Hoe TV ophangen aan wand waar kabelgoot in zit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-06-2024
Mijn vraag
In mijn nieuwbouw woning heb ik bij de bouw rekening gehouden met het plaatsen van een TV. Ik wil de TV namelijk graag zonder zichtbare kabels of kabelgoot ophangen. Daar is een kabelgoot voor in de muur gefreesd, en daarnaast is er een loze leiding geplaatst. Ik heb gelukkig een foto gemaakt tijdens een van de kijkmomenten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwexK0If-F4OPdi8HNYazvdzUAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H85UN5En6MqxBHNGRXEymXbr.jpg?f=fotoalbum_large. Inmiddels is deze muur netjes afgewerkt en zie je nu niks van de kabelgoot, daar zit een dun stuclaagje? voor.

Zoals te zien op de foto zit de kabelgoot direct naast de leidingen. En dit is precies het midden van de muur, waar ik ook mijn TV op wil hangen. De TV moet nog aangeschaft worden, maar ik overweeg de LG G3 65 inch met bijgeleverde mount. Hier een screenshot van de afmetingen van deze mount: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRIx1LahZ2LNWzR6Vo-3at_CL5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4CipXblyB7L2k3WMu3hSl8et.png?f=fotoalbum_large
Ik vrees dat dit niet gaat lukken omdat ik precies moet boren bij ofwel de kabelgoot, of de leidingen. Er zit wel een heel klein stukje wand tussen de leidingen, maar dat komt wel erg nauw en ik ben bang dat ik per ongeluk in de leidingen ga boren. Iemand nog goede ideeën?

Verder heb ik dit tv meubel gekocht, dat binnenkort geplaatst gaat worden:
https://www.sanderswonen....08923/porta-dressoir.html
Ik twijfel ook wat nou de beste volgorde is om de klus te klaren, mijn gevoel zegt nu:
- TV meubel ophangen
- Gaten maken in TV meubel voor kabels en stopcontacten
- Gaten boren in kabelgoot (1 achterkant meubel, 1 waar de tv komt te hangen)
- TV ophangen

Als iemand goede argumenten heeft voor een andere volgorde hoor ik het ook graag! Ben benieuwd naar jullie suggesties.

Beste antwoord (via jnk op 04-04-2024 11:42)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een 65G3 weegt geen drol, minder dan 30kg. De krachten op de pluggen is relatief laag. Zijn dat gasbeton/cellenbeton blokken? De door LG meegeleverde pluggen/schroeven direct wegflikkeren, dat zijn volgens mij 8 stuks van 8x80 ofzo.. niet normaal.

Met 4 stuks Fischer DuoPower 6x50 hangt je TV echt rotsvast. Heb zelf een zwaardere 77G3 hangen met 6 stuks 6x30. Zou wel een leidingzoeker gebruiken.. want het is wat krap allemaal. Die ingefreesde kabelgoot is met 9cm breedte ook fors.

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 03-04-2024 22:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:47
Monageplaat van 18 mm multiplex tegen de muur en daar de beugel op monteren.
Kan met aan de achterkant van de plaat inslagmoeren en vastzetten met M(gatgrootte beugel) boutjes.
Gaten in het meubel maken vanaf de voorkant lijkt mij nogal een gedoe als die kast een beetje diep en krap is.
Ik zou eerst overal alle gaten uitzetten, dan boren en vervolgens monteren.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 03-04-2024 22:32 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Lijkt me geen probleem, de beugel komt nmlk horizontaal.
Je hoeft natuurlijk niet alle gaten te gebruiken, 4 goede houtdraaibouten met fisher pluggen gaat de klus wel klaren.

Om electra / waterleidingen niet te raken gebruik ik een bosch muurscanner, dan kun je voordat je het meubel gaat plaatsen eerst de leidingen uitmeten

[ Voor 13% gewijzigd door djpeterl1 op 03-04-2024 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
JukeboxBill schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:31:
Kan met aan de achterkant van de plaat inslagmoeren en vastzetten met M(gatgrootte beugel) boutjes.
Gaten in het meubel maken vanaf de voorkant lijkt mij nogal een gedoe als die kast een beetje diep en krap is.
Het idee van deze beugel dat de tv zo strak mogelijk tegen de muur aan zit (no gab), dat doe je dan te niet met een plaat. anders zou je ook een standaard vogels muurbeugel kunnen nemen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een 65G3 weegt geen drol, minder dan 30kg. De krachten op de pluggen is relatief laag. Zijn dat gasbeton/cellenbeton blokken? De door LG meegeleverde pluggen/schroeven direct wegflikkeren, dat zijn volgens mij 8 stuks van 8x80 ofzo.. niet normaal.

Met 4 stuks Fischer DuoPower 6x50 hangt je TV echt rotsvast. Heb zelf een zwaardere 77G3 hangen met 6 stuks 6x30. Zou wel een leidingzoeker gebruiken.. want het is wat krap allemaal. Die ingefreesde kabelgoot is met 9cm breedte ook fors.

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 03-04-2024 22:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 15:56
De plaatsing van die leidingen is inderdaad niet goed over nagedacht.

Als je het echt goed wilt doen - mijns inziens - is die leidingen toch verplaatsen en de muur weer netjes afwerken met stuc/pleister. Stel dat je later een soundbar wilt ophangen, zit je weer met hetzelfde.

Dat is helaas een klus die veel tijd kost omdat stuc nu eenmaal moet drogen voordat je het weer kunt afwerken met verf.

p.s. Heeft iemand daar nu echt met een dozenboor de sleuf gemaakt? Die werd zeker per uur betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:52
jnk schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:21:
Mijn vraag

Verder heb ik dit tv meubel gekocht, dat binnenkort geplaatst gaat worden:
https://www.sanderswonen....08923/porta-dressoir.html
Ik twijfel ook wat nou de beste volgorde is om de klus te klaren, mijn gevoel zegt nu:
- TV meubel ophangen
- Gaten maken in TV meubel voor kabels en stopcontacten
- Gaten boren in kabelgoot (1 achterkant meubel, 1 waar de tv komt te hangen)
- TV ophangen

Als iemand goede argumenten heeft voor een andere volgorde hoor ik het ook graag! Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Waarom maak je pas gaten in de meubel als deze aan de muur hangt? Dat lijkt me onhandig werken en risicovol, omdat je direct richting je wandcontactdozen boort - en het risico loopt deze te raken/jezelf onder stroom te zetten.

Ik heb de gaten gemaakt vóór het ophangen van de meubel. Vooral omdat de gatenzaag die ik gebruikte een klein houtboortje had wat als geleiding werd gebruikt. Die steekt verder door dan de gatenzaag zelf. Had ik dat op de muur gedaan dan had ik met het geleidingsboortje direct in de stroomdraden gezeten - en dan had ik dit bericht niet kunnen typen.

Die kabelgoot zit wel uiterst onhandig. Gelukkig kun je met 4 goede schroeven / fischer pluggen een eind komen en het zó uitkienen over de montagegaten dat je niet in de kabels uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
Bedankt voor jullie inzichten!
JukeboxBill schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:31:
Liever gebruik ik geen multiplex montageplaat, zoals djpeterl1 zegt is dit een beugel die de TV strak tegen de muur plaatst en doe ik dat teniet op deze manier. Je hebt gelijk wat betreft de gaten boren in het meubel, het probleem hier is alleen dat ik niet weet of het meubel wel kan komen te hangen waar ik het nu voor me zie vanwege de kabelgoot. Wanneer het meubel hier is en dat is opgemeten, dan zal ik denk ik gauw een gat in de kabelgoot maken en op de juiste plekken gaatjes in het meubel maken voordat deze komt te hangen.
djpeterl1 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:32:
Lijkt me geen probleem, de beugel komt nmlk horizontaal.
Je hoeft natuurlijk niet alle gaten te gebruiken, 4 goede houtdraaibouten met fisher pluggen gaat de klus wel klaren.

Om electra / waterleidingen niet te raken gebruik ik een bosch muurscanner, dan kun je voordat je het meubel gaat plaatsen eerst de leidingen uitmeten
Ik denk dat dit inderdaad de manier gaat worden, met de fischer bouten in enkel de hoeken en dan precies tussen de leidingen in. Dus zoiets (afmetingen kloppen niet, maar voor het idee). Rood is de mount en blauw de TV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TckASxYhfSSVGfATf8S1azZvHBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SESVl4YZd3KkPWRYiivSqttq.jpg?f=fotoalbum_large
stin00 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:37:

Ik weet niet wat voor blokken het zijn. Maar bedankt voor je input, ik denk dat ik het zo ga doen. Zie reactie hierboven.
famschopman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:37:
De plaatsing van die leidingen is inderdaad niet goed over nagedacht.

Als je het echt goed wilt doen - mijns inziens - is die leidingen toch verplaatsen en de muur weer netjes afwerken met stuc/pleister. Stel dat je later een soundbar wilt ophangen, zit je weer met hetzelfde.

Dat is helaas een klus die veel tijd kost omdat stuc nu eenmaal moet drogen voordat je het weer kunt afwerken met verf.

p.s. Heeft iemand daar nu echt met een dozenboor de sleuf gemaakt? Die werd zeker per uur betaald.
Dit is echt geen optie meer, de muur is inmiddels helemaal afgewerkt en geverfd. Moet er niet denken om alles open te breken. En inderdaad die sleuf is echt veel te breed, ik kan er wel 4 TV's ophangen denk ik :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
waarom print je die afbeelding van de beugel niet en plak je hem even op de muur? (wel 1 op 1 cm)
Dan weet je welke bout waar te recht gaat komen wanneer je de tv op zijn plek hangt.

Deze gaten kan je al boren en pluggen, en met een sateprikker lokaliseren nadat de muur afgewerkt is

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
jack zomer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:51:
waarom print je die afbeelding van de beugel niet en plak je hem even op de muur? (wel 1 op 1 cm)
Dan weet je welke bout waar te recht gaat komen wanneer je de tv op zijn plek hangt.

Deze gaten kan je al boren en pluggen, en met een sateprikker lokaliseren nadat de muur afgewerkt is
De muur is al afgewerkt. Wel een goed idee, maar ik ben toch afhankelijk van hoe het meubel komt te hangen. Of zou je zeggen dat het meubel zich naar de TV moet schikken? Als dat mogelijk is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zou het meubel en tv als 1 unit zien.
uitgelijnd op het midden van beide, en ze zullen zich nu moeten schikken aan waar er veilig geboord kan worden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 15:56
Het zal mijn OCD wel zijn, maar

a) Je TV hangt nu dus niet meer in het midden van de muur.
b) De outlet van je kabelgoot. Zelfde verhaal, waardoor je dus met een beetje pech gewoon tegen de uitgang van de kabels uit de muur aankijkt als je links naast de TV staat.

Mensen zijn vaak te angstig om een sleuf te trekken en daarna een klein zakje Knauf open te trekken en met een plakspaan aan te brengen.

Een sleuf dichtsmeren is wat anders als een complete muurstucen en spiegelglad krijgen. Je kunt gips zelfs nog eenvoudig met een schuurmachine bijwerken als je het niet 100% glad krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
famschopman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:05:
Het zal mijn OCD wel zijn, maar

a) Je TV hangt nu dus niet meer in het midden van de muur.
b) De outlet van je kabelgoot. Zelfde verhaal, waardoor je dus met een beetje pech gewoon tegen de uitgang van de kabels uit de muur aankijkt als je links naast de TV staat.

Mensen zijn vaak te angstig om een sleuf te trekken en daarna een klein zakje Knauf open te trekken en met een plakspaan aan te brengen.

Een sleuf dichtsmeren is wat anders als een complete muurstucen en spiegelglad krijgen. Je kunt gips zelfs nog eenvoudig met een schuurmachine bijwerken als je het niet 100% glad krijgt.
A. Klopt en dat is balen, maar neem ik voor lief. Belangrijker is dat de TV recht boven het meubel hangt.
B. Het meubel komt over de outlet en stopcontacten heen, en in de achterplaat van het meubel worden gaten geboord. Je ziet dus niks meer van de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:03
A: nog steeds mogelijk om hem in het midden te hangen. Hou wel rekening met mogelijk nog een 20cm gordijn ruimte die je aan de linkerkant gaat hangen (weet niet of je daar gordijnen gaat hangen, maar zo ja, hou daar dan ook rekening mee)

B: makkelijke oplossing met je tv meubel, je zou ook nog een opening in je buis kunnen maken net achter je tv meubel, dan ga je er sowieso niets van zien, ook al zou je achteraf een zwevend kastje gaan hangen.

Sleuf / buis kan overigens nooit breed genoeg zijn, je weet namelijk nooit wat voor kabels je erdoorheen wilt gooien, alhoewel de tijd van Scart kabels wel voorbij is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
dencoupe schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:08:
A: nog steeds mogelijk om hem in het midden te hangen. Hou wel rekening met mogelijk nog een 20cm gordijn ruimte die je aan de linkerkant gaat hangen (weet niet of je daar gordijnen gaat hangen, maar zo ja, hou daar dan ook rekening mee)

B: makkelijke oplossing met je tv meubel, je zou ook nog een opening in je buis kunnen maken net achter je tv meubel, dan ga je er sowieso niets van zien, ook al zou je achteraf een zwevend kastje gaan hangen.

Sleuf / buis kan overigens nooit breed genoeg zijn, je weet namelijk nooit wat voor kabels je erdoorheen wilt gooien, alhoewel de tijd van Scart kabels wel voorbij is ;)
Hoe zou het meubel dan nog precies in het midden kunnen komen te hangen? Dat zie ik niet. Er komt inderdaad wel nog een gordijn aan de linkerkant. En wat betreft dat gat in de kabelgoot, ik durf het nu niet helemaal te doen omdat ik bang ben dat het dan net onhandig zit ten opzichte van de verticale of horizontale planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:02

franssie

Save the albatross

@jnk Zolang die TV ervoor hangt zie je toch niets van beschadigingen in de muur :P
Of komt die TV zo strak te hangen (zoals een Frame echt op de muur hangt) dat er niets achter past?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Meestal zijn de meubels breder als de tv, dus dan heb je op de hoeken altijd een plek in het meubel waar je hem vast kunt zetten, zonder dat er een leiding achter zit.

Je hebt het over een achterplaat waar je gaten in gaat maken, maar waar lopen de kabels richting je TV dan heen?

Voor de stroom kom je daar wel mee weg met platte stekkers ( https://www.onlinekabelsh...HNbjz7oGJCV0aAn4BEALw_wcB) waar je een gaatje voor maakt in je achterplaat (hoeft maar ter grootte van de dikte van de kabel te zijn)

Maar ergens zul je de buis in moeten die in de sleuf gemaakt is. Neem aan dat je niet onder bij de plint de buis in gaat. Dan zie je alsnog kabels onderaan bij het meubel. Tenzij het een meubel is tot op de grond, maar op pootjes of hangend zul je ergens in die buis voor de tv een gat moeten maken.

Of hoe zie jij het zelf voor je hoe je achter je tv kastje uitkomt vanuit die buis?

zo ongeveer even mijn teken skill's erbij gedaan. kast vastzetten in de hoeken, gat voor de kabel naar de tv en 2 gaatjes voor de stroomkabels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCmiT2pZiSRCa7dS0SeCEkWYzUw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vEJS6VXpr5h42H9gEZ5DHGYU.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door dencoupe op 04-04-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
dencoupe schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:43:
Meestal zijn de meubels breder als de tv, dus dan heb je op de hoeken altijd een plek in het meubel waar je hem vast kunt zetten, zonder dat er een leiding achter zit.

Je hebt het over een achterplaat waar je gaten in gaat maken, maar waar lopen de kabels richting je TV dan heen?

Voor de stroom kom je daar wel mee weg met platte stekkers ( https://www.onlinekabelsh...HNbjz7oGJCV0aAn4BEALw_wcB) waar je een gaatje voor maakt in je achterplaat (hoeft maar ter grootte van de dikte van de kabel te zijn)

Maar ergens zul je de buis in moeten die in de sleuf gemaakt is. Neem aan dat je niet onder bij de plint de buis in gaat. Dan zie je alsnog kabels onderaan bij het meubel. Tenzij het een meubel is tot op de grond, maar op pootjes of hangend zul je ergens in die buis voor de tv een gat moeten maken.

Of hoe zie jij het zelf voor je hoe je achter je tv kastje uitkomt vanuit die buis?

zo ongeveer even mijn teken skill's erbij gedaan. kast vastzetten in de hoeken, gat voor de kabel naar de tv en 2 gaatjes voor de stroomkabels

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Bedankt voor alle moeite en het meedenken! Die kabelgoot zie je nu niet meer, om het wat duidelijker te maken nog even een foto van de muur nu. Dus waar nu dit tijdelijke kastje staat komen gaten naar de stopcontacten en de kabelgoot, zoals jij het aangeeft op jouw tekening. Ik voorzie dus wel wat gedoe op moment dat het nieuwe tv meubel zwevend opgehangen gaat worden, ook daar moet rekening gehouden worden met al deze ellende. Maar als ie hangt dan is in ieder geval de kabelgoot breed genoeg om ergens een gat te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1NTU62FPzE0qFaRAW148xCUr9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTXfi4fAShsylfsWaDrISs1p.jpg?f=fotoalbum_large

Een andere optie die ik nu overweeg is een verstelbare tv-beugel, die dan ingeklapt tegen de muur zit. Dan zit er wat afstand tussen het punt van bevestigen en het middelpunt van de TV. Een beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5H9D29T9kKh_Yrnr-SrIGHXvWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMKj2u9ZvNfUxkIiuLQ5OmEf.jpg?f=user_large

Maar dan moet ik er wel een kunnen vinden die echt strak tegen de muur zit, waarbij je niet de kabels ziet als je tegen de muur staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-05 21:52
Je kan de standaard LG beugel makkelijk over je goot heen plaatsen als dat nogid mocht. Er naast kan natuurlijk als je je zelf daar beter bij voelt. Ik heb echter geen elektriciteitsleidingen naast de goot lopen...

Wat @stin00 zegt Fisher pluggen pakken en je kan de meegeleverde schroeven gewoon gebruiken.

Ik heb de beugel over de goot gehangen, muur is 80 jaar oude zacht rood steen. Ik heb een 55 inch LG G3 maar die niet veel lichter dan een 65 inch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDMko28UzMR9EWjgkIqiGX2GzBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1J4qKUn9FLKD9m3orltifjw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKZqRWsnB-uQm-ocVJmveu1LnR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVhFS8Ri42YMCjCazpabBfwG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYmI21PNy-zLp5JQRXYvSWOZVAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19G5uZn8rmzaVgZjPa3mfEed.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAAVmqudmOfMD9YByIzapPeRX0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jLSXlrlIpWzbEmsxhLEKRHR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDX98oS1iz8KrRXGCQFEAjDO1do=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHnbZdCzChEqHUYGeb1nfUFe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door Petje72 op 04-04-2024 18:53 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ik weet dat de huizenmarkt tegenwoordig aardig gek is maar zulke kleine keukentjes dat is toch niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
Petje72 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:46:
Je kan de standaard LG beugel makkelijk over je goot heen plaatsen als dat nogid mocht. Er naast kan natuurlijk als je je zelf daar beter bij voelt. Ik heb echter geen elektriciteitsleidingen naast de goot lopen...

Wat @stin00 zegt Fisher pluggen pakken en je kan de meegeleverde schroeven gewoon gebruiken.

Ik heb de beugel over de goot gehangen, muur is 80 jaar oude zacht rood steen. Ik heb een 55 inch LG G3 maar die niet veel lichter dan een 65 inch.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes! Dat vel papier met de afmetingen is ook handig, hoe kom je daar aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
jnk schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:14:
[...]

Netjes! Dat vel papier met de afmetingen is ook handig, hoe kom je daar aan?
Die zit als het goed is bij je TV.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Voor je kastje: als je die ophangt gebruik je best een haaklat (french cleat); ook daar kan je meerdere schroeven gebruiken op locaties in de muur waar geen kabel zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:04
famschopman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:37:

Dit is zeer gebruikelijk en zie ik overal gebeuren. Weliswaar niet zoals bij TS dubbel boren langs elkaar. Maar gewoon onder elkaar en daarna de hoeken weggebeiteld zodat er zo'n rode mantelbuis in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
TS, volgens mij maak je je te druk over het ophangen. Die eerste beugel die je liet zien kun je gewoon gebruiken. Boor daar waar je zeker weet dat geen buis erachter zit. Gebruik dus de gaten die safe zijn, dan komt het helemaal goed 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnk
Het is even geleden, maar inmiddels hangt het TV meubel en is vandaag de TV bezorgd. Ik heb toch de zenuwen om alles op te hangen en vraag daarom nog 1 keer om advies. Ten eerste foto's van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FKjyDzk1NrE6VA-kuvF4xBPqXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7piOLLfHyecnNIrNbBhAynJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het TV meubel hangt en ik ben met stickers en tape alles aan het uitmeten om te bepalen hoe de TV straks komt te hangen. Een close-up hiervan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D-ONPE6DnyY0GyfdMZozaxP-1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEFe4T4wM6YBLPN8Hezu8iSc.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 oranje stickers geven aan waar de elektra kabels doorheen lopen. Ik heb nu een leidingzoeker liggen, maar de nauwkeurigheid valt me wat tegen.. Hij blijft wat langer op rood staan dan ik zou verwachten met zo'n smalle PVC buis.
Paars geeft aan waar de kabelgoot zit. Dan 2 groene stickers, voor 2 mogelijke middelpunten van de TV beugel. De blauwe stickers geven de boorpunten aan voor de linker groene sticker, en de roze voor de rechter groene sticker.

De linker groene sticker is mooi precies in het midden van het TV meubel. Het heeft mijn voorkeur de TV zo op te hangen, maar het nadeel is dat de rechter boorgaten (blauw) precies tussen de 2 leidingen in zitten. Daarnaast kan ik alleen de uiterste 2 boorgaten gebruiken van totaal 6 die in de beugel zitten. Aan de linkerkant kan ik wel 4 boorgaten gebruiken, maar dan krijg je dus 4 links en 2 rechts.

Als ik de rechter groene sticker aanhoud als middelpunt, dan hangt de TV niet meer mooi in het midden. Maar het voordeel is dat ik dan wel 4 boorgaten aan beide kanten kan plaatsen. Hoewel dit nog steeds erg nauw komt, want de leiding zoeker blijft geel bij de meest rechtse boorgaten.. veel speling is er dus niet.

Nu is de vraag, is de muur nog wel stevig genoeg tussen de 2 leidingen? Er is natuurlijk voor de elektrakabels al een stuk uit en ik vraag me af wat dit met de kracht van de muur doet. Daarnaast moet ik hem dan dus ophangen met minder schroeven dan eigenlijk de bedoeling is (2 ipv 6). Ik weet niet of die dit gaan dragen?

Eerder is in het topic Fischer DuoPower 6x50 aangeraden, die heb ik hier nu liggen. Maar ik vraag me wel af of ze echt veel beter zijn dan de meegeleverde schroeven? Ze hebben sowieso een andere kop, en de meegeleverde schroeven zijn ook een klein stukje langer. Daarnaast vraag ik me af of ik, als ik de Fischer pluggen ga gebruiken, er ook sluitringen bij moet gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_aX3Jmf5VzBCrYVJRRin1XIBrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA2BS9T555JueJraxNogXxHh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:02
jnk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:08:
Het is even geleden, maar inmiddels hangt het TV meubel en is vandaag de TV bezorgd. Ik heb toch de zenuwen om alles op te hangen en vraag daarom nog 1 keer om advies. Ten eerste foto's van de huidige situatie:

[Afbeelding]

Het TV meubel hangt en ik ben met stickers en tape alles aan het uitmeten om te bepalen hoe de TV straks komt te hangen. Een close-up hiervan:

[Afbeelding]

De 2 oranje stickers geven aan waar de elektra kabels doorheen lopen. Ik heb nu een leidingzoeker liggen, maar de nauwkeurigheid valt me wat tegen.. Hij blijft wat langer op rood staan dan ik zou verwachten met zo'n smalle PVC buis.
Paars geeft aan waar de kabelgoot zit. Dan 2 groene stickers, voor 2 mogelijke middelpunten van de TV beugel. De blauwe stickers geven de boorpunten aan voor de linker groene sticker, en de roze voor de rechter groene sticker.

De linker groene sticker is mooi precies in het midden van het TV meubel. Het heeft mijn voorkeur de TV zo op te hangen, maar het nadeel is dat de rechter boorgaten (blauw) precies tussen de 2 leidingen in zitten. Daarnaast kan ik alleen de uiterste 2 boorgaten gebruiken van totaal 6 die in de beugel zitten. Aan de linkerkant kan ik wel 4 boorgaten gebruiken, maar dan krijg je dus 4 links en 2 rechts.

Als ik de rechter groene sticker aanhoud als middelpunt, dan hangt de TV niet meer mooi in het midden. Maar het voordeel is dat ik dan wel 4 boorgaten aan beide kanten kan plaatsen. Hoewel dit nog steeds erg nauw komt, want de leiding zoeker blijft geel bij de meest rechtse boorgaten.. veel speling is er dus niet.

Nu is de vraag, is de muur nog wel stevig genoeg tussen de 2 leidingen? Er is natuurlijk voor de elektrakabels al een stuk uit en ik vraag me af wat dit met de kracht van de muur doet. Daarnaast moet ik hem dan dus ophangen met minder schroeven dan eigenlijk de bedoeling is (2 ipv 6). Ik weet niet of die dit gaan dragen?

Eerder is in het topic Fischer DuoPower 6x50 aangeraden, die heb ik hier nu liggen. Maar ik vraag me wel af of ze echt veel beter zijn dan de meegeleverde schroeven? Ze hebben sowieso een andere kop, en de meegeleverde schroeven zijn ook een klein stukje langer. Daarnaast vraag ik me af of ik, als ik de Fischer pluggen ga gebruiken, er ook sluitringen bij moet gebruiken?

[Afbeelding]

Ik hoor graag jullie inzichten!
toon volledige bericht
Als alles zo is dicht gesmeerd zou ik eerst eens vragen aan de aannemer waar de kabelgoot zit. Zodra je daarvan het begin en eind hebt is het makkelijker om de tv er naast te boren. Vast zetten kan zoals gezegd al met een paar schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
Het ergste wat er kan gebeuren is dat je in een leiding met draad boort… die kan je fixen. Daarna is het ergste dat je wat vervelende gaten hebt.

Vertrouw dus jezelf, als het mis gaat hangt uiteindelijk je tv ervoor en moet je eventueel een kabel opnieuw trekken…. Wel even de boor in een andere groep qua stroom en stroom eraf van die groep van die leidingen.

Je kan voor meer schroeven wellicht ook altijd nog een extra gat in de beugel boren.
Spullen zijn er om na aankoop te verbouwen als je het hangend toch niet meer ziet ;).

Met de juiste pluggen is alles dragend te maken, hier hangen heel wat grotere gewichten aan gipsblokken…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jnk
Het is gelukt! Nog even een foto van het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUZS9eP4GOcS7G0Q2VrcU9mbpB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOqYgfwl99GhjvoecNFotYai.jpg?f=fotoalbum_large

Dank allemaal voor de input. Uiteindelijk is de beugel met 4 fischer pluggen aan de wand gemonteerd, met hulp van een leidingzoeker kwam het allemaal net uit. Het lijkt stevig zat vast te zitten. Hopelijk volgt er geen update waarin het geheel van de muur is gedonderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:02

franssie

Save the albatross

ik had 'm een halve meter hoger verwacht? Maar strak aan de muur.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

De volgende bewoner hangt zijn TV binnen 5 minuten op want die heeft geen idee hoe die leidingen lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:23
Zorg dat je weet waar de kabels de goot in moeten. Je LG heeft namelijk uitsparingen in de achterkant. Anders kun je hem niet plat tegen de wand hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

franssie schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:37:
ik had 'm een halve meter hoger verwacht? Maar strak aan de muur.
Ik vind m prachtig hangen: op ooghoogte (als je zit).

Anders: https://www.reddit.com/r/TVTooHigh/

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1