Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-08 20:35
Mijn vader heeft net zonnepanelen + batterijen laten plaatsen.
Nu blijkt dat de omvormer de batterijen lijkt te laden "wanneer hij daar zij in heeft". Er zal wel een logica in zitten maar die begrijpen we nog niet.

We zoeken naar een methode om het laden van de batterijen te koppelen aan de prijs van de stroom of het opwekken van de panelen:
Wanneer de stroom laag is of wanneer er meer geproduceerd wordt dan verbruikt; dan zou de batterij moeten laden.

Het probleem is hoe we zo'n omvormer aansturen?
Sofar-Solar, model HYD 3000-ERP
Dat ondersteund 'opensolar' maar dat lijkt geen protocol maar een vendor te zijn. In de aankoop zit het Jullix platform dat met AI een optimaal scenario bepaalt 😅.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Er is geen home assistant of nodered beschikbaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-09 19:07
default zitten er opties in de omvormer, 1 self use mode, 2 time of use mode, 3, timing mode, 4 passive mode, 5 peak shaving mode. Deze worden in de handleiding netjes uitgelegd.

Maar als je aan de hand van energie prijzen ed wilt gaan schakelen heb je toch echt meer nodig, de omvormer heeft natuurlijk geen idee van de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-08 20:35
Ik hoopte dat iemand een almost-ready-made solution zou hebben; ik vermoed dat er wel meer tweakers zelf willen beslissen wanneer de batterij laadt of ontlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbartling
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 16:35
Je bent op zoek naar een Energy Management System.

Ik ken het systeem van Bliq, waarmee je kunt sturen op dynamische prijzen, maar dat ondersteunt momenteel geen Sofar omvormers. https://bliq.energy/nl/pr...rgie-management-systemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank9255
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-03 18:16
Opgelet met Bliq!
Zijn in moeilijkheden geweest en overgenomen.
Bliq Powerflow stuurt op dit moment enkel batterijen en in combinatie met dynamisch energie contract misschien wel interessant.
Op de website (www.bliq.energy) staat letterlijk dat een premie bij fluvius kan verkregen worden in combinatie met warmtepomp, warmtepompboiler,...
Ik citeer: "PREMIE VOOR STURING ELEKTRISCHE WARMTE"

Bliq stuurt enkel batterijen en dat is het. Ze STUREN voor de rest NIETS. GEEN ANDERE toestellen zoals een Accumulatieverwarming, Warmtepompboiler, ...

Mede door die belofte heb ik Bliq Powerflow aangeschaft.

Wat verder gezocht en op de Fluvius website heb ik ivm de premie een lijst gevonden, namelijk:
Lijst producten premie SEW v83.xlsx
Nu komt de aap uit de mouw, er staat voor de Bliq: "Bliq slimme aansturing uitsluitend met API"
Dus met nog een API, de nodige hardware/software zou dat kunnen.

Dat is iets heel anders dan wat Bliq laat uitschijnen op hun website. :(