uitvallen APS QT2 micro omvormers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 12:53
Sinds maart 2024 heb ik het volgende probleem aan mijn zonnepanelen installatie

Zodra de zon wat begint te schijnen en mijn panelen (410 Wp per stuk) boven de 240 Wp produceren valt er één of soms wel twee APS QT2 omvormers uit. Op één omvormer zitten vier panelen geschakeld. Zie volgende filmpje:

Weet iemand wat het probleem kan zijn. Afgelopen zomer met veel hogere pieken totaal geen last gehad! Voor zover gecontroleerd bij Enexis zijn er de afgelopen periode géén hoge spanningen geweest op het net waardoor er uitval van omvormers plaats zou kunnen vinden. Daarnaast wordt bij mij alles verdeeld over 3 fasen.

mvg

Arend-Peter

Beste antwoord (via apverschoor op 23-04-2024 07:51)

• Pv paul
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-04 13:35
Uitvallende omvormers, met sluiting van de fases op de aarde. Als ze moeten produceren met volle zon, dan schiet de automaat er uit. Ik heb 5 drie draads omvormers, deze hebben nooit goed gedraaid, en een andere installatie met een dode 5 draads omvormer. Alle vorig jaar geplaatst.

[ Voor 36% gewijzigd door Pv paul op 18-04-2024 20:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat is de uitgangs spanning van de omvormers op elk van de 3 fasen op het moment dat ze uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
Uszka schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:53:
Wat is de uitgangs spanning van de omvormers op elk van de 3 fasen op het moment dat ze uitvallen?
Sorry, maar daar heb ik géén inzage in. Heb het mijn installateur voorgelegd. Deze heeft inmiddels contact gehad met APS. Deze zegt het volgende; Het voltage tussen fase 2 en 3 valt te ver naar beneden op de momenten dat de omvormer uit valt. Mogelijk een losse aansluiting. APS support geeft niet aan dat de omvormer kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Dat zou een slecht contact kunnen betekenen. Dat is gevaarlijk.
Installateur als de wiedeweerga ontbieden dat te controleren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pv paul
Veel Qt2’S hebben een probleem, bij mij worden er op garantie nieuwe gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
Het bleek inderdaad om losse pinnetjes te gaan in een stekker. Dit is verholpen, alleen begint nu een andere omvormer (die heel de tijd goed heeft gedraaid) dezelfde kuren te vertonen. Mmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Sja... daar reageer ik met zelfde antwoord op ;-)

Beetje knullig als hij er meerdere niet goed aangedraaid heeft dat hij niet alles controleert 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
Pv paul schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:41:
Veel Qt2’S hebben een probleem, bij mij worden er op garantie nieuwe gestuurd.
Wat voor problemen had jij met de QT2 micro omvormers? Alle connectoren zijn bij mij inmiddels nagelopen en nog blijven de problemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pv paul
Uitvallende omvormers, met sluiting van de fases op de aarde. Als ze moeten produceren met volle zon, dan schiet de automaat er uit. Ik heb 5 drie draads omvormers, deze hebben nooit goed gedraaid, en een andere installatie met een dode 5 draads omvormer. Alle vorig jaar geplaatst.

[ Voor 36% gewijzigd door Pv paul op 18-04-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
Bedankt voor je toelichting PV Paul. Ik weet nu vrijwel zeker dat ik dezelfde problemen heb, want dit weekend knalde de automaat eruit! Zodra er wat zon komt, knalt de automaat eruit. Dat zal wel vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
@Pv paul werken de nieuwe APS QT2 micro omvormers wel naar tevredenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
De installateur heeft nieuwe omvormers gekregen van de leverancier en gaat morgen alle omvormers incl. bedrading vervangen! Weer top service, maar ondertussen balen we er allebei van!

Hopen dat het systeem straks probleemloos blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apverschoor
apverschoor schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:09:
De installateur heeft nieuwe omvormers gekregen van de leverancier en gaat morgen alle omvormers incl. bedrading vervangen! Weer top service, maar ondertussen balen we er allebei van!

Hopen dat het systeem straks probleemloos blijft werken.
Alles draait weer als een zonnetje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMRm-R0I3aCWi8ybqlfE38I8tBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EkUHTnOsHjKz7R8R8LgrkTu.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1