Dank voor de vele reacties. Ik heb de informatie verzameld en wat conclusies getrokken.
Het adres heeft een 1 glasvezelaansluiting met werkende internet. Het pand, een oud schoolgebouw is sinds een paar jaar verbouwd tot appartementen(met eigen kadastraal sub-huisnummers) tbv een woongroep voor senioren die zelfstandig kunnen wonen en af en toe elkaar helpen. Ze delen een gezamenlijke ruimte en tuin. Privacy is belangrijk en zo is het niet gewenst dat de “natuurfilm” van de buurman bij iemand anders op het scherm gestreamd wordt. Er zijn geen wensen om instellingen van de router zelf aan te passen.
Het afsluiten van 9 abonnementen kan niet zonder dat ieder zn eigen glasvezel/koper aansluiting heeft. Dit beleid geldt bij elke provider.
Volgens providers alleen glasvezel internet op het hoofd huisnummer. Adressen van appartementen a-i zijn niet bekend wat betekent dat er geen glasvezel afgemonteerd is per appartement.
Technisch kan op 1 glasvezel aansluiting met gemak 9 gebruikers aangesloten worden. Voor de glasvezel was de snelheid 12Mb download en 2Mb upload. Nu is er 1Gb download en upload beschikbaar.
Procedureel staat KPN(en andere providers) niet toe dat er meerdere particuliere huishoudens op 1 huisaansluiting aangesloten worden.
KPN verwijst naar KPN zakelijk waar eerst een (gratis) haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd moet worden voor een prijsindicatie.
Zakelijk wil zeggen dat er een KvK registratie moet zijn, dus de VvE zou dan als bedrijf ingeschreven moeten zijn en met alle belastingverplichtingen die je daar bij krijgt is dat niet een wenselijke optie.
Opties 1
Bestaande vezels uitbreiden voor 9 particuliere aansluitingen.
Delta meldt dat ze deze infra niet beheren en weten ook niet wie wel. Het project dat het aangelegd heeft is opgeheven. KPN (particulier) kon mij ook niet vertellen en meldt dat er alleen koper ligt. En verwijst naar KPN zakelijk.
Optie 2
Bij KPN business word ik verwezen naar het gratis haalbaarheidsonderzoek. Deze actie moet ik nog uitzetten.
Optie 3
Standaard KPN abonnement met 6 tv ontvangers en 3 losse erbij bestellen. Dit lijkt te kunnen aangezien de decoder nu in de beeldscherm instellingen zegt dat er max 10 HD-tv-ontvangers aangesloten kunnen worden.
Met een 24 poorten managed switch kan elk appartement 2 eigen kabels krijgen met eigen VLAN.
Ideaal zou zijn per appartement een mesh wifi 9+1 SIDD’s zodat elk appartement een eigen wifi op eigen VLAN heeft en een algemeen gast WIFI. Maar
praktisch levert dit performance problemen per AccessPoint op omdat elke AccessPoint dan 10 SIDD’s moet bedienen. Dus beter ieder appartement een eigen WIFI, bv TPLink M4 of X60 die wel IGMP-snooping moeten ondersteunen tbv TV streamen. De Deco’s laten zich makkelijk uitbreiden wat weer handig is voor de gast-WIFI ivm gezamenlijke ruimte en tuin. Als managed router zou bv een Zyxcel ingezet kunnen worden(of weet iemand een switch met nog eenvoudiger config?) Deze switch kan dan gewoon op de bestaande V12 modem/router aangesloten worden.
Managed switch
AccessPoint