Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2024
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik serieus aan het overwegen om mij te laten omscholen tot ICT-servicedeskmedewerker. Aangezien ik al een tijd lang onder mijn opleidingsniveau werk ( met plezier overigens ) en daarom niet zo goed op de hoogte ben van de mogelijkheden, vroeg ik mij af of er hier mensen zijn met ervaring - zowel vanuit werknemer als werkgever perspectief - die mij wat pointers kunnen geven hoe ik sollicitatieproces het best aan kan pakken.

Wat korte informatie over mijzelf:
- Afgestuurd met een bsc in psychologie en een msc in menselijke besliskunde (mix van gedragseconomie en -psychologie)
- Werk nu 5 jaar onder mijn opleidingsniveau, waar ik me sterk heb ontwikkeld op interpersoonlijk niveau.
- Heb vrijwel geen formele scholing/kennis van ICT, maar ben wel altijd goed geweest om mezelf wegwijs met technologie te maken.
- ICt-service is waar mijn eerste voorkeur naar uitgaat, maar ik houd me zeker ook aanbevolen voor relevante alternatieven.

Het liefst zou ik ergens bij een bedrijf binnenrollen en daar, al werkende, de kneepjes te leren, met daarnaast uiteraard een opleiding om relevante kennis snel op te doen.
Hoe realistisch is dit en waar zou ik het best kunnen zoeken om met mensen in contact te komen die hier open voor staan?
Elke suggestie wordt enorm gewaardeerd!
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom werk je nu al 5 jaar onder je opleidingsniveau en watvoor functie beoefen je nu uit? Wellicht kan je van daaruit richting de IT helpdesk rollen en dan de servicedesk op.

En waarom wil je precies servicedesk doen? Heb je enige affiniteit met IT?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Kun je in eigen bewoording uitleggen wat je verstaat onder 'ICT-service'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
ouweklimgeit schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:05:
Kun je in eigen bewoording uitleggen wat je verstaat onder 'ICT-service'?
Wat ik daaronder versta is het oplossen van problemen die mensen met hun computer vinden. Dus programma's die niet openen, computer is langzaam, "waarom krijg ik geen toegang tot deze site". Dat soort dingen.
Ik vind het leuk om problemen voor mensen op te lossen en daarnaast geniet ik ook van het sociale contact dat daarbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
SmurfLink schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:38:
Waarom werk je nu al 5 jaar onder je opleidingsniveau en watvoor functie beoefen je nu uit? Wellicht kan je van daaruit richting de IT helpdesk rollen en dan de servicedesk op.

En waarom wil je precies servicedesk doen? Heb je enige affiniteit met IT?
Waarom ik onder mijn niveau werk:
Er waren wat persoonlijke omstandigheden die mij erg onzeker maakten over mijn geschiktheid voor werken op niveau. Het werk dat ik in de tussentijd deed ( schoonmaakwerk) beviel me eigenlijk heel erg goed en daarom heb ik dat een hele tijd wel prima gevonden. Ik maak onder andere schoon bij een redelijk groot technologiebedrijf, waar ik deze vraag inderdaad al heb voorgelegd. Echter was er moeilijk een mouw aan te passen, gezien er nogal een significante (onbetaalde) inzet vanuit mij werd verlangd die niet te combineren viel met het werk wat ik er daarnaast moest doen. Het gesprek dat ik daar destijds heb gehad, heeft mij wel doen besffen dat het ICT-service gebied mij erg aanspreekt.

En waarom wil je precies servicedesk doen? Heb je enige affiniteit met IT?:
"Wat ik daaronder versta is het oplossen van problemen die mensen met hun computer vinden. Dus programma's die niet openen, computer is langzaam, "waarom krijg ik geen toegang tot deze site". Dat soort dingen.
Ik vind het leuk om problemen voor mensen op te lossen en daarnaast geniet ik ook van het sociale contact dat daarbij hoort."

Heb je enige affiniteit met IT:
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
glaned schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:29:
[...]
Heb je enige affiniteit met IT:
Ja
Even advocaat van de duivel, maar de rest van je topics op Tweakers gaat alleen maar over computerspelletjes. En oplossingen voor 'computer is langzaam' of 'website werkt niet' heeft eigenlijk niets met een echt vak te maken, dat doen de 1e-jaars stagiairs van systeembeheer dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je daar (helemaal als starter met 0 ervaring) een baan in gaat vinden.

Afgaande op je motivering en de extreme basis vaardigheden die je beschrijft, ik zou als ik jou was ervaring opdoen bij een KPN, Ziggo, etc, callcenter. Daar leer je hoe je op een vlotte manier op afstand technische problemen kunt diagnosticeren en oplossen zodat je een opstap hebt naar een functie (denk aan 1e- of 2e-lijns systeembeheer) waar ervaring voor vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
ouweklimgeit schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:55:
[...]

Even advocaat van de duivel, maar de rest van je topics op Tweakers gaat alleen maar over computerspelletjes. En oplossingen voor 'computer is langzaam' of 'website werkt niet' heeft eigenlijk niets met een echt vak te maken, dat doen de 1e-jaars stagiairs van systeembeheer dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je daar (helemaal als starter met 0 ervaring) een baan in gaat vinden.

Afgaande op je motivering en de extreme basis vaardigheden die je beschrijft, ik zou als ik jou was ervaring opdoen bij een KPN, Ziggo, etc, callcenter. Daar leer je hoe je op een vlotte manier op afstand technische problemen kunt diagnosticeren en oplossen zodat je een opstap hebt naar een functie (denk aan 1e- of 2e-lijns systeembeheer) waar ervaring voor vereist is.
Vind eerlijkheid alleen maar prettig, weet ik in ieder geval hoe mijn idee strookt met de werkelijkheid. Maar om een klein beetje tegengas te geven.
Volgens mij is er een enorm tekort aan ICT-personeel en ik ben een redelijk slimme gozer die in staat is nieuwe materie best snel op te pakken. Mijn verwachting zou zijn dat er toch wel een aantal werkgevers zijn die daar wel wat in zien, ondanks het gebrek aan relevante werkervaring. Uiteraard begrijp ik dat een werkgever een bepaalde garantie wilt hebben, maar jouw suggestie vind ik eerder passend bij werk waar een overschot aan gegadigden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
@glaned wil je bij bedrijf of bij overheid werken?
want je zou ook nog naar implementatiemanager / consultant kunnen kijken.

Dat verdiend goed, en iemand met jouw achtergrond en motivatie is erg gewild. Het ict gebeuren leer je binnen een week : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
99ruud99 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:31:

Dat verdiend goed, en iemand met jouw achtergrond en motivatie is erg gewild. Het ict gebeuren leer je binnen een week : )
Bedankt voor de suggestie, ga ik naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ga eens kijken bij bedrijven in de information security, daar is vraag naar gedragspsychologen die weten hoe ze mensen kunnen trainen om met security- en privacyregelgeving om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaned
Frieda schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:08:
ga eens kijken bij bedrijven in de information security, daar is vraag naar gedragspsychologen die weten hoe ze mensen kunnen trainen om met security- en privacyregelgeving om te gaan.
Oh dat klinkt heel interessant! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 00:40
Als ik het goed begrijp is het persoonlijke contact en 'iets oplossen zodat iemand anders verder kan' belangrijk voor je. Binnen deze wereld zijn er genoeg functies waar je dat tegen kan komen. Een aantal voorbeelden:
  • Servicedeskmedewerker
  • Pre-sales Consultant
  • Applicatiebeheerder
  • ICT-ondersteuner (in het onderwijs bijvoorbeeld)
Iedere functie heeft weer zijn eigen takenpakket en aandachtsgebied. De ICT-wereld is stiekem best breed. Ik zou zeggen: Ga eens kijken naar de functies die er zoal zijn en bepaal voor jezelf waar jij een glimlach van krijgt.

De volgende stap zou dan kunnen zijn om te kijken hoe je daar komt. Je hebt eigenlijk nog geen ervaring, dus wellicht zal je eerst een paar jaar op een andere functie in moeten stappen om meer gevoel te krijgen bij het vak. Dat hoeft geen probleem te zijn, want je weet dan als het goed is waar je het voor doet. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:59
99ruud99 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:31:

zonder enige ervaring?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Ja, ik spreek uit ervaring (had welgeteld 1 dag ervaring).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaned
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:55:
Als ik het goed begrijp is het persoonlijke contact en 'iets oplossen zodat iemand anders verder kan' belangrijk voor je. Binnen deze wereld zijn er genoeg functies waar je dat tegen kan komen. Een aantal voorbeelden:
  • Servicedeskmedewerker
  • Pre-sales Consultant
  • Applicatiebeheerder
  • ICT-ondersteuner (in het onderwijs bijvoorbeeld)
Iedere functie heeft weer zijn eigen takenpakket en aandachtsgebied. De ICT-wereld is stiekem best breed. Ik zou zeggen: Ga eens kijken naar de functies die er zoal zijn en bepaal voor jezelf waar jij een glimlach van krijgt.

De volgende stap zou dan kunnen zijn om te kijken hoe je daar komt. Je hebt eigenlijk nog geen ervaring, dus wellicht zal je eerst een paar jaar op een andere functie in moeten stappen om meer gevoel te krijgen bij het vak. Dat hoeft geen probleem te zijn, want je weet dan als het goed is waar je het voor doet. ;)
Heel erg bedankt voor je antwoord! Genoeg punten waar ik mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
Bij mijn werkgever lopen er ook consultants met een opleiding richting psychologie en geschiedenis. En inderdaad wel enige affiniteit met computers, maar niet meer dan dat.

Een gemiddelde eerstelijns servicemedewerker ben ik niet jaloers op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

glaned schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:25:
[...]

Volgens mij is er een enorm tekort aan ICT-personeel
in alle eerlijkheid is er geen tekort aan ICT personeel, maar is er vooral een tekort aan goed ICT personeel. Dat kan in je voordeel werken omdat de lat noodgedwongen ook flink verlaagd is.

Maar staar je er niet blind op; de situatie van 25 jaar geleden dat iedere gek naar binnen werd gesleurd en achter een toetsenbord werd gezet is aardig voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 00:40
Yucon schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:51:
[...]

in alle eerlijkheid is er geen tekort aan ICT personeel, maar is er vooral een tekort aan goed ICT personeel. Dat kan in je voordeel werken omdat de lat noodgedwongen ook flink verlaagd is.

Maar staar je er niet blind op; de situatie van 25 jaar geleden dat iedere gek naar binnen werd gesleurd en achter een toetsenbord werd gezet is aardig voorbij.
Eens, maar je hoeft gelukkig geen raketgeleerde te zijn om te starten in de IT.

In al die jaren ben ik nog nooit een bedrijf tegengekomen die iemand afwijst met een goede mentaliteit, open blik en de wil om iets te leren.

Als je er zo in zit, dan zijn werkgevers echt wel bereid om je aan te nemen. Ze weten namelijk dat ze investeren in een medewerker die (als het goed is) flinke stappen gaat maken.

Het is nog steeds de tijd waarin er meer vraag dan aanbod is en niet 60 uur in de week hoeft te werken om er bovenuit te steken.

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1