Hoe subwoofer aansluiten op stereo 2.0 speakers aan PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dENNtoet
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Hi all,

Ik ben echt een complete noob op dit gebied. Heb op youtube/sites verschillende dingen opgezocht. Maar kom er gewoon niet uit. Ik zie het even niet.

Daarnaast zegt de 1 weer je moet een RCA splitter hebben, de andere met een piggy back nog iets.. Of een Y cable. Dan heb je weer iemand die zegt, dat moet je helemaal niet doen want je zit met... "crossover" o.i.d.?

Kortom, ik snap er niets van.

Ik heb een Edifier R1280T systeem (zonder sub out). Dit is een 2.0 speaker systeem waar ik zeer content mee ben. Zou alleen graag een subwoofer hier aan willen koppelen. Dit systeem zit aangesloten op mijn PC via een normale audio jack.

Wat heb ik nodig en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik hem kan koppelen? Het zou mij echt helemaal helpen als het in een diagram kan worden weergegeven (ben meer een beelddenker :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHL29DxFEFuA1cYViCumMmCE3Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jam3V0uztvmup7bh3fiKItZH.png?f=fotoalbum_large

Thanks alvast!

Beste antwoord (via dENNtoet op 05-04-2024 09:30)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:58

FeaR

In GoT we trust

sig69 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 01:02:
Meestal jack uitgang, dus dan heb je een jack (mono) naar rca nodig, een y-splitter, en dan dubbel rca naar de sub.
Vanwaar jack mono naar een Y-splitter en dubbel RCA? Volgens mij hangt het van de methode van aansluiten (en daarmee ook "aansturen") af maar hier gaan twee methodes door elkaar.

Uitgaande van als de subwoofer alleen ingangen heeft: Als de subwoofer op de oranje jack (center/subwoofer) van de PC aan wordt gesloten is dat mono (andere kanaal is immers center). Dan heb je een mono jack naar enkele RCA (mono) naar de subwoofer. Set dan wel instellen als 2.1 op de PC. Crossover regel je op de PC omdat je daar een dedicated Subwoofer kanaal wilt hebben. Andere optie is vanaf de PC de output van de groene jack (front left/right) splitten en dan stereo (rood/wit RCA) naar de subwoofer. Set dan configureren als 2.0 voor de PC, crossover op de subwoofer regelen. Er is dus een verschil tussen de subwoofer als dedicated .1 in willen zetten of opnemen in een 2.0.

In het eerste geval creeer je een 2.1 set. Dedicated kanaal op de .1 uitgang. De PC zal dit signaal aan moeten leveren. Ergo, de processing moeten doen van bijvoorbeeld crossover, crossover op de subwoofer zet je in dat geval vol open. Vandaar dat dit alles mono blijft, PC zal mono uitsturen. In het tweede geval/methode van aansluiten houd je een 2.0 opzet, je zet de subwoofer immers in de keten op dezelfde output. PC zal een 2.0 blijven zien en geen processing doen, domweg het gehele bereik naar de subwoofer sturen. Door dit hele bereik moet je op de subwoofer de crossover instellen.

Genoemde Edifier kan op beide methodes maar de laatste is het makkelijkst en door de in- en uitgangen op de Edifier nog simpeler:
3,5 mm jack naar stereo RCA vanaf de PC naar input op de subwoofer. Vanaf de Output op de subwoofer weer naar de input van de speaker set (stereo RCA). Zoals gezegd zal dit voor de PC een 2.0 set blijven, dus crossover op de subwoofer instellen.

[ Voor 62% gewijzigd door FeaR op 04-04-2024 09:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Welke ingangen heeft die subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dENNtoet
Heel eerlijk gezegd heb ik nog geen subwoofer aangeschaft omdat ik eerst wilde weten of het überhaupt kon.

Ik had de Edifier T5 op het oog:
uitvoering: Edifier T5 actieve subwoofer (Grijs, Zwart)

Maar sta compleet open voor andere suggesties rond die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Welke subwoofer is het überhaupt? Is die wel actief (oftewel zit er een versterker ingebouwd)? Welke inputs lust die subwoofer? En welke pc heb je? Heb je daar een sub-out op zitten?

/edit:
Ah, de Edifier T5 zeg je. Afhankelijk van de uitgangen op je pc kun je die aansluiten ja. Een LPF/crossover zit daar al op, dat zijn die draaiknoppen aan de achterkant. Maar dan is het weer van de software afhankelijk of ze ook een 2.1 signaal kunnen uitsturen of dat je alleen de keuze hebt tussen 2.0 en 5.1.

[ Voor 46% gewijzigd door Icephase op 04-04-2024 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Elke pc heeft tegenwoordig wel 5.1 toch? Meestal jack uitgang, dus dan heb je een jack (mono) naar rca nodig, een y-splitter, en dan dubbel rca naar de sub.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dENNtoet
Ja heb idd 5.1 geluidskaart. Zou iemand kunnen laten zien in een diagram hoe ik deze zou kunnen aansluiten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sig69 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 01:02:
Meestal jack uitgang, dus dan heb je een jack (mono) naar rca nodig, een y-splitter, en dan dubbel rca naar de sub.
Vanwaar jack mono naar een Y-splitter en dubbel RCA? Volgens mij hangt het van de methode van aansluiten (en daarmee ook "aansturen") af maar hier gaan twee methodes door elkaar.

Uitgaande van als de subwoofer alleen ingangen heeft: Als de subwoofer op de oranje jack (center/subwoofer) van de PC aan wordt gesloten is dat mono (andere kanaal is immers center). Dan heb je een mono jack naar enkele RCA (mono) naar de subwoofer. Set dan wel instellen als 2.1 op de PC. Crossover regel je op de PC omdat je daar een dedicated Subwoofer kanaal wilt hebben. Andere optie is vanaf de PC de output van de groene jack (front left/right) splitten en dan stereo (rood/wit RCA) naar de subwoofer. Set dan configureren als 2.0 voor de PC, crossover op de subwoofer regelen. Er is dus een verschil tussen de subwoofer als dedicated .1 in willen zetten of opnemen in een 2.0.

In het eerste geval creeer je een 2.1 set. Dedicated kanaal op de .1 uitgang. De PC zal dit signaal aan moeten leveren. Ergo, de processing moeten doen van bijvoorbeeld crossover, crossover op de subwoofer zet je in dat geval vol open. Vandaar dat dit alles mono blijft, PC zal mono uitsturen. In het tweede geval/methode van aansluiten houd je een 2.0 opzet, je zet de subwoofer immers in de keten op dezelfde output. PC zal een 2.0 blijven zien en geen processing doen, domweg het gehele bereik naar de subwoofer sturen. Door dit hele bereik moet je op de subwoofer de crossover instellen.

Genoemde Edifier kan op beide methodes maar de laatste is het makkelijkst en door de in- en uitgangen op de Edifier nog simpeler:
3,5 mm jack naar stereo RCA vanaf de PC naar input op de subwoofer. Vanaf de Output op de subwoofer weer naar de input van de speaker set (stereo RCA). Zoals gezegd zal dit voor de PC een 2.0 set blijven, dus crossover op de subwoofer instellen.

[ Voor 62% gewijzigd door FeaR op 04-04-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
FeaR schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:06:
[...]

Ik had heel globaal de specs van die sub bekeken en daar stond 2x rca in, dus ik ging uit van wat ik gewend ben (mono, y-splitter). Maar je hebt gelijk, deze kan blijkbaar stereo in en uit, nog makkelijker.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sig69 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:53:
[...]
..., dus ik ging uit van wat ik gewend ben (mono, y-splitter).
Y-adapter voegt in deze niets toe op een paar dB extra output maar die kan je ook bereiken door de volumeknop een tikje extra te geven. Y-adapter zie je vaker gebruikt worden maar is dus niet nodig als je vanaf een Subwoofer Out gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dENNtoet
Thanks @FeaR! A-ha! Ik "denk" dat ik hem snap.... of begin te snappen. Als ik het goed heb, moet ik dan 2x een kabel kopen (of 1 kabel met 2 kopjes) die aan beide kanten RCA heeft? Zodat ik van de subwoofer naar speaker kan?

Zoiets dus qua schema?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx5wJls8f6o1CYebVzX4lpg6z_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyTIw3OcTHgm6pRmD33PaZF2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dENNtoet schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:57:
Als ik het goed heb, moet ik dan 2x een kabel kopen (of 1 kabel met 2 kopjes) die aan beide kanten RCA heeft? Zodat ik van de subwoofer naar speaker kan?
Volgens mij hoef je niets te kopen. De 3,5 mm jack naar stereo RCA die nu naar de speakers gaat stop je in de Subwoofer op de ingangen (die kabel komt ook bij de T5 subwoofer). Subwoofer wordt geleverd met Stereo RCA (als ik de handleiding mag geloven), die leg je tussen de output van de subwoofer en input van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dENNtoet
Thanks hij is besteld!
Pagina: 1