Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j7ll7
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik woon momenteel samen met mijn vriendin en haar dochter bij haar ouders vanwege de huidige huizencrisis. Met een salaris van €4200 per maand en mijn vriendin als zelfstandig ondernemer onder de KOR-regeling, zijn wij financieel onafhankelijk van elkaar, wat resulteert in het ontvangen van bepaalde toeslagen door haar lage inkomen. Echter, we vragen ons af of onze situatie ons automatisch kwalificeert als financiële partners volgens de belastingdienst, wat invloed zou hebben op het ontvangen van deze toeslagen. We willen voorkomen dat we onverwacht met hoge naheffingen worden geconfronteerd. Kunnen jullie adviseren hoe we deze situatie het beste kunnen aanpakken of ons doorverwijzen naar een betrouwbare bron of adviseur die ons meer duidelijkheid kan geven over onze fiscale status en wat onze volgende stappen zouden moeten zijn om eventuele financiële consequenties te vermijden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:42
https://www.belastingdien...%20uw%20fiscale%20partner.

De site van de belastingdienst heeft alle informatie die je nodig hebt..

[ Voor 15% gewijzigd door President op 05-04-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:49
Ik vermoed van niet omdat het niet jullie gezamenlijke dochter is en jullie geen huurcontract delen. Echt voor 100% uitsluitsel kan je het beste de belastingtelefoon bellen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:13
Als jullie wonen in een koophuis, dus geen huursubsidie ontvangen en verder op papier niet aan elkaar verbonden zijn dan zijn jullie enkel huisgenoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
https://www.belastingdien...%20uw%20fiscale%20partner
1.2 Wat zijn de voorwaarden voor fiscaal partnerschap?

U bent in het aangiftejaar fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U bent getrouwd.

Woont uw echtgenoot buiten Nederland? Dan bent u alleen fiscale partners als uw echtgenoot kwalificerend buitenlands belastingplichtig is. Zie ‘U woont buiten Nederland' voor de voorwaarden.

U bent geregistreerde partners.

U bent niet getrouwd, maar staat allebei op hetzelfde woonadres ingeschreven bij de gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP) en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:

U bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract.

U hebt samen een kind.

1 van u heeft een kind van de ander erkend.

U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners. Het is niet voldoende als u uw partner alleen bij uw werkgever hebt aangemeld als pensioenpartner.

U bent samen eigenaar van een eigen woning, waarin u beiden woont.

U bent allebei meerderjarig en op het adres waar u beiden staat ingeschreven in de BRP staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven. Let op! Hiervoor gelden uitzonderingen.

Zie 'Tegenbewijs bij zakelijke (onder)huur' en 'Samenwonen in een Wmo-opvangwoning'.

U was met die ander in het voorgaande jaar ook al fiscale partners.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:36
Let op dat je toeslagpartners van elkaar kunt zijn zonder dat je fiscale partners bent. Voor beide heeft de Rijksoverheid een tool op hun website staan die je kunt invullen. Op basis van je verhaal acht ik de kans groot dat jullie geen fiscaal partners zijn, maar wel toeslagpartners. In dat geval heeft jouw inkomen zeker invloed op haar toeslagen.

Advies: vul voor beide de tool in op de website van de Rijksoverheid.

[ Voor 9% gewijzigd door OosterF op 05-04-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
OosterF schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:03:
Let op dat je toeslagpartners van elkaar kunt zijn zonder dat je fiscale partners bent. Voor beide heeft de Rijksoverheid een tool op hun website staan die je kunt invullen. Op basis van je verhaal acht ik de kans groot dat jullie geen fiscaal partners zijn, maar wel toeslagpartners. In dat geval heeft jouw inkomen zeker invloed op haar toeslagen.

Advies: vul voor beide de tool in op de website van de Rijksoverheid.
Klopt, fiscaalpartners en toeslagpartners zijn verschillend. Het eerste ben je waarschijnlijk niet, het tweede 99.99% zeker wel. Je bent toeslagpartner van elkaar als je een inwonend kind hebt dat jonger is dan 18 jaar (neem aan dat dat het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:28
Hielko schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:07:
[...]

Klopt, fiscaalpartners en toeslagpartners zijn verschillend. Het eerste ben je waarschijnlijk niet, het tweede 99.99% zeker wel. Je bent toeslagpartner van elkaar als je een inwonend kind hebt dat jonger is dan 18 jaar (neem aan dat dat het geval is).
Dat zou zo zijn als ze met zijn drieën zouden wonen, nu wonen ze echter bij de ouders in. Dan lijkt op het eerste gezicht artikel 3, lid 2 aanhef en onder e, Awir niet te gelden. Ik zou dus zeggen nu geen toeslagpartner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j7ll7
Kan ik dit veilig toetsen als ik de belastingdienst bel, zonder meteen een boel heibel op mezelf af te roepen? @stutrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
j7ll7 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:16:
Kan ik dit veilig toetsen als ik de belastingdienst bel, zonder meteen een boel heibel op mezelf af te roepen? @stutrecht
Lijkt mij van wel maar online staat ook veel info:

https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

Edit: als ik de rekenhulp invul, krijg ik eruit dat je geen toeslagpartner hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door stutrecht op 05-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:52
stutrecht schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:19:
[...]Edit: als ik de rekenhulp invul, krijg ik eruit dat je geen toeslagpartner hebt.
Misschien beter dat TS de rekenhulp zelf invult, stel je voor dat jij een foutje hebt gemaakt.........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Ze bijten niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
stutrecht schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:13:
[...]

Dat zou zo zijn als ze met zijn drieën zouden wonen, nu wonen ze echter bij de ouders in. Dan lijkt op het eerste gezicht artikel 3, lid 2 aanhef en onder e, Awir niet te gelden. Ik zou dus zeggen nu geen toeslagpartner.
Je zou idd wel eens gelijk kunnen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:42
Je roept nooit heuvel af. Voor de belastingdienst maakt het echt niet uit of je gewoon daar in huis woont, dat je met de dochter slaapt of dat je met de eigenaars van het huis zelf slaapt. zolang dat allemaal niet op papier staat zijn jullie in dat opzicht gewoon huisgenoten.

Überhaupt kan je niet door bellen in de problemen komen! Bedenk alleen wel dat een telefoongesprek achteraf geen bewijs is, dus vraag het na en controleer het op de site van de belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:49
[...]

Kun je dat toelichten? Ik haal dat er niet uit namelijk uit de door jou aangehaalde passages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
Citroentjuh schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:09:
[...]

Kun je dat toelichten? Ik haal dat er niet uit namelijk uit de door jou aangehaalde passages.
Uit de zinsnede “een van beiden” uit het betreffende artikel. Dat impliceert dat het om een huishouden van twee volwassenen met een kind van een van beiden moet gaan. Als er meerdere volwassenen wonen, gaat dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Ik probeer het te begrijpen, maar als ik dat artikel lees zie ik dat ze juist wél partners zouden zijn. Op basis waarvan zeg jij dat dit zo is? Ik zie in het artikel niets staan over inwonen bij ouders, of lees ik iets over het hoofd?

Edit:
Ah, je hebt het net beantwoord. Ik weet alleen niet zeker wat ik daar nu van moet vinden, die ‘beiden’ slaat mijns inziens op de persoon die in het artikel als de beoogd partner van de belanghebbende wordt aangeduid. Op die manier zouden er ook meerdere partners kunnen zijn, als een van de huisgenoten maar een minderjarig inwonend kind heeft. In de situatie van TS zijn de ouders waarbij het stel inwoont wellicht getrouwd, en daarom zijn die al elkaars fiscaal partner, en gelden voor de dochter en inwonende vriend dus dat zij daarna elkaars partner zijn. Niets romantischer dan fiscaal recht…

[ Voor 34% gewijzigd door Kurkentrekker op 05-04-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
stutrecht schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:30:
[...]

Uit de zinsnede “een van beiden” uit het betreffende artikel. Dat impliceert dat het om een huishouden van twee volwassenen met een kind van een van beiden moet gaan. Als er meerdere volwassenen wonen, gaat dat niet op.
Nee, een van beiden gaat gewoon over de beide personen die potentieel toeslagpartner zijn. Dat zegt niets over of er nog andere personen wonen op hetzelfde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Kurkentrekker op 05-04-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Die had ik al gevonden en snel mijn comment weggehaald omdat ik die zojuist ontkracht las :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Over welke toeslagen gaat het hier?
Met jouw inkomen kan ik me bijna niet voorstellen dat jij recht hebt op een toeslag.
Die van je vriendin kan ik niet beoordelen, omdat je daar geen bedragen benoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:48
Ze bijten niet. Maar de ervaring leert dat hetgeen de belastingtelefoon zegt niet bindend is. Het is primair informerend.

Ik zou als ik TS was de online tools doorlopen die de belastingdienst hiervoor ingericht heeft. Hetgeen overigens ook niet bindend is, maar er in ieder geval voor zorgt dat je meer directe controle hebt over de ingevoerde gegevens.

En bij twijfel, contact opnemen met een fiscaal adviseur. Wat je als alternatief ook kunt doen, afhankelijk van de financiële situatie, is bij reële zekerheid op de toeslagen het bedrag desondanks enige tijd achter de hand houden. Mocht er sprake zijn van een terugvordering, heb je hier in ieder geval beschikking toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
BastaRhymez schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:19:
Over welke toeslagen gaat het hier?
Met jouw inkomen kan ik me bijna niet voorstellen dat jij recht hebt op een toeslag.
Die van je vriendin kan ik niet beoordelen, omdat je daar geen bedragen benoemd
Heb je de vraag van TS überhaupt gelezen? De vraag is juist of de hoogte van zijn inkomen meetelt voor de toeslagberekening van zijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Citroentjuh schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:53:
[...]

Heb je de vraag van TS überhaupt gelezen? De vraag is juist of de hoogte van zijn inkomen meetelt voor de toeslagberekening van zijn vriendin.
Afhankelijk van de toeslag kan dat verschil maken ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j7ll7
Bedankt allemaal voor jullie reacties, jullie hebben mij een stuk verder op weg geholpen. Ik zal ook nog even contact opnemen met de Belastingsdienst om de casus aan hun voor te leggen. Jullie input is zeer gewaardeerd.
Pagina: 1