Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kauwgom
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07-2024
Beste mede-tweakers,

Momenteel ben ik op zoek naar advies voor het upgraden van mijn verouderde gaming desktop. De games die ik momenteel speel zijn onder andere Football Manager 2024, Sea of Thieves, Overwatch en CSGO. Echter, mijn huidige systeem, dat uit 2017 stamt, begint moeite te krijgen met het draaien van de nieuwste spellen. Games die ik eerder speelde, zoals Call of Duty, Battlefield, Borderlands en Fifa kan ik helaas niet meer spelen vanwege de beperkingen van mijn huidige setup.

Met een budget van maximaal 1200 euro hoop ik een gaming PC te vinden die deze spellen soepel kan draaien. Hoewel ik geen high-end systeem nodig heb, wil ik toch graag wat meer grafische kracht om games als Modern Warfare en nieuwe singleplayer games fatsoenlijk te kunnen spelen.

Toetsenbord, muis met mat, speakers en twee MSI-schermen heb ik al, dus ik ben alleen op zoek naar een desktop PC. Qua uiterlijk van de desktop heb ik geen specifieke eisen; een normaal en minimalistisch design is prima.

Ik twijfel nog tussen het zelf samenstellen van een PC of het kopen van een kant-en-klare desktop. Als beginner ben ik nog niet helemaal bekend met het zelf bouwen van een PC, dus ik sta open voor suggesties en advies.

Alvast bedankt!

Huidige PC:
AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed
MSI B350 PC Mate
Galaxy GeForce GTX 1060 3GB OC 3GB
Intel Core i3-8100 CPU @ 3.60GHz
Corsair Carbide 100R Standaard
Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8
be quiet! Pure Power 10 400W
Crucial MX300 2,5" 275GB

[ Voor 9% gewijzigd door Kauwgom op 05-04-2024 20:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:10
Je hebt zowel een Intel- als een AMD-processor in je huidige pc?
Hm, dat ziet er een AMD moederbord uit, dus ik ga ervan uit dat je een Ryzen 3 1200 hebt?

Dan is upgraden vrij eenvoudig.

Neem een Ryzen 5 5600 (als je niet veel wil uitgeven) of een Ryzen 7 5700X3D (als je budget wat ruimer is) en een recente videokaart.
Welke dat juist moet zijn kan ik pas zeggen als ik weet op welke resolutie en refreshrate je speelt.

[ Voor 74% gewijzigd door LievenD op 05-04-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:11
Wellicht zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B650 LiveMixer€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 76,-€ 76,-
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 99,-€ 99,-
1VoedingenSeasonic G12 GC-750€ 76,30€ 76,30
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.173,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:03
Als je inderdaad een MSI B350 PC Mate moederbord hebt zou ik eerst het BIOS upgraden, en er dan de CPU die @LievenD noemt opzetten, of de AMD Ryzen 7 5800X3D, wat meer RAM (G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS), en als je @Woezik's suggestie voor de videokaart volgt een iets zwaardere voeding, zoals de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition. Koop ook een wat grotere en snellere SSD, zoals bijvoorbeeld de Lexar NM620 1TB en een CPU koeler, bv een Scythe Fuma 3 maakt je systeem veel stiller. Dat kost een rooitje, en ben je weer helemaal bij de tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 05-04-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:34
@martyw Daarmee vervang je letterlijk alles behalve het moederbord, zou je dan niet beter gewoon voor alles nieuw gaan als er 1200 euro budget is?

Heb je ook weer een nieuwe basis met veel uitbreidmogelijkheden, snellere USB poorten, M.2 sloten, PCIe Gen 4/5 etc en alles weer binnen garantie.

Het oude systeem kun je dan ook mooi als compleet upgradesetje/systeem in de V&A zetten, dat is makkelijker te verkopen dan alles los met dit soort oudere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:03
!mark schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:40:
@martyw Daarmee vervang je letterlijk alles behalve het moederbord, zou je dan niet beter gewoon voor alles nieuw gaan als er 1200 euro budget is?

Heb je ook weer een nieuwe basis met veel uitbreidmogelijkheden, snellere USB poorten, M.2 sloten, PCIe Gen 4/5 etc en alles weer binnen garantie.

Het oude systeem kun je dan ook mooi als compleet upgradesetje/systeem in de V&A zetten, dat is makkelijker te verkopen dan alles los met dit soort oudere onderdelen.
Ook de kast kan nog een rondje mee in mijn voorstel, voor een build als dit voldoet die wel. En het voornaamste voordeel van een moederbord upgrade is dat je er een wat snellere PCIE4 SSD in kan steken, maar de meeste gamers die MW spelen zullen daar niets van merken.

Maar je hebt een punt, het systeem van TS zal nog een paar honderd euro opbrengen in de tweedehands verkoop.

Als er nog wat budget is kun je nog een ASRock A620M Pro RS en een DeepCool Macube 110 Zwart erbij kopen. En een wat snellere SSD als de Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB. Met deze kast heb je wat minder ruimte voor de videokaart, een Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7700 XT 12GB past precies, de Hellhound is te lang hierin.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 06-04-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
LievenD schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:04:
Je hebt zowel een Intel- als een AMD-processor in je huidige pc?
Hm, dat ziet er een AMD moederbord uit, dus ik ga ervan uit dat je een Ryzen 3 1200 hebt?

Dan is upgraden vrij eenvoudig.

Neem een Ryzen 5 5600 (als je niet veel wil uitgeven) of een Ryzen 7 5700X3D (als je budget wat ruimer is) en een recente videokaart.
Welke dat juist moet zijn kan ik pas zeggen als ik weet op welke resolutie en refreshrate je speelt.
Dit idd, die resolutie en refresh rate zijn zeker wel belangrijk om te weten wat je precies moet kopen. We gaan er echter maar even vanuit dat je gewoon kosteneffectieve max. performance wilt in games en in dat geval zie ik de zaken wel net wat anders dan de laatste comments hier, dus dit zou mijn idee zijn:

Aangezien het budget niet hoog genoeg is om zowel voor top cpu and gpu te gaan, zou ik zelf waarschijnlijk niet het hele systeem gaan vervangen en zoals aanbevolen door de post in quote voor een 5700x3d (of eventueel zelfs een 5600, stukje langzamer maar ook heel stuk goedkoper) gaan. Dat scheelt een hoop kosten en vervolgens kan je als gpu er een 4070 of evt 4060 voor cheaper/minder performance bijknallen (weet niet zeker of die nieuwe connector die nvidia gebruikt prob gaat opleveren met je psu, denk het niet maar moet je wel ff checken), dan heb je een (net wat) betere gpu als de 7700xt die geen last heeft van hoge power spikes en hoef je verder weinig te vervangen want dat moet nog wel lukken met die psu denk ik. Dan nog wat meer/sneller ram erbij plaatsen en je bent klaar.

Over het algemeen, hoe meer je gaat vervangen, hoe meer een nieuw systeem kopen eigenlijk de betere optie is, aangezien je dan voor dat kleine beetje meerkosten weer betere prestaties krijgt en de nieuwe AMD-moederborden nog minimaal 1 generatie nieuwe cpu's meegaan (waardoor je dus in de toekomst evt nog kan upgraden). Het ding is, dat je juist nu ook dat voordeel hebt, je kan met je huidige moederbord gewoon een cpu van een heel wat nieuwere generatie erop knallen. Als je die kans nu niet gebruikt, dan is het twijfelachtig of dit voor een nieuw systeem wel als voordeel kan worden gezien.

Nadeel is wel dat het bovenstaande systeem daarna verder niet echt meer te upgraden valt, maar je kan er nog wel een hele tijd vooruit, het is vele malen sneller dan je huidige systeem en je koopt over een aantal jaren gewoon een heel nieuwe pc.
Pagina: 1