Ervaring met Spiceworks, Itop en OS ticket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-03 17:07
Goedemiddag,

Wij zijn bezig om een nieuwe database te creëren. Waarin we alle informatie in kunnen verwerken. Van salarisadministratie tot aan voertuigen toe. Elke personeel zal hierin een eigen login krijgen. Om op zijn minst zijn/haar uren e.d. te verwerken.

Nu ben ik al een lange tijd aan het naar ticketsysteem (helpdesksoftware) die we hieraan kunnen koppelen. Dit willen we dan inzetten bij navragen/klachten (elke vorm van communicatie met medewerkers, klanten en eindklanten. Ook wanneer een chauffeur een melding wilt maken dat dit via de Database gaat en vanuit hier een ticket op kantoor/planning binnen komt.

Maar ook om te waken over interne taken/processen. Ter voorbeeld, komt een verzoek van een medewerker binnen, intern weten we niet of dit opgepakt en/of afgewerkt is. Wanneer ik er dan om vraag. Krijg je al heel snel de reactie; "ik dacht dat Henk het had opgelost"

Heb al vele topics doorgenomen hier op de forum. Alleen al dat in het Nederlands is.

Heb mijn oog nu laten vallen op de volgende open source systemen;

- Spiceworks
- Itop
- Osticket

Bij vele anderen is het problemen dat je al heel snel zit met abo kosten per gebruiker. Vaste lasten waak ik voor al is het € 1. Wil nergens aan gebonden zijn.

Kies liever voor een eenmalige investering in eigen beheer.

Mijn vraag aan de deskundigen;

Heeft er iemand ervaring met de systemen hierboven, wat zijn de verschillen, plus en min punten. Welke systeem is het makkelijkste om te koppelen aan de database waarmee we al bezig zijn.

In de nabije toekomst willen dan ook dat Whatsapp hier een onderdeel van wordt. Maar ook communicatie over de telefoon.

Alvast dank voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Niemand die een reactie heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je wilt dat iemand alles voor je op een rijtje gaat zetten, zonder dat je zelf een opzet maakt of moeite doet? Dat is dan meer een consultancy waar je normaal flink voor moet betalen.

Heb je contact opgenomen met de fabrikanten/vertegenwoordigers en ze specifieke vragen gesteld?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Afatsumi schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:21:
Goedemiddag,

Wij zijn bezig om een nieuwe database te creëren.
Wat bedoel je hiermee? Met een database ben je er niet.... Gaan jullie zelf een eigen applicatie ontwikkelen, of gaan jullie iets COTS (Commercial Of The Shelf) aanschaffen?

Indien dat laatste, waarom dan geen pakket wat ál jullie wensen ondersteund? Wat gebruiken jullie nu overigens als oplossing voor Service Management?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
gambieter schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:44:
Je wilt dat iemand alles voor je op een rijtje gaat zetten, zonder dat je zelf een opzet maakt of moeite doet? Dat is dan meer een consultancy waar je normaal flink voor moet betalen.

Heb je contact opgenomen met de fabrikanten/vertegenwoordigers en ze specifieke vragen gesteld?
Goedemorgen, dit is wel heel kort door de bocht. Ja idd ik kan de bedrijven benaderen en/of grote IT bedrijven. Maar elk zal zijn eigen systeem promoten en het andere kritiseren.

Mijn vraag is welke ervaring men heeft, en of er iemand is die met meerdere van deze systemen heeft gewerkt.

ps: zo kunnen we elke topic-vragen neerleggen bij ondernemingen, maar waar blijft dan het gevoel om elkaar weg wijs te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Question Mark schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:46:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Met een database ben je er niet.... Gaan jullie zelf een eigen applicatie ontwikkelen, of gaan jullie iets COTS (Commercial Of The Shelf) aanschaffen?

Indien dat laatste, waarom dan geen pakket wat ál jullie wensen ondersteund? Wat gebruiken jullie nu overigens als oplossing voor Service Management?
Goedemorgen, dank voor je reactie..

Momenteel gebruiken we nog geen ander soort software, Outlook excel dat soort standaard softwares

Betreft de database, is het een SQL Database.

Daarnaast willen we een ticketsysteem gaan gebruiken. En het is wenselijk dat er vanuit de SQL Database een ticket aangemaakt wordt.

Bestaat er uberhaupt een software dat al onze wensen ondersteund en waarbij je niet te maken hebt met maandlasten per gebruiker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heb je de vaste lasten van je eigen beheer al in de berekening meegenomen? Dat maakt dit soort open-source pakketten vaak (veel) duurder dan een betaald pakket wat niet zoveel onderhoud nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
FiXeR.nl schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:21:
Heb je de vaste lasten van je eigen beheer al in de berekening meegenomen? Dat maakt dit soort open-source pakketten vaak (veel) duurder dan een betaald pakket wat niet zoveel onderhoud nodig heeft.
Vaste lasten van hetgeen wat ik voor ogen heb is minimaal. De SQL database zal op een server (Microsoft Exchange) draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Afatsumi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:23:
[...]

Vaste lasten van hetgeen wat ik voor ogen heb is minimaal. De SQL database zal op een server (Microsoft Exchange) draaien.
Ik doel ook op tijd die je er in steekt om zo'n pakket te onderhouden, configureren, supporten. Niet de serverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
FiXeR.nl schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:46:
[...]

Ik doel ook op tijd die je er in steekt om zo'n pakket te onderhouden, configureren, supporten. Niet de serverkosten.
Dat zie ik als eenmalige kosten, zou anders niet weten wat voor een optie we anders hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:11
Wij zijn bezig om een nieuwe database te creëren. Waarin we alle informatie in kunnen verwerken. Van salarisadministratie tot aan voertuigen toe. Elke personeel zal hierin een eigen login krijgen. Om op zijn minst zijn/haar uren e.d. te verwerken.
Begrijp ik het goed dat jullie een SQL database aan het bouwen zijn en daar de mensen zelf door middel van SQL queries data op willen laten invoeren?

Of wordt er een pakket geïmplementeerd die op de achtergrond een SQL database gebruikt?
Ook wanneer een chauffeur een melding wilt maken dat dit via de Database gaat en vanuit hier een ticket op kantoor/planning binnen komt.
Ook dit klinkt gek. Meestal verwerkt - in dit geval een chauffeur - een melding in een applicatie en deze applicatie verwerkt het vervolgens in de database. Een gewone gebruiker heeft eigenlijk geen enkele reden om in een database aan het werk te zijn.
- Spiceworks
- Itop
- Osticket
Ik ken geen van de drie en heb net even snel de websites bekeken, alleen de laatste (Osticket) lijkt aan je wensen te voldoen.

Ik moest meteen denken - omdat je het hebt over self hosting - aan Odoo denken. Dit is een open source ERP die door middel van add-ons zo groot en zo klein kan zijn als jij wilt. Sommige add-ons zijn betaald maar de standaard ERP zelf is open source en dus gratis. Odoo is ook volledig zelf te hosten op eigen hardware.
Welke systeem is het makkelijkste om te koppelen aan de database waarmee we al bezig zijn.
Dit begrijp ik ook niet... Het werkt niet zo dat je zelf een database bouwt en dan vervolgens daar een applicatie aan koppelt.

Nog wat losse vragen:
  • Wat meer context over het bedrijf.
  • Wat meer context over welk probleem je aan het oplossen bent.
  • Je zoekt dus een ticketing systeem om de flow van werk door je organisatie te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Flans schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:14:
[...]

Begrijp ik het goed dat jullie een SQL database aan het bouwen zijn en daar de mensen zelf door middel van SQL queries data op willen laten invoeren?

Dit is juist

Of wordt er een pakket geïmplementeerd die op de achtergrond een SQL database gebruikt?

In principe niet, het gaat er om dat er vanuit de SQL eventueel een ticketaangemaakt kan worden

[...]

Ook dit klinkt gek. Meestal verwerkt - in dit geval een chauffeur - een melding in een applicatie en deze applicatie verwerkt het vervolgens in de database. Een gewone gebruiker heeft eigenlijk geen enkele reden om in een database aan het werk te zijn.

Willekeurige mederwerker kan alleen een input aanleveren, vanuit hier kan het zijn dat er een ticket aangemaakt moet worden

[...]

Ik ken geen van de drie en heb net even snel de websites bekeken, alleen de laatste (Osticket) lijkt aan je wensen te voldoen.

Ik moest meteen denken - omdat je het hebt over self hosting - aan Odoo denken. Dit is een open source ERP die door middel van add-ons zo groot en zo klein kan zijn als jij wilt. Sommige add-ons zijn betaald maar de standaard ERP zelf is open source en dus gratis. Odoo is ook volledig zelf te hosten op eigen hardware.

Odoo ken ik nog niet, ik zal me daarin verdiepen
[...]

Dit begrijp ik ook niet... Het werkt niet zo dat je zelf een database bouwt en dan vervolgens daar een applicatie aan koppelt.

Nog wat losse vragen:
  • Wat meer context over het bedrijf.
  • Wat meer context over welk probleem je aan het oplossen bent.
  • Je zoekt dus een ticketing systeem om de flow van werk door je organisatie te volgen?
Zijn een bedrijf actief op verschillende vlakken, totaal direct en indirect 60 mensen.

We hebben te maken met klachten navragen To-do's vanuit Leveranciers Klanten chauffeurs en overige medewerkers.

Wat belangrijk is dat elke vorm van communicatie vanuit dit "ticketsysteem" gaat, denk aan mail whatsapp en later zelfs telefonie en/of mobiel.

Hoop hiermee je vragen beantwoord te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Flans schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:14:
[...]

Dit... een database doet nl. helemaal niks. De business logica zit in een schil die onder water de database gebruikt voor opslag en gegevensverwerking.
[...]
De SQL database zal op een server (Microsoft Exchange) draaien.
Waarom, dit is nl. tegen de MS best practices aan. Die geven nl. aan dat Exchange dedicated op een server moet draaien. Is één instance daarbij voldoende? Een hoge(re) beschikbaarheid is niet nodig?

Het klinkt in alle eerlijkheid alsof je organisatie hier erg weinig kennis van heeft. Wat doet jullie dan besluiten om dit toch volledig zelf te bouwen op basis van opensource, in plaats van een compleet beheerde oplossing als dienst af te nemen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:29
Afatsumi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:20:

Betreft de database, is het een SQL Database.

Daarnaast willen we een ticketsysteem gaan gebruiken. En het is wenselijk dat er vanuit de SQL Database een ticket aangemaakt wordt.
Waarom een SQL Database? Dat is eigenlijk op dit moment onbelangrijk.

Tickets maak je trouwens via een API, niet via een SQL Database.
Ook wanneer een chauffeur een melding wilt maken dat dit via de Database gaat en vanuit hier een ticket op kantoor/planning binnen komt.
Een chauffeur wil dit waarschijnlijk via een webbrowser doen, of eigenlijk via een App op zijn telefoon.
estaat er uberhaupt een software dat al onze wensen ondersteund en waarbij je niet te maken hebt met maandlasten per gebruiker?
Voor kwaliteit en eisen betaal je.
[...]

De vraag zou kunnen zijn, of dit wenselijk is.
SQL en Exchange samen op 1 server is meestal niet verstandig.

Meerdere webapplicaties op 1 server, is meestal ook niet heel verstandig.
Exchange is meestal vanaf het Internet toegankelijk, en dit soort databases zijn ook erg interessant voor hackers. Iets met AVG en GPDR is misschien iets om ook even goed over na te denken.
Afatsumi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:00:
[...]

Zijn een bedrijf actief op verschillende vlakken, totaal direct en indirect 60 mensen.

We hebben te maken met klachten navragen To-do's vanuit Leveranciers Klanten chauffeurs en overige medewerkers.

Wat belangrijk is dat elke vorm van communicatie vanuit dit "ticketsysteem" gaat, denk aan mail whatsapp en later zelfs telefonie en/of mobiel.

Hoop hiermee je vragen beantwoord te hebben
het klinkt erg als een hobby bob oplossing, waarbij eigenlijk veel wensen zijn, maar geen kennis van dit soort systemen.
Ik zie al databases voorbij komen, hosting, maar eigenlijk niet eens alle requirements er zijn. Want in eens komen er technieken bij zoals WhatsApps, mail, telefonie en mobiel.

Dit soort koppelingen zijn vaak custom en kosten geld, maar wil je helemaal niet zelf aan zitten sleutelen, want gezien je punten die je hier benoemt, ontbreekt de kennis hierover.

[ Voor 9% gewijzigd door Rolfie op 09-04-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Question Mark schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:31:
[...]

Dit... een database doet nl. helemaal niks. De business logica zit in een schil die onder water de database gebruikt voor opslag en gegevensverwerking.

[...]

Waarom, dit is nl. tegen de MS best practices aan. Die geven nl. aan dat Exchange dedicated op een server moet draaien. Is één instance daarbij voldoende? Een hoge(re) beschikbaarheid is niet nodig?

Dit zullen we moeten ervaren.

Het klinkt in alle eerlijkheid alsof je organisatie hier erg weinig kennis van heeft. Wat doet jullie dan besluiten om dit toch volledig zelf te bouwen op basis van opensource, in plaats van een compleet beheerde oplossing als dienst af te nemen?
Klopt we hebben hier ook geen kennis van. En zijn het zeker ook niet van plan om dit zelf op te pakken. Waar ik tegen aanloop is dat ik nog niet een bedrijf tegen ben gekomen die juist de kennis heeft over alle pakketten.

Vandaar mijn vraag of er iemand hier op de Forum is die wel ervaring heeft om mij wegwijs te kunnen maken in welke ticketsysteem ik me kan verdiepen? Of misschien zelfs iemand die deze uitdaging aan durft te gaan.

Voor nu wordt er een SQL database gecreerd. Ticketsysteem is het vervolgtraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Afatsumi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:58:
[...]

Klopt we hebben hier ook geen kennis van. En zijn het zeker ook niet van plan om dit zelf op te pakken. Waar ik tegen aanloop is dat ik nog niet een bedrijf tegen ben gekomen die juist de kennis heeft over alle pakketten.

Vandaar mijn vraag of er iemand hier op de Forum is die wel ervaring heeft om mij wegwijs te kunnen maken in welke ticketsysteem ik me kan verdiepen? Of misschien zelfs iemand die deze uitdaging aan durft te gaan.

Voor nu wordt er een SQL database gecreerd. Ticketsysteem is het vervolgtraject.
ps: een systeem dat al bestaat en aan onze wensen voldoet, zonder (hoge) vaste lasten, ben ik nog niet tegen gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Rolfie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:42:
[...]

Waarom een SQL Database? Dat is eigenlijk op dit moment onbelangrijk.

Tickets maak je trouwens via een API, niet via een SQL Database.

[...]

Een chauffeur wil dit waarschijnlijk via een webbrowser doen, of eigenlijk via een App op zijn telefoon.

Klopt, maar dan heb je weer te maken voor Android en Iphone (dit is iets wat we later kunnen toevoegen)
[...]

Voor kwaliteit en eisen betaal je.

Daar ben ik ook niet vies van

[...]

De vraag zou kunnen zijn, of dit wenselijk is.
SQL en Exchange samen op 1 server is meestal niet verstandig.

Meerdere webapplicaties op 1 server, is meestal ook niet heel verstandig.
Exchange is meestal vanaf het Internet toegankelijk, en dit soort databases zijn ook erg interessant voor hackers. Iets met AVG en GPDR is misschien iets om ook even goed over na te denken.

Dit zal ik zeker meenemen, dank voor je attentie

[...]

het klinkt erg als een hobby bob oplossing, waarbij eigenlijk veel wensen zijn, maar geen kennis van dit soort systemen.
Ik zie al databases voorbij komen, hosting, maar eigenlijk niet eens alle requirements er zijn. Want in eens komen er technieken bij zoals WhatsApps, mail, telefonie en mobiel.

Dit soort koppelingen zijn vaak custom en kosten geld, maar wil je helemaal niet zelf aan zitten sleutelen, want gezien je punten die je hier benoemt, ontbreekt de kennis hierover.
Heb het zojuist omschreven;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou dan degene die de "database" creëert er over laten nadenken en deze vragen stellen. Lijkt me binnen je organisatie de persoon met de meeste IT kennis.

Door de manier waarop je redeneert, termen door elkaar haalt en op basis van de reacties die je dan vervolgens krijgt, denk ik niet dat je de juiste persoon bent om hier mee aan de slag te gaan.

Dat klinkt als een sneer maar probeer te begrijpen dat ik dit zo beleefd mogelijk wil laten klinken.
Er zijn diverse "ticket"systemen, variërend van zelfbouw tot SaaS, ook gratis/ad-funded zoals Spiceworks
Ik heb, lang geleden, wel gebruik gemaakt van Spiceworks en je kunt dit vrij eenvoudig inrichten.

Je kunt ook kijken naar self-hosted OpenSource ticket systemen kijken maar als je denkt dat inrichten en onderhouden éénmalige kosten zijn dan vergis je je deerlijk.

En als je vraagt om dat allemaal duidelijk voor je uiteen te zetten, al je wensen en vereisten te inventariseren, daar een passende kosten effectieve oplossing voor te zoeken of te (helpen) implementeren voor jouw bedrijf dan gaat daar een hoop werk in zitten. Dat gaat verder dan "even" de goede kant op duwen of "meedenken"
Veel mensen actief op Tweakers verdienen er hun brood mee en dus vragen of iemand het ziet als uitdaging lokt mogelijk ook bepaalde minder positieve reacties uit.
Voor consultancy vragen kun je terecht bij https://tweakers.net/aanbod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:29
Afatsumi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:05:
[...]

Heb het zojuist omschreven;

Klopt we hebben hier ook geen kennis van. En zijn het zeker ook niet van plan om dit zelf op te pakken.
Maar jullie zijn al wel bezig met een SQL Database? Wat eigenlijk het minst belangrijkste is van alles.
Waar ik tegen aanloop is dat ik nog niet een bedrijf tegen ben gekomen die juist de kennis heeft over alle pakketten.
Meestal werken bedrijven ook met commerciële producten, zoal Topdesk, ServiceNOW. Of dit nu de juiste producten zijn voor je, is de vraagn.

Maar je vraagstelling, is erg chaotisch, je gooit dingen door elkaar en weet eigenlijk niet eens wat je exact wilt.
Vandaar mijn vraag of er iemand hier op de Forum is die wel ervaring heeft om mij wegwijs te kunnen maken in welke ticketsysteem ik me kan verdiepen?
Met je huidige vragen en gedachtes is dat erg lastig. Er komen iedere keer nieuwe requirements bij en de basis is er al niet.
Of misschien zelfs iemand die deze uitdaging aan durft te gaan.
Je bedoelt gratis consultancy? Zonder goede requiments?

Wat let je om die software eens te installeren en gewoon eens te testen? Of te kijken of die software wel alle mogelijkheden heeft, bijvoorbeeld whatsapp of email?

Maar eerst eens goede process flows, hoe je tickets zouden moeten lopen.
Ofwel de verkeerde opzet en gewoon zonder visie, goede requiments maar iets gaan bouwen?
Maar je ging toch niet voor zelfbouw?

hoe weet je wat voor een database structueel je nodig hebt? Ik zie straks een AVG/GPRD issue voorbij komen. Heb je daar al eens over nagedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:07
Ik zal je uit de droom helpen: de software die je voor ogen hebt bestaat niet. En zeker niet gratis. Met dit soort (tot nu toe redelijk vage) eisen kom je op een betaald product uit dat misschien 80% (zit ik vrij hoog denk ik) doet wat je wil en de rest wordt maatwerk of een of meerdere producten ernaast zetten en daar dan (maatwerk) koppeling tussen bouwen. Dit is een project dat tonnen gaat kosten en niet "we gaan een database creëren". Er bestaat geen systeem dat alles kan, en als ze dat wel claimen is het suboptimaal, of traag, of toch net niet. Hier wat voorbeelden:
-AFAS Profit kan bijvoorbeeld prima salaris admin doen, maar onze uren kunnen ze niet inlezen: maatwerk dus
-Kan ik een ticket systeem bouwen op Profit? Ongetwijfeld. Maar maatwerk en gaat niet performen
-Spiceworks dan. Prima voor tickets. Doet geen sql server maar sqllite. Kunnen we wel synchroniseren. Maatwerk. En wordt traag na 50k+ tickets.
-WhatsApp? SMS? Hebben deze systemen niet. Wat denk je? Maatwerk.
We hebben nu diverse systemen naast elkaar waarbij alles prima samenwerkt maar dat is echt een proces van jaren geweest.

[ Voor 44% gewijzigd door sig69 op 10-04-2024 02:03 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met excuses vooraf dat ik het wat sterk aanzet.

Ik hoop dat er iemand met kennis van zaken meekijkt met de ontwikkeling van die maatwerkapplicatie (noem het geen database. Als je een nieuwe fabriek laat bouwen noem je die ook niet 'het voorraadhok'). En zou sowieso met klem aanraden dat niet vanaf nul te laten bouwen, maar te kijken naar het goed inrichten van een of meer standaardproducten. Zie ook hierboven.

Juist ook bij maatwerk zit je eeuwig vast aan vaste jaarlijkse onderhoudskosten. Elke bug behoeft een oplossing of omweg, elke gevonden beveiligingsrisico idem en er komen continu nieuwe, je hebt steeds iemand nodig om die te evalueren en regelmatig een ander iemand nodig om het op te lossen.

Je hebt iemand nodig die geldende wet- en regelgeving rond salarisadministratie in de gaten houdt, natuurlijk iemand die in de gaten houdt dat de database en bovenliggende applicatie zich houdt aan de AVG. Zowel qua privacy als qua beveiliging. Etc. En ontwikkelaars ook na initiële bouw om de wijzigingen door te voeren.

Denk in geen geval dat er geen jaarlijkse kosten gaan zijn. (Aanname: jullie hebben niet een paar hele goede mensen zelf in dienst die zelf kunnen ontwerpen, bouwen, onderhouden en die ook nog eens tijd over hebben).

Anyway. Ik heb ervaring met o.a. OSticket als eindgebruiker. ("wat zijn de verschillen, plus en min punten. Welke systeem is het makkelijkste om te koppelen aan de database waarmee we al bezig zijn." is een vraag voor een betaald consultant - ook omdat wij niet weten welke mogelijkheden die maatwerkapplicatie heeft om te koppelen).

Wat zijn je concrete behoeften en vragen? Tickets in de gaten houden, da's kernfunctionaliteit. https://docs.osticket.com...mentation/API%20Docs.html suggereert dat er een API is voor ticket-creatie. Verder kan je natuurlijk via mail tickets aanmaken en aanvullen, en via de webinterface.
Afatsumi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:57:
Goedemorgen, dit is wel heel kort door de bocht. Ja idd ik kan de bedrijven benaderen en/of grote IT bedrijven. Maar elk zal zijn eigen systeem promoten en het andere kritiseren.
Bij elke keuze wil je kijken naar meer dan 1 leverancier.

Eerst desk research: ga naar de sites, bekijk de verkoopverhalen, bekijk de onderliggende documentatie. Vorm een eerste beeld. Ga dan desgewenst eens vragen om een presentatie. Bedenk wat je concreet wilt geoffreerd krijgen, vraag enkele offertes (meervoud) op.

Natuurlijk gaat elk bedrijf het eigen product benoemen, daar is het (pre-) sales voor. En elke systems integrator heeft voorkeuren en aversies voor bepaalde producten. Verder wil je waarschijnlijk niet naar de grote jongens gaan, maar naar kleinere partijen om de implementatie te begeleiden. Afhankelijk van budget en wensen, natuurlijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
akimosan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:34:
Ik zou dan degene die de "database" creëert er over laten nadenken en deze vragen stellen. Lijkt me binnen je organisatie de persoon met de meeste IT kennis.

Door de manier waarop je redeneert, termen door elkaar haalt en op basis van de reacties die je dan vervolgens krijgt, denk ik niet dat je de juiste persoon bent om hier mee aan de slag te gaan.

Dat klinkt als een sneer maar probeer te begrijpen dat ik dit zo beleefd mogelijk wil laten klinken.
Er zijn diverse "ticket"systemen, variërend van zelfbouw tot SaaS, ook gratis/ad-funded zoals Spiceworks
Ik heb, lang geleden, wel gebruik gemaakt van Spiceworks en je kunt dit vrij eenvoudig inrichten.

Je kunt ook kijken naar self-hosted OpenSource ticket systemen kijken maar als je denkt dat inrichten en onderhouden éénmalige kosten zijn dan vergis je je deerlijk.

En als je vraagt om dat allemaal duidelijk voor je uiteen te zetten, al je wensen en vereisten te inventariseren, daar een passende kosten effectieve oplossing voor te zoeken of te (helpen) implementeren voor jouw bedrijf dan gaat daar een hoop werk in zitten. Dat gaat verder dan "even" de goede kant op duwen of "meedenken"
Veel mensen actief op Tweakers verdienen er hun brood mee en dus vragen of iemand het ziet als uitdaging lokt mogelijk ook bepaalde minder positieve reacties uit.
Voor consultancy vragen kun je terecht bij https://tweakers.net/aanbod
Dank voor je reactie, mijn uitnodiging is ook absoluut niet als vrijwilligerswerk bedoeld. Voor wat hoort wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Rolfie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:17:
[...]

Maar jullie zijn al wel bezig met een SQL Database? Wat eigenlijk het minst belangrijkste is van alles.

[...]

Meestal werken bedrijven ook met commerciële producten, zoal Topdesk, ServiceNOW. Of dit nu de juiste producten zijn voor je, is de vraagn.

Maar je vraagstelling, is erg chaotisch, je gooit dingen door elkaar en weet eigenlijk niet eens wat je exact wilt.

[...]

Met je huidige vragen en gedachtes is dat erg lastig. Er komen iedere keer nieuwe requirements bij en de basis is er al niet.

[...]

Je bedoelt gratis consultancy? Nee, absoluut niet. Zonder goede requiments?

Wat let je om die software eens te installeren en gewoon eens te testen? Of te kijken of die software wel alle mogelijkheden heeft, bijvoorbeeld whatsapp of email?

Maar eerst eens goede process flows, hoe je tickets zouden moeten lopen.

[...]

Ofwel de verkeerde opzet en gewoon zonder visie, goede requiments maar iets gaan bouwen?
Maar je ging toch niet voor zelfbouw?

hoe weet je wat voor een database structueel je nodig hebt? Ik zie straks een AVG/GPRD issue voorbij komen. Heb je daar al eens over nagedacht?
Dank voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
sig69 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 01:50:
Ik zal je uit de droom helpen: de software die je voor ogen hebt bestaat niet. En zeker niet gratis. Met dit soort (tot nu toe redelijk vage) eisen kom je op een betaald product uit dat misschien 80% (zit ik vrij hoog denk ik) doet wat je wil en de rest wordt maatwerk of een of meerdere producten ernaast zetten en daar dan (maatwerk) koppeling tussen bouwen. Dit is een project dat tonnen gaat kosten en niet "we gaan een database creëren". Er bestaat geen systeem dat alles kan, en als ze dat wel claimen is het suboptimaal, of traag, of toch net niet. Hier wat voorbeelden:
-AFAS Profit kan bijvoorbeeld prima salaris admin doen, maar onze uren kunnen ze niet inlezen: maatwerk dus
-Kan ik een ticket systeem bouwen op Profit? Ongetwijfeld. Maar maatwerk en gaat niet performen
-Spiceworks dan. Prima voor tickets. Doet geen sql server maar sqllite. Kunnen we wel synchroniseren. Maatwerk. En wordt traag na 50k+ tickets.
-WhatsApp? SMS? Hebben deze systemen niet. Wat denk je? Maatwerk.
We hebben nu diverse systemen naast elkaar waarbij alles prima samenwerkt maar dat is echt een proces van jaren geweest.
Super dank voor je reactie. Al hoewel ik het er niet volledig mee eens ben. Ben van mening dat het voor minder kan als tonnen.

Maar mee eens, het vraagt inderdaad om een aantal maatwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Afatsumi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:58:
[...]

Of je hebt nog niet alles helder, óf je kunt het (nog) niet helder verwoorden....

Voor een IT-er klinkt het nu als:
"We zijn bezig met een fundering storten, wie weet hoe je goedkoop een hal er op zet waar je koeien kunt houden en kunt karten?".......

:?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
F_J_K schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:59:
Met excuses vooraf dat ik het wat sterk aanzet.

Ik hoop dat er iemand met kennis van zaken meekijkt met de ontwikkeling van die maatwerkapplicatie (noem het geen database. Als je een nieuwe fabriek laat bouwen noem je die ook niet 'het voorraadhok'). En zou sowieso met klem aanraden dat niet vanaf nul te laten bouwen, maar te kijken naar het goed inrichten van een of meer standaardproducten. Zie ook hierboven.

Juist ook bij maatwerk zit je eeuwig vast aan vaste jaarlijkse onderhoudskosten. Elke bug behoeft een oplossing of omweg, elke gevonden beveiligingsrisico idem en er komen continu nieuwe, je hebt steeds iemand nodig om die te evalueren en regelmatig een ander iemand nodig om het op te lossen.

Je hebt iemand nodig die geldende wet- en regelgeving rond salarisadministratie in de gaten houdt, natuurlijk iemand die in de gaten houdt dat de database en bovenliggende applicatie zich houdt aan de AVG. Zowel qua privacy als qua beveiliging. Etc. En ontwikkelaars ook na initiële bouw om de wijzigingen door te voeren.

Denk in geen geval dat er geen jaarlijkse kosten gaan zijn. (Aanname: jullie hebben niet een paar hele goede mensen zelf in dienst die zelf kunnen ontwerpen, bouwen, onderhouden en die ook nog eens tijd over hebben).

Anyway. Ik heb ervaring met o.a. OSticket als eindgebruiker. ("wat zijn de verschillen, plus en min punten. Welke systeem is het makkelijkste om te koppelen aan de database waarmee we al bezig zijn." is een vraag voor een betaald consultant - ook omdat wij niet weten welke mogelijkheden die maatwerkapplicatie heeft om te koppelen).

Wat zijn je concrete behoeften en vragen? Tickets in de gaten houden, da's kernfunctionaliteit. https://docs.osticket.com...mentation/API%20Docs.html suggereert dat er een API is voor ticket-creatie. Verder kan je natuurlijk via mail tickets aanmaken en aanvullen, en via de webinterface.

[...]

Bij elke keuze wil je kijken naar meer dan 1 leverancier.

Eerst desk research: ga naar de sites, bekijk de verkoopverhalen, bekijk de onderliggende documentatie. Vorm een eerste beeld. Ga dan desgewenst eens vragen om een presentatie. Bedenk wat je concreet wilt geoffreerd krijgen, vraag enkele offertes (meervoud) op.

Natuurlijk gaat elk bedrijf het eigen product benoemen, daar is het (pre-) sales voor. En elke systems integrator heeft voorkeuren en aversies voor bepaalde producten. Verder wil je waarschijnlijk niet naar de grote jongens gaan, maar naar kleinere partijen om de implementatie te begeleiden. Afhankelijk van budget en wensen, natuurlijk.
Had inderdaad het geen database moeten noemen. Ervaar nu dat ik op vele punten niet juist begrepen wordt. Maw dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. En uiteraard zal dit verricht worden door mensen met kennis van zaak. En nee niet als vrijwilliger.

Net wat je zegt, wil ook niet iets vanaf nul bouwen. Maar inderdaad ben ik op zoek naar een standaardproduct. Daarom was het ook als een simpele vraag bedoeld of iemand ervaring heeft met 1 van deze 3 systemen. En wat deze ervaringen zijn. Los van alle overige informatie.

Het wordt idd een continu traject. Gaandeweg zullen we dit ontwerp willen koppelen met andere systemen.

En nee we hebben dit soort kennis niet in dienst. Voor elke aanpassing zal er natuurlijk het een en ander gewijzigd moeten worden. Maar dan nog zit ik niet vast aan bepaalde contracten.

Je geeft aan OSTicket te gebruiken. Bevalt dit goed? Is dit overzichtelijk?
Betreft communicatie over Whatsapp, ga ik me erbij neerleggen dat dit nog niet mogelijk is.

“Verder wil je waarschijnlijk niet naar de grote jongens gaan, maar naar kleinere partijen om de implementatie te begeleiden.”

Deels waar, maar vind het ook vele malen prettiger om met kleinere partijen te werken. Voorkeur gaat uit naar ZZP. En los van hun expertise, probeer ik me in te lezen om met zo’n partij makkelijker te kunnen communiceren. Wanneer hij/zij aankomt met, ik noem maar een voorbeeld, Spiceworks, wil ik mezelf daarin verdiepen om gerichte vragen/opmerkingen te kunnen plaatsen.

Maar nogmaals dank voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Coach4All schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:21:
[...]

Of je hebt nog niet alles helder, óf je kunt het (nog) niet helder verwoorden....

Voor een IT-er klinkt het nu als:
"We zijn bezig met een fundering storten, wie weet hoe je goedkoop een hal er op zet waar je koeien kunt houden en kunt karten?".......

:?
Wat ik wil, heb ik glashelder voor ogen. Ik begrijp nu dat het op die manier over komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afatsumi
Waar ik naar vraag is eigenlijk, of men ervaring heeft met deze systemen? En wat deze ervaringen zijn.

Of er überhaupt een integratie mogelijk is met Whatsapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

OSTicket werkt als agent okay. Topdesk bij m'n andere klant heeft veel meer handigheidjes maar voor gewoon binnen de juiste termijnen reageren op tickets werkt het prima, incl doorzetten andere agents of groepen van agents, mailen, etc..

Edit; whatsapp, dat lijkt me erg niet een prio voor zoiets..

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 13-04-2024 00:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
En moet alles in één pakket zitten?

Als je de duizendpoot al vindt, dan merk je toch vaak dat het nét niet doet wat je wil. Ga je vervolgens prutsen met maatwerk en voor je het weet heb je het monster gecreëerd waar je nooit meer vanaf komt. Kijk maar eens naar Dynamics 365. Kan alles wat jij voor ogen hebt, maar als je het niet goed inricht dan ga je nat.

Mijn advies: kijk naar oplossingen met een goede API. Kies één frontend uit voor communicatie en middelenbeheer (ticketsysteem/CMBD), een goed HR-pakket en planningssoftware.

Eenmaal ingericht, pak dan die API's erbij en wissel informatie uit tussen alle systemen of whatever je er dan mee wil doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 13-04-2024 22:32 ]

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1