Windows Group Policies en Builtin group names?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 12:06
Windows server 2016 (Engels). Windows 10 client Nederlands.

Ik was / ben een GPO aan het testen met instellingen volgens de Microsoft Security Compliance Toolkit. Een van de instellingen Access this computer from the network onder Computer Configuration > Policies > Windows Settings > Security Settings > Local Policies/User Rights Assignment geeft als waarde BUILTIN\Remote Desktop Users, BUILTIN\Administrators. Maar deze instelling wordt niet goed toegepast - alleen 'BUILTIN\Administrators' wordt opgepikt. Voor 'BUILTIN\Remote Desktop Users' wordt aangegeven No mapping between account names and security IDs.

Lang verhaal kort - het lijkt erop dat de namen van ingebouwde groepen letterlijk worden genomen. Want als ik Extern Bureaublad Gebruikers opgeef, dan wordt de policy probleemloos toegepast.
Dat is raar. Zou betekenen dat je in een gemixte omgeving van Nederlands en Engels zowel de Nederlandse als Engelse groepnamen moet opgeven? Ik heb altijd begrepen dat Windows zo slim is om zelf de naam te herleiden naar de SID, ongeacht de geïnstalleerde taal. Kennelijk niet? Of kan hier wat anders aan de hand zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:32
Hoe vul je de groep in?
Direct in het eerst mogelijke veld of zoek je ze op in AD via de search?
Mogelijk dat dat van invloed is op de daadwerkelijke SID koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Op meerdere manieren. Opzoeken via AD - als ik zoek op 'extern' dan wordt niets gevonden - er is geen groep met 'extern' in de naam. Zoek ik op 'remote' dan komt de groep 'Remote Desktop Users' bovendrijven. Maar die tekst wordt dus blijkbaar letterlijk overgenomen - niet de onderliggende SID.
De twee manier is domweg de naam van de groep intikken - dan wordt geen validatie uitgevoerd. De ingetikte naam wordt domweg overgenomen en op de client aan de bijbehorende SID gekoppeld.

Op zich nog geen probleem - totdat je een mix van Engelstalige en Nederlandstalige Windows hebt draaien. Dan moet je dus zowel de Nederlandse als Engelse groepnamen in gaan vullen. En dat genereert op de client dan altijd een waarschuwing in de Eventlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij ons wordt ook wat gedaan met lokale groepen en leden, zoals onze servicedesk aan local admin toevoegen. Servers zijn in het Engels, clients in het Nederlands. Dit gaat zonder problemen. Kijk ik in het policy, dan zie ik groepsnaam en SID staan in het rapport van instellingen.

Nou is Administrators iets wat op beide talen gelijk is, maar de RD groep zou ook hetzelfde SID moeten hebben ongeacht taal, zoals je zelf ook al opmerkte.

Bij de groep, pak je dan die in de container buildin staat in AD, of van het lokale systeem?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Hero of Time schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:54:
Bij de groep, pak je dan die in de container buildin staat in AD, of van het lokale systeem?
Die uit de AD container Builtin. Het lokale systeem waarop ik de GPO aanpas is ook Engels. Als ik GPResult draai op de client, dan geeft die de waardes aan die in de GPO staan. Maar als ik Secpol uitvoer op de client, dan zie ik alleen groep Administrators - zoals je zegt is de naam van die groep voor beide talen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installeer eens RSAT op je lokale NL systeem en kijk dan in de Group Policy Editor naar het rapport en als je die bewerkt wat er staat bij de groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Hero of Time schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:49:
Installeer eens RSAT op je lokale NL systeem en kijk dan in de Group Policy Editor naar het rapport en als je die bewerkt wat er staat bij de groepen.
Gedaan - resultaat is hetzelfde. Als je in de Group Policy Editor gaat bladeren in AD, dan zijn de groepsnamen nog steeds in Engels. En op de client worden die niet tot de juiste groep-SID herleid. Ik heb debugging even ingeschakeld en dan kan je het mooi zien in winlogon.log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    S-1-5-32-544 configureren.
    S-1-5-19 configureren.
    S-1-5-20 configureren.
    S-1-5-6 configureren.
    S-1-5-113 configureren.
    Users configureren.
Fout 1332: Er is geen toewijzing uitgevoerd tussen accountnamen en beveiligings-id's.
    Kan Users niet vinden.
    Remote Desktop Users configureren.
Fout 1332: Er is geen toewijzing uitgevoerd tussen accountnamen en beveiligings-id's.
    Kan Remote Desktop Users niet vinden.
    S-1-5-32-555 configureren.
        SeNetworkLogonRight toevoegen.
    Blablablabla configureren.
    Kan Blablablabla niet vinden.

Van een aantal groepen wordt de SID gebruikt en voor andere, Engelstalige, groepen wordt een fout 1332 gegenereerd. Zoals te zien geeft Users, Remote Desktop Users en Blablablabla een foutmelding. In het lijstje staat in de GPO ook Extern Bureaubladgebruikers en die wordt netjes herleid naar S-1-5-32-555.
Wat ik me ook afvraag is of de groepsnamen in de GPO al worden herleid naar de bijbehorende SID of dat dat pas op de client gebeurt als de policy wordt toegepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Simon Weel schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:16:
[...]
Op zich nog geen probleem - totdat je een mix van Engelstalige en Nederlandstalige Windows hebt draaien. Dan moet je dus zowel de Nederlandse als Engelse groepnamen in gaan vullen. En dat genereert op de client dan altijd een waarschuwing in de Eventlog.
Ik ben er nog niet tegenaan gelopen in de tijd dat ik mij hier nog mee bezig hield. Maar... ik gebruikte dan eigenlijk ook geen Nederlands OS. Ik gebruikte in de basis altijd een Engelse variant, die voor eindgebruikers voorzien was het voor hun juiste languapack (MUI).

Ik ben dan ook even benieuwd wat er gebeurd als je een Engels OS pakt, met een NL MUI. Ik verwacht dat je dan "gewoon" de Engelse naamgeving kunt gebruiken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hele punt van Windows tegenwoordig is dat het taal agnostisch zou zijn dankzij de taalpakketten. Het blijft toch bijzonder dat 30 jaar later het nog steeds zo krampachtig vast blijft houden aan de exacte tekst van een groep in een specifieke taal.

Pagina: 1