Debian 12 niet te installeren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-08 22:51
Relevante software en hardware die ik gebruik:

Lenovo z50-70 (Core i3-4005u), Kingston SSDNow 300 240GB, Windows 10, Debian 12.5 netinst.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

UEFI; secureboot uit; fastboot uit; GPT.
Windows 10 is te installeren, Debian niet.

In dual boot modus, verloopt de installatie van Debian "zonder problemen". De partities worden m.b.v. Windows gemaakt en in Debian installer bevestigd, swap en root. GRUB wordt geïnstalleerd en geüpdate, maar de vraag of ik deze in het MBR wil plaatsen wordt NIET gesteld. Installatiemedia verwijderen en opnieuw opstarten, leidt tot het proberen opstarten via EFI Netwerk. (Windows boot en Debian boot worden niet herkend of zijn niet aanwezig.) Laptop uitzetten en dan weer aanzetten herstelt Windows boot. Linux boot kan niet gevonden worden. Niet in het boot menu (BIOS) en niet via EasyBCD.

UEFI veranderen in MBR, de doeldisk GPT/ MBR op de installatiestick m.b.v. Rufus wijzigen, leveren ook geen gewenste resultaten op.

In single boot modus kan ik Debian niet installeren. Ik loop vast bij het aanmaken van de partities. De foutmelding, die verschijnt, is dat de rootpartitie niet gekoppeld kan worden aan /boot/efi. Verder kan ik niet een partitie bootable maken. In dual boot modus is dat begrijpelijk, maar in single boot modus blijft de bootable flag grijs en verandert niet, hoe vaak ik er op klik (voor /boot en /root).

Mijn vraag:

Wat zie ik over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wanneer je via UEFI start, is de bootable flag niet meer relevant. Je moet een ESP hebben, een EFI System Partition. Hier komt de bootloader of eigenlijk EFI loader in te staan. Die start dan het OS, of in geval van Linux, wordt Grub gestart en toont deze het menu en start vervolgens Linux.

Ik weet dat sommige hardware de EFI loader van Grub niet altijd fatsoenlijk registreren. De Debian installer kan vragen om dit te forceren en doet dan wat extra. Die vraag krijg ik altijd omdat ik de advanced setup draai, waardoor elke stap bevestigd moet worden terwijl het bij normale modus automatisch verder gaat. Misschien slaat het ook die force install voor EFI over.

Als het werkt, zie je bij het boot menu om te kiezen van welk apparaat te starten (zoals harde schijf, netwerk, USB, etc.) de opties voor Windows en Linux. Staat Linux er niet tussen, dan is het registreren van Grub dus niet gelukt. Dat kan je eventueel nog handmatig toevoegen, als je die optie hebt. Niet elke laptop geeft je die mogelijkheid helaas.

Persoonlijk ken ik je probleem alleen van een Dell laptop jaren geleden (en dat was met Ubuntu, niet Debian). Maar ik kies dan ook altijd voor die force install optie aan het einde als Grub wordt geïnstalleerd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 12:49
>> UEFI veranderen in MBR, de doeldisk GPT/ MBR op de installatiestick m.b.v. Rufus wijzigen,
>> leveren ook geen gewenste resultaten op.

UEFI ( secureboot )werkt alleen met een GPT partitietabel en de EFI (ESP) partitie wordt gekoppeld aan /boot/efi, niet de rootpartitie. Volgens mij gaat het daar ergens fout.

Sorry als ik de plank mis (sla)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@bikkel007, niet echt mis. Maar zonder ESP zou de installer niet verder moeten gaan na het partitioneren en gaan klagen over het ontbreken van het mount point hiervoor.

Punt kan wel zijn dat de installer in MBR is gestart en het systeem in UEFI boot staat, of andersom.

Het is jammer dat de TS na meer dan een week nog niks heeft laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-08 22:51
Dank jullie wel!

Het advies: "UEFI + GPT solves everything" blijkt dus niet geldig.

Verder gebruikte ik MBR en LegacyOS door elkaar. Omdat ik de laatste term "kwijt" was, gebruikte ik MBR voor zowel de BIOS- als de harde-schijf-instelling. (Sorry, @Bikkel007.)

Voor een "oude" laptop is de keuze voor LegacyOS cruciaal. Expert (Graphical) install toont meer keuze- en invoermogelijkheden. Dank je wel @Hero of Time. Verder heb ik Debian meerdere keren mogen installeren. Wanneer tijdens het opstarten GRUB niet verschijnt, of wanneer ik niet twee opties in het bootmenu zie (UEFI - WIndows Boot - en Legacy - SATA HDD -). Het kan met het plaatsen van de opstartmodule in het Master Boot Record te maken hebben - of in de andere optie -, maar dit heb ik niet verder uitgezocht. Ik was al blij dat het me gelukt was ...

Het enige probleem is nu een handleiding te vinden om beide opstartmogelijkheden te integreren in GRUB en deze te tonen. Ik heb een waarschuwing gelezen dat de meeste handleidingen uitgaan van UEFI en niet van LegacyOS. Maar deze vraag verschijnt over een tijdje in deze forum, wanneer ik uitgezocht heb hoe ik enkele belangrijke programma's en daarvan afhankelijke hulpprogramma's heb geïnstalleerd op dit apparaat.

Bij de installatie van beide systemen op een "nieuwere" (modernere) laptop is dit probleem niet aanwezig; UEFI werkt dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is niet mogelijk om legacy boot en UEFI boot tegelijk te gebruiken. Het is het een of het ander. Als je tevens voor Windows Secure Boot aan moet hebben, dan is legacy boot of CSM zoals het ook wel wordt genoemd, niet eens meer in te schakelen.

Pagina: 1