft die gegevens zo paraat voor je.
[...]
Of Wireshark, die heeft een IO grafiek voor packets/bytes. Maar goed, denk dat dat buiten de technische scope van TS valt O-)

Andere optie is nog om je Windows computer te voorzien van een (bijv. usb) wifi kaart waarmee je een accesspoint opzet. Als je de deurbel vervolgens met dat accesspoint laat verbinden dan vermoed ik dat Windows dezelfde gegevens kan laten zien.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat kan niet want het verkeer van je deurbel gaat door je router naar buiten. Daar ziet je Win11 PC niks van (tenzij je een hub gebruikt :X ). Voor die gegevens zul je dus op je router moeten gaan kijken - en niet elke router heeft die gegevens zo paraat voor je.

Maar die vragen die er staan wanneer je hier een nieuw (vraag) topic opent staan er dan ook niet voor niets:
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 06-04-2024 00:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:47
Waarom meten als je het gewoon op kan zoeken: https://support.google.com/googlenest/answer/9245832?hl=en

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter

Maar die vragen die er staan wanneer je hier een nieuw (vraag) topic opent staan er dan ook niet voor niets:

[...]
Bedankt voor je reactie. De reden dat ik de standaard vragen niet heb gebruikt is omdat ik oplossingen heb gezocht, maar niets heb kunnen vinden.

Ik heb onder andere in het menu van de KPN Box 12 (modem) gezocht, maar ook daar niets over het actuele dataverkeer kunnen vinden. Ik snap trouwens dat een Windows 11 pc alleen zijn eigen verbruik meet, maar dacht dat er misschien een tool zou zijn om het dataverkeer verderop in de keten te meten.

[ Voor 38% gewijzigd door Jammie op 06-04-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jammie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:15:
Bedankt voor je reactie. De reden dat ik de standaard vragen niet heb gebruikt is omdat ik oplossingen heb gezocht, maar niets heb kunnen vinden.
De reden waarom we die vragen stellen is zodat we niet onze tijd gaan lopen verdoen met dingen aandragen die je al gezocht of gevonden hebt maar die niet werken.

Zoals je ook in onze quickstart leest zien we graag dat je aangeeft waarop je hebt gezocht, wat je al hebt geprobeerd etc. en "omdat ik oplossingen heb gezocht, maar niets heb kunnen vinden" valt daar dus niet onder ;) We kunnen je, als je die informatie in je startpost zet, dan namelijk misschien ook wijzen op keywords (of zoekmachines of...) die wél hadden geholpen.
Jammie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:15:
Ik snap trouwens dat een Windows 11 pc alleen zijn eigen verbruik meet, maar dacht dat er misschien een tool zou zijn om het dataverkeer verderop in de keten te meten.
Zo werken routers/switches niet; je kunt niet 'verkeer verderop' meten - hooguit met een hub en die zijn al zo'n 2 decennia minimaal verouderd. Elke host ziet alleen z'n eigen verkeer. Alleen routers en en switches zien verkeer van alle andere hosts die er "door heen" gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 06-04-2024 00:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Heb ik natuurlijk ook gezien: plm 300 GB per maand in hoge resolutie 24/7 recording. Maar in een video review werd aangegeven dat het actuele bandwidth verbruik bij die optie ongeveer 1.2 Mbit/s zou vragen. Dit zou volgens de reviewer nauwelijks invloed hebben op de internetsnelheid. Ik heb een 200/200 Mbit/s abbo bij KPN, dus zou er in principe niets van hoeven merken. Maar ik zou het wel graag zelf willen verifiëren. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
RobIII schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:19:
[...]

De reden waarom we die vragen stellen is zodat we niet onze tijd gaan lopen verdoen met dingen aandragen die je al gezocht of gevonden hebt maar die niet werken.
Ok, snap ik. Dan had ik inderdaad moeten aangeven wat ik zelf al had geprobeerd, hoewel ik dus verder niets had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoeveel impact de deurbel op je WiFi heeft (als hij draadloos verbonden is) is ook lastig te zeggen.

Als hij op een plek met slecht bereik hangt, kan het namelijk wel meer impact hebben.

Daarnaast, het oude model van Nest werkt op 2,4Ghz in Europa en als je router+laptop ook op 2,4Ghz zitten kan dat ook impact hebben.

Maar, de bandbreedte is zodanig laag dat je er waarschijnlijk niets van merkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
[...]
Of Wireshark, die heeft een IO grafiek voor packets/bytes. Maar goed, denk dat dat buiten de technische scope van TS valt O-)

Andere optie is nog om je Windows computer te voorzien van een (bijv. usb) wifi kaart waarmee je een accesspoint opzet. Als je de deurbel vervolgens met dat accesspoint laat verbinden dan vermoed ik dat Windows dezelfde gegevens kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:20:
[...]

Heb ik natuurlijk ook gezien: plm 300 GB per maand in hoge resolutie 24/7 recording. Maar in een video review werd aangegeven dat het actuele bandwidth verbruik bij die optie ongeveer 1.2 Mbit/s zou vragen. Dit zou volgens de reviewer nauwelijks invloed hebben op de internetsnelheid. Ik heb een 200/200 Mbit/s abbo bij KPN, dus zou er in principe niets van hoeven merken. Maar ik zou het wel graag zelf willen verifiëren. Vandaar mijn vraag.
Met jouw lijn ga je daar echt weinig van merken. Maar ik zou toch nog even beter de link die hij postte lezen want dan kan lees je ook uitleg over de verschillen (events vs statische beelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ouweklimgeit schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:07:
[...]

Hoe gaat wireshark dat verkeer zien?
Tenzij je een switch hebt die port mirroring ondersteunt gaat dat niets doen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 06-04-2024 12:12 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
ouweklimgeit schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:07:
[...]

Wireshark gaat mijn technische kennis inderdaad te boven. :) Maar de wifi-kaart als accesspoint is een top tip! Helemaal niet aan gedacht. Ik heb nog zo'n recente kaart liggen, dus ga dat uitproberen.

Dank aan allen voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:50
Ik gebruikte vroeger standaard DU Meter https://www.hageltech.com/dumeter/about

Erg handige tool

Succes ermee

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 06-04-2024 14:26 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:47
Van der Berg schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:25:
Ik gebruikte vroeger standaard DU Meter https://www.hageltech.com/dumeter/about

Erg handige tool

Succes ermee
Waar je niks aan hebt in de huidige opstelling.
Ik snap de obsessieve instelling niet om het perse te willen meten. Afhankelijk van welke camera je hebt is het max 4 Mbit en je hebt een 200/200 aansluiting. Ga je dus helemaal niks van merken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 07:15
Zoals al een paar keer aangegeven, dit is geen probleem. Video verkeer van een camera krijgt nooit een 200Mbps verbinding vol.
Wat je wel eenvoudig zelf kunt controleren is de eventuele impact op responstijd, als je verbinding problemen heeft of vol is zul je zien dat je (ping) responstijden toenemen.
Zoek even een tooltje, of gebruik gewoon ping op een windows commando regel (google is je beste vriend) en laat een ping voor langere tijd (dus een paar duizend pings, naar bv 8.8.8.8 lopen (google dns) en tijdens die ping laat je je camera de videostream sturen. Niks moeilijks aan, geen complexe tools, gewoon je laten helpen door google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jammie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:47:
[...]

Wireshark gaat mijn technische kennis inderdaad te boven.
En het helpt dan ook absoluut nul in je situatie. Waarom je dat antwoord dan als "Beste antwoord" markeert is me een raadsel en helpt toekomstige bezoekers die met eenzelfde vraag zitten ook alleen maar met een kluitje het riet in.

Dat wifi kaartje met accesspoint verhaal heeft ook nogal wat mitsen en maren; lang niet elke WiFi adapter ondersteunt dat.

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 07-04-2024 20:44 ]

Over mij

Pagina: 1