Welk modem/router voor Ziggo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario12
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-02 01:25
Hallo allemaal,

Na wat issue's met KPN heb ik onlangs besloten om Ziggo weer eens een jaartje te proberen nadat ik een kleine 5 jaar geleden hun haperende wifi vaarwel heb gezegd in de hoop dat het inmiddels verbeterd is. Hun recente leuke aanbieding heeft daarbij zeker geholpen geef ik toe.

Bij KPN had ik een Experia Box v10A Modem dat ik anderhalf jaar terug nog net niet tegen de muur heb gegooid, zo slecht was dat ding en heb deze toen zelf vervangen met een Fritz!box 7590 AX die in de meterkast hangt en die me echt heel goed is bevallen. (KPN weigerde het modem te vervangen)

I.c.m. een Fritz! repeater 1200 AX op de eerste verdieping hebben deze mij tot op heden een probleemloze, stabiele en razendsnelle internetverbinding en wifi door mijn hele huis gegeven en waarbij ik het OS van Fritz als zeer prettig heb ervaren.

Nu ik over enkele weken naar Ziggo overstap heb ik ernstige twijfels over welke constructie de beste keuze is. Ik krijg van Ziggo het nieuwe Sagemcom modem, maar sinds ik de Fritz!box gebruik en na alle ellende met de modems van de providers weet ik niet of ik deze wel wil gebruiken.

Nu zie ik zelf drie opties.

Of ik gebruik gewoon de Sagemcom van Ziggo met hun smartwifi pod 6. Deze optie klinkt zoals gezegd niet aantrekkelijk voor mij omdat ik enkel nare ervaringen met provider modems heb gehad en ik ook aan de Fritz! omgeving gewend ben.

Of ik koop zelf een Fritz!box 6660 / 6690 cable modem, (6670 is momenteel nog wat te duur) waarbij ik mijn huidige 7590 AX als repeater in het mesh netwerk gebruik op de eerste verdieping hier in huis en de 1200 AX repeater gebruik om nog een extra boost aan het achterste gedeelte van de woonkamer en de tuin te geven. Mocht ik weer overstappen volgend jaar, kan ik de modems weer wisselen. Dit zijn echter wel Docsis 3.1 modems en ik hoor de wildste verhalen over de uitrol van Docsis 4.0, dus geen idee wat dat voor gevolgen heeft.
Ook heb ik begrepen dat deze modems een Puma chipset hebben die ook nogal voor de nodige discussie zorgt geloof ik.

Of ik laat de Sagemcom van Ziggo in bridgemodus zetten en gebruik de 7590 AX als router en dan blijft eigenlijk alles nu zoals het is, alleen zit er een modem tussen waar ik twijfels over heb en waarvan ik niet weet wat dit met de stabiliteit doet.

Wellicht kan iemand mij adviseren hierin of wellicht nog een andere optie geven. Ik ben echt maar een leek die het heel goed kan vinden met de Fritz!boxen en open staat voor adviezen en suggesties.

Voor de goede orde, ik heb het 1000/100 abonnement genomen.

Alvast hartelijk dank.

Groetjes,

Mario

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:48
@Mario12 Ik zou gewoon even wachten tot de standaard ziggo spullen zijn geleverd. Het kan zo maar zijn dat jij een andere ervaring gaat hebben dan in het verleden of die van andere klanten. Als het niet goed werkt kan je altijd nog investeren in extra spullen. Dan spaar je nu nog wat geld uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
Om jezelf niet al te veel op kosten te jagen zou ik kiezen voor de bridge - 7590 optie. Eventuele energie besparing, omdat je een apparaat minder hebt, weegt niet op tegen de aankoop van een nieuwe kabelmodem.
Je kunt altijd later nog zien, of je wilt veranderen.

Voordat ik naar glasvezel overstapte had ik ook deze setup bij ziggo, en dat werkte perfect.

[ Voor 8% gewijzigd door ahbart op 04-04-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Optie 3, simpel.

Waarom? Geen investering, goede draadloze reultaten. Kabelmodem is prima in staat om als modem only te werken.

In het ergste geval werkt het minder dan verwacht...dan kan je altijd nog investeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario12
@ahbart @lier @W1ck1e

Hartelijk dank voor jullie antwoorden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
De Fritz zou ook ik gewoon adviseren door te gebruiken met je Ziggo modem in bridge. Een tweede argument is gemak: je hebt al je clients nu ingesteld op de Fritzbox. Door deze na iedere overstap in gebruik te houden voor de WiFi hoef je niet bij iedere overstap je clients te wisselen van aansluiting. Dus is je volgende overstap ook weer makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:05
Hier sinds een paar maanden de combi van ZIggo in gebruik (ook op 1000/100 Elite abonnement) met de Sagemncom en de Smartwifi pod 6. Super tevreden: stabiel, goed bereik, makkelijk in te stellen.

We hadden daarvoor een Sagemcom met TP-link Deco M4, met de Sagemcom in bridge en Deco's als router+modem. Ook dat werkte prima. Alles bedraag aangelsoten

Ik zou dus eerst de 'standaard' die je van Ziggo krijgt proberen. Overigens is wel handig (vereist zelfs?) dat je de Smartwifi pod bedraad achter de Sagemcom hangt, het is dus geen draadloze repeater. Mogelijk dat dat in jouw situatie lastiger maakt. Maar eerlijk gezegd: wifi-mesh moet je niet willen als je bedraad kúnt aansluiten. Die kabel trekken heb je lang plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:45
Ik heb sinds twee weken dezelfde overstap gemaakt
De monteur heeft mijn AOP verplaatst naar de meterkast.

Ik heb gekozen voor optie 3.
De nieuwe Sagemcom staat in bridge en daarop heb ik de al aanwezige Fritz!box 7590 (wifi 5 AC) in de meterkast aangesloten als router. De smartwifi pod zit nog in de doos.

Het geheel werkt prima met nul extra investering en moeite.
De Next mini is bekabeld aangesloten net als voorheen het KPN TV+ kastje.

Ik hou in de woonkamer 660/100 over op ac wifi.
Bedraad moet ik het nog testen.

Overigens de Sagemcom heeft een Broadcom chipset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario12
@Almerian @ucsdcom @Yorro

Ook jullie hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik ga dan ook waarschijnlijk de Sagemcom in bridge zetten met de 7590 AX erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je mijn review over de 6690 hebt gelezen, dan weet je wat je er allemaal mee kan doen.
Echter, als je al die dingen niet doet, dan zou ik gewoon de sagemcom in bridge zetten.
Ziggo heeft ook een modem van Ubee, maar die willen ze vaak niet leveren...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1