Wie bouwt no claim op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Goedemorgen allen,

Ik heb een vraag.

Bijna 3 jaar (16 april 2021) geleden heb ik mijn auto verkocht en de daar bijbehorende verzekering beëindigd. Dit i.v.m. met een lease auto. Ik had bij deze verzekering FBTO nog 7 schadevrije jaren.

Daarnaast hebben we nog een 2de auto, welke op naam van mijn partner (eigenaar) staat.
Echter de verzekeringsnemer ben ik (ASR, 22 jaar schadevrij intussen).

Nu ben ik van plan om binnenkort weer een eigen auto aan te schaffen, maar pas op zijn vroegst mei of juni. Is er een mogelijkheid om 7 jaar opbouw te En de 2de auto blijft sowieso..

Zijn er mogelijkheden om deze 7 jaar op enige wijze te behouden/hergebruiken?

Groeten,

Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:02
Als het goed is worden schadevrije jaren 3 jaar behouden, vervolgens vervallen ze en begin je weer vanaf 0. Je hebt dus nog een kleine 2 weken om een verzekering te regelen voor behoud van die 7 jaar.

Maargoed, op de 2e auto heb je 22 schadevrije jaren staan. Mogelijk kan je die ook meenemen naar je eerste auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:41

3raser

⚜️ Premium member

Schadevrije jaren worden geregistreerd in Roy Data. Naar mijn weten is alleen de laatste registratie geldig. Dat wil zeggen dat als je op meerdere voertuigen schadevrije jaren opbouwt en je zegt de verzekering op je goed op moet letten welke verzekering je als laatste opzegt.

Je kunt schadevrije jaren ook niet verdelen over meerdere voertuigen. Dus als je één auto hebt met 22 schadevrije jaren en je koopt een tweede auto dan begint die tweede auto weer bij 0 schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
Bedankt voor het antwoord;

Ik heb intussen de tussenpersoon gebeld.

Blijkbaar gelden schadevrije jaren alleen voor de die 2de auto.
Een mogelijkheid is om de bestaande verzekering te beëindigend, de 2de auto op die 7 jaar over te zetten.
Hierdoor vallen dan de 22 jaar vrij voor een andere auto.

Kan iemand dat bevestigen? Dat zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn.
De auto die ik dan koop, kan ik dan tegen 22 schadevrije jaren verzekeren. (en is natuurlijk duurder dan de 2de auto)

Groeten,

Marc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik durf niet te zeggen of je die 2e auto zomaar over kan zetten op een andere verzekering met minder schadevrije jaren. Dat lijkt me een trucje waar je de medewerking van de verzekeraar bij nodig gaat hebben. De kans dat daar iets mis gaat en je de 22 schadevrije jaren verliest is naar mijn idee reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Afgaande op het Roy Data systeem zou ik zeggen:
  1. Zeg de verzekering van je 2e auto op.
  2. Verzeker je nieuwe auto zodat die de schadevrije jaren van je 2e auto krijgt.
  3. Zeg de verzekering van je leaseauto op.
  4. Verzeker nu je 2e auto weer zodat die de schadevrije jaren van je leaseauto krijgt.
Maar overleg dit vooral goed met de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ja de verzekeringsmaatschappij kan je hier alles over vertellen.

Het blijft voor mij ook compleet kolder hoe die shit werkt, en dit verschilt idd per voertuig. En soms kunnen ze dingen koppelen, en soms niet. Who knows. Even bellen dus, en hun de beste strategie laten bepalen, want in mijn optiek ga je daar zelf nooit uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik meen wel dat je bij een 2e auto bij dezelfde verzekeraar gewoon de lopende korting krijgt.
Dus dan kun je beter 2 auto's met die 22 jaar schadevrije hebben dan 1x7 en 1x22 toch?

Hoe dan ook, verzekeraar kan je het beste helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kijk ook goed naar je voorwaarden want er kwam hier laatst een topic voorbij waarbij iemand (met terugwerkende kracht) onverzekerd was omdat de auto niet bij de RDW op naam stond van de verzekeringnemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcF1
Ik ben eruit, mijn tussenpersoon belde me:

De polis (ASR) voor de 2de auto wordt beëindigd. de 22 schadevrije jaren blijven na beëindiging 3 jaar staan. De 2de auto gaat naar een nieuwe polis bij ASR op basis van 7 schadevrije jaren (+12 euro / maand), gebaseerd op mijn vorige autoverzekering (FBTO)

De nieuwe auto die ik in mei/juni aanschaf, kan ik dan tegen 22 jaar schadevrij (75% no claim) verzekeren bij de dezelfde verzekeraar. En ik krijg dan 10% korting per auto, omdat ik dan 2 auto's verzekerd heb.

Hierdoor houdt ik de 7 jaar schadeverleden in stand (loopt op de 2de auto) en heb de 22 jaar schadeverleden achter de hand...

Groeten,

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:30
Handig zeg, zo'n tussenpersoon! Goed geregeld zou ik zeggen. Wel even in de gaten houden of het zo ook op de nieuwe polissen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
MarcF1 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:40:
Ik ben eruit, mijn tussenpersoon belde me:

De polis (ASR) voor de 2de auto wordt beëindigd. de 22 schadevrije jaren blijven na beëindiging 3 jaar staan. De 2de auto gaat naar een nieuwe polis bij ASR op basis van 7 schadevrije jaren (+12 euro / maand), gebaseerd op mijn vorige autoverzekering (FBTO)

De nieuwe auto die ik in mei/juni aanschaf, kan ik dan tegen 22 jaar schadevrij (75% no claim) verzekeren bij de dezelfde verzekeraar. En ik krijg dan 10% korting per auto, omdat ik dan 2 auto's verzekerd heb.

Hierdoor houdt ik de 7 jaar schadeverleden in stand (loopt op de 2de auto) en heb de 22 jaar schadeverleden achter de hand...

Groeten,

Marc
Je 2e auto is op het moment je enige prive auto.
Dus je kan die gewoon oversluiten naar een willekeurige verzekeraar en de schadevrije jaren meenemen.
Als je je verzekering opzegt komt dat in de roy-data.

Geef je bij de nieuwe verzekeraar je nieuwe auto op met 22 jaar.
Die kijkt in de roy-data ziet daar 22jaar op je adres/naam staan en die auto heeft 22 jaar no-claim.
2e auto heb ik ook gewoon aangegeven met 0 jaren bij inshared dat word dan achteraf gecorrigeerd.
Hierover wel contact gehad.

Zelf ben ik dus naar inshared gegaan omdat ze voor een 2e auto de bonus/malus trede overnemen van de eerste auto.

1e auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay857by8L0MSHbx74xBDYk23kcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kbwLh9nR7zeM0HiizM2QFbAx.png?f=user_large

2e auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c6x3aHUOtfUGkHvvBjxeaPs58E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aWwyEK23m09Vj2VxWP1FxquL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
Zorg dat je van de vorige verzekeraar iets van bewijs krijgt dat ze jouw schadevrije jaren hebben vastgesteld op X en bij roy-data hebben ingevoerd.

Ik had bij inshared het grapje dat ze zogenaamd in roy-data niet mijn correct opgegeven schadevrije jaren konden vinden. Na aanleveren van bewijs van vorige verzekeraar konden ze het plots wel vinden. Overigens geloof ik niet dat dit met opzet is gebeurt. Normaal gesproken gaat dit vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
Ik kwam er een poosje geleden ook achter dat de opgebouwde no-claim slechts geldt voor 1 auto.
Dat was vroeger niet zo.
Wel balen als je van 80% opeens de volle mep moet betalen voor een tweede auto.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Pagina: 1