9 appartementen op 1 glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03 14:51
Ik zoek een oplossing voor 9 zelfstandige appartementen in een zelfde gebouw waar maar 1 glasvezel binnenkomt.

De bewoners kijken nu tv via NLZiet en willen graag bv een kpn tv decoder en eigen internet zodat ze niet elkaars apparaten zien. Nu delen ze 1 wifi AP en hebben ze geen fysieke netwerkaansluiting.

Wat is hier de beste oplossing afgezien van opnieuw een paar km graven voor meer vezels want het is in een buiten gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1 centrale modem/router
elk appartement een vaste kabel geven
En elke kabel op een aparte vlan zetten.

Dan ziet niemand elkaar mits goed ingesteld.
maar let wel op, je hebt iets nodig dat lief kan spelen met kpn ivm tv kijken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zoals ik de vraag lees komt er een enkele fiber verbinding binnen in 1 fysiek gebouw. Vervolgens moet de internet verbinding worden gedeeld over de 9 bewoners. Ik ga er dan ook vanuit dat jou laatste zin doelt op het feit dat de 9 appartementen in een buiten gebied zijn en je op een soort van campus bevindt(?)

Ik kan enkel technisch advies geven. Juridisch etc. heb ik geen verstand van maar let hier vooral ook op.

Ik zou dit aanpakken met 9 verschillende VLAN's en ieder zijn / haar eigen subnet. Dit kan een vrij goedkope router tegenwoordig al voor je uitvoeren. Mogelijk combineren met een kleine switch i.v.m. de hoeveelheid benodigde poorten.

Vervolgens moet er een koper kabel worden getrokken vanaf de centrale ruimte / de plek waar de routerkomt te hangen naar alle appartementen, zodat iedereen zijn eigen AP (access point / wifi punt) krijgt. Mogelijk kan je hierbij kijken naar een semi-beheerde oplossing zoals Unifi zodat je nog ergens de regie kan voeren en alle bewoners elkaar niet weg blazen op de zelfde frequentie en je alsnog klachten krijgt met "het wifi is traag". Indien gewenst kunnen de bewoners ook hun eigen switch krijgen zodat ze meerdere fysieke aansluitingen hebben en niet alles op wifi hoeven te zetten.

Mits de KPN decoder werkt met Wifi / fysieke LAN verbinding zie ik hier geen problemen. Echter werkt NLZiet natuurlijk ook prima in deze situatie.

Door de scheiding van VLAN's, netwerken en eventueel een firewall of verschillende NATs zorg je ervoor dat verschillende bewoners elkaar niet meer zullen zien. Mijn voorkeur zou wel uit gaan om een iets degelijkere router te kopen waarin je met firewall regels kan instellen dat de bewoners enkel naar buiten mogen en niet onderling met elkaar mogen communiceren. Dat scheelt een dubbele NAT translatie welke wel eens voor problemen kan zorgen met online games etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 05-04-2024 09:09 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 19:22
Op het werk hebben we meerdere verbindingen op 1 glasvezel aangevraagt, maar dat is zakelijk.
Ik weet niet of men dit ook particulier wil.
Je zit namelijk ook met aansprakelijkheid e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Op wiens infrastructuur wordt glasvezel geleverd?
Als je op DELTA zit ken ik nog wel een kleine ISP die dit -van wat ik weet- wel professioneel en daadkrachtig zou aanpakken om degelijk internet (eventueel met TV decoders) te leveren op alle negen de huisadressen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
1 router met vlan ondersteuning, switch(es), en dan iedereen een eigen router met wifi, dan hou je alles hard gescheiden.

Aansprakelijkheid is een dingetje, er zal maar èèn contractant zijn. Als dat de VvE is bijvoorbeeld dan is dat wat minder snel een issue. Feit blijft èèn iemand bewust of onbewust aan het prutsen, iedereen op een spam/blacklist etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Als het kadastraal gescheiden huizen zijn mag niet wat jij wilt met een consumenten lijn. De voorwaarden van de provider geven namelijk aan dat je niet met meerdere huishoudens mag delen.

Maar voor de rest is het kwestie van een router (bijvoorbeeld pfsense), switch en accespoint(s) die vlan ondersteunen. Ieder een eigen vlan en gaan met de banaan. Ga je bij kpn ? Dan neem je voor degene die tv willen kijken een iptv + kassie want dat lult gewoon over je vlans heen zonder hoop gedoe met extra vlan tagging en igmp proxy ed.

Direct een reden om het goed aan te pakken en elke woonruimte te voorzien van minimaal 2 ethernet kabels (1 voor tv en 1 voor internet). Wifi zou ik centraal regelen met bijvoorbeeld Unifi en client isolation, anders gaat iedereen elkaar in de weg zitten met hun eigen consumenten access points.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Client isolation is niet handig. Je kunt dan ook je eigen apparaten niet via WiFi laten communiceren. Je kunt niet van je telefoon naar je TV casten bijvoorbeeld. Dan kun je beter ieder een eigen access point geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:02

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Technisch zou je inderdaad de internet verbinding kunnen scheiden, of dit handig is..
Gaat bijvoorbeeld KPN 9 decoders leveren op 1 huis adres/aansluiting? Wil je 9 huishoudens achter 1 IP-adres hebben ervanuitgaande dat het een particulieren lijn betreft?

Zoals @True als vroeg, van wie is de glasvezel en wie levert nu het internet?
Een nieuwe aansluiting betekent niet perse een nieuwe fiber, je kan veel meer aanbieden op 1 vezel(paar) als je denkt, is het niet met VLANS dan wel met (C/D)WDM of PON bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:26
Een Netgear GS308E 2x zou al toereikend moeten zijn...toch ? ; https://www.amazon.nl/dp/B07PDHVZNS?th=1

( Managed & IGMP-snooping )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:37
Wlan oplossing met PPSK, kun je een key per appartement aanmaken en offloaden in een eigen vlan.

Dit via een centrale POE switch naar een firewall die 802.1q interfaces ondersteund en je voldoet prima.

Mooie bonus is dat iedere zijn eigen netwerk via ieder willekeurig ap kan gebruiken, dus zelfs als je bij een buurman oo bezoek bent zit je nog op je eigen "wifi"

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mash_man02 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:41:
Wlan oplossing met PPSK, kun je een key per appartement aanmaken en offloaden in een eigen vlan.

Dit via een centrale POE switch naar een firewall die 802.1q interfaces ondersteund en je voldoet prima.

Mooie bonus is dat iedere zijn eigen netwerk via ieder willekeurig ap kan gebruiken, dus zelfs als je bij een buurman oo bezoek bent zit je nog op je eigen "wifi"
PPSK is voor WiFi goed genoeg, maar ze willen ook een bedrade oplossing. Bovendien is PPSK niet standards-based dus je zit vast aan een bepaalde implementatie.

VLANs lijken me een stuk eenvoudiger:
- managed switch bij internetverbinding.
- ieder appartement eigen VLAN
- die VLAN untagged op switchpoort waarvandaan je UTP naar het appartement trekt
- tagged VLANs in trunk naar de WiFi-AP's (die je niet bij voorbaat 1-per-appartement plaatst, maar gewoon zorgt voor goede dekking)
- in het WiFi-systeem per VLAN een SSID wat gewoon WPA2/WPA3-PSK kan zijn
- enig nadeel is dat je 9 SSID's in de lucht hebt, wat in 2.4GHz inefficient is (27% van airtime gaat op aan SSIDs). Dat kun je opvangnen door laagste data rates (1, 2 en 5.5Mbps) uit te zetten en de 11Mbps primary maken. Bovendien kun je de beacon interval van 100ms naar 250ms verlengen. Gevolg is dat je dan maar 1% van airtime kwijt bent zonder compatibility met oudere apparaten op te offeren.
- aparte DHCP reeksen per VLAN (/24 zou genoeg moeten zijn)
- per default VLANs niet naar elkaar maar wel naar internet routeren (of juist wel als je bestanden wilt kunnen delen en wilt kunnen LANnen zoals vroeger normaal was)

Alleen de beheerder hoef te weten welke VLAN bij wie hoort, de gebruikers gebruiken gewoon wat lijkt op 'eigen' internetverbinding zoals ze gewend zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
dion_b schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:46:
[...]

- enig nadeel is dat je 9 SSID's in de lucht hebt, wat in 2.4GHz inefficient is (27% van airtime gaat op aan SSIDs).
En dat is precies waar PPSK veel beter voldoet, het is wel degelijk gebaseerd op een standaard, de interactie met een client is simpelweg wpa2-psk.

Dat het wlan platform daar achter de schermen iets anders op acteert heeft geen enkele consequentie op de compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mash_man02 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:30:
[...]

En dat is precies waar PPSK veel beter voldoet, het is wel degelijk gebaseerd op een standaard, de interactie met een client is simpelweg wpa2-psk.

Dat het wlan platform daar achter de schermen iets anders op acteert heeft geen enkele consequentie op de compatibiliteit.
En hoe lost dat het bedrade probleem op?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
dion_b schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:56:
[...]

En hoe lost dat het bedrade probleem op?
Dat heb ik niet inhoudelijk toegelicht maar als je al van plan was een van per woning te gebruiken is deze bedraad aanbieden in het zelfde L2 domein toch al een fluitje van een cent ? Je zult alleen maar hoeven zorgen dat je voldoende poorten hebt.

Naast dat zegt de TS dat ze geen fysieke aansluitingen te hebben. Ik zou persoonlijk geen problemen met een wlan only hebben mits deze netjes en goed gesized neergezet wordt. Dus er is ook nog niet gesteld dat er bedraad geleverd dient te worden.

[ Voor 22% gewijzigd door mash_man02 op 05-04-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
True schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:59:
Op wiens infrastructuur wordt glasvezel geleverd?
Als je op DELTA zit ken ik nog wel een kleine ISP die dit -van wat ik weet- wel professioneel en daadkrachtig zou aanpakken om degelijk internet (eventueel met TV decoders) te leveren op alle negen de huisadressen.
Ben nieuwsgierig hoe je dat bedoeld en hoe dat werkt , zit dan een ISP nog achter een delta ( ook ISP)?
En moet ik dan zo zien dat delta dat goed vindt en elk zijn eigen ip nummer krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

boomer21 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:06:
[...]

Ben nieuwsgierig hoe je dat bedoeld en hoe dat werkt , zit dan een ISP nog achter een delta ( ook ISP)?
En moet ik dan zo zien dat delta dat goed vindt en elk zijn eigen ip nummer krijgt?
Je hebt DELTA fiber networks (als ik het goed uit mijn hoofd zeg) dat is de infrastructuur beheerder en dan heb je de provider DELTA hier onder. Maar op die infrastructuur kunnen ook andere providers aansluiten. En in principe kan elke provider een router in dat appartementencomplex zetten en vanaf daar ip adressen uitdelen en NAT'en. Het probleem is dat dit maatwerk is en dat willende de standaard dertien in dozijn consumenten providers niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08
Los van alle technische zaken

Zoals al aangekaart: hoe ga je het aansprakelijkheidsdeel oppakken? Wat als je iemand er tussen hebt die niet frisse dingen download op je verbinding? De politie klopt aan bij de huurder van de lijn…. En dan?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shure-fan schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:10:

Zoals al aangekaart: hoe ga je het aansprakelijkheidsdeel oppakken? Wat als je iemand er tussen hebt die niet frisse dingen download op je verbinding? De politie klopt aan bij de huurder van de lijn…. En dan?
Kunnen we deze FUD niet eens voorgoed begraven?

https://www.iusmentis.com/aansprakelijkheid/providers/
Een access provider is niet aansprakelijk voor de informatie die hij doorgeeft, zolang hij maar niet filtert of wijzigt.
Aldus Arnoud Engelfriet.

Als jij internet aanbiedt aan negen appartementen ben je tegenover evt justitie hun access provider.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
shure-fan schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:10:

De recherche zet netjes een tap op de lijn via de rechter-commissaris, na vier weken hebben ze voldoende inzicht en kloppen ze bij precies de juiste persoon aan of vragen naar de juiste persoon via de provider. Die opsporing niet mag belemmeren.

Zoals dat al jaren gaat. Je hebt dit probleem namelijk bij campussen, universiteiten, bedrijfspanden, tijdelijk onderdak, instellingen, gevangenissen, middelbarescholen, thuis wonende kinderen en noem maar op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
pelikano schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:56:
Ik zoek een oplossing voor 9 zelfstandige appartementen in een zelfde gebouw waar maar 1 glasvezel binnenkomt.

De bewoners kijken nu tv via NLZiet en willen graag bv een kpn tv decoder en eigen internet zodat ze niet elkaars apparaten zien. Nu delen ze 1 wifi AP en hebben ze geen fysieke netwerkaansluiting.

Wat is hier de beste oplossing afgezien van opnieuw een paar km graven voor meer vezels want het is in een buiten gebied.
Gewoon door KPN voor elk appartement een eigen glasvezel laten aanleggen. De mantelbuizen liggen immers al in de grond. Gedeelde verbindingen, abonnementen moet je niet willen imho.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 20:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Puch-Maxi schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:30:
[...]

Gewoon door KPN voor elk appartement een eigen glasvezel laten aanleggen. De mantelbuizen liggen immers al in de grond. Gedeelde verbindingen, abonnementen moet je niet willen imho.
Een glasvezelabbonnementje nemen met 1gbit voor €80,- en die 8x 100mbit onderverhuren voor €35,- is financieel wel interessant.

Maar het is inderdaad maar net hoe veel zin je hebt om provider te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
True schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:17:
[...]

Je hebt DELTA fiber networks (als ik het goed uit mijn hoofd zeg) dat is de infrastructuur beheerder en dan heb je de provider DELTA hier onder. Maar op die infrastructuur kunnen ook andere providers aansluiten. En in principe kan elke provider een router in dat appartementencomplex zetten en vanaf daar ip adressen uitdelen en NAT'en. Het probleem is dat dit maatwerk is en dat willende de standaard dertien in dozijn consumenten providers niet doen.
Als ik goed heb kan dat alleen met gpon glasvezel wij hebben aon dan kan niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@TS het is handiger als je wat meer informatie geeft om goed te kunnen adviseren

Voor een eigen decoder
- Wie is de glas leverancier, wie is de ISP?
- Wat zeiden deze toen je hen de vraag voorlegde. Mogelijk willen ze iedere wel een aansluiting en abonnement leveren (zeker als men ook een eigen huisnummer heeft/elk appartement in het kadaster staat)
- NB zoals al gezegd, als je nu een consumenten aansluiting hebt, dan ben je mogelijk in overtreding van de voorwaarden met je huidige setup en het delen, dus misschien moet je het dan niet vragen, of niet over je huidige situatie gaan praten

- Hoeveel mensen willen een eigen decoder, en kan je die niet bij je ISP afnemen op het bestaande abonnement? Meestal is het iets van 2,50-5 euro per maand extra. Maar meestal met een max van 4-6, 9 is wel veel. NB Let op dat de decoder mogelijk meer bandbreedte vraagt dan nlziet door 4K, volgens mij is nlziet full HD, dus mogelijk is je wifi bandbreedte niet voldoende (we weten niet wat je huidige setup is) en moet je dit bekabeld doen (is wel aan te raden) NB sommige providers gebruiken een apart vlan voor de TV, dit zal je dan met iedereen moeten delen

Iedereen eigen netwerk
- hoe is je huidige setup, hoeveel AP's heb je, welke. Wat is je router. Welke andere apparatuur heb je? Hoe is je huidige wifi dekkingsplan?
- bekabeld, daar is al genoeg over gezegd, een goede managed 10+ poort (voor 1 vaste verbinding per appartement) switch met vlans en een (wifi)router die dit aankan (voor goede routering van het verkeer (dus niet naar elkaar) en DHCP per vlan). Alternatief is is 9 wifi routers achter de managed switch plaatsen (niet bij de klant) en vanaf daar de kabel naar appartement. An zich zou 9 eigen wifi kanalen met SSID kunnen (aangezien ze nu ook al 1 SSID delen en je de kanalen zo kiezen dat het weinig interfereert) maar heeft niet mijn voorkeur, tenzij je nu al meerdere AP's hebt voor betere dekking.
- hebben je 'klanten' ook nog eigen apparatuur staan? Willen die toegang de router of port forwarding vanaf het internet, want dat kan zo de volgende vraag zijn als ze een eigen full internet verbinding verwachten.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
boomer21 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:58:
[...]

Als ik goed heb kan dat alleen met pon glasvezel wij hebben aon dan kan niet toch?
buitengebied is meestal pon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
Gaat dit dan ook werken met TV decoders die met IP-TV werken?
Daarvoor moet je soms iets instellen met een VLan, maar als je al 9 appartementen van eigen aansluitingen voorziet, werkt dat dan nog?

(dit heb je niet als iedereen via AppleTV of een Google dongle TV kijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Tarquin schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:09:
Gaat dit dan ook werken met TV decoders die met IP-TV werken?
Daarvoor moet je soms iets instellen met een VLan, maar als je al 9 appartementen van eigen aansluitingen voorziet, werkt dat dan nog?

(dit heb je niet als iedereen via AppleTV of een Google dongle TV kijkt).
Met de nieuwste TV-kastjes van KPN kan je ook via unicast kijken. De kwaliteit is dan helaas wel lager in vergelijking met multicast, maar het werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

boomer21 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:58:
[...]

Als ik goed heb kan dat alleen met gpon glasvezel wij hebben aon dan kan niet toch?
De ISP zet dan gewoon een ISP-owned switch in het appartement, dan kan de ISP prima vanaf daar per subscriber één IP-adres NAT'ten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03 14:51
Dank voor de vele reacties. Ik heb de informatie verzameld en wat conclusies getrokken.

Het adres heeft een 1 glasvezelaansluiting met werkende internet. Het pand, een oud schoolgebouw is sinds een paar jaar verbouwd tot appartementen(met eigen kadastraal sub-huisnummers) tbv een woongroep voor senioren die zelfstandig kunnen wonen en af en toe elkaar helpen. Ze delen een gezamenlijke ruimte en tuin. Privacy is belangrijk en zo is het niet gewenst dat de “natuurfilm” van de buurman bij iemand anders op het scherm gestreamd wordt. Er zijn geen wensen om instellingen van de router zelf aan te passen.
Het afsluiten van 9 abonnementen kan niet zonder dat ieder zn eigen glasvezel/koper aansluiting heeft. Dit beleid geldt bij elke provider.

Volgens providers alleen glasvezel internet op het hoofd huisnummer. Adressen van appartementen a-i zijn niet bekend wat betekent dat er geen glasvezel afgemonteerd is per appartement.

Technisch kan op 1 glasvezel aansluiting met gemak 9 gebruikers aangesloten worden. Voor de glasvezel was de snelheid 12Mb download en 2Mb upload. Nu is er 1Gb download en upload beschikbaar.

Procedureel staat KPN(en andere providers) niet toe dat er meerdere particuliere huishoudens op 1 huisaansluiting aangesloten worden.
KPN verwijst naar KPN zakelijk waar eerst een (gratis) haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd moet worden voor een prijsindicatie.
Zakelijk wil zeggen dat er een KvK registratie moet zijn, dus de VvE zou dan als bedrijf ingeschreven moeten zijn en met alle belastingverplichtingen die je daar bij krijgt is dat niet een wenselijke optie.

Opties 1
Bestaande vezels uitbreiden voor 9 particuliere aansluitingen.
Delta meldt dat ze deze infra niet beheren en weten ook niet wie wel. Het project dat het aangelegd heeft is opgeheven. KPN (particulier) kon mij ook niet vertellen en meldt dat er alleen koper ligt. En verwijst naar KPN zakelijk.

Optie 2
Bij KPN business word ik verwezen naar het gratis haalbaarheidsonderzoek. Deze actie moet ik nog uitzetten.

Optie 3
Standaard KPN abonnement met 6 tv ontvangers en 3 losse erbij bestellen. Dit lijkt te kunnen aangezien de decoder nu in de beeldscherm instellingen zegt dat er max 10 HD-tv-ontvangers aangesloten kunnen worden.
Met een 24 poorten managed switch kan elk appartement 2 eigen kabels krijgen met eigen VLAN.
Ideaal zou zijn per appartement een mesh wifi 9+1 SIDD’s zodat elk appartement een eigen wifi op eigen VLAN heeft en een algemeen gast WIFI. Maar
praktisch levert dit performance problemen per AccessPoint op omdat elke AccessPoint dan 10 SIDD’s moet bedienen. Dus beter ieder appartement een eigen WIFI, bv TPLink M4 of X60 die wel IGMP-snooping moeten ondersteunen tbv TV streamen. De Deco’s laten zich makkelijk uitbreiden wat weer handig is voor de gast-WIFI ivm gezamenlijke ruimte en tuin. Als managed router zou bv een Zyxcel ingezet kunnen worden(of weet iemand een switch met nog eenvoudiger config?) Deze switch kan dan gewoon op de bestaande V12 modem/router aangesloten worden.
Managed switch
AccessPoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
pelikano schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:53:
Dank voor de vele reacties. Ik heb de informatie verzameld en wat conclusies getrokken.

Het adres heeft een 1 glasvezelaansluiting met werkende internet. Het pand, een oud schoolgebouw is sinds een paar jaar verbouwd tot appartementen(met eigen kadastraal sub-huisnummers) tbv een woongroep voor senioren die zelfstandig kunnen wonen en af en toe elkaar helpen. Ze delen een gezamenlijke ruimte en tuin. Privacy is belangrijk en zo is het niet gewenst dat de “natuurfilm” van de buurman bij iemand anders op het scherm gestreamd wordt. Er zijn geen wensen om instellingen van de router zelf aan te passen.
Het afsluiten van 9 abonnementen kan niet zonder dat ieder zn eigen glasvezel/koper aansluiting heeft. Dit beleid geldt bij elke provider.

Volgens providers alleen glasvezel internet op het hoofd huisnummer. Adressen van appartementen a-i zijn niet bekend wat betekent dat er geen glasvezel afgemonteerd is per appartement.

Technisch kan op 1 glasvezel aansluiting met gemak 9 gebruikers aangesloten worden. Voor de glasvezel was de snelheid 12Mb download en 2Mb upload. Nu is er 1Gb download en upload beschikbaar.

Procedureel staat KPN(en andere providers) niet toe dat er meerdere particuliere huishoudens op 1 huisaansluiting aangesloten worden.
KPN verwijst naar KPN zakelijk waar eerst een (gratis) haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd moet worden voor een prijsindicatie.
Zakelijk wil zeggen dat er een KvK registratie moet zijn, dus de VvE zou dan als bedrijf ingeschreven moeten zijn en met alle belastingverplichtingen die je daar bij krijgt is dat niet een wenselijke optie.

Opties 1
Delta meldt dat ze deze infra niet beheren en weten ook niet wie wel. Het project dat het aangelegd heeft is opgeheven. KPN (particulier) kon mij ook niet vertellen en meldt dat er alleen koper ligt. En verwijst naar KPN zakelijk.

Optie 2
Bij KPN business word ik verwezen naar het gratis haalbaarheidsonderzoek. Deze actie moet ik nog uitzetten.

Optie 3
Standaard KPN abonnement met 6 tv ontvangers en 3 losse erbij bestellen. Dit lijkt te kunnen aangezien de decoder nu in de beeldscherm instellingen zegt dat er max 10 HD-tv-ontvangers aangesloten kunnen worden.
Met een 24 poorten managed switch kan elk appartement 2 eigen kabels krijgen met eigen VLAN.
Ideaal zou zijn per appartement een mesh wifi 9+1 SIDD’s zodat elk appartement een eigen wifi op eigen VLAN heeft en een algemeen gast WIFI. Maar
praktisch levert dit performance problemen per AccessPoint op omdat elke AccessPoint dan 10 SIDD’s moet bedienen. Dus beter ieder appartement een eigen WIFI, bv TPLink M4 of X60 die wel IGMP-snooping moeten ondersteunen tbv TV streamen. De Deco’s laten zich makkelijk uitbreiden wat weer handig is voor de gast-WIFI ivm gezamenlijke ruimte en tuin. Als managed router zou bv een Zyxcel ingezet kunnen worden(of weet iemand een switch met nog eenvoudiger config?) Deze switch kan dan gewoon op de bestaande V12 modem/router aangesloten worden.
Managed switch
AccessPoint
Ik zou het zo simpel als mogelijk houden. Plaats een switch en sluit elk appartement bedraad aan en hang daar een AP op. Dan moet je wel goed kijken welke kanalen beschikbaar zijn b.v. met Wifiman.

Zou zelf naar Ubiquity kijken is toch net een slag beter dan consumenten AP/Routers en beter te beheren.

Wat betreft TV ben ik zelf erg tevreden over Google TV 4K dongle met NLZiet zou geen STB meer willen want traag, extra kastje en duur abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:23

vrotogel

leest vooral mee

Er is tegenwoordig een app voor KPN TV+ op Android TV. De eigen TV+ box draait ook op Android TV. Ik zie op de site dat ze ook gewoon alleen TV aanbieden (dus zonder internet) . Volgens mij is voor deze oplossing niet meer een apart VLAN en IGMP snooping nodig.

Update: als je dan het product wilt bestellen krijg je toch weer Internet erbij. Dus nee, niet een los TV product voor particulieren.

[ Voor 21% gewijzigd door vrotogel op 07-04-2024 10:48 ]

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik zou me vooral druk maken om de identiteit naar buiten toe. Het publieke ip address van een apartement.

Er zijn providers die meerdere pppoe verbindingen toestaan vanaf 1 aansluiting. Hier moet je naar opzoek. Een alternatief is zelf een subnet nemen op je verbinding ( mogelijk op veel zakelijke verbindingen ) en dit zelf gaan verdelen , en in ieder geval iets van logging bijhouden. Want als er eentje kinderporno deelt, dan is de eigenaar van de verbinding de sjaak.

Dus een goede scheiding maken , ieder appartement het liefste een eigen router , met hun eigen settings.

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Vaevictis_ schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:02:
[...]

Ik zou het zo simpel als mogelijk houden. Plaats een switch en sluit elk appartement bedraad aan en hang daar een AP op. Dan moet je wel goed kijken welke kanalen beschikbaar zijn b.v. met Wifiman.

Zou zelf naar Ubiquity kijken is toch net een slag beter dan consumenten AP/Routers en beter te beheren.

Wat betreft TV ben ik zelf erg tevreden over Google TV 4K dongle met NLZiet zou geen STB meer willen want traag, extra kastje en duur abo.
Gezien het een woongroep voor senioren is denk ik niet dat dit een populaire oplossing zal zijn. Die willen meestal toch een afstandsbediening met duidelijke knoppen, en geen apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
True schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:16:
[...]

De ISP zet dan gewoon een ISP-owned switch in het appartement, dan kan de ISP prima vanaf daar per subscriber één IP-adres NAT'ten.
Vind dit reuze interessant om te weten.
Moet de delta ( de hoofd isp , denk die gpon-glasvezel lijn beheert )hiervoor toestemming geven of niet?

De subscribers ( 9 in dit geval)heeft in dit geval allemaal het zelfde ip adres naar buiten?

Of omdat je het een kleine ISP provider noemt hebben ze allemaal een verschillen ip adres naar buiten anders zou het geen ISP provider heten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
pelikano schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:53:

Het adres heeft een 1 glasvezelaansluiting met werkende internet.

Opties 1
Optie 2
Optie 3
Standaard KPN abonnement met 6 tv ontvangers en 3 losse erbij bestellen.
Optie 4?
De verbinding splitsen en in elk appartement een aparte internetrouter (+wifi) , zodat je dus router-achter-router krijgt.
Ok en het beheer is ook niet optimaal want dat moet 9x...

Maar je hebt wel 9 afgescheiden netwerkjes die elkaar nooit kruisen, en ook geen gedoe met vlans.

Wat betreft die zakelijke abbonementen en meerdere appartementen op één aansluiting: Ik zou daar geen slapende honden wakker maken bij KPN.
Straks lopen er 9 abonnementen op één glasvezel , betaalt er ééntje niet en dan wordt de verkeerde afgesloten ofzo. Bovendien betaalt iedereen dan de hoofdprijs omdat zij doodleuk dezelfde kabel 9x verkopen.

Of het gratis haalbaarheidsonderzoek op basis van een spreadsheet in een kantoor ver weg concludeert dat ze niet 9 volledige 6-persoons huishoudens met gamers en streamers kunnen aansluiten, en weigeren de aansluiting terwijl jij weet dat het makkelijk kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Tarquin op 07-04-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Tarquin schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:28:
Maar je hebt wel 9 afgescheiden netwerkjes die elkaar nooit kruisen, en ook geen gedoe met vlans.
"Gedoe"? Een goed geconfigureerde router (inclusief VLAN's) is echt wel heel wat eenvoudiger te beheren dan negen router (die aan de WAN kant gezellig weer op een netwerk uitkomen.

Als je dit zelf gaat doen, veel plezier met leren en vraag de juiste GoT vrienden om daar waar nodig te helpen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1