Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 10:07
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een betaalbare macro lens voor mijn FUJI XT-2. Zat eerst zelf te kijken naar de 80mm 2.8, maar deze is aardig aan de prijs. Is er toevallig een andere lens die in een goedkoper segment valt en ook aardig macro kan schieten? De bedoeling is om dit soort plaatjes te schieten. Zie onderstaand:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/H8HmL3wG/IMG-0372.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bdjSbhLP/IMG-0373.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4H5gHtPY/IMG-0374.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Z0FBxMDd/IMG-0375.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb een Laowa 65mm, die is prima geschikt om zulke plaatjes te schieten, kost een stuk minder en is ook beschikbaar voor Fuji. De Laowa is wel volledig manual.

Nog veel goedkoper: een Raynox dcr 150 of 250 gecombineerd met een lens die je al hebt. Dan haal je ook voldoende vergroting en behoud je je elektronische focus en diafragma, mogelijk wordt het wel iets minder scherp aan de randen en als je inzoomt tot 100%. Maar misschien wel goed genoeg voor je toepassing?

In je voorbeeldfoto's lijkt trouwens ook best wel wat aandacht besteed aan de belichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:14
Is dat niet meer close-up dan macro? Dan zouden er iets meer lenzen geschikt kunnen zijn, zeker wanneer je bereid bent een klein beetje te croppen. Ik heb zo niet direct voorbeelden, maar ergens kun je wel een overzicht van de vegrotingsfactor van de beschikbare lenzen vinden. Ik denk dat je met een vergroting van 0.5:1 al een heel eind komt.

Alternatief is wachten op tweedehands, maar meer dan 40% onder de nieuwprijs komt niet zo vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
GrowMyHair schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:44:
Ik heb een Laowa 65mm, die is prima geschikt om zulke plaatjes te schieten, kost een stuk minder en is ook beschikbaar voor Fuji. De Laowa is wel volledig manual.

Nog veel goedkoper: een Raynox dcr 150 of 250 gecombineerd met een lens die je al hebt. Dan haal je ook voldoende vergroting en behoud je je elektronische focus en diafragma, mogelijk wordt het wel iets minder scherp aan de randen en als je inzoomt tot 100%. Maar misschien wel goed genoeg voor je toepassing?

In je voorbeeldfoto's lijkt trouwens ook best wel wat aandacht besteed aan de belichting.
Bedankt voor je reactie! Had even gekeken en dit zijn inderdaad mooie alternatieven voor de 80mm. Die eigenlijk ook veel te zwaar is (denk ik).

Zo'n Raynox ken ik eigenlijk niet, maar is inderdaad wel een goedkope oplossing. Zelf ook ervaring mee? Wat is bijvoorbeeld het grote verschil met die Laowa?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
LA-384 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:41:
Is dat niet meer close-up dan macro? Dan zouden er iets meer lenzen geschikt kunnen zijn, zeker wanneer je bereid bent een klein beetje te croppen. Ik heb zo niet direct voorbeelden, maar ergens kun je wel een overzicht van de vegrotingsfactor van de beschikbare lenzen vinden. Ik denk dat je met een vergroting van 0.5:1 al een heel eind komt.

Alternatief is wachten op tweedehands, maar meer dan 40% onder de nieuwprijs komt niet zo vaak voor.
Foto's zijn ter indicatie. Maar snap wat je bedoeld inderdaad. Zulke foto's op dit moment kan ik gewoon niet maken op zo'n korte afstand. Heb nu een 23mm 1.4 in bezet en een 17-55.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:05

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ietsjes duurder dan de Laowa 65mm, is de fuji 30mm f/2.8 macro. kost circa 100 euro meer, maar heeft wel autofocus. ik meen dat die 1:1 macro aan kan. lijkt me meer dan voldoende voor het hier gevraagde.

uitvoering: Fujifilm XF 30mm f/2.8 R LM WR Macro objectief

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:28:
ietsjes duurder dan de Laowa 65mm, is de fuji 30mm f/2.8 macro. kost circa 100 euro meer, maar heeft wel autofocus. ik meen dat die 1:1 macro aan kan. lijkt me meer dan voldoende voor het hier gevraagde.

uitvoering: Fujifilm XF 30mm f/2.8 R LM WR Macro objectief
Hoi Sjaak, Bedankt voor je reactie!

Wat is heel even gezien het verschil moeten zijn tussen de Loawa en deze?

30mm voornamelijk makkelijker om dichterbij het onderwerp te komen of hoe moet/kan ik dit precies zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:05

Sjaak_Afhaak

Bleh!

nee, het aantal mm van een macrolens zegt enkel iets over de beeldhoek van het objectief. Een 65mm kijkt dus "ingezoomder" naar het onderwerp dan de 30mm. de andere factor die dan de maximale vergroting bepaalt, is de minimale focus-afstand tot het onderwerp. Die zal tussen de 65mm en de 30mm wel iets verschillen. Maar de combinatie van mm's en minimale focusafstand is bepalend voor de vergrotingsfactor.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tino. Beunk schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:16:
[...]

Bedankt voor je reactie! Had even gekeken en dit zijn inderdaad mooie alternatieven voor de 80mm. Die eigenlijk ook veel te zwaar is (denk ik).

Zo'n Raynox ken ik eigenlijk niet, maar is inderdaad wel een goedkope oplossing. Zelf ook ervaring mee? Wat is bijvoorbeeld het grote verschil met die Laowa?

Dank alvast!
Ik heb een Raynox 250. Dat is een vergrootglas dat je voorop je lens schroeft. Je kunt dan alleen nog maar dichtbij focussen (totdat je 'm er weer afhaalt natuurlijk). Door in/uit te zoomen of je focus te verleggen heb je wel nog enige controle over de vergroting. Ik verwacht dat voor jouw toepassing de 150 variant al genoeg vergroting geeft.

Scherpte van de foto's met Raynox adapter is best goed, maar met de Laowa toch nog wel beter. Kijk maar eens in het macro topic hier of zoek op flickr wat er mogelijk is met zo'n Raynox. Dan kun je misschien bepalen of het wat voor je is.
Pagina: 1