Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravensoog
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-04 17:25
heen te breken en wil zeker over een aantal jaar de switch weer maken naar commercieel. Is het wellicht verstandig deze kans toch te laten varen en bij een commerciële partij te solliciteren?

[ Voor 73% gewijzigd door Ravensoog op 17-10-2024 09:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 11:13
Waar je je dan sowieso niet druk over hoeft te maken is je pensioen. Die is hartstikke goed.
Als dit jouw baan lijkt gewoon doen.
Ik ben ook ambtenaar en heb machtig veel plezier (en kansen) in mijn werk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ben 13 jaar ambtenaar geweest en bij geen enkele sollicitatie is naar voren gekomen dat dat een belemmerende factor zou zijn. Nou kwam ik van IT en ging ik naar data-analyst/engineer dus misschien dat dat meehielp, maar mijn ervaring is dus anders.

Het grootste struikelblok voor mij was de gouden kooi van de gemeente, teveel betaald krijgen voor het type werk, vele goede regelingen en 36 uur. Ben er dus ook financieel op achteruit gegaan maar heb geen spijt.

blup

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 16:07
Zolang jij laat blijken bij gesprekken dat je energiek bent, proactief werkt en niet alleen maar praat over vergaderen, dan loopt dat wel los denk ik. Ik zou 't doen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:13
Dat stigma bestaat vooral bij de kleinere aannemers. Want de insteek is altijd dat ambtenaren lui zijn en niet willen werken, alleen maar vergaderen en niks doen.

Stap eens binnen bij een grote onderneming. Iedereen heeft z'n eigen eilandje, vindt z'n eigen dingetje super belangrijk en schuift alles af wat niet binnen z'n eigen eilandje past. De ambtenatencultuur, maar dan in het bedrijfsleven. Het bedrijf is te groot om je verantwoordelijk te voelen voor wat buiten je eigen eilandje valt.

Ik zou zeggen: pak je kans, maak er wat moois van, bouw met een leuk salaris je leven uit en bouw wat pensioen op en kijk later maar weer. De aannemers die je in de toekomst niet willen hebben omdat je bij de overheid werkt bieden over het algemeen toch een slechter salaris tegen slechtere voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravensoog
_JGC_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:57:
Dat stigma bestaat vooral bij de kleinere aannemers. Want de insteek is altijd dat ambtenaren lui zijn en niet willen werken, alleen maar vergaderen en niks doen.

Stap eens binnen bij een grote onderneming. Iedereen heeft z'n eigen eilandje, vindt z'n eigen dingetje super belangrijk en schuift alles af wat niet binnen z'n eigen eilandje past. De ambtenatencultuur, maar dan in het bedrijfsleven. Het bedrijf is te groot om je verantwoordelijk te voelen voor wat buiten je eigen eilandje valt.

Ik zou zeggen: pak je kans, maak er wat moois van, bouw met een leuk salaris je leven uit en bouw wat pensioen op en kijk later maar weer. De aannemers die je in de toekomst niet willen hebben omdat je bij de overheid werkt bieden over het algemeen toch een slechter salaris tegen slechtere voorwaarden.
Bedankt voor jou antwoord. Ja klopt inderdaad. Ik werk nu bij een kleine aannemer met een man of 15 (excl. onderaannemers). Geen van mijn collegas heeft ook een goede werk prive balans. Echt nog een oude bedrijfscultuur waarin de vrouw niet werkt en de man 50+ uur. Ik kan me hier niet in vinden. Ik denk dat dit veel minder voorkomt bij grotere aannemers zoals de Bam etc. Nadeel daarvan alleen dat je veel aan het reizen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:20
En daarnaast, als je veel geld en "hippe dingen" doen minder belangrijk vindt dan een goede werk/privé balans, zekerheid en jezelf maatschappelijk nuttig maken, kun je prima bij de overheid aan de slag.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ravensoog schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:49:
Daarna 3 jaar in de aannemerij gewerkt met weken van 50 uur.

Aan mezelf gemerkt dat ik dit niet trek (Ben namelijk chronisch ziek).
Even los van wat bovenstaande al schreven, ik ben niet chronisch ziek. En trek ook niet weken van 50 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:50
Ga lekker bij die gemeente werken als dat nu op je pad komt en is wat je wilt. Nooit wat van anderen aantrekken, het is jou leven, gezondheid, gezin, etc.
Later zie je wel weer waar je terecht komt als je bij de gemeente weg wil, totaal niet interessant nu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:17
Grappig: 2,5 jaar geleden de overstap gemaakt van een vrij grote aannemer, naar de (rijks)overheid. Geen moment spijt van: ik doe nog steeds dezelfde grote projecten, maar met een fractie van de reistijd. Nu heb ik het geluk dat ik wel in een keet op het project ben beland, want de kantoorcultuur bij de overheid trekt mij echt niet: daar ben ik dan ook haast niet te vinden. Voordeel voor mij is dat ik nu nog maar 1 dag in de week over ver zit, dus reistijd is prima te behappen. Ik zie collega’s van de aannemer die de hele week in de kost zitten, terwijl ik bij mezelf denk als je er 2 dagen per week in de keet bent kun je je werk ook prima doen: maar ja die bedrijfscultuur hè. Bij mijn werkgever heb ik zelf de vrijheid om het zelf te fixen waar en hoe ik werk, dus dat doe ik dan ook. Ik zou zeggen doen: als je over een paar jaar toch weer wat anders wilt, het werk ligt voor het oprapen, zzp-en kun je altijd nog gaan doen en je dan laten inhuren door een aannemer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 20:21
Het enige waar ik mee zit dat iedereen in de aannemerij zegt dat als je eenmaal geswitched bent naar de gemeente je daar nooit meer wegkomt. Waar ik nu werk ligt er een enorm stigma op ambtenaren. Ook ben ik een aantal jaar geleden bij een detacheerbureau in de bouw op gesprek geweest. Deze hebben ook aangegeven niet vroeg in je carriere naar een gemeente te switchen omdat commerciele partijen je dan niet meer moeten hebben.

Ik vind het nog moeilijk om door dit stigma heen te breken en wil zeker over een aantal jaar de switch weer maken naar commercieel. Is het wellicht verstandig deze kans toch te laten varen en bij een commerciële partij te solliciteren?
Een commerciële partij die zegt dat je niet voor een stabiele baan bij de overheid moet gaan. Ik moest hard lachen toen ik dit las.

Ik ben wel benieuwd wat ze je allemaal nog meer op de mouw gespeld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Ravensoog schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:49:

Waar ik nu werk ligt er een enorm stigma op ambtenaren. Ook ben ik een aantal jaar geleden bij een detacheerbureau in de bouw op gesprek geweest. Deze hebben ook aangegeven niet vroeg in je carriere naar een gemeente te switchen omdat commerciele partijen je dan niet meer moeten hebben.
Die aannemer bedoeld te zeggen: shit daar gaat weer zo'n jonge kracht die 'veel voor weinig, nooit chagrijnig' als motto nog aangeleerd moet krijgen. En ergens zit er wat mij betreft ook nog een soort jaloezie in, in termen van 'hoe kan het dat je je werk gedaan krijgt in 36 uur', 'waarom kom je aan de kant van opdrachtgevers altijd op mooie projecten terecht, terwijl je bij opdrachtnemers maar moet slikken wat er aangenomen wordt', en oh ja nog zo een 'hoe kan het dat jullie 8,5% erbij krijgen van ons belastinggeld' (is trouwens net zo goed mijn belastinggeld 8)7 ) Andersom hoor ik bij overheid nu wel eens: wat rijden ze toch altijd mooie autos bij aannemers. Het is maar net waar je belang aan hecht.

En je detacheerder dacht jou nog wel een paar jaar in zijn zak te hebben om te kunnen detacheren, maar ja bij gemeenten op dit soort functie gedetacheerd terecht komen lukt je haast niet. Aannemer daarentegen zijn nogal van de 'flexibele schil' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat stigma zou me echt niets schelen. En als je terug wil switchen dan doe je dat toch gewoon?
Lijkt me een mooie kans!

Ik vind het wel opvallend dat je momenteel 50 uur per week draait, want er zijn tegenwoordig ook best aannemers waar je 36-40 kan draaien. Ik zit in net zo'n omgeving, maar uiteindelijk ben je zelf baas over je eigen tijd en niet de werkgever. Aan de andere kant, voor jonge jongens en meiden is het soms wel lekker om even een paar jaar lekker door te bikkelen en extra uitbetaald te worden voor overuren. Geeft je ook wat (extra) ruimte op de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Cheesy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
..... extra uitbetaald te worden voor overuren. .....
er is een reden waarom veel werknemers van aannemersbedrijven een grijze boekhouding hebben en niet alle vakantieuren boeken die ze maken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravensoog
Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:52:
[...]

Die aannemer bedoeld te zeggen: shit daar gaat weer zo'n jonge kracht die 'veel voor weinig, nooit chagrijnig' als motto nog aangeleerd moet krijgen. En ergens zit er wat mij betreft ook nog een soort jaloezie in, in termen van 'hoe kan het dat je je werk gedaan krijgt in 36 uur', 'waarom kom je aan de kant van opdrachtgevers altijd op mooie projecten terecht, terwijl je bij opdrachtnemers maar moet slikken wat er aangenomen wordt', en oh ja nog zo een 'hoe kan het dat jullie 8,5% erbij krijgen van ons belastinggeld' (is trouwens net zo goed mijn belastinggeld 8)7 ) Andersom hoor ik bij overheid nu wel eens: wat rijden ze toch altijd mooie autos bij aannemers. Het is maar net waar je belang aan hecht.
Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Maar ik geef mijn leasauto graag weg aan een achterblijvende collega. Veel bedrijfen gaan nu over op elektrische leaseautos. Ik heb afgelopen 2 jaar in een tesla model 3 gereden, wat een bucht dat elektrisch. Moest er nog eigen bijdrage voor geven + bijtelling 22%. 600 euro bruto van mn salaris elke maand. Was er ook zo veel extra tijd aan kwijt. Nu lekker zelf de keuze om weer benzine auto te rijden, als dat nog nodig is :-). Kan lopend naar nieuwe werk bij de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravensoog
Cheesy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
Aan de andere kant, voor jonge jongens en meiden is het soms wel lekker om even een paar jaar lekker door te bikkelen en extra uitbetaald te worden voor overuren. Geeft je ook wat (extra) ruimte op de woningmarkt.
Klopt hierdoor heb ik ook mijn huidige huis kunnen kopen. Maar nu bij de gemeente ga ik evenveel verdienen netto bij 36 uur vergeleken met huidige 50 uur. Eigenlijk een No-brainer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravensoog
Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:59:
Grappig: 2,5 jaar geleden de overstap gemaakt van een vrij grote aannemer, naar de (rijks)overheid. Geen moment spijt van: ik doe nog steeds dezelfde grote projecten, maar met een fractie van de reistijd. Nu heb ik het geluk dat ik wel in een keet op het project ben beland, want de kantoorcultuur bij de overheid trekt mij echt niet: daar ben ik dan ook haast niet te vinden. Voordeel voor mij is dat ik nu nog maar 1 dag in de week over ver zit, dus reistijd is prima te behappen. Ik zie collega’s van de aannemer die de hele week in de kost zitten, terwijl ik bij mezelf denk als je er 2 dagen per week in de keet bent kun je je werk ook prima doen: maar ja die bedrijfscultuur hè. Bij mijn werkgever heb ik zelf de vrijheid om het zelf te fixen waar en hoe ik werk, dus dat doe ik dan ook. Ik zou zeggen doen: als je over een paar jaar toch weer wat anders wilt, het werk ligt voor het oprapen, zzp-en kun je altijd nog gaan doen en je dan laten inhuren door een aannemer…
Ja zeker zo. Hopelijk blijft de vraag naar technisch personeel zo hoog komende jaren. Inderdaad een beetje achterhaalde bedrijfscultuur vind ik bij de meeste (kleinere) aannemers. Bij de grotere aannemers zoals BAM gaat dit al beter. Ik weet nog dat ik 2 jaar geleden 4 nachten in de kost zat per week. Savonds met de collegas aan de eettafel ging het nogsteeds over werk. Dus eigenlijk bijna het klokje rond met werk bezig. Ik ga dat dus nooit meer doen heb ik mijzelf voorgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik weet niet of het al genoemd maar verkijk je niet op het werk bij de overheid. Ook daar heb je te maken regelmatig hele drukke periodes. Zeker als het gaat om project management op HBO niveau. Het beeld dat ambtenaren om 4 uur hun broodtrommeltje in hun tas gaan doen zodat ze klokslag half vijf naar huis kunnen gaan is niet realistisch.

Het gras is niet altijd groener aan de overkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Frame164 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:38:
Ik weet niet of het al genoemd maar verkijk je niet op het werk bij de overheid. Ook daar heb je te maken regelmatig hele drukke periodes. Zeker als het gaat om project management op HBO niveau. Het beeld dat ambtenaren om 4 uur hun broodtrommeltje in hun tas gaan doen zodat ze klokslag half vijf naar huis kunnen gaan is niet realistisch.

Het gras is niet altijd groener aan de overkant.
Tis nog sterker: de gemiddelde ambtenaar stopt niet eens zijn broodtrommeltje in de tas want werkt thuis 😜

Zonder gekheid ik werk nu 2,5 jaar bij de overheid en had afgelopen maart voor het eerst minder dan 5 dagen thuis gewerkt, en dat komt deels door een cursus op lokatie: met andere woorden bij mijn organisatie moet je er wel een beetje tegen kunnen om thuis te werken.
Pagina: 1