HDMI Arc vs Toslink

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:55
Sinds een paar dagen is de HDMI Arc verbinding tussen mijn nieuwe LG tv en mijn Spectral BRA2 soundbar met enige regelmaat de handshake aan het verliezen. De soundbar uit en weer aan zetten zorgt er voor dat ik weer verbinding heb. Voor mijn geen probleem, maar wel voor de rest van het gezin die er niets van snapt en vindt dat papa direct op moet komen draven om geluid bij de Octonauten te regelen. }:|

Ik heb er eerst even een andere HDMI kabel uit de collectie tussen gezet en hopelijk helpt dat, maar met ARC weet je het maar nooit. Vandaar dat ik aan optisch denk ook omdat CEC me niet boeit, maar voordat ik weer een kabel haal wou ik toch even hier checken of dat een definitieve oplossing zou zijn. In het plaatje hieronder staan de specs van de BRA2, gaat dat probleemloos werken met een optische verbinding? Mijn bronnen zijn met 8K HDMI kabels op de tv aangesloten, dus voor beeld heb ik ook geen HDMI naar de soundbar nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebhn3uVTrDUUsEV6Cbn1wvHL-y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cSO9BPJ21jBAPx9mtBrh8H0D.png?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:15

FeaR

In GoT we trust

Optisch is een domme verbinding en kent geen koppeling zoals HDMI CEC. Op dat gebied ben je van dat issue af.

Puur theoretisch qua verschillen:
HDMI ARC biedt qua bandbreedte ook optie tot Dolby Digital Plus, iets wat je met optisch verliest. Maakt in deze niets uit omdat de BRA2 dat signaal toch niet snapt. Dolby Digital Plus is veelal Dolby Atmos over Dolby Digital wat de BRA2 ook niet snapt. Optisch is maximaal Dolby Digital dan wel DTS 5.1 of uncompressed 2.0, kan de BRA2 allemaal aan. Zowel optisch als HDMI ARC kent wel de bottleneck van de TV als hub gebruiken en daardoor afhankelijk zijn van wat de TV door kan sturen. DTS is bijvoorbeeld niet altijd gegarandeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 05-04-2024 18:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
FeaR schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:19:
Optisch is een domme verbinding en kent geen koppeling zoals HDMI CEC. Op dat gebied ben je van dat issue af.

Puur theoretisch qua verschillen:
HDMI ARC biedt qua bandbreedte ook optie tot Dolby Digital Plus, iets wat je met optisch verliest. Maakt in deze niets uit omdat de BRA2 dat signaal toch niet snapt. Dolby Digital Plus is veelal Dolby Atmos over Dolby Digital wat de BRA2 ook niet snapt. Optisch is maximaal Dolby Digital dan wel DTS 5.1 of uncompressed 2.0, kan de BRA2 allemaal aan. Zowel optisch als HDMI ARC kent wel de bottleneck van de TV als hub gebruiken en daardoor afhankelijk zijn van wat de TV door kan sturen. DTS is bijvoorbeeld niet altijd gegarandeerd.
Maar hoe vaak kom je materiaal tegen met DTS? De BRA2 geeft eigenlijk altijd DDS aan op het schermpje. En als ik de TV op passthrough zet, stuurt hij dan niet gegarandeerd dom het signaal door?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Aziraphale schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:41:
[...]
Maar hoe vaak kom je materiaal tegen met DTS?
Fysieke bronnen, streaming niet.
De BRA2 geeft eigenlijk altijd DDS aan op het schermpje.
"Dolby Digital Surround"? Ik kan het zo niet vinden in de handleiding. Maar dat zou dat Dolby 5.1 zijn, dat verandert niet van ARC naar optisch.
En als ik de TV op passthrough zet, stuurt hij dan niet gegarandeerd dom het signaal door?
Nope. De TV moet de codec wel ondersteunen. DTS mist veelal waardoor de TV dan geen DTS door zet. Jouw LG doet wel Dolby Digital en DTS (LG heeft DTS enkele jaren ook niet ondersteunt).

Bedenk me net één ding, er zijn topics/issues waarbij Netflix alleen Dolby Digital Plus of 2.0 stereo stuurt. Waar Dolby TrueHD de core Dolby Digital dient te bevatten voor backwards comptability hoeft Dolby Digital Plus dat niet. Aangezien optisch Dolby Digital Plus niet ondersteunt val je dan terug naar 2.0. Staat me een topic bij waar ik met mijn Nvidia Shield TV Pro toen getest heb of dat device Dolby Digital Plus om kan zetten naar Dolby Digital.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 05-04-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
FeaR schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:11:
[

"Dolby Digital Surround"? Ik kan het zo niet vinden in de handleiding. Maar dat zou dat Dolby 5.1 zijn, dat verandert niet van ARC naar optisch.

[...]

Nope. De TV moet de codec wel ondersteunen. DTS mist veelal waardoor de TV dan geen DTS door zet. Jouw LG doet wel Dolby Digital en DTS (LG heeft DTS enkele jaren ook niet ondersteunt).

Bedenk me net één ding, er zijn topics/issues waarbij Netflix alleen Dolby Digital Plus of 2.0 stereo stuurt. Waar Dolby TrueHD de core Dolby Digital dient te bevatten voor backwards comptability hoeft Dolby Digital Plus dat niet. Aangezien optisch Dolby Digital Plus niet ondersteunt val je dan terug naar 2.0. Staat me een topic bij waar ik met mijn Nvidia Shield TV Pro toen getest heb of dat device Dolby Digital Plus om kan zetten naar Dolby Digital.
toon volledige bericht
Nog even nagekeken en het is niet DDS maar DD5... :F Hij kan DTS, DD5, DD2 en PCM als ingangssignalen weergeven op het scherm. Ik kan ook nog iets met DRC (Dolby Dynamic

Dolby zelf geeft het volgende aan:

"Is Dolby Digital Plus content backward-compatible?

Because Dolby Digital Plus is built on core Dolby Digital technologies, content that is encoded with Dolby Digital Plus is fully compatible with the millions of existing home theaters and playback systems worldwide equipped for Dolby Digital playback. Dolby Digital Plus soundtracks are easily converted to a 640 kbps Dolby Digital signal without decoding and reencoding, for output via S/PDIF. The 640 kbps bit rate, which is higher than the standard 448 kbps used on DVDs, is fully compatible with all existing Dolby Digital decoding products such as A/V receivers, and can provide higher-than-DVD quality from Dolby Digital Plus soundtracks when played back through existing systems."

Als ik dat zo lees dan zou DD+ backward compatible moeten zijn met DD. Of lees ik het dan niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Aziraphale schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:51:
[...]
Nog even nagekeken en het is niet DDS maar DD5... :F
Logischer wel, het had - kijkende naar mijn gok - net zo goed "Dolby Digital Stereo" geweest kunnen zijn. Verhaal blijft gelijk, max Dolby Digital 5.1
Als ik dat zo lees dan zou DD+ backward compatible moeten zijn met DD. Of lees ik het dan niet goed?
Zo lees ik het ook. Dacht toentertijd een bron toegewezen te hebben gekregen die het tegendeel stelde. Of mogelijk sloopt Netflix de core uit de track om bandbreedte te besparen. Zal eens zoeken naar het topic waar ik op doelde, mogelijk biedt dat meer duidelijkheid. Maar mocht de bron van Dolby kloppen dan vervalt mijn punt inderdaad.

Pagina: 1