Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Ik zoek een highspeedcamera

Wat is je budget nvt

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om opnames te maken om die in slow motion te analyseren.

Ik zoek dus een camera die ik op kan stellen die doorlopend opneemt en dus zichzelf overschrijft zodat hij blijft opnemen totdat er iets voorgevallen is wat ik wil analyseren.

Wie kan me in de goede richting sturen qua merk en type welke deze mogelijkheden heeft.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:58
Aangezien een budget niet van toepassing is kun je eens kijken naar een Phantom camera's, deze kosten rond de 100k! :)

Iets meer info zou wel fijn zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Danielson op 04-04-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:17
bora schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:20:
Ik zoek een highspeedcamera

Wat is je budget nvt

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om opnames te maken om die in slow motion te analyseren.

Ik zoek dus een camera die ik op kan stellen die doorlopend opneemt en dus zichzelf overschrijft zodat hij blijft opnemen totdat er iets voorgevallen is wat ik wil analyseren.

Wie kan me in de goede richting sturen qua merk en type welke deze mogelijkheden heeft.
Wat voor een smartphone gebruik je, als je die gebruikt? Misschien dat je daarmee al uit de voeten kunt, eventueel met een standaard / tripod erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 22:03
Volgens mij doen high speed camera's dit vanzelf af. Ze hebben een snel cache geheugen om enkele een hoeveelheid frames in op te slaan, en als jij dat wilt bewaren moet je dit capturen.
Dan stopt de opname en schrijft hij dat weg op disk.
Het is namelijk heel veel data, oscilloscopen hebben hetzelfde probleem.

Je kunt ze huren, dus ik zou daar beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 04-04-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bora
Het is werkgerelateerd dus een smartphone is niet handig. We moeten soms dagen achtereen filmen om van een probleem te tackelen die ons plaagt echter hebben we nu een camera die na 3 uur vol zit en dan de sd kaart geleegd moet worden. Ik zoek dus een camera die in principe zich zelf overschrijft todat hij gestopt wordt.

Budget 100K is wel wat te gek 😜 dacht zelf tot 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 19:40
Volgens mij doen high speed camera's dat juist. Ze nemen continue op in werkgeheugen (, want dat is snel genoeg daarvoor) en zodra je "triggert" slaat de camera die opnamen op.

CHRONOS misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 11:21

SambalBij

We're all MAD here

Je zou voor rond dat budget eens naar Chronos camera's kunnen kijken?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat klinkt als een heel ander probleem.
Een security camera recorder of NVR zou dat moeten kunnen oplossen voor jou.

Hoeveel high speed heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-06 20:14
Misschien kunnen de Tweakers op Foto- en videohardware en koopadvies je ook helpen.
Foto- en videohardware en koopadvies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 16:28
Welke framerate, Field of view en resolutie heb je in gedachte? Heb je kleur nodig, of is zwart/wit goed genoeg? Binnen hoeveel seconde kun je reageren nadat het event heeft plaatsgevonden?

Zo'n Chronos lijkt best een leuk ding, maar lijkt op volle snelheid een loop-time van ±11s te hebben. Als je uren achtereen zit te wachten totdat een event optreedt moet je dan wel best snel reageren. Of is die reactie te automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik kan me nog herinneren dat we op het werk bij een sigaretteninpakmachine ook een probleem hadden wat alleen met een high speed camera opgelost kon worden omdat die machines ontzettend snel liepen.
Ondanks dat er geld genoeg was werd er een camera (met personeel) een week lang ingehuurd om het probleem te tackelen. Lastigheid was om de storing vast te kunnen leggen in de beperkte tijd dat de camera kon opnemen, veel langer dan 20 seconden was dat niet, je hebt een enorme hoeveelheid data die je aan het opnemen en wegschrijven bent.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
Dat is dus ook waar we nu tegen aan lopen soms 24 uur opnemen en dan moeten we wel een uur terug kunnen omdat het verder in de keten misgaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Kan je wat meer details/eisen geven? Want dit is erg breed.

Wat is high speed / slow motion voor jou? Is 60 fps genoeg, of hebben we het over 6000 fps? Maakt nogal een groot verschil. Wat voor resolutie zou het moeten hebben? Wat ga je ermee filmen?

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 04-04-2024 14:16 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:36

FeaR

In GoT we trust

Ik schop dit topic de goede kant op: BGK > Foto- en videohardware en koopadvies

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
Hij hoeft naar mijn beleving niet een heel hoge FPS te hebben. Er gaan ong 1000 producten per minuut langs op een lopende band waar ik terug moet halen of er een beschadigd product langs komt. Ik het weinig kennis van deze techniek. We gebruiken nu een handycam of gopro alleen deze moeten we elke keer opnieuw formatteren na enkele uren. Ik zoek dus gewoon iets in die kwaliteit aangezien die beelden goed genoeg zijn om te analyseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:32
Ik zou richting bewakingscameras gaan zoeken, maar dan iets met voldoende resolutie en framerate. Ik denk dat bijna alles wat als high-speed camera verkocht wordt geen 'overschrijf' modus kent. Of je komt echt in de wetenschappelijke hoek terecht met bijbehorende prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 20:26

Rmg

bora schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:47:
Hij hoeft naar mijn beleving niet een heel hoge FPS te hebben. Er gaan ong 1000 producten per minuut langs op een lopende band waar ik terug moet halen of er een beschadigd product langs komt. Ik het weinig kennis van deze techniek. We gebruiken nu een handycam of gopro alleen deze moeten we elke keer opnieuw formatteren na enkele uren. Ik zoek dus gewoon iets in die kwaliteit aangezien die beelden goed genoeg zijn om te analyseren
Dashcams kunnen dit ook vaak, denk dat dat juist nog wel meer is wat je zoekt. Die kunnen loop recording, dan heb je afhankelijk van van het geheugen meerdere uren opslag

Bij een slow mo camera heb je maar een paar seconden buffer dus dan moet je vrij snel triggeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 04-04-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Is een machine vision camera (met global shutter) die via ethernet naar een disk streamt dan niet beter?

Die kun je misschien nog wel triggeren met een lichtsluis zodat je netjes 1 capture per product hebt.
Volgens mij is dit vrij standaard in de industrie met ook beeldherkenning (of nu AI) om dan automatisch dingen te controleren.

Je zou Adimec kunnen vragen of ze je kunnen helpen? Meer van die bedrijfjes ken ik niet.

Dus het xy-probleem is hier opnames overschrijven, omdat je sowieso al teveel opnames maakte.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 04-04-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
Als je het high speed stuk kunt laten vallen is elke security cam met ingebouwd SD slot voldoende. Ben je voor <500 euro klaar.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bora schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:47:
GoPros kan je ook in een stand zetten dat de data steeds overschreven wordt. Dat in combinatie met een groot geheugenkaartje is wellicht het proberen waard?

[ Voor 63% gewijzigd door Orion84 op 04-04-2024 15:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Duizend producten per minuut is bijna zeventien producten per seconde die er voorbij razen, wat is de snelheid van de lopende band dan? Want een camera kan prima "snel" zijn, maar bij hoge snelheden zul je ook voor de beweging moeten compenseren wil je nog een beetje kunnen herkennen of iets "beschadigd" is.

(overigens vind ik een budget van 5k voor het oplossen van een kwaliteitsprobleem in een productieomgeving met 60k producten per uur vrij karig, uiteraard afhankelijk van de kosten van die kwaliteit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

franssie

Save the albatross

@bora In de fabriek die ik ooit had liepen de textiel machines sneller dan dat wat welke camera dan ook aankon. Hier was de oplossing om met een stroboscoop te werken en dat te filmen. Werkte voor hun prima.

edit: Hier een voorbeeld met een hoge snelheids fan, maar is op elke product toe te passen:

edit 2 - ik lees nu 1000 producten per minuut, dat is een FPS van 16,6. Dan zou een strobo makkelijk moeten werken, pak je elk product. HD webcam erop en wegschrijven naar een synologie oid wet security software zodat je ook tijdens opnemen kan terugspoelen.

[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 04-04-2024 15:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als er meerdere producten tegelijk in beeld zijn nemen de hoge snelheid eisen snel af.
Naar ik denk dat global shutter wel een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:42
Met 17 producten per seconde heb je toch in feite aan 30 of 60 fps al zat? (Dit kan elke hobbycamera van tegenwoordig ruimschoots in 4k zelfs... Mijn al wat oudere GoPro doet zelfs al 720p bij 120 fps met gemak)
Dan heb je elk product bijna 2x of 4x volledig in een frame.
Technisch gezien is 17 fps voldoende om elk product exact 1x te vatten in elk frame.
Je praat dan bijna al meer over losse foto's ipv. film.

Daarbij is een low res foto/stream (is dat voldoende?) 17x per seconde prima te verstouwen door een beetje camera/interface.
De al eerder genoemde beveiligings/nvr oplossing lijkt mij dan idd al voldoende!?

Veel licht (strobo) + korte sluitertijd tbv. bewegingsonscherpte.

Hier heb je (by far) geen "high speed" camera voor nodig volgens mij?

En wat hierboven al terecht werd aangehaald. Als er meer producten in beeld (mogen) zijn daalt de behoefte zelfs nog meer.
Stel dat je 8 of 9 producten in beeld kan krijgen, heb je aan 2 fotos per seconde al genoeg. (2 fps)

[ Voor 22% gewijzigd door GeeEs op 04-04-2024 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tenzij je echt wil gaan MacGyveren met consumentenspullen is de oplossing voor dit soort problemen een industriële camera met een hardwaretrigger op je proces (een output van de PLC als je geen extra hardware wil of een fotoelektrische sensor als je niet wil ingrijpen in je PLC software, wat mijn voorkeur zou zijn als het geen permanente opstelling is). Zet er nog een (I)PC bij om de beelden op te nemen (met iets als Halcon is dat op een half uurtje geregeld, maar je kan ook zelf gaan programmeren) en je bent op een degelijke manier gesteld. Voordeel van een dergelijke hardwaretrigger is ook dat je product telkens op dezelfde positie in beeld staat en dat je dus eenvoudig afwijkende beelden kan zoeken met een anomaliedetectiemodel.

Als de camera niet te veel mag kosten, kan je bij https://www.get-cameras.com/ zeker iets vinden (waarmee je ook zeker een eind komt), als je topkwaliteit materiaal wil, kan je beter informeren bij een leverancier als Stemmer (als ik vrij mag kiezen gebruik ik liefst Basler, maar ik heb ook al met de Daheng camera's van get-cameras.com gewerkt).

Maar doe jezelf in een dergelijke context een plezier en gebruik het juiste materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 12:23
Als je naar consumentenspul kijkt:
Een dashcam voor een auto werkt op de manier die jij wilt.

Voor het geld zet je er meerdere neer vanuit meerdere hoeken.
Het is natuurlijk geen high speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:49
Kijk es naar Cognex cameras, deze worden veel gebrukt in de industrie, in visionsystemen.
Netwerkkabel erin en gaan.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Pagina: 1