Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merellecht
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-06 16:35
Hallo,

We zijn aan het kijken om airco d.m.v. een lucht/lucht warmtepomp te installeren in ons huis (10 jaar oud - geïsoleerd volgens de geldende normen 10 jaar geleden). Hebben ook zonnepanelen liggen + een thuisbatterij.

We zouden de lucht/lucht warmtepomp voornamelijk willen gebruiken voor koeling aangezien we verwarmen met vloerverwarming (op gas). Eventueel kort wat bijverwarmen is een optie maar eerder optioneel. Hoofdzaak zal koeling zijn.

We willen 3 ruimtes koelen:
1x leefruimte
2x slaapkamer

Ik heb ondertussen verschillende offertes ontvangen en zeker voor de leefruimte komen ze af met verschillende kW voor het toestel.
De situatie is als volgt:
- leefruimte: 36 m² of 94 m³ (gelijkvloers)
- slaapkamers: 16 m² of 40 m³ (beiden op 1e verdieping met erboven nog een zolderverdieping)

Ik heb volgende offertes ontvangen:
Offerte 1:
- leefruimte: Fujitsu 3.5 kW ASYG 12 KMCF
- slaapkamers: Fujitsu 2kW ASYG 07 KMCF
- buitenunit: Fujitsu AOYG KBTA3

Offerte 2:
- leefruimte: Panasonic 4,2 kW CS-Z42ZKEW
- slaapkamers: Panasonic 2,0 kW CS-Z20ZKEW
- buitenunit: Panasonic CU-3Z52TBE

Offerte 3:
- leefruimte: Mitsubishi 3,5 kW SRK 35 ZS of optioneel de ZSX uitvoering
- slaapkamers: Mitsubishi 2,0 kW SRK 20 ZS of optioneel de ZSX uitvoering
- buitenunit: Mitsubishi SCM 50 ZS

Wat ik me afvraag:
- Voor de leefruimte stellen ze verschillende 'sterktes' van airco voor (3,5 kW vs 4,2 kW). Ik kwam volgens eigen berekeningen aan 3,7 kW. Wat is hier het beste? Het toestel van Panasonic van 4,2 kW is A++ terwijl de variant in 3,5 kW A+++ is (en goedkoper).
- Is er een groot verschil in verbruik tussen een A++ en een A+++ toestel als dit alleen voor koeling wordt gebruikt? Offerte 1 is enkel in A++ te verkrijgen, de andere 2 zijn A+++.
- Wat met het verschil in merken? Van Daikin had ik ik van leverancier 1 ook een offerte ontvangen maar die was merkelijk duurder. Alleen vertelde ze met dat Daikin dezelfde kwaliteit biedt maar aan een hogere prijs. Klopt dit?
- Wat met de afweging tussen Panasonic, Mitsubishu en Fujitsu? Offerte 1 met Fujitsu ligt een pak hoger dan de andere 2 (toch een verschil van zo'n 20%).
- Wat is het verschil naar verbruik toe door een de airco voor de leefruimte eerder iets de onderdimensioneren dan te overdimensioneren (3,5 kW vs 4,2 kW terwijl een 3,7 volgens te berekening ideaal zal zijn).

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

[ Voor 4% gewijzigd door Merellecht op 05-04-2024 11:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Het is allereerst lastig vergelijken zonder de bedragen te kennen.

Van deze drie merken gaat mijn voorkeur uit naar MHI. Heb ik zelf ook en bevalt uitstekend. MHI is net als Daikin de premium-standaard (naar mijn bescheiden oordeel).

3,5kw en 2x 2,0 kw voor alleen koelen is meer dan voldoende voor deze ruimtes. Koelen is relatief niet intensief en ook bijverwarmen heb je aan deze vermogens meer dan voldoende.

Wellicht is het handig dat je de prijs van offerte nummer drie gaat geven. Dan krijg je ook een beeld of het een redelijke prijs. Ik zou, als je voor MHI gaat, sowieso nog twee MHI-offertes opvragen. Vergelijken is altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:56
Merellecht schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:49:
Hallo,

- Voor de leefruimte stellen ze verschillende 'sterktes' van airco voor (3,5 kW vs 4,2 kW). Ik kwam volgens eigen berekeningen aan 3,7 kW. Wat is hier het beste? Het toestel van Panasonic van 4,2 kW is A++ terwijl de variant in 3,5 kW A+++ is (en goedkoper).
- Is er een groot verschil in verbruik tussen een A++ en een A+++ toestel als dit alleen voor koeling wordt gebruikt? Offerte 1 is enkel in A++ te verkrijgen, de andere 2 zijn A+++.
Je vergiste je volgens mij hier door de labels van de binnenunit in singel-split opstelling te nemen, maar je past ze toe als multi-split. Je moet dus kijken naar de labels van de buitenunits.
Vanzelfsprekend is A+++ beter in de specifieke testopstelling dan A++. Maar ik zou me daar niet op blindstaren.

Houdt er verder rekening mee dat een 3,5kW binnenunit op een grotere multisplit veel meer dan 3,5kW verwarmingsvermogen heeft. Zie combinatietabellen van betreffende buitenunits.
Edit, ik lees dat je vooral wilt koelen. Tenzij je een ongeïsoleerd zwart bitumen dak bovenop je benedenverdieping hebt en glazen wand op het zuiden, is een 3,5kW wel voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door M_AW op 05-04-2024 15:19 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merellecht
M_AW schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:01:
[...]

Je vergiste je volgens mij hier door de labels van de binnenunit in singel-split opstelling te nemen, maar je past ze toe als multi-split. Je moet dus kijken naar de labels van de buitenunits.
Vanzelfsprekend is A+++ beter in de specifieke testopstelling dan A++. Maar ik zou me daar niet op blindstaren.

Houdt er verder rekening mee dat een 3,5kW binnenunit op een grotere multisplit veel meer dan 3,5kW verwarmingsvermogen heeft. Zie combinatietabellen van betreffende buitenunits.
Edit, ik lees dat je vooral wilt koelen. Tenzij je een ongeïsoleerd zwart bitumen dak bovenop je benedenverdieping hebt en glazen wand op het zuiden, is een 3,5kW wel voldoende.
Alvast bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp maakt de A++/A+++ niet uit voor de binnenunit maar is het de buitenunit die van tel is aangezien ik met een multi-split zou werken (3 binnenunits op 1 buitenunit)?
De leefruimte op het gelijkvloers zit nog volledig onder een 1e verdieping en een zolder (dus nog 2 bouwlagen erboven). De leefruimte heeft 1 groot raam waar vanaf 13u tot de avond de zon op schijnt (WZW).
We zullen de opstelling inderdaad voor 99% gebruiken voor te koelen aangezien we met vloerverwarming verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als het alleen voor koelen is en af en toe wat bij verwarmen kan ze zelfs in je woonkamer toe met een 2. Ik koel 60m2 met een serre op zuid (wel zonwering) met een 4,2 en heb die 4,2 alleen nodig om te verwarmen op bijna 2 x de oppervlakte van jou in een huis uit 1978. Koelen vraagt totaal geen vermogen. Dat zou ik ook met een 2 af kunnen.

Rest van de vragen....doe aub een beetje moeite zelf want dat is allemaal veelvuldig besproken in L/L topic. Zoekfunctie gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:21
erg belangriijk....thermisch vermogen niet verwarren met daadwerkelijk vermogen uit stop-comtact.

stelregel voor thermisch vermogen is:

aantaal m³ * 0,5 (nul komma vijf) = is thermisch vermogen aan binnenunit wat je nodig hebt.

mijn offerte die ik ook zo gedaan heb in groningen (mitsubishi heavy)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwA9I3wvIQV4CZVX3PnFN4y1B7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KnUNDPAdqn7aStIJpvsVZoA.jpg?f=fotoalbum_largeniet blindstarren op A-3+ of A-8+😉,

maar echt kijken wat je nodig hebt

kuub m³ *0,5 = thermisch vermogen

kuub m³ is veel belangrijker dan oppervlakte m². want je gaat de lucht c.q. ruimte koelen/verwarmen, niet de oppervlakte.

verder (misschien irrelevant)....75% gas voor verwarmen, 20% voor warm water, 5% voor koken.
dus het meeste rendement haal je uit verwarming/koeling als je op gas wil besparen.

veel succes 😁😁

[ Voor 16% gewijzigd door ari2asem op 05-04-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:28
Ik zou wel overwegen om 2 buitenunits te nemen, de buitenunit wordt namelijk best fors qua capaciteit met 3 binnenunits. De 3 binnenunits zullen niet vaak op vol vermogen willen draaien en dat haalt de efficiëntie (zover ik weet) behoorlijk omlaag.

Om die reden heb ik gekozen voor 2 binnenunits op 1 buitenunit voor de slaapkamers en voor de woonkamer voor een 1 op 1 situatie.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merellecht
Drardollan schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:09:
Ik zou wel overwegen om 2 buitenunits te nemen, de buitenunit wordt namelijk best fors qua capaciteit met 3 binnenunits. De 3 binnenunits zullen niet vaak op vol vermogen willen draaien en dat haalt de efficiëntie (zover ik weet) behoorlijk omlaag.

Om die reden heb ik gekozen voor 2 binnenunits op 1 buitenunit voor de slaapkamers en voor de woonkamer voor een 1 op 1 situatie.
Ik denk dat we telkens maximum 2 units zullen laten draaien op hetzelfde moment. Leefkamer overdag en de slaapkamers pas 's avonds/'s nachts. Dus de keren dat alle 3 samen zullen draaien zal heel beperkt zijn schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Merellecht schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:00:
[...]

Ik denk dat we telkens maximum 2 units zullen laten draaien op hetzelfde moment. Leefkamer overdag en de slaapkamers pas 's avonds/'s nachts. Dus de keren dat alle 3 samen zullen draaien zal heel beperkt zijn schat ik.
Bij echt warm weer is mijn advies.....24/7 koelen. Veel comfortabeler. En met verwarmen ook. Koelen kost ook bijna geen stroom. Ik verstook gemiddeld 300kWh om 140m2 in een seizoen te koelen. Verwarmen 1200kWh.

NB: monoblock op de VV om te verwarmen en je bespaart heeeeeeeeeeeeel veel gas en kosten. Je zou dan ook kunnen overwegen daar fancoils aan te hangen om te koelen ipv airco.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merellecht
ari2asem schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:04:
erg belangriijk....thermisch vermogen niet verwarren met daadwerkelijk vermogen uit stop-comtact.

stelregel voor thermisch vermogen is:

aantaal m³ * 0,5 (nul komma vijf) = is thermisch vermogen aan binnenunit wat je nodig hebt.

mijn offerte die ik ook zo gedaan heb in groningen (mitsubishi heavy)[Afbeelding]niet blindstarren op A-3+ of A-8+😉,

maar echt kijken wat je nodig hebt

kuub m³ *0,5 = thermisch vermogen

kuub m³ is veel belangrijker dan oppervlakte m². want je gaat de lucht c.q. ruimte koelen/verwarmen, niet de oppervlakte.

verder (misschien irrelevant)....75% gas voor verwarmen, 20% voor warm water, 5% voor koken.
dus het meeste rendement haal je uit verwarming/koeling als je op gas wil besparen.

veel succes 😁😁
Bedankt voor de info.
Wat betreft jouw stelregel: die klopt wanneer je de airco ook als verwarming wil gebruiken maar ik lees overal dat wanneer de hoofdzaak koelen is je met een lagere kW ook meer dan voldoende zal hebben. Tenzij dit niet klopt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:21
Merellecht schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor de info.
Wat betreft jouw stelregel: die klopt wanneer je de airco ook als verwarming wil gebruiken maar ik lees overal dat wanneer de hoofdzaak koelen is je met een lagere kW ook meer dan voldoende zal hebben. Tenzij dit niet klopt natuurlijk.
die stelregel klopt ook voor koelen.

wat je zeker niet moet doen, is veel hoger thermiach vermogen kopen dan wat je nodig hebt volgens 0,5-regel.
dus niet de fout maken van: hoe groter, des te beter/sneller

ik zou voor mitsubishi heavy gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:31
ari2asem schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:02:
[...]
die stelregel klopt ook voor koelen.

wat je zeker niet moet doen, is veel hoger thermiach vermogen kopen dan wat je nodig hebt volgens 0,5-regel.
dus niet de fout maken van: hoe groter, des te beter/sneller

ik zou voor mitsubishi heavy gaan.
In mijn beleving zijn stelregels een goede manier om met dit soort keuzes op je kokosnoot te gaan.

Er zijn zoveel factoren die beinvloeden wat een goede keuze is, dat je voor een goed resultaat nooit 1 stelregel kan gebruiken.

Wij zijn zelf (voor verwarmen) riant boven, ik geloof alle gepredikte stelregels gegaan, en gelukkig maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:31
Merellecht schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor de info.
In elk geval hier zie ik inderdaad een duidelijk verschil tussen wat nodig is voor koelen en verwarmen. Op zich ook logisch denk ik, aangezien het verschil tussen buitentemperatuur en gewenste temperatuur over het algemeen kleiner zal zijn.
Mensen zullen vaak aanraden zo laag mogelijk te gaan zitten qua vermogen. Het is een fijne lijn tussen teveel vermogen (vooral bij sommige merken kans op een nare vorm van pendelen wat veel verbruik geeft en weinig comfort) en te laag vermogen waardoor de binnenunit steeds harder moet werken/blazen dan prettig is.

Belangrijk voor je keuze is ook hoe je wil koelen en/of verwarmen. Wanneer je in mei de airco aan wil zetten voor koelen, en in oktober weer uit, dan ben je gebaat bij een laag minimaal vermogen (minder kans op pendelen) /laag verbruik (minimaal opgenomen vermogen, minder kosten). Goede keuze wanneer je weinig gedoe wil, hoog comfort door stabiele temperatuur en het niet erg vindt dat het wat meer kost.
Andere optie is een unit met iets meer vermogen aan de bovenkant voor meer koelen/verwarmen wanneer gewenst. Bij voldoende vermogen is dat voordeliger, maar uiteraard mis je het voordeel van de stabiele temperatuur. Bovendien zal je bij het aanzetten een soms urenlang wat harder dan minimaal blazende unit hebben om de ruimte vlot richting de goede temperatuur te krijgen. Dit laatste is wat wij doen.

Misschien de moeite van het overwegen waard, veel mensen kiezen een airco-installatie voor koelen en na een poosje besluiten ze hem ook voor verwarmen te gaan gebruiken. Dat kan vooral handig en zuinig zijn in de tussen-seizoenen bijvoorbeeld, alhoewel sommige mensen ook naar volledig airco gaan. Met een merk als mhi is dat een goede optie.

Wij hebben zelf mhi, een SCM60Zs-w met een 3,5kW voor de 20m2 woonkamer, een 2,5kW unit voor het trapgat als verbindende ruimte en een 2kW unit op onze slaapkamer voor koelen en een heel enkele keer verwarmen bij stevige vorst. Ik ben zelf erg tevreden over onze installatie voor verwarmen en koelen, en een bijkomend voordeel van dit merk is dat deze units ver terug moduleren waardoor ze betrekkelijk zuinig in gebruik zijn. Ook wordt bij dit merk en type het verbruik (kWh) vaak lager wanneer je meer dan 1 binnenunits actief hebt. Dat geeft onverwacht veel comfort hier.
Bij koelen wordt hier ongeveer de helft van de tijd gependeld (elk half uur wordt de temperatuur gecheckt en zonodig wordt bijgekoeld), en dat verbruikt hier minder per uur dan het laagst mogelijke verbruik (hier rond de 250W voor 2 tot 3 units aan op rond de 22 a 23 graden).

Als je overweegt misschien in de toekomst een deel van het verwarmen via de airco te doen adviseer ik je de SCM60Zs-w te kiezen ipv de 50kW versie uit de offerte. Het verbruik is ongeveer hetzelfde, maar de capaciteit aan de bovenkant bij verwarmen is significant hoger. Beide zijn geschikt voor 3 binnen-units. De precieze gegevens kan je bekijken in de combinatie-tabel. Let op het verschil daar voor de sz en de szx binnenunits.

Wanneer je echt alleen wil koelen is het top vermogen minder belangrijk misschien.

Succes met je beslissing.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjamo op 06-04-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Bereken gewoon hier wat je nodig hebt bij vorst of eventueel de buitentemperatuur dat jij met L/L wil verwarmen voor je woonkamer (ruimte A) https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Geen grotere of zwaardere unit nemen want dit is totaal niet nodig en kost meer Je krijgt het indien goed berekend toch wel warm je moet immers alleen warmteverlies compenseren en dat is berekenen, niet gokken. Te groot is niet beter. Een te grote unit zorgt alleen maar voor een pendelende unit (zowel met koelen als verwarmen) en dat is niet comfortabel.

Slaapkamers gewoon een 2 en je zit altijd goed.
Pagina: 1