Verbouwing woning - Nieuwe meterkast en selectiviteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-11 23:50
Ik moet in onze nieuwe woning de meterkast aanpassen. Er komen ongeveer 20 zonnepanelen, een laadpaal, 3-fase kookplaat, een warmtepomp en ik heb wat zware machines in de garage (grote zaagtafel en grote afzuiging, beiden verlangen een C-karakterstiek).

Ik wil in de garage een aparte groepenkast plaatsen ivm toekomstige uitbreiding naar tuinhuisje en wellicht in de garage zelf.

Tussen garage en hoofdkast (ongeveer 10 meter kabel) komt 6mm2 bekabeling en de gehele kast wordt met 6mm2 afgewerkt.

Een aparte 40A krachtgroep beveiligd de gehele woning en garage. Moet dit een C-karakteristiek zijn?
De zonnepanelen vallen buiten deze krachtgroep en zitten dus rechtstreeks achter de hoofdschakelaar.
Een aparte 20A krachtalamat wordt gebruikt als de afgaande beveiliging naar de onderverdeler in de garage.

Heb ik het zo netjes beveiligd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzqcdpAmvrG1l2XYyKqfcKoLc30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udxMnJb1fejg3MK3K8Oh6YBM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRIHPIzPQKAQiX-ISpz6LhgKg4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YHm3giQ6octU8ZGQP5RqVgE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• hrv
Niemand?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-11 17:13
De 20A Alamat voor de onderverdeler mag ook een 20A automaat worden (want beveiligd alléén de stroom kabel naar de onderverdeler), vermits de eindgroepen in de onderverdeler achter een aardlekschakelaar zitten.
Echte selectiviteit is tegenwoordig bij 3x25A aansluiting ver te zoeken, een 20A groep-automaat achter een hoofdzekering van 25A is tegenwoordig heel normaal.
Bij 1 fase huisaansluiting met 40A hoofdzekering is er geen probleem.
Normaal mag de hoofdzekering bij een sluiting in één groep er nooit uit gaan; soms is de hoofdzekering en KWh meter in een afgesloten kast elders in het gebouw geplaatst (appartementen flat) en dan zit je langdurig zonder spanning...

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 13-04-2024 11:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Persoonlijk zou ik een 7 voudig verdeelblok plaatsen. Bijvoorbeeld de https://www.elektrobode.n...hroeven-26ka-4-mod-400405

Daar kun je dan de 40A voorbeveiliging op aansluiten en alle aardlekautomaten. 6mm2 voldoet zolang de stroom op die draad beperkt tot 40A is. Als je die 3 alamats linksboven met een kamrail en een set draden aansluit moet daar 10mm2 naar het verdeelblok.

De 40A voorbeveiliging is voor het beschermen van de 40A aardlekschakelaars. Aardlekautomaten hebben al een eigen beveiliging.

Wat is de lekstroom van die 20A voor de garage? gezien het een voorbeveiliging is moet dat 300ma zijn ipv de normale 30ma

• hrv
Die 20A zit inderdaad op 300mA.

Bedankt voor de info allebei, hier kan ik wat mee.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
Hoeveel vermogen verwacht je met de omvormer op te wekken en hoe zwaar is je nutsaansluiting?

• hrv
20 panelen van 420WP, dus ik denk max13,5 Ampere per fase, maar dat is uitgaand van 100% opbrengst en geen verlies via de omvormer.

Ik weet nog niet welke omvormer het wordt.

Nutsaansluiting is 3 x 25.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Je 20A onderverdeelgroep hoeft niet achter de 40A voorbeveiliging.
Hetzelfde voor de andere kracht alamats.

De keuze voor selectiviteit is aan jou, is het nodig en wat is de functie hiervan?

[ Voor 12% gewijzigd door IplugNplay op 13-04-2024 17:49 ]

• hrv
Het idee is dat als de zonnepanelen vol draaien er samen met de stroom vanaf de hoofdaansluiting meer dan 40A op het systeem kan komen. Vandaar een voorschakeling om alles te beveiligen.

• Baxke
Inderdaad, die voorbeveiliging zou in deze situatie niet nodig zijn :)

• Baxke
Een aandachtspunt is het advies om PV-groepen niet zwaarder dan 80% te belasten (i.v.m. warmteontwikkeling) maar met je verwachte stroom van 13,5A gaat dat ook goed.
Pagina: 1