Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
Mijn vraag
ik heb een maand geleden een server moederbord gekocht (mijn eerste server moederbord), namelijk een Asus P12R-I. Mijn enige vraag hierbij is, wat ik ook doe, ik kan geen nvme op dit systeem zien zelfs nadat ik twee verschillende nvme's heb geïnstalleerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Intel Gold G6405
Geheugen: 32 udim 3200 MHz.
Opslag: P3 Plus PCIe 4.0 Nvme 512 gb
Moederbord: Asus P12R-I

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al twee geheugens hierop geprobeerd, namelijk eentje van Samsung (PCIe 3.0) en nu eentje van Crucial P3 Plus (PCIe 4.0).

Ik heb de site van de AVL lijsten gekeken en ik kan niet zoveel over de moederbord vinden.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zou het echt gewoon moeten doen volgens de specs

Mogelijk moet je even een NVME driver laden tijdens de windows setup? Of zie je hem ook niet in het BIOS?

Storage Controller :
6 x SATA3 6Gb/s ports*1
1 x M.2 connector 2280*2
*1 4 by 1 mini-SAS HD
*2 1 x M.2 connector (NGFF 2280, PCI-E Gen4 X 4 link or SATA signal, gray SATA port will disable when M.2 is SATA signal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
Ik zie hem ook niet in de bios. Kan de mobo dan defect zijn?
Trouwens, ik ben van plan om opnsense hierop te gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke bios staat op het bord? De G6405 worrd pas vanaf 0402 ondersteund. Je zult wrs via de BMC de bios kunnen updaten.

Ik vermoed dat de 2 nvme's via de PCH lopen vermits de cpu maar pci-e 16 lanes heeft.

Pff die pch is ook niet veel soeps, maar 10 pci-e lanes https://ark.intel.com/con...0/intel-c252-chipset.html

Je ziet de nvme niet staan onder Advanced > NVME Configuration. (handleiding pg4-31)

Wat je kan doen is de cpu er even uitnemen en zien of er n iets verbogen is van pinnen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
westlym schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:06:
Ik zie hem ook niet in de bios. Kan de mobo dan defect zijn?
Trouwens, ik ben van plan om opnsense hierop te gaan installeren.
Los van het probleem - ik zou eerder proxmox installeren - 32GB ram voor OPnsense is echt nosense.

Zo kan je naast je firewall ook nog andere dingetjes draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Het m2-slot is qua PCI-E-lanes aangesloten via de cpu. Het slot is namelijk PCI-E 4.0.

En de chipset gaat maar tot 3.0. Alleen de cpu heeft 4.0-lanes.

En aangezien een g6405 maar 16 PCI-E lanes heeft en die naar het 16x-slot gaan, zijn er geen lanes meer over.

De G6405 is namelijk een Comet Lake cpu en die hebben er 16, de opvolger Rocket Lake heeft er 20.

Er zijn echter geen i3 en lagere CPU’s uitgebracht in de Rocket Lake range. Dis je kunt niet even een andere cpu er in pluggen.

De enige CPU’s die wel gaan werken, zijn de Xeons. Die hebben 20 lanes (gebaseerd op Rocket Lake, Comet Lake Xeon zijn er niet geweest.)

https://ark.intel.com/con...or-8m-cache-2-80-ghz.html

Je kunt er natuurlijk ook een Sata-SSD in stoppen, je zult met een Pentium het verschil waarschijnlijk nooit merken.

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 05-04-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

^ dat, soms is er een optie om het x16 slot aan te passen naar x8 of lager zodat je lanes overhoud voor andere devices maar over het algemeen staat de C252 chipset niet bekend om zijn flexibiliteit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoals @White Feather & @DukeBox stelen is het enigste een andere cpu of een pcie riser kaar voor in het pci-e 16x slot

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1