Set om te starten met podcast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochel
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 13:20
Hallo, ik wil beginnen met een podcast. Nu zullen er vaker 2 mensen aanschuiven dus ik heb een set nodig waarbij ik drie microfoons kan gebruiken. Ik wil er natuurlijk niet al te veel geld aan spenderen, dus ik ben een beetje zoekende welke combinatie voor mij interessant is.
Nu kijk ik ook op marktplaats, daar vind ik bijvoorbeeld deze twee:

(niet meer op voorraad maar even voor het idee van de specificaties)
https://www.bax-shop.nl/e...hQTRoC4ioQAvD_BwE#reviews

https://www.bax-shop.nl/e...N8zqVbG21rshoCcQgQAvD_BwE

Hier zal ik dan microfoons los bij kopen maar die microfoons zijn het probleem ook niet :P
Ik heb al advies gevraagd in winkels, en ik heb een set van Vonyx op het oog, maar ik wil proberen het budget laag te houden, vandaar dat ik graag advies wil van bovenstaande producten.

Kan ik hiermee 3 microfoons gebruiken?
Kan ik dit aansluiten op mijn laptop?
Wat voor software heb ik nodig?

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Je moet nog beginnen en je wilt niet al teveel geld spenderen. Ik zou zeggen: overweeg om de eerste paar keer je smartphone te gebruiken om op te nemen, voordat je (vele) honderden euro's uit gaat geven aan interfaces en microfoons, en er na 3 podcasts opnemen erachter komt dat het niks voor jou / jullie is :)

Later kan je altijd nog upgraden, en dan weet je ook gelijk beter wat je zoekt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochel
Bedankt voor je antwoord maar het idee om met microfoons te werken houd ik vooralsnog graag in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:08
wil je de microfoons los van elkaar opnemen, zodat je achteraf nog het volume bij kan regelen of is alles tegelijk ook goed?
Onder de afdeling analoge mixers vind je namelijk mengtafels met usb uitgang, deze kan je gewoon in je laptop prikken en met een programma als Audacity opnemen, deze neemt dan 2 kanalen (stereo) op, vaak al voor minder te krijgen, neemt alleen iets meer plek op je bureau in beslag.

Het niveau van de microfoons moet je dan wel goed op je mengtafel al instellen, achteraf kan je er niet zoveel meer aan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jochel schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:30:
Bedankt voor je antwoord maar het idee om met microfoons te werken houd ik vooralsnog graag in stand.
Dat kan toch prima? Op je telefoon een multitrack app installeren (GarageBand voor een iPhone) een USB-audio interface met 4 aansluitingen (bijvoorbeeld een Focusrite Scarlett) en gaan.

Opname op de telefoon, bewerking achteraf op een computer en klaar.

Wil je het fancy aanpakken dan kun je naar een Røde Rodecaster. Daarmee kun je een productie maken die al compleet is met intro, outro een andere geluiden tussendoor. Die zou ik echt wel tweedehands durven halen op Marktplaats en Co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Beginnen met een paar Behringer U-Phoria interfaces en 2x Samson C02S of Behringer C-1 is wat ik je zou aanraden.
Is allemaal niet het allerbeste spul, maar dan ben je voor minder dan 200 euro klaar, en met de juiste instellingen klinkt dat super tot het punt dat je podcast zelf een Shure SM7B met bijbehorende interface heeft verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochel
Kerstmanneke ja ik hoef niet perse alles achteraf nog te gaan verwerken, dus alles hetzelfde is ook prima.

Sypie ik heb een Samsung A53 en ik wil dat ding af en toe al uit het raam gooien omdat ie zo beroerd werkt, dus ik durf daar geen podcast mee op te nemen :P Spul van Rode durf ik ook wel op marktplaats te kopen, hoor er goede verhalen over.

Oon bedankt voor de tips. Beheringer zag ik inderdaad ook al voorbij komen.

Ik ga vandaag langs bij Bax om eens te kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 07:07
Bij een podcast is de audiokwaliteit super belangrijk, bij lage kwaliteit haken luisteraars snel af. Is het geen idee om de eerste paar x een opnamestudio te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

jochel schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:45:
Hallo, ik wil beginnen met een podcast.
Kan ik hiermee 3 microfoons gebruiken?
Ja 4 zelfs, er zijn 4 mic preamps

Kan ik dit aansluiten op mijn laptop?
Ja via USB

Wat voor software heb ik nodig?
Gelijk welke DAW, meeste DAW software is duur en uitgebreid voor de volledige versie, de meeste hebben een gratis versie die veel beperkter is, maar ruimschoots kan wat jij er van verwacht. als je een Mac hebt zou ik voor garageband (klein broertje van Logic Pro X) gaan want gratis en doodsimpel, zit je op Windows dan kijk je naar Studio one of Ableton, Ardour is een open source DAW

Ik zou niet voor een mengtafel gaan, je kan achteraf je signaal niet meer bewerken, wat je toch wel gaat willen omdat iedereen wat anders spreekt in een microfoon..

[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 12-04-2024 06:31 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• JonnyTheG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 09:38
Heb je ondertussen al een keuze kunnen maken? Ik ben zeer benieuwd.
Ik ben met mijn podcast begonnen met twee usb microfoons van de action. Er kwam 1 audiospoor. We zijn snel overgestapt naar de zoom podtrak p4 met twee zoom zdm 1 pmp podcast mic pack. Later hebben we nog een mic pack gekocht toen we een gast erbij kregen. Ook hebben we de usb versie gekocht die we dan opsturen naar gasten met wie wij videobellen. Voor als ze zelf geen goeie mic hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sowieso wat vaak onderschat wordt bij opnames, je wil een zo geluidsdode ruimte als mogelijk, dus als je in je handen klapt, dat er niets behalve die eerste droge klap te horen is. Een microfoon EUR10 van de action doet het dan beter dan eentje van EUR 1000 zonder dode ruimte.
Gemiddelde woonkamer klinkt gewoon als een toilet op audio.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1