Hardware capaciteit om 1.hp AC pomp off-grid te draaien?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay Alvarado
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-04-2024
Op een zonnige terrein in de Pyrénéen heb ik een zwembad met een 1.00 kW Hayward Powerline pomp (zie afbeelding). Ik wil nu off-grid gaan ermee, met een beperkt aantal panelen, en net genoeg accu-backup om de pomp op te starten en een beetje over voor bewolkte dagen, etc.
Ik ga liever niet over naar een DC pomp, ivm kosten, verspilling van een prima bestaande pomp, etc. Ik heb geen mogelijkheid meer om 230V elektra van het net aan te spreken.
Is er een bevlogen Tweaker die mij kan vertellen:
Hoeveel watt PV ik nodig zou hebben om de pomp 8 uur per dag te laten draaien en genoeg accu-reserve over te houden in geval van nood?
Hoe ik het beste de panelen op wat voor omvormer kan aansluiten?
Wat en hoeveel accu's in dit geval de beste deal zouden zijn, mbt kosten en capaciteit?

Geweldig als er iemand is die met me mee wil denken...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0KyhTFhuiP5V5b72cE3t_s5ubY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dd57i3vEoToI4Y6aBSlhdNS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik laat de berekeningen aan iemand anders over, maar om het allemaal iets te beperken aan wat voor een hoeveelheden je nodig gaat hebben, iets als https://www.amazon.nl/Aqu...riendelijk/dp/B07XTLK1HD/ kan vermogen van je pomp behoorlijk beperken. Uiteraard draait hij dan ook minder snel, maar als dat nog voldoende is kan dat een hoop energie schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

pomp is 730W dus maal 8 uur is 6kWh dus je moet per dag minimaal 6kWh produceren. tel daar nog de nodige verliezen mee op en wat marge zit je dus op een slordige 10kWh aan opslag en productie.

een accu die 10kW doet kost je minstens 1500 en dan moet er nog een omvormer bij.

denk dat een zuinigere pomp meschien toch niet zon verkeerde gedachte is. pas op voor verkeerde zuinigheid.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 04-04-2024 19:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen