UniFi Dream Machine als router achter de KPN experia box 12

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 22:04
Hoi mensen,

Ik krijg maandag glasvezel van KPN. Ik maak gebruik van een UniFi Dream Machine Pro SE. Ik heb hem nu via mijn Ziggo internet achter het modem staan van Ziggo in bridge modus en dit werk heel simpel.

Nu lees ik best wat tegenstrijdige berichten in de forums. Ik hoef de UDM PRO dus niet per se direct op het glasvezel te hebben, de experia box mag er best tussen, maar weet iemand (met toevallig ervaring) wat ik moet aanpassen in de experia box om dit te laten werken? Ik begreep dat de experia box niet in bridge modus kan/hoeft?

Hoop dat iemand me kan helpen! :)

Beste antwoord (via gaudio. op 09-04-2024 23:01)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb hier een USG Pro4 achter de EB hangen. Ik heb het volgende gedaan:
IP-reeks van de DHCP aangepast en pas vanaf 192.168.1.10 laten tellen. Niet dat dit gebruikt gaat worden maar zo heb ik voor mijn USG een vast IP ingesteld van 192.168.2.1. Dit is dus het WAN adres van de USG.

Verder heb ik op de EB DMZ ingesteld staan. Alles wordt 1-op-1 doorgestuurd naar de USG. Daar doe ik alle filtering en portforwarding en wat nog maar meer nodig is.

De USG zit in de 10.0.xxx.xxx reeks, daar is mijn netwerk op gebaseerd. Dat staat compleet los van de EB maar zorgt er wel voor dat een overstap een minimale downtime heeft. Bij mijn laatste overstap was het iets meer dan een halve minuut.

IPTV heb ik niet, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Mocht je dat wel hebben dan moet je daar zeker naar kijken, het vergt wat extra instellingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb hier een USG Pro4 achter de EB hangen. Ik heb het volgende gedaan:
IP-reeks van de DHCP aangepast en pas vanaf 192.168.1.10 laten tellen. Niet dat dit gebruikt gaat worden maar zo heb ik voor mijn USG een vast IP ingesteld van 192.168.2.1. Dit is dus het WAN adres van de USG.

Verder heb ik op de EB DMZ ingesteld staan. Alles wordt 1-op-1 doorgestuurd naar de USG. Daar doe ik alle filtering en portforwarding en wat nog maar meer nodig is.

De USG zit in de 10.0.xxx.xxx reeks, daar is mijn netwerk op gebaseerd. Dat staat compleet los van de EB maar zorgt er wel voor dat een overstap een minimale downtime heeft. Bij mijn laatste overstap was het iets meer dan een halve minuut.

IPTV heb ik niet, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Mocht je dat wel hebben dan moet je daar zeker naar kijken, het vergt wat extra instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
Dankjewel! Ik heb geen TV, dus dat vormt geen probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is niet heel ingewikkeld om de EB ertussenuit te laten. Zeker niet met internet only.

Op je UDM SE ga je naar de Unifi Network applicatie --> Settings --> Internet --> Je WAN interface.
Daar zet je VLAN ID aan en vul je de juiste waarde voor jouw lijn in (meestal 6).
Onder IPv4 configuration zet je PPPoE aan en vul je als username/password kpn/kpn in. Apply en klaar, je zou internet moeten hebben. Dan ben je met één UTP kabel klaar en spaar je weer continu 10W o.i.d. aan stroomverbruik uit :)

Deze gaat dan dus van de ONT (je echte "modem", de EB is alleen een router) naar de UDM SE.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 05-04-2024 16:09 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
Oo oke! Das best de moeite om te proberen dan inderdaad! Ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
gaudio. schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:16:
Dankjewel! Ik heb geen TV, dus dat vormt geen probleem.
Dan hoef je alleen maar een PPPoE-verbinding over VLAN 6 op te bouwen. KPN modem is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
Inderdaad, dat is wel echt beter dan.

PS. ik zag iemand anders ipv PPPoE -> DHCPv4 aangevinkt hebben in de instellingen. Wat is hier het verschil/wat is beter?

[ Voor 12% gewijzigd door gaudio. op 07-04-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

gaudio. schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:15:
Inderdaad, dat is wel echt beter dan.

PS. ik zag iemand anders ipv PPPoE -> DHCPv4 aangevinkt hebben in de instellingen. Wat is hier het verschil/wat is beter?
Er is geen 'beter' en voor jou is DHCP ook niet mogelijk omdat KPN alleen maar gaat werken middels PPPoE :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
haha oke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
nelizmastr schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:07:
Het is niet heel ingewikkeld om de EB ertussenuit te laten. Zeker niet met internet only.

Op je UDM SE ga je naar de Unifi Network applicatie --> Settings --> Internet --> Je WAN interface.
Daar zet je VLAN ID aan en vul je de juiste waarde voor jouw lijn in (meestal 6).
Onder IPv4 configuration zet je PPPoE aan en vul je als username/password kpn/kpn in. Apply en klaar, je zou internet moeten hebben. Dan ben je met één UTP kabel klaar en spaar je weer continu 10W o.i.d. aan stroomverbruik uit :)

Deze gaat dan dus van de ONT (je echte "modem", de EB is alleen een router) naar de UDM SE.
PS. Donderdag wordt het glasvezel ‘entree kastje’ geïnstalleerd. Moet ik eerst de UDM installeren via de experiabox of kan ik direct zoals hierboven de instellingen in de UDM zetten en de experia box überhaupt niet gebruiken? Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:51
gaudio. schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:40:
[...]

PS. Donderdag wordt het glasvezel ‘entree kastje’ geïnstalleerd. Moet ik eerst de UDM installeren via de experiabox of kan ik direct zoals hierboven de instellingen in de UDM zetten en de experia box überhaupt niet gebruiken? Weet iemand dit?
Je kan het inderdaad direct doen met je UDM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaudio.
Thx voor de hulp allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
Toch nog even een bericht. Ik hoorde van wat mensen dit bovenstaande oplossing veiligheidsproblemen kan opleveren…? Klopt dit? Is een experia box er tussen laten veiliger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:29
Als je weer wat je doet niet:)
Als je er niet behendig in bent zou ik uberhaupt geen custom router draaien

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1