Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AldoRaine
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 11:37
Zijn er mede tweakers die ervaring hebben met het laten aansluiten van een warmtepomp in een woning die aangesloten is op het warmtenet(stadsverwarming).
Ik heb iets meer dan een jaar geleden mijn woning gekocht en ook meteen zonnepanelen laten installeren, destijds ook wat offertes opgevraagd voor een warmtepomp maar die vond ik vrij fors, tussen de 16-18k voor een all electric installatie.
Tot juli krijg ik nog best een aardige vergoeding voor de energie die ik terug lever (+-3000kwh) maar daarna ga ik naar 11,5 cent.

Ik wil dus opnieuw gaan kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp om zelf mijn opgewekte energie te kunnen gebruiken nu we dit nog kunnen salderen.

Zijn de bedragen die ik in eerdere offertes heb gehad realistisch of zou het ook voor wat minder kunnen? Is er misschien iemand die al ervaring heeft met een warmtepomp in een woning aangesloten op het warmtenet?

Mijn woning is uit 2015 en ik heb vloerverwarming in de woonkamer, op de andere verdiepingen radiatoren maar die hebben afgelopen jaar misschien een paar dagen aan gestaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Hi,

Voordat je verder gaat.
Wat is je opzegboete van stadsverwarming?

https://www.consuwijzer.n...warming-en-blokverwarming

Ik weet niet waar je alles hebt lopen.
Dit zal je ook in je berekening moeten meenemen.

Waar gaat je behoefte naar uit.
Water - water warmtepomp.
Lucht - water warmtepomp.

Heb je een bad?
Heb je een regendouche?
Hoeveel liter watervat hebben ze opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AldoRaine
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 11:37
joke_name schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:55:
Hi,

Voordat je verder gaat.
Wat is je opzegboete van stadsverwarming?

https://www.consuwijzer.n...warming-en-blokverwarming

Ik weet niet waar je alles hebt lopen.
Dit zal je ook in je berekening moeten meenemen.

Waar gaat je behoefte naar uit.
Water - water warmtepomp.
Lucht - water warmtepomp.

Heb je een bad?
Heb je een regendouche?
Hoeveel liter watervat hebben ze opgenomen?
Opzeggen/afsluiten is €450, en ik wil over naar L/W.
Ik heb een waterbesparende douche maar ook een bad dus wil wel een vat van 300L
Betaal nu +-€180 per maand, zal waarschijnlijk iets lager uitvallen maar alleen het vastrecht komt al op ~€800 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:44
Vraagstuk is niet anders dan bij een woning met CV.

Alles draait om afgifte bij heel lage water temperatuur. Stadsverwarming is hoge temperatuur. Het huis is best modern... De radiatoren zullen van type ... erg compact zijn.

Ik raad af om 'boven' te negeren. Veel mensen verwarmen dat amper, maar modern bouwbesluit vind dat het 20 graden moet kunnen blijven bij -10 en dat zie ik dus als deugdelijk verwarmingssysteem.

Goede kans dus dat er boven wat gedaan moet worden. Hetzij grotere radiatoren, fans, (u)LTV's, fancoils, hetzij alternatieven (verwarmende airco bijvoorbeeld).

Leidingwerk en vloerverwarming verdeler moeten mogelijk ook aangepast. Je wil met een WP geen mengverdeler.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecluse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-06 23:46
Hallo Ronald,

Ik heb zelf ook stadsverwarming en overweeg ook deze af te sluiten en over te stappen op een warmtepomp. Mijn warmteverbruik is door goede isolatie en een 150L warmwater boiler die ik als een dagaccu gebruik (en terugleverboete zonnepanelen voorkom) namelijk nog maar 12 Gj (ongeveer gelijk aan 400 m3 gas). Vastrecht is met 500,- inmiddels daardoor hoger dan de verbruikskosten.

Kan ik met zo'n laag verbruik zelfs een hybride warmtepomp kiezen die zonder bijverwarming volledig electrisch draait?

Waarom wil je geen vloerverwarming mengverdeler met een WP? Ik begreep dat op het verdeelblok in principe alleen de thermostaat verwijderd moet worden voor een kogelkraan (of gewoon volledig open zetten door zo'n knop van warmteservice die een thermostaatknop vervangt voor altijd open).

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Ecluse op 02-12-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Waarom zou je in hemelsnaam een hybride warmtepomp willen die 100% elektrisch moet draaien? Heb je nog andere dingen die gas gebruiken? Anders kan je namelijk gas de deur uit doen, scheelt weer vastrecht op gas.

Meng verdeler is met name nodig voor hoge temperatuur verwarming, zodat je vloer niet te warm water aangevoerd krijgt (er wordt koud water bijgemengd). Bij een warmtepomp speelt dit probleem niet, omdat een warmtepomp het water op een lagere temperatuur rond laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij zijn ook van de stadsverwarming af, ons recept is een losse WP boiler en een airco in de
woonkamer en zolder (hoewel wij die laatste eigenlijk nooit gebruiken voor het verwarmen)

Betreft overigens wel hoog-geïsoleerde nieuwbouw , dus dat maakt een en ander een stuk makkelijker.

Wij hadden ooit plannen om nog l/w te nemen voordat wij zouden afsluiten. Alleen beviel verwarmen met l/l zo goed dat wij die investering niet meer hebben gedaan.

De vloerverwarming gebruiken wij niet meer, door de hoge isolatie was die nooit echt warm waardoor het ook snel kil voelde in huis.

[ Voor 52% gewijzigd door revolution-nl op 03-12-2024 07:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ecluse schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:05:
Hallo Ronald,

Ik heb zelf ook stadsverwarming en overweeg ook deze af te sluiten en over te stappen op een warmtepomp. Mijn warmteverbruik is door goede isolatie en een 150L warmwater boiler die ik als een dagaccu gebruik (en terugleverboete zonnepanelen voorkom) namelijk nog maar 12 Gj (ongeveer gelijk aan 400 m3 gas). Vastrecht is met 500,- inmiddels daardoor hoger dan de verbruikskosten.

Kan ik met zo'n laag verbruik zelfs een hybride warmtepomp kiezen die zonder bijverwarming volledig electrisch draait?

Waarom wil je geen vloerverwarming mengverdeler met een WP? Ik begreep dat op het verdeelblok in principe alleen de thermostaat verwijderd moet worden voor een kogelkraan (of gewoon volledig open zetten door zo'n knop van warmteservice die een thermostaatknop vervangt voor altijd open).

Alvast bedankt!
Een hybride warmtepomp werkt samen met een CV-ketel. Aangezien je aangeeft dat je stadsverwarming hebt is dat dus geen optie. Je zoekt dus een full-electric oplossing.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:33
Destynx schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:16:
[...]

Een hybride warmtepomp werkt samen met een CV-ketel. Aangezien je aangeeft dat je stadsverwarming hebt is dat dus geen optie. Je zoekt dus een full-electric oplossing.
Waarom zou een hybride WP niet kunnen met stadsverwarming?

Een CV ketel en stadsverwarming werkt voor de (hybride) WP hetzelfde: je zet een contact op "AAN" bij warmtevraag, en er komt warm water bij. Of dat nu uit een stadsverwarmingsleiding of een CV ketel komt, is niet relevant...

Maar goed, dit is ook off-topic voor de vraagsteller ;)

Wel on-topic wellicht: Ik zou zelf denk ik ook kiezen voor full-electric, want dan kun je helemaal van de stadswarmte af, en dat scheelt een heleboel geld. Vaste kosten zijn 500 - 800 euro per jaar, en dan heb je nog geen kWh aan warmte afgenomen, die kost je op dit moment ook bijna 47 euro per GJ...

Verwarmen met een COP van hopelijk tegen de 4 kan dan heel veel goedkoper zijn dan warmte blijven kopen van de stadsverwarming...

[ Voor 28% gewijzigd door Gameboy op 03-12-2024 10:12 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shilen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:58
AldoRaine schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:23:
Zijn er mede tweakers die ervaring hebben met het laten aansluiten van een warmtepomp in een woning die aangesloten is op het warmtenet(stadsverwarming).
Ik heb iets meer dan een jaar geleden mijn woning gekocht en ook meteen zonnepanelen laten installeren, destijds ook wat offertes opgevraagd voor een warmtepomp maar die vond ik vrij fors, tussen de 16-18k voor een all electric installatie.
Tot juli krijg ik nog best een aardige vergoeding voor de energie die ik terug lever (+-3000kwh) maar daarna ga ik naar 11,5 cent.

Ik wil dus opnieuw gaan kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp om zelf mijn opgewekte energie te kunnen gebruiken nu we dit nog kunnen salderen.

Zijn de bedragen die ik in eerdere offertes heb gehad realistisch of zou het ook voor wat minder kunnen? Is er misschien iemand die al ervaring heeft met een warmtepomp in een woning aangesloten op het warmtenet?

Mijn woning is uit 2015 en ik heb vloerverwarming in de woonkamer, op de andere verdiepingen radiatoren maar die hebben afgelopen jaar misschien een paar dagen aan gestaan.
Wij zijn afgelopen maand ook overgestapt van stadsverwarming naar een volledig elektrische warmtepomp (Amber 95)

Betreft hier wel een hoekwoning van 190m2 welke volledig voorzien is van vloerverwarming dus ideaal voor een warmtepomp. Voor tapwater hebben we een boilervat van 270L.

Zoals andere mensen al aangaven zul je waarschijnlijk het leidingwerk en je vloerverwarming verdelers moeten laten aanpassen. Bij ons is alles vervangen door 32 & 26mm meerlagenbuis samen met pomploze verdelers.

Qua kosten waren wij uiteindelijk na aftrek van subsidie 10k kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecluse
Shilen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:34:
[...]

Wij zijn afgelopen maand ook overgestapt van stadsverwarming naar een volledig elektrische warmtepomp (Amber 95)

Betreft hier wel een hoekwoning van 190m2 welke volledig voorzien is van vloerverwarming dus ideaal voor een warmtepomp. Voor tapwater hebben we een boilervat van 270L.

Zoals andere mensen al aangaven zul je waarschijnlijk het leidingwerk en je vloerverwarming verdelers moeten laten aanpassen. Bij ons is alles vervangen door 32 & 26mm meerlagenbuis samen met pomploze verdelers.

Qua kosten waren wij uiteindelijk na aftrek van subsidie 10k kwijt.
Bedankt voor de info. Hoewel ik lagere offertes heb vanwege de veel beperktere warmtebehoefte (12 Gj = ca 400m3 gas), is dat laatste nou juist ook de reden dat mijn terugverdientijd extreem hoog wordt. Zeker in combinatie met aanpassen van het systeem (waaronder een net nieuwe vloerverwarmingsverdeler), kosten afsluiten stadsverwarming etc. In mijn specifieke geval vrees ik dat ik dus op de stadsverwarming blijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecluse
Gameboy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:09:
[...]

Waarom zou een hybride WP niet kunnen met stadsverwarming?

Een CV ketel en stadsverwarming werkt voor de (hybride) WP hetzelfde: je zet een contact op "AAN" bij warmtevraag, en er komt warm water bij. Of dat nu uit een stadsverwarmingsleiding of een CV ketel komt, is niet relevant...

Maar goed, dit is ook off-topic voor de vraagsteller ;)

Wel on-topic wellicht: Ik zou zelf denk ik ook kiezen voor full-electric, want dan kun je helemaal van de stadswarmte af, en dat scheelt een heleboel geld. Vaste kosten zijn 500 - 800 euro per jaar, en dan heb je nog geen kWh aan warmte afgenomen, die kost je op dit moment ook bijna 47 euro per GJ...

Verwarmen met een COP van hopelijk tegen de 4 kan dan heel veel goedkoper zijn dan warmte blijven kopen van de stadsverwarming...
Het ging mij inderdaad juist om het afsluiten van stadsverwarming, vooral vanwege het vastrecht (500,- bij Ennatuurlijk). Ik onderzoek nu of het een optie is om vervolgens een (goedkopere) hybride wp te plaatsen die volledig elektrisch draait. Er zijn hybride types die je kunt instellen om tot -15/-20 C buitentemperatuur elektrisch te draaien. Dan wordt er dus in principe nooit aanspraak gemaakt op cv of stadsverwarming. Mijn huis verliest bijna geen warmte, dus qua vermogen moet dit echt geen probleem zijn. De vraag is alleen of het technisch kan. Warm water heb ik al via een elektrische boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ecluse schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:25:
[...]

Bedankt voor de info. Hoewel ik lagere offertes heb vanwege de veel beperktere warmtebehoefte (12 Gj = ca 400m3 gas), is dat laatste nou juist ook de reden dat mijn terugverdientijd extreem hoog wordt. Zeker in combinatie met aanpassen van het systeem (waaronder een net nieuwe vloerverwarmingsverdeler), kosten afsluiten stadsverwarming etc. In mijn specifieke geval vrees ik dat ik dus op de stadsverwarming blijf :)
Hier dezelfde redenering. Huis 160m3, verbruik 25GJ (~750m3) alles vloerverwarming. Offerte warmtepomp, all electric 8kW, prijs 16k minus 4k suside plus afsluitkosten stadverwarming. Niet gedaan vanwege terugverdientijd. (meer dan 15 jaar)

Afgelopen zondag druppellekkage aan afleverunit. Om 19.00 Vattenfall gebeld. Niet urgent want geen grote lekkage. Maandagmorgen 0830 mededeling dat om 0900 monteur komt. Monteur is er stip om 0900. Gehele afleverunit vervangen, om 0945 alles voor elkaar. Alle kosten zijn uiteraard voor Vattenfall. Dit is toch ook een voordeel van stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecluse
99ruud99 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:14:
Waarom zou je in hemelsnaam een hybride warmtepomp willen die 100% elektrisch moet draaien? Heb je nog andere dingen die gas gebruiken? Anders kan je namelijk gas de deur uit doen, scheelt weer vastrecht op gas.

Meng verdeler is met name nodig voor hoge temperatuur verwarming, zodat je vloer niet te warm water aangevoerd krijgt (er wordt koud water bijgemengd). Bij een warmtepomp speelt dit probleem niet, omdat een warmtepomp het water op een lagere temperatuur rond laat gaan.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen gas, maar stadsverwarming en de bedoeling is juist om daarvanaf te gaan. Vooral vanwege het vastrecht. Als ik het goed begrijp is een hybride WP goedkoper dan all-electric. Gezien mijn extreem lage warmtebehoefte, zou een hybride, met de juiste zo ruim mogelijke buitentemperatuur instelling, in principe genoeg vermogen hebben. Als het echt een keer 20 graden vriest, heb ik nog een houtkachel. De vraag was vooral of het technisch mogelijk is.

vwb de mengverdeler: mijn vloerverwarming draait nu op 27 graden water aanvoer, als ik een WP 30 graden aan laat voeren mengt hij in principe toch terug tot 27 graden en kan deze toch gewoon blijven zitten? Corrigeer me aub als ik een denkfout maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecluse
Prisma16 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:46:
[...]

Hier dezelfde redenering. Huis 160m3, verbruik 25GJ (~750m3) alles vloerverwarming. Offerte warmtepomp, all electric 8kW, prijs 16k minus 4k suside plus afsluitkosten stadverwarming. Niet gedaan vanwege terugverdientijd. (meer dan 15 jaar)

Afgelopen zondag druppellekkage aan afleverunit. Om 19.00 Vattenfall gebeld. Niet urgent want geen grote lekkage. Maandagmorgen 0830 mededeling dat om 0900 monteur komt. Monteur is er stip om 0900. Gehele afleverunit vervangen, om 0945 alles voor elkaar. Alle kosten zijn uiteraard voor Vattenfall. Dit is toch ook een voordeel van stadsverwarming.
Dit is nou precies mijn afweging. Er komt zonder enige zorg heet water mijn huis binnen. Kost me alleen 500,- p.j. vastrecht bij Ennatuurlijk Ik heb geen afleverset, maar alleen een nieuwe slimme meter met twee meetpunten op aanvoer en retour en een heel oud doorstroomapparaat wat maar liefst 7(!) van de 19 GJ van vorig jaar bleek te verbruiken door standby/legionella/defect binnenin. Deze is eigendom, dus betaal ik geen vastrecht/huur voor. Heb hem laten hangen, maar afsluiters dicht gezet en een simpele elektrisch boiler opgehangen. Deze gebruik ik als een wateraccu die middels een Energysaver stekker zoveel mogelijk oplaadt op het overschot van mijn zonnepanelen of straks op het laagste dynamische tarief op de dag. Die boiler trekken we bijna dagelijks 's avonds weer (deels) leeg bij het douchen. Ik ben van mijn 7 Gj standby/lek verbruik af en verminder mijn terugleverboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shilen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:58
Ecluse schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:47:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen gas, maar stadsverwarming en de bedoeling is juist om daarvanaf te gaan. Vooral vanwege het vastrecht. Als ik het goed begrijp is een hybride WP goedkoper dan all-electric. Gezien mijn extreem lage warmtebehoefte, zou een hybride, met de juiste zo ruim mogelijke buitentemperatuur instelling, in principe genoeg vermogen hebben. Als het echt een keer 20 graden vriest, heb ik nog een houtkachel. De vraag was vooral of het technisch mogelijk is.

vwb de mengverdeler: mijn vloerverwarming draait nu op 27 graden water aanvoer, als ik een WP 30 graden aan laat voeren mengt hij in principe toch terug tot 27 graden en kan deze toch gewoon blijven zitten? Corrigeer me aub als ik een denkfout maak.
Een warmtepomp en mengverdeler gaan vaak niet goed samen (genoeg over te vinden in de warmtepomp topics). Een warmtepomp heeft namelijk een veel hogere flow nodig.

Misschien is het een idee om te kijken naar een airco om mee te verwarmen ipv een L/W warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecluse
Shilen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:29:
[...]

Een warmtepomp en mengverdeler gaan vaak niet goed samen (genoeg over te vinden in de warmtepomp topics). Een warmtepomp heeft namelijk een veel hogere flow nodig.

Misschien is het een idee om te kijken naar een airco om mee te verwarmen ipv een L/W warmtepomp?
Bedankt! Dus de mengverdeler heeft een lagere capaciteit? Zit dat em binnenin of vooral in de thermostaatkranen? Had namelijk in het topic waar je naar verwijst ook een opmerking gelezen dat dit te verhelpen is door de thermostaatknoppen te vervangen voor altijd open kogelkranen.

Airco heb ik over nagedacht, maar dan heb ik geen vloerverwarming meer beneden en in de badkamer en puberkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Is een hybride wel veel voordeliger bij lage vraag. Je moet namelijk ook een cv kopen. Hierdoor ben je in totaal gauw 7.5 tot 8k kwijt.

Een relatief kleine warmtepomp heb je ook voor 7.5 tot 8k... En je bespaart alleen op vastrecht 100 euro per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecluse
99ruud99 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:21:
Is een hybride wel veel voordeliger bij lage vraag. Je moet namelijk ook een cv kopen. Hierdoor ben je in totaal gauw 7.5 tot 8k kwijt.

Een relatief kleine warmtepomp heb je ook voor 7.5 tot 8k... En je bespaart alleen op vastrecht 100 euro per jaar
Het punt is nou net dat een hybride ook zonder cv kan werken tot ca -15 en icm de elektrische boiler die ik al heb. Waardoor je dus geen cv hoeft te kopen (sowieso geen optie, want mijn huis heeft geen gas :) ). Vooralsnog komen hybrides in de offertes die ik zie goedkoper uit dan full-electric.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecluse op 03-12-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecluse
Aanvulling op bovenstaande verhaal.
Het besluit is genomen, we gaan van de stadsverwarming af, want alleen het vastrecht daarvan is al bijna twee keer zo hoog als het volledige verwachte stroom verbruik van de warmtepomp. Bovendien is het oude warmtenet bij ons verre van duurzaam, gestookt door het verbranden van bossen in de Amercentrale, met maar liefst 40% warmteverlies op het traject van Geertruidenberg naar Breda.

Onze warmtepomp wordt eind mei geplaatst voor 3500,- all inn, na subsidie.
Betreft een Daikin Altherma 3m 4kW hybride, met koeling optie en backup verwarming, dus all-electric toe te passen. Voor het warm water heb ik al een 'domme' boiler die middels een home Wizard opwarmt op de zonnestroom of het goedkoopste dynamische tarief. Hierdoor (en doordat het huis zeer goed geïsoleerd is) kan de warmtepomp ook zo licht uitgevoerd worden.
We kijken vervolgens even aan of het werkt met de huidige vloerverwarming verdeler welke ingericht was op stadsverwarming. Heeft hij onvoldoende flow, dan vervangen we die nog.

Afsluiten van de stadsverwarming kost eenmalig 430,-

Totale te verwachten energie kosten zijn jaarlijks ca 800,- lager dan nu met de stadsverwarming, dus terugverdiend is ca 5 jaar.

Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor alle input tot nu toe!
Pagina: 1