Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat om simpele (retro-achtige) spellen en wat browsen, voornamelijk wat streams kijken en tweakers bezoek
Als voorbeeld van games: Vapire survivors, Heartstone en Midieval Dynasty, mogelijk wil ik me (op 1080p) nog eens aan WoW wagen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800,- Alles wat ik kan besparen is mooi meegenomen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
scherm en behuizing is aanwezig
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht niet heel veeleisende games te spelen in de komende jaren, mogelijk later wel wat meer, maar dan zal ik tegen die tijd een upgrade overwegen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
voorkeur voor een AMD AM5 platform, maar verder geen echter voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een systeem dat idle zuinig is, als ik daarvoor wat performance in moet leveren is dat een overweging. De pc staat veel aan met alleen een browser en een game-stream, en moet dan in ieder geval zo min mogelijk verbruiken.
Ga je overklokken?
Nee, hooguit het geheugen met de EXPO/XPM profielen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf onderstaande lijst gemaakt, maar twijfel enorm over een AMD G serie processor of toch een "gewone" die is goedkoper, maar grafisch minder sterk. Dan zou ik het verschil in een (2de hands) videokaart kunnen stoppen, maar dan wordt het (idle) verbruik wel hoger?
Of is de iGPU van de 7600 al vergelijkbaar met mijn (10 jaar oude) GPU?
Mijn huidige pc voldoet eigenlijk nog met een Intel 2500K en een radeon 6870HD, alleen geheugen is met 16GB wel eens vol, Maar Windows 11 kan er niet op draaien, en dat ben ik liever voor.
Moederbord is gekozen om de M.2 slots, dan kan storage bijgeprikt worden. minimaal 2 slots.
Voeding is gekozen vanwege de ATX3.0 spec, maar echte onderbouwing heb ik daar niet voor.
Het gaat om simpele (retro-achtige) spellen en wat browsen, voornamelijk wat streams kijken en tweakers bezoek
Als voorbeeld van games: Vapire survivors, Heartstone en Midieval Dynasty, mogelijk wil ik me (op 1080p) nog eens aan WoW wagen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800,- Alles wat ik kan besparen is mooi meegenomen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
scherm en behuizing is aanwezig
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht niet heel veeleisende games te spelen in de komende jaren, mogelijk later wel wat meer, maar dan zal ik tegen die tijd een upgrade overwegen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
voorkeur voor een AMD AM5 platform, maar verder geen echter voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een systeem dat idle zuinig is, als ik daarvoor wat performance in moet leveren is dat een overweging. De pc staat veel aan met alleen een browser en een game-stream, en moet dan in ieder geval zo min mogelijk verbruiken.
Ga je overklokken?
Nee, hooguit het geheugen met de EXPO/XPM profielen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf onderstaande lijst gemaakt, maar twijfel enorm over een AMD G serie processor of toch een "gewone" die is goedkoper, maar grafisch minder sterk. Dan zou ik het verschil in een (2de hands) videokaart kunnen stoppen, maar dan wordt het (idle) verbruik wel hoger?
Of is de iGPU van de 7600 al vergelijkbaar met mijn (10 jaar oude) GPU?
Mijn huidige pc voldoet eigenlijk nog met een Intel 2500K en een radeon 6870HD, alleen geheugen is met 16GB wel eens vol, Maar Windows 11 kan er niet op draaien, en dat ben ik liever voor.
Moederbord is gekozen om de M.2 slots, dan kan storage bijgeprikt worden. minimaal 2 slots.
Voeding is gekozen vanwege de ATX3.0 spec, maar echte onderbouwing heb ik daar niet voor.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 8700G Boxed | € 314,87 | € 314,87 |
1 | Moederborden | ASRock B650M PG Lightning | € 122,69 | € 122,69 |
1 | Geheugen intern | Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,41 | € 91,41 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 124,90 | € 124,90 |
Totaal | € 763,77 |
It's just a donkey