Geheugen Ranks/Banks filter & "confirmed working" checkbox

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:06

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Hoi :)

Ranks/Banks filter

Ik ben op zoek naar zeer specifiek geheugen, waarbij ik op ranking en banking variabelen zou willen kunnen filteren.

Ik zoek in dit geval DDR4 UDIMM "single banked" geheugen modules met "8 banks" van 16GB. Ook wel bekend als "1Rx8". Vaak worden er in de datasheet meerdere modellen gespecificeerd, waarbij de 8GB 1Rx8 modules zijn, maar de 16GB juist modules 2Rx8 of 1Rx16 modules zijn.

Er zijn reeds een aantal modules waarbij dit netjes genoteerd is, waardoor het m.i. relatief simpel als filter toegevoegd kan worden.

Wat ook erg goed zou kunnen helpen is een chip merk en/of typenummer. Daaruit valt vaak veel informatie af te leiden, bij het doornemen van datasheets.

Confirmed working

Omdat er met geheugen, CPU's en moederborden tegenwoordig veel issues zijn om alles netjes samen te laten werken, is het wellicht interessant om een feature in te bouwen, waarbij er bijgehouden kan worden welke componenten goed samenwerken.

De inventaris zou hierbij een grote rol kunnen spelen, waarbij er - in het geval van een combinatie met moederbord, CPU en geheugen - gevraagd kan worden of deze combo stabiel samenwerkt.

Dat triggert een Tweaker misschien zelfs tot meer feedback en voedt de community tot duidelijkere en concretere informatie te verschaffen over het product en haar compatibiliteit met andere "known-working" producten.

Knoppen:
  • Stabiel
  • Instabiel
  • Aanvullende feedback geven

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@InjecTioN

Onder het kopje Type, snelheid en spanning kan je filteren op Ranks/Banks. Ik heb ervoor gekozen om de 'officiele' benaming hier te kiezen, voor de leesbaarheid. Zoveel varianten zijn er ook niet, dus het is overzichtelijk. Daar waar Ranks of Banks niet is ingevuld, staat er een ?. Als het allebei niet is ingevuld, staat het niet in het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Confirmed working is een lastige. Je loopt altijd achter de feiten aan (buiten (bios) updates om) en zijn afhankelijk van derden. We hebben dit in het verleden uitgezocht, maar besloten om het niet te doen, omdat het (letterlijk) niet te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Glaanie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:51:
@InjecTioN

Onder het kopje Type, snelheid en spanning kan je filteren op Ranks/Banks. Ik heb ervoor gekozen om de 'officiele' benaming hier te kiezen, voor de leesbaarheid. Zoveel varianten zijn er ook niet, dus het is overzichtelijk. Daar waar Ranks of Banks niet is ingevuld, staat er een ?. Als het allebei niet is ingevuld, staat het niet in het filter.
Bedankt, en heel fijn! O+

Ik merk dat sommige modellen ook in verschillende variaties worden verkocht. Zo heb ik de afgelopen maand 3 setjes van dezelfde modules gekocht. Alleen maar om erachter te komen dat ik 2x een setje met 2Rx8 opstelling heb ontvangen en 1x een setje met 1Rx8 opstelling.

In de praktijk zorgt dat ervoor dat het 2Rx8 geheugen niet op de geadverteerde snelheden kan draaien met 4 gevulde slots op in ieder geval het Ryzen platform. In deze opstelling draait het geheugen namelijk Quad Ranked & in Dual Channel. Onder Ryzen wil je eigenlijk niet verder gaan dan Dual Ranked & Dual Channel. Dat resulteert meestal in slechts 2 van de 4 sloten gevuld, of alleen 4 DIMM's met 1Rx8.

Omdat bovenstaande situatie onvoorspelbaar is, maar de impact relatief groot kan zijn, èn omdat deze kennis over de DIMM's slechts door aan te kopen geconfirmeerd kan worden, zou er misschien ook nog een extra optie in de filter nodig kunnen zijn waarin er meerdere opstellingen geselecteerd kunnen worden. Natuurlijk met de toelichting dàt er meerdere modellen in omloop zijn, en dit meestal niet aangegeven wordt door de fabrikant en/of verkoper.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Glaanie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:53:
Confirmed working is een lastige. Je loopt altijd achter de feiten aan (buiten (bios) updates om) en zijn afhankelijk van derden. We hebben dit in het verleden uitgezocht, maar besloten om het niet te doen, omdat het (letterlijk) niet te doen is.
Heel duidelijk. Het is misschien wel ietwat ambitieus ja. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

InjecTioN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Bedankt, en heel fijn! O+

Ik merk dat sommige modellen ook in verschillende variaties worden verkocht. Zo heb ik de afgelopen maand 3 setjes van dezelfde modules gekocht. Alleen maar om erachter te komen dat ik 2x een setje met 2Rx8 opstelling heb ontvangen en 1x een setje met 1Rx8 opstelling.

In de praktijk zorgt dat ervoor dat het 2Rx8 geheugen niet op de geadverteerde snelheden kan draaien met 4 gevulde slots op in ieder geval het Ryzen platform. In deze opstelling draait het geheugen namelijk Quad Ranked & in Dual Channel. Onder Ryzen wil je eigenlijk niet verder gaan dan Dual Ranked & Dual Channel. Dat resulteert meestal in slechts 2 van de 4 sloten gevuld, of alleen 4 DIMM's met 1Rx8.

Omdat bovenstaande situatie onvoorspelbaar is, maar de impact relatief groot kan zijn, èn omdat deze kennis over de DIMM's slechts door aan te kopen geconfirmeerd kan worden, zou er misschien ook nog een extra optie in de filter nodig kunnen zijn waarin er meerdere opstellingen geselecteerd kunnen worden. Natuurlijk met de toelichting dàt er meerdere modellen in omloop zijn, en dit meestal niet aangegeven wordt door de fabrikant en/of verkoper.
Dat is interessant. Je weet zeker dat het echt dezelfde modules zijn? En dan bedoel ik niet of je dezelfde modules hebt besteld, maar heb je daadwerkelijk dezelfde modules gekregen? Dus met dezelfde sticker erop? Niet dat de shop waar je hebt besteld een bait and switch heeft gedaan, al dan niet per ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 18:13
Ik ben het met @Glaanie eens mbt "Confirmed Working".

Mijn oude AMD 2600X op een X470 moederbord met DDR4-3200 wilde in 1e instantie niet sneller lopen dan 2800MT/s.
Alles sneller, werd instabiel.
Later, heb ik alleen de processor geupgrade naar een 5000-series (immers, in de processor zit de geheugencontroller).
Nu kan datzelfde geheugen op hetzelfde moederbord ineens makkelijk 3200MT/s lopen.
Er zijn veel meer variabelen voor "stabiel geheugen" dan alleen het geheugen zelf.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Glaanie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:05:
[...]

Dat is interessant. Je weet zeker dat het echt dezelfde modules zijn? En dan bedoel ik niet of je dezelfde modules hebt besteld, maar heb je daadwerkelijk dezelfde modules gekregen? Dus met dezelfde sticker erop? Niet dat de shop waar je hebt besteld een bait and switch heeft gedaan, al dan niet per ongeluk.
Ik heb 3x hetzelfde productnummer bij Amazon besteld: uitvoering: Lexar Thor LD4BU016G-R3200GDXG

Ik heb zelfs op "opnieuw bestellen" geklikt, om er zeker van te zijn dat ik hetzelfde model kreeg. Tot mijn grote verbazing kreeg ik de 2e keer echter een setje met 1Rx8 binnen. Om mijn geluk in deze loterij te testen heb ik toen een 3e setje besteld. Ik had hoe dan ook 3 setjes nodig, maar die bleek dus helaas weer 2Rx8 geheugen te bevatten.

De productnummers heb ik op moment van binnenkomst gecontroleerd, en die kwamen overeen met elkaar. Serienummers natuurlijk niet.

Op de modules zelf (de sticker met snelheid, grootte, latency, etc) wordt aangeven wat de banking en ranking configurations van de modules zijn. Op de modules wordt dan dus ook expliciet 1Rx8 of 2Rx8 benoemd. Het is alleen een loterij... 8)7 Maar dat is dus een bekend issue in de markt. Ik zie bijna nergens dat er expliciet benoemd wordt wat de banking/ranking configuratie exact is voor consumenten geheugen. Zelfs niet bij de fabrikanten (uitzonderingen daargelaten).

Het feit dat er 2 verschillende modellen met dezelfde productnummers worden uitgegeven, is nogal opmerkelijk. Vooral omdat het ook tot grote problemen kan leiden bij het gebruik van meerdere sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:06:
Ik ben het met @Glaanie eens mbt "Confirmed Working".

Mijn oude AMD 2600X op een X470 moederbord met DDR4-3200 wilde in 1e instantie niet sneller lopen dan 2800MT/s.
Alles sneller, werd instabiel.
Later, heb ik alleen de processor geupgrade naar een 5000-series (immers, in de processor zit de geheugencontroller).
Nu kan datzelfde geheugen op hetzelfde moederbord ineens makkelijk 3200MT/s lopen.
Er zijn veel meer variabelen voor "stabiel geheugen" dan alleen het geheugen zelf.
Daar ben ik het inderdaad geheel mee eens. De geheugencontroller (al dan niet binnen de CPU) is over het algemeen het enige dat direct met het geheugen communiceert.

Wanneer de geheugencontroller vervolgens daadwerkelijk in de CPU zit, dan is stabiliteit bij "confirmed working" absoluut geen garantie dankzij het moederbord. ~99% van die voorwaarden* zijn afhankelijk van de gebruikte CPU. Dat zie ik ook terug in de product pages (en datasheets) van AMD CPU's en QVL's van moederbord-makers en geheugen makers. Zij halen ook expliciet de CPU-series aan waarin de modules compatible zijn.

*De overige ~1% is klein, maar niet verwaarloosbaar. Daarom is een compatibiliteit alleen te meten met de combinatie van een CPU en moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

@InjecTioN Dan gaat het verhaal van "toch net niet dezelfde modules" bij ons niet op. Wij hebben SKU en EAN-codes die we als onderscheid gebruiken en als fabrikanten stiekem andere versies uitbrengen, kunnen wij niet veel mee doen. Op individueel niveau kan je misschien een waarschuwende tekst plaatsen, wat ik net heb gedaan bij jouw voorbeeld uitvoering: Lexar Thor LD4BU016G-R3200GDXG
Let op: Het lijkt erop dat deze modules in zowel 1R8 als 2R8 uitvoeringen bestaan. Helaas worden deze wel onder dezelfde codes verkocht en ook bij retailers lijkt dit niet altijd duidelijk te zijn. Neem contact op met je favoriete webshop als dit een probleem voor je is.
Meer kan ik niet doen, vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Glaanie schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:11:
@InjecTioN Dan gaat het verhaal van "toch net niet dezelfde modules" bij ons niet op. Wij hebben SKU en EAN-codes die we als onderscheid gebruiken en als fabrikanten stiekem andere versies uitbrengen, kunnen wij niet veel mee doen. Op individueel niveau kan je misschien een waarschuwende tekst plaatsen, wat ik net heb gedaan bij jouw voorbeeld uitvoering: Lexar Thor LD4BU016G-R3200GDXG

[...]

Meer kan ik niet doen, vrees ik...
Het gaat inderdaad niet op voor deze situatie. Dat werd bij mij echter pas duidelijk nadat ik de modules reeds aangeschaft had.

En dat is zeer zeker prima, want het schept duidelijkheid. Dat is waar we het voor doen! O+ _/-\o_

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.