Toon posts:

[png/html] Hoe opvangen (wanneer niet-ondersteund)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou dus graag pngtjes gebruiken op mijn website omdat die aanzienljk kleiner zijn dan gifjes of jpgjes in mijn geval .. maar nu las ik (search) dat lang niet alle browsers dat ondersteunen ..

Dus weet iemand hoe ik dit het beste op zou kunnen vangen ? Dus als een pngtje niet ondersteund wordt, dat ik een gifje dérin kan laten proppen :) (lowres ? of onerror?)

En zijn er nog grote bezwaren tegen het gebruik van pngtjes ???

Verwijderd

alle browsers vanaf versie 4 kunnen volgens mij gewoon PNg weergeven hoor :) weliswaar niet altijd alpha transparency maar dat mag niet uitmaken.

Verwijderd

Dit lijkt me nou een ideaal moment om een PNG test te houden. Hieronder staan 2 PNG bestanden. Geef even aan of jouw browser ze kan zien of niet, als je browser al er tussen staat hoef je natuurlijk niet nog een keer te posten. Zo kunnen we snel een overzichtje opbouwen dat weergeeft welke browser wel, en welke browser nog geen PNG ondersteund. IE 6.0 heeft met bijde PNG soorten geen problemen.

PNG-8:
Afbeeldingslocatie: http://www.young-universe.nl/png8.png
PNG-24
Afbeeldingslocatie: http://www.young-universe.nl/png24.png

Verwijderd

Netscape 6.0 / 6.1 trouwens ook

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 15:20 schreef eldeejee het volgende:
IE 6.0 heeft met bijde PNG soorten geen problemen.
Moet je voor de gein eens een png met transparante delen proberen.
IE ondersteunt png niet zo best hoor...

Maak gewoon een javascriptje dat browser detecteert, en in het geval dat je zeker weet dat de browser WEL png goed weergeeft, dan vervang je gifjes door pnggetjes...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

Op zondag 09 september 2001 14:36 schreef Bart-n het volgende:
alle browsers vanaf versie 4 kunnen volgens mij gewoon PNg weergeven hoor :) weliswaar niet altijd alpha transparency maar dat mag niet uitmaken.
sorry dat ik even stoor...
maar wat is het wezenlijke verschil tussen alpha en index transparancy?
als ik exporteer in een transparacy mode, dan zie ik alleen de volgorde van de kleuren (transparant) verschuiven bij het kiezen tussen deze twee....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Ik gebruik tegenwoordig meestal PNG's bij plaatjes zonder transparantie, dat werkt tegenwoordig bij 99% van de mensen prima. Voor transparantie is er maar 1 mogelijkheid: gif

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 15:26 schreef Marki het volgende:
Ik gebruik tegenwoordig meestal PNG's bij plaatjes zonder transparantie, dat werkt tegenwoordig bij 99% van de mensen prima. Voor transparantie is er maar 1 mogelijkheid: gif
Maar het voordeel van png was dat het een 8 bit alpha channel heeft, geen 1 bit zoals gif.
Vooralsnog zie ik geen enkele goede reden om png op het internet te gebruiken. Totdat Microsoft eens een keer wat moeite erin gaat stoppen...

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Op zondag 09 september 2001 15:24 schreef paQ het volgende:

[..]

sorry dat ik even stoor...
maar wat is het wezenlijke verschil tussen alpha en index transparancy?
Bij index transparency is 1 "veld" van de kleurenindex volledig transparant. Bij alpha transparency elke pixel in een afbeelding niet, gedeeltelijk of geheel transparant zijn. Het is vergelijkbaar met een mask in Photoshop.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Topicstarter
eldeejee:
(..) Geef even aan of jouw browser ze kan zien of niet (..)
Ie 5.0 .... geen probleem
Ie 5.5 .... geen probleem
Ie 6.0 .... geen probleem
Ns 6.0 .... geen probleem

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 09 september 2001 16:24 schreef Groentje het volgende:

[..]

Ie 5.0 .... geen probleem
Ie 5.5 .... geen probleem
Ie 6.0 .... geen probleem
Ns 6.0 .... geen probleem
hoe the f*ck heb je al die dingen naast elkaar geïnstalleerd weten te krijgen :?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

Op zondag 09 september 2001 16:24 schreef Anders het volgende:

[..]

Bij index transparency is 1 "veld" van de kleurenindex volledig transparant. Bij alpha transparency elke pixel in een afbeelding niet, gedeeltelijk of geheel transparant zijn. Het is vergelijkbaar met een mask in Photoshop.
huh :?

dit snap ik niet helemaal...
en behalve dat... wat is dan beter? want op een donkere achtergrond hou ik hoe dan ook een wit lijntje om mijn tekst op een "transparante" canvas....
behlave als ik mijn anti-alias uitzet... maar dat kan niet met ronde dingen....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
Op zondag 09 september 2001 16:35 schreef nelis het volgende:

[..]

hoe the f*ck heb je al die dingen naast elkaar geïnstalleerd weten te krijgen :?
volgens mij zijn daar simulator proggies voor??
of heb jij 4 (of meer) browsers op je comp zitten??

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op zondag 09 september 2001 17:06 schreef SWINX het volgende:

[..]

volgens mij zijn daar simulator proggies voor??
of heb jij 4 (of meer) browsers op je comp zitten??
of je hebt meerdere computers :)

Maar ontopic:
png word inderdaad al wel vrij goed ondersteund door alle browsers, waar sommige browsers nog wel eens wat moeite mee hebben is de al genoemde alpha transperency. Dat zijn dus plaatjes waarbij pixels bijvoorbeeld 50% transparant kunnen zijn ipv OF transparant OF niet transparant..

Verwijderd

Topicstarter
nelis:

[..]

PlayR:
of je hebt meerdere computers

• Vulpes_Vulpes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02-2022

Vulpes_Vulpes

SELECT * FROM internet

Opera 5.12 ook geen probleem.

Love begins with a metaphor. Which is to say, love begins at the point when a woman enters her first word into our poetic memory. - Milan Kundera

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 15:27 schreef Vulpes_Vulpes het volgende:
Opera 5.12 ook geen probleem.
IE 5 MAC ondersteund alles wat PNG te bieden heeft (incl alpha tranparatie)
Mozilla (alle platformen) ondersteund alles wat PNG te bieden heeft (incl alpha tranparatie)
NS 6.x Ondersteund alles wat PNG te bieden heeft (incl alpha tranparatie)

NS 4.7x Ondersteund alleen het formaat PNG
IE 5.x/6.0 Ondersteund alleen het formaat PNG
Opera 5.x Ondersteund alleen het formaat PNG

Voor ie (PC) kan je Alpha tranparantie toch aan de praat krijgen.

stel ik heb een plaatje; blaat.png met 50% alpha transparantie, IE 5 MAC, Moz en NS 6.x zullen het plaatje goed weergeven, echter de rest niet. Door dit in volgende in je code te defineren lukt het toch (alleen Opera zal het niet goed laten zien)
code:
1
[img]"mainpic/blaat.png"[/img]

Omdat Moz en NS 6.x dit niet kennen zullen ze het negeren :)
Pagina: 1