Nieuwe geisoleerde vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appeloom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-08 22:23
Hi medetweakers,

Na nieuwe kozijnen en spouwmuurisolatie wil ik de vloer aanpakken.

Heb momenteel een hoogteverschil in mijn vloer en wil dat eigen wegwerken, is dit uberhaupt mogelijk o.b.v de foto’s?
Kan op de fotos niet zien hoe de zijbetonbalken lopen.

Wil 50cm totaal afgraven, vervolgens 10 cm zand en erna faber comfortvloer met vloerverwarming of iets soortgelijks. Is dit overkill en zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? (Waterpeil ed)

Woon in west-brabant en heb moeite om partijen te vinden die dit doen compleet doen. Kunnen jullie partijen die dit doen met schuimbeton?
Heb al een offerte van VBH totaalvloeren alleen is dit geen schuimbeton en wil graag meer opties. Of is dit even goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_3-e2jGZCbF7DCO51fwYRugor8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GPSWCcL9KpjyLhupESbeSSOX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32V7xkOVww2xxQtYY_oZfXFpdMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ITootMCrFt38bitFSLp1Zxf1.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 15:21
Ik heb zelf iets dergelijks gedaan, maar was wel met betopor (en via architect uitbouw laten coördineren, dus die kon zorgen dat alles OK was). Daar kan je gemakkelijk zelf vloerverwarming op "tackeren" met plastic nietjes, en dan vezelverstekt zandcement (of anhydriet, als je dat liever wil) er bovenop.
Ik heb zelf uitgegraven, aannemer heeft betonplaat gegoten in bestaand huis en uitbouw, dan heb ik leidingen gelegd, betopor laten komen, zelf folie en vloerverwarming geprikt (en uitzetvoegen uitgemeten), zandcement laten komen, zelf getegeld (met uitzetvoegen netjes op voeg tussen tegels waardoor die "onzichtbaar" gesilicoond konden worden in kleur van voegmiddel).

Dus wel even nakijken of de ondergrond bij jullie voldoende draagvermogen ed. heeft (en je dus bijvoorbeeld ook geen betonplaat nodig hebt onderaan), een lokale aannemer weet doorgaans wel wat er wel en niet lukt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appeloom
Hi,

Heb besloten om zelf te slopen en de rest te laten doen door faber rond mei. Zit er alleen mee of ik het slopen veilig kan doen.

Heeft iemand ervaring met de randen? Heb begrepen dat deze vlak moet zijn voor de randfoam en iedere machine die ik zie zaagt toch wel een paar centimeter van de muur af.

Tevens de vraag ik veilig de vloer wel veilig kan verwijderen zonder dat de muur instort. A is hoe de vrijstaande muur is en B is met de buren (2 onder 1 kap). Plan is om langs de muren te zagen en vervolgens met een kango alles kapot te breken.
Als iemand een beter idee heeft om 12 cm gewapend stampbeton te verwijderen hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UTEVtSB6y_bXoZQ62wCdSKKeoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/efgK5QVyt0NFtjJZoXKuuMJH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen antwoord op je vraag, maar is er isolatie aanwezig, of heb je dat grondig uitgezocht? Het zou zonde zijn om niet meteen isolatie aan te brengen of te verbeteren. Er is relatief dun materiaal met een echt goede isolatiewaarde Rd>5 zoals PIR. Als je het zelf doet hoeft het niet zo duur te zijn. Wel nauwkeurig de voorschriften van de fabrikant e.d. volgen.

Als ik het goed zie is de tekening van 1977. Toen was isolatie al een bekend fenomeen (dubbel glas, gedeeltelijke spouw), maar het stond nog in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
mrmrmr schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 04:34:
Geen antwoord op je vraag, maar is er isolatie aanwezig, of heb je dat grondig uitgezocht? Het zou zonde zijn om niet meteen isolatie aan te brengen of te verbeteren. Er is relatief dun materiaal met een echt goede isolatiewaarde Rd>5 zoals PIR. Als je het zelf doet hoeft het niet zo duur te zijn. Wel nauwkeurig de voorschriften van de fabrikant e.d. volgen.

Als ik het goed zie is de tekening van 1977. Toen was isolatie al een bekend fenomeen (dubbel glas, gedeeltelijke spouw), maar het stond nog in de kinderschoenen.
Vloerisolatie kwam pas later, 1982 geloof ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appeloom
Hi,

Alles was minimaal, heb ramen, spouwmuren en dak al nageisoleerd. Vloer is volgende project.
Heb radioren weggehaald voor een schuifpui en nu wordt het beneden niet warmer dan 18 graden en dat bij een cv ketel warmte van 80c.
Tevens is de vloer ijskoud.
Er zit een vloer in van stampbeton met net van 8cm en dekvloer van 3cm. Isolatie is 3 cm tempex.

Weet iemand tevens hoe lang je bezig ben om dit eruit te slopen en uitgraven? Heb er nu 2 weken voor uitgetrokken.

Bedoeling is om 40 cm schuimbeton te laten storten als isolatie en daarop vloerverwarming.

Zit nog wel te twijfelen tussen hydraliet of cementvloer, aangezien ik als eindlaag tegels wil plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 15:21
Andhydriet zou wat vlakker zijn en zou geen uitzetvoegen vereisen (maar je tegels zelf wel, dus check hoe je dit moet aanpakken). Wel is het minder vochtbestendig (kalkbasis) dus minder geschikt in vochtige ruimtes.

Zandcement met tegels op heb ik zelf gedaan, is gewoon veel werk dicht bij de grond. Ik heb de tegels (inclusief voegen) grondig uitgemeten voor het zandcement er in ging, waardoor ik de uitzetvoegen exact op de voegen tussen de tegels kon uitmeten. De uitzetvoegen zijn dus "onzichtbaar" want gevoegd met silicone op de kleur van de rest van de voegen, netjes tussen volle tegels. De deur naar de gang, daar zit een uitzetvoeg dwars door de tegels, maar dat zie je niet als de deur dicht is (en het is met keramisch parket, dezelfde tegel loopt door voorbij de uitzetvoeg, dus valt eigenlijk nauwelijks op).

Heerlijke vloer zo, keramisch parket is erg mooi en niet koud (vloerverwaring in een goed geisoleerd huis is niet "warme vloer", maar gewoon confortabel), en gemakkelijk te onderhouden. Plintjes netjes uit de tegels gezaagd met mooie rand (tegels in de kern gekleurd).

Vloer uitgraven was bij mij snel gedaan, kleine betontegeltjes op minimaal laagje cement en dan zand. Ik denk dat je flink mag sleuren aan het beton, dus hangt vooral af van je conditie 8)

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 02-01-2025 10:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appeloom
Bedankt voor de info. Zal denk toch voor de zandcementvloer gaan puur omdat de andere niet nat mag worden. Zat ook te denken aan plakpvc maar wil een vloer die echt krasbestendig is.
De uitzetvoegen is wel een goede tip en zal er op letten als ze bezig zijn.
Pagina: 1