donkere streep/molsgang in PVC-vloer nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:39
Sinds kort vertoont onze nieuwe vloer (PVC) van onze nieuwbouwwoning (oplevering enkele maanden geleden) een donkere streep over de gehele breedte van de woonkamer. Dit betreft een zogenaamde "molsgang". Volgens de aannemer, die wij hebben gevraagd voor herstel/garantie, is hier weinig aan te doen en komt dit doordat de lijm van de PVC-vloer is losgekomen van de dekvloer. Dit vanwege het opdrogen van de betonnen vloer. De aannemer is niet voornemens de schade te herstellen omdat dit geen bouwfout betreft. Zij hebben ook voor ons de vloer gelegd (meerwerk) en zeggen dat het opstookprotocol is gevolgd en er vochtmetingen zijn gedaan vóór het aanbrengen van de vloer. De bouwer geeft ook aan dat uit jurisprudentie blijkt dat in soortelijke gevallen de rechter aangeeft dat dit niemands schuld is en dus voor eigen kosten is. Het liefst zouden wij dit deel van vloer willen laten vervangen zodat de streep niet meer zichtbaar is. Ook maken wij ons zorgen of er niet op andere plekken nog meer lelijke strepen gaan ontstaan.

We hebben ook een opstalverzekering (incl. eigen risico) en een rechtsbijstandverzekering. Wat is wijsheid om te doen?

- uitleg van de aannemer/bouwer accepteren en dus het zo laten of zelf de herstelkosten betalen?
- onze opstalverzekering aanspreken (ik ben bang dat ze ons gaan verwijzen naar de bouwer)
- rechtsbijstandverzekering aanspreken (is er kans op een goede uitkomst?)

Heeft iemand ervaringen hiermee of kan ons een bepaalde richting aangeven?

Dank en groet

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan79 op 04-04-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-09 16:15
Ik zou sowiezo een second opinion vragen aan een collega vloerenlegger.

De opstalverzekering zou als je die aanspreekt aan jou vergoeden, en dan proberen zij dat eventueel te verhalen bij de bouwer.

Je rechtsbijstand heb je niet voor niks.
Als hun er geen zaak in zien, dan zeggen ze dat gewoon.

Eerste stap is denk ik een second opinion regelen met op papier wat volgens hem fout gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
Bijzonder dat de bouwer direct over jurisprudentie begint, probeert ie je af te schrikken wellicht? Maar als die er is, suck it up, vervang een stukje vloer en leef verder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Heb je een mollengang (geen molsgang) waar de vloer daadwerkelijk omhoog komt of een donkere streep welke alleen een verkleuring is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Groningerkoek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:37:
Heb je een mollengang (geen molsgang) waar de vloer daadwerkelijk omhoog komt of een donkere streep welke alleen een verkleuring is?
Het is vooralsnog geen opbolling, maar slechts een verkleuring. Vanwaar je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Een mollengang is een verhoging omdat de hechting op de ondervloer loslaat en bijna altijd door vochtproblemen. PVC zou vochtdicht moeten zijn en zou dus niet mogen verkleuren door vocht (en al helemaal niet verkleuren aan de bovenkant door vocht van onderaf.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 12:13
Oh heet dat zo....
Heb ik helaas in de woonkamer ook. Je ziet het, maar voelt het haast niet.
Geen idee of dit in de toekomst erger wordt, maar als er vocht in zit, moet het haast wel erger worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Groningerkoek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:59:
Een mollengang is een verhoging omdat de hechting op de ondervloer loslaat en bijna altijd door vochtproblemen. PVC zou vochtdicht moeten zijn en zou dus niet mogen verkleuren door vocht (en al helemaal niet verkleuren aan de bovenkant door vocht van onderaf.).
Misschien is het een hele lichte opbolling wat het kleurverschil veroorzaakt. Ik kan het echter niet waarnemen. Kan mij niet voorstellen dat het vocht is dat door de plank heenkomt. Het is gewoon goed PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Stefan79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:37:
[...]

Misschien is het een hele lichte opbolling wat het kleurverschil veroorzaakt. Ik kan het echter niet waarnemen. Kan mij niet voorstellen dat het vocht is dat door de plank heenkomt. Het is gewoon goed PVC.
Om te weten wat je kunt qua verhalen/aansprakelijkheid is het van belang om eerst te weten wat exact je probleem is. Misschien kun je wat foto's plaatsen of een ander vragen om ernaar te kijken.

Aangaande rechtszaken. Ik ken ze wel waar de vloerlegger pas veel later kwam en ook niet dezelfdepartij als de partij welke de woning heeft gebouwd. In jouw geval heb jij lijkt mij een woning gekocht met als meerwerk PVC en is alles door dezelfde partij gedaan. Dan zie ik niet waar de aannemer zich achter zou kunnen verschuilen. Een vloerlegger die komt en een vochtmeting doet op een jaren oude vloer kun je niet verwijten dat jouw vloer later alsnog vocht afgeeft. Maar jouw aannemer weet wat voor fundering er is gebruikt, en moet ook weten wanneer jouw vloer droog genoeg is. Leuk zo'n vochtmeting maar als je de ramen een dag open zet met droge wind dan is die vochtmeting perfect terwijl die vloer best nog maanden vocht kan afgeven.
Pagina: 1