Vraag

• Xwneo
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-05-2024
Mijn vraag
Bestaat er zoiets als rest kWh bij energieopwekking dmv warmtepomp? Nu weet ik dat het rendement / COP verhouding is tussen gevraagde en verbruikte energie van de wp is.
Nu draai ik COP 4 en op een dag 22 kWh opwekking en 5 verbruik. Betekent dit dat de restwarmte nu in mijn systeem zit (buffervat en vloerverwarming warmtapwater)?

Alle reacties

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Xwneo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:52:
Mijn vraag
Bestaat er zoiets als rest kWh bij energieopwekking dmv warmtepomp?
Energieopwekking met een warmtepomp?
Nu weet ik dat het rendement / COP verhouding is tussen gevraagde en verbruikte energie van de wp is.
Niet helemaal. De CoP is de verhouding tussen hoeveel warmte de warmtepomp pompt, en de arbeid (elektriciteitsverbruik, in de praktijk) die hij nodig heeft om dat te doen.
Nu draai ik COP 4 en op een dag 22 kWh opwekking en 5 verbruik. Betekent dit dat de restwarmte nu in mijn systeem zit (buffervat en vloerverwarming warmtapwater)?
Wat bedoel je met "opwekking"? Van je zonnepanelen of iets dergelijks?

Als je een CoP van 4 hebt, betekent dat simpelweg dat de warmtepomp per W arbeid, 4 W warmte pompt.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met "restwarmte". De warmte die je pompt is geen "rest", maar juist het hoofdoel van een warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 04-04-2024 16:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:56

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je WP heeft 5 kWh (elektrisch) gebruikt om 22 kWh (thermisch) aan warmte naar binnen te pompen. Dat komt neer op een COP van 4,4. Blijkbaar wordt er ergens wat afgerond als er een COP van 4 kWh getoond wordt.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:35
Buiten is het door het verpompen van de warmte kouder geworden. Hoeveel: Zo'n 22 kWh - 5 kWh = 17 kWh.
Die warmte is in temperatuur opgehoogd door de compressor en weer losgelaten in je huis. In je huis is dan die 17kWh + de 5 kWh (dat de compressor en ventilator nodig hadden van het net)= 22 kWh opgeslagen. Dat lekt vervolgens weer door de ramen en muren naar buiten, maar daar kan de warmtepomp het wel weer vandaan pompen. Zo is het cirkeltje rond: Met 5 kWh van het net heb je dus 22 kWh in je huis gekregen. Dat lijkt me een goeie deal zolang 'buiten' je geen rekening gaat sturen voor het lenen van de warmte :)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:08
De rest/ verloren warmte van de compressor, waterpomp, ventilator en elektronica is zo goed als verloren warmte.
Hier een ir beeld van mijn Panasonic bij licht vriezend weer (lijkt erger dan het is door reflectie's op het metaal),
Linker ir beeld is bij standby, rechts bij werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aRmi3zNPGBepmA36uqYrbapF94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qIqgLKUsBcc2lqY4xCkQVazl.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door natural colour op 05-04-2024 08:38 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Coolmint
[quote]natural colour schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:28:
De verloren warmte van de compressor, waterpomp, ventilator en elektronica is zo goed als verloren warmte.
Hier een ir beeld van mijn Panasonic bij licht vriezend weer (lijkt erger dan het is),
Linker ir beeld is bij standby, rechts bij werking.

Mee eens, maar een deel van de wrijvingswarmte van de compressor wordt weggekoeld (voor zover nuttig natuurlijk) in het systeem, dus niet helemaal verloren. Dus dan moet ik mijn verhaal eigenlijk nog een beetje aanpassen: 100W? van de ventilator (als ie draait), 50W? electronica (continu) en de weggeblazen warmte van de motor van de compressor moeten dan van die 5 kWh af, maar het grootste deel van de energie die de compressor opneemt en omzet in arbeid gaat wel richting huis denk ik zo.

• Xwneo
Compizfox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:02:
[...]

Energieopwekking met een warmtepomp?

[...]

Niet helemaal. De CoP is de verhouding tussen hoeveel warmte de warmtepomp pompt, en de arbeid (elektriciteitsverbruik, in de praktijk) die hij nodig heeft om dat te doen.

[...]

Wat bedoel je met "opwekking"? Van je zonnepanelen of iets dergelijks?

Als je een CoP van 4 hebt, betekent dat simpelweg dat de warmtepomp per W arbeid, 4 W warmte pompt.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met "restwarmte". De warmte die je pompt is geen "rest", maar juist het hoofdoel van een warmtepomp.
Dankjewel je reactie. Hoe jij het vertelt zo bedoel ik het ook 😊 De restwarmte 22-5=17 kwh gaat dan het huis in. Zover duidelijk alleen vraag ik mij nu af of dit daadwerkelijk energiezuinig is. Theoretisch betekent dit dus dat ik 17 kWh nodig had voor tapwater vloer etc. Daar komt bij dat ik ook regelmatig dagen heb dat ik nog eens 8 tot 10 kWh van het net afneem. Dat vervolgens weer wat gecompenseerd wordt door de zonnepanelen.

Is het verbruik (min 17kwh) normaal bij een 2-1 kap van 160 m2 (ex zolder 30m2) bij A++++ label. Temp 21,5C in de woning.

Ze geven geen helaas geen beng berekening en dat is stom

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Xwneo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:41:
[...]
Dankjewel je reactie. Hoe jij het vertelt zo bedoel ik het ook 😊 De restwarmte 22-5=17 kwh gaat dan het huis in. Zover duidelijk alleen vraag ik mij nu af of dit daadwerkelijk energiezuinig is. Theoretisch betekent dit dus dat ik 17 kWh nodig had voor tapwater vloer etc. Daar komt bij dat ik ook regelmatig dagen heb dat ik nog eens 8 tot 10 kWh van het net afneem. Dat vervolgens weer wat gecompenseerd wordt door de zonnepanelen.

Is het verbruik (min 17kwh) normaal bij een 2-1 kap van 160 m2 (ex zolder 30m2) bij A++++ label. Temp 21,5C in de woning.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "restwarmte", maar is is geen sprake van restwarmte. Een warmtepomp pompt warmte, en die warmte is geen bijproduct, maar juist het gewenste product.

In jouw voorbeeld gaat de volle 22 kWh aan warmte het huis in.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Xwneo
Coolmint schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:14:
Buiten is het door het verpompen van de warmte kouder geworden. Hoeveel: Zo'n 22 kWh - 5 kWh = 17 kWh.
Die warmte is in temperatuur opgehoogd door de compressor en weer losgelaten in je huis. In je huis is dan die 17kWh + de 5 kWh (dat de compressor en ventilator nodig hadden van het net)= 22 kWh opgeslagen. Dat lekt vervolgens weer door de ramen en muren naar buiten, maar daar kan de warmtepomp het wel weer vandaan pompen. Zo is het cirkeltje rond: Met 5 kWh van het net heb je dus 22 kWh in je huis gekregen. Dat lijkt me een goeie deal zolang 'buiten' je geen rekening gaat sturen voor het lenen van de warmte :)
Nee precies, her en der moet je al betalen voor de lucht (tankstation😜) maar is dat niet een beetje veel voor een A++++ woning 2-1 160m2 (min zolder 30 m2) en 21,5 C? Bedoel als ik dus geen zonnepanelen had ben ik met de WP per definitie duurder uit dan dat ik deze niet zou hebben.. of?

• Coolmint
Xwneo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:46:
[...]

Nee precies, her en der moet je al betalen voor de lucht (tankstation😜) maar is dat niet een beetje veel voor een A++++ woning 2-1 160m2 (min zolder 30 m2) en 21,5 C? Bedoel als ik dus geen zonnepanelen had ben ik met de WP per definitie duurder uit dan dat ik deze niet zou hebben.. of?
22 kWh warmte zou met een gasketel al gauw 2.5m3 zijn. Is dat veel voor een winderige dag met veel regen? Zonder panelen is een warmtepomp nog steeds 2x zuiniger dan gas, mits goed aangelegd, ook als je de stroom opwekt met een gascentrale.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Xwneo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:46:
[...]

je zonnepanelen hebben geen invloed op de warmtevraag. zonnepanelen zijn iets tussen je meterkast en de energierekening.
welke A+++++++++++goudenrandjes je huis heeft heeft daar dus ook niks mee te maken. hoe efficient de boel draait (dus je COP) word bepaald door je afgiftesysteem (dus je vloerverwarming/radiatoren).

je "vervangt" ongeveer 1 kuub met 1.8kWh aan stroom met een COP van 4.4. dus wat is goedkoper, 1.8kWh aan stroom of 1 kuub gas....
wil je nog meer besparen moet de aanvoetemperatuur van de warmtepomp omlaag. elke graad die je eraf kan krijgen is 1,5~2% meer besparing dus dat kan aantikken...

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 04-04-2024 22:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:42
[...]

Dankjewel je reactie. Hoe jij het vertelt zo bedoel ik het ook 😊 De restwarmte 22-5=17 kwh gaat dan het huis in.
Wat jij restwarmte noemt is de verplaatste warmte. Er is 17kWh van buiten je huis naar binnen verhuisd. Daarvoor is 5 kWh electriciteit gebruikt. Omdat energie niet verloren gaat is de totale aangevoerde energie 22kWh.
Zover duidelijk alleen vraag ik mij nu af of dit daadwerkelijk energiezuinig is. Theoretisch betekent dit dus dat ik 17 kWh nodig had voor tapwater vloer etc.
Je had zelfs 22kWh nodig. Dat kan natuurlijk zuiniger door korter en/of kouder te douchen, of door de thermostaat omlaag te draaien. Maar als we aannemen dat je de 22kWh nodig had om comfortabel te zijn, dan is de warmtepomp een efficiente manier. Zonder warmtepomp had je niet 5kWh van het net gehaald, maar 22kWh (of gas).
Ik heb een jaren '20 huis waar flink aangebouwd is (nu 180m2), de nieuwbouw goed geisoleerd, oude deel nageisoleerd. Vandaag heeft mijn warmtepomp 35kWh het huis ingebracht. Waarvan 9.5kWh voor tapwater. Wij hebben het dan 19 a 20 graden in huis. Ik vind jouw 22kWh niet slecht. Maar het is heel lastig inschatten wat redelijk is. Woonoppervlak is een ding, maar bijvoorbeeld glasoppervlak maakt ook nogal wat uit.

Regeren is vooruitschuiven

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:27
[...]

nee 22/kWh gaat je huis in. 17 van die kWhs komen uit de buitenlucht en 5 dus uit het stroomnet. Of dat energiezuinig is hangt gewoon van je definities af. Qua CO2-uitstoot bijv is het heel goed. Stel. dat je anders circa 2,5 m3 aardgas had gebruikt dan kost dat 3,6 kg CO2 equivalent. Nu heb je 5 kWh elektriciteit gebruikt, dat is tussen de 1,5 en 2,5 kg CO2 equivalent (afhankelijk van de brom vam de stroom ten tijde van het gebruik)

• Xwneo
Dank voor de reacties! Ben ik erg mee geholpen om wat meer inzicht te krijgen in of de wp levert wat er beloofd is👍
Pagina: 1