Afvoerbuis in vloer opnieuw aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorbidMike
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik ben bezig met het renoveren van mijn badkamer/toilet en daarbij hoort dat ik ook de wastafel en de aansluiting ervan in het toilet vervang. Ik heb de wastafel + afvoer losgemaakt om de afvoer in de vloer te bekijken.
Blijkt dat dit destijds op een "interessante" manier is gebouwd. De afvoerpijp van de wastafel stak direct in de afvoerpijp en de vloer en leek vastgemetseld te zijn? Hoe hier geen lekkages zijn geweest weet ik niet.. echt waterdicht kan dit nooit geweest zijn.
Nu zit ik natuurlijk met het probleem: hoe ga ik een nieuwe afvoer aansluiten op de bestaande afvoerbuis in de vloer? De afvoerbuis die je ziet op de foto heeft direct een ~90 graden bocht naar achteren, dus er is vrijwel geen (misschien 1 mm...) "recht" stuk wat ik uit zou kunnen breken om een verlengstuk op te lijmen/knellen. En alle verloopstukken die ik kan vinden zijn ook bedoeld voor een recht uiteinde; niet een krom stuk zoals in mijn geval.

De ideale situatie die ik kan bedenken is een flexibele buis die ik in de bestaande afvoer zou kunnen leiden, maar ik weet niet of zoiets bestaat. De bestaande afvoer in de vloer heeft een binnendiameter van 30mm.

Meedenken wordt geapprecieerd! Me vertellen dat ik "fucked" ben en deze afvoer eigenlijk alleen maar af kan sluiten minder... maar als dat de realiteit is dan is het zo 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99RbrYhro36CxEy3yt6vu6r50eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blLlS7vlD8IyKW12qgsl0zJD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ezs2dKy_A1gTeL_KD_jA8CWn9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypfndHYND0KV5Bimuqvrg260.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

Is op de foto wat we zien de bocht van 90 graden, en de bovenkant is afgebroken?

Ik zou dan gewoon zo'n reparatiemof erop zetten:
https://leidingshop.nl/pv...t=40-x-33-mm&gad_source=1

Zorg ervoor dat de bestaande delen schoon, droog en stofvrij zijn, je voldoende pvc-lijm gebruikt zodat het geheel een waterdichte overgang heeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Ligt eraan wat de diameter is. Maar je kan daar een verloop rubber in zetten. Bijvoorbeeld 40 naar 30mm.

En dan aan je 40mm een verjongingstuk van 40 naar 30.

Maar als je toch bezig bent. Hele boel uithakken. En dan een 50 of 40mm afvoer netjes in de muur verwerken. Rubber verloopstuk erin en daar je afvoer van je wasbak op aansluiten.

https://www.google.com/ur...Vaw0fKWr0gKKNEv-0MG52_rFp

Edit. Lees net 30mm.
Dan heb je al weinig keus.

[ Voor 4% gewijzigd door jelle2503 op 03-04-2024 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Ik denk dat uithakken je beste optie is om iets te maken wat stevig en voor altijd lekvrij is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorbidMike
Onbekend schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:20:
Is op de foto wat we zien de bocht van 90 graden, en de bovenkant is afgebroken?

Ik zou dan gewoon zo'n reparatiemof erop zetten:
https://leidingshop.nl/pv...t=40-x-33-mm&gad_source=1

Zorg ervoor dat de bestaande delen schoon, droog en stofvrij zijn, je voldoende pvc-lijm gebruikt zodat het geheel een waterdichte overgang heeft.
Op de foto zie je inderdaad de bocht van 90 graden. Afgaande op hoe de afvoer eruit ziet zou ik gokken dat die schuin is afgezaagd?

Zo een reparatiemof gaat volgens mij niet werken omdat er bijna geen "recht stuk" over is bij die bocht. Ik heb even in de afvoer gevoeld en de bocht is echt waar je op kijkt; met geluk is er misschien 1 a 2 mm "afvoer" voor de bocht om de mof op te verlijmen.
jelle2503 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:21:
Ligt eraan wat de diameter is. Maar je kan daar een verloop rubber in zetten. Bijvoorbeeld 40 naar 30mm.

En dan aan je 40mm een verjongingstuk van 40 naar 30.

Maar als je toch bezig bent. Hele boel uithakken. En dan een 50 of 40mm afvoer netjes in de muur verwerken. Rubber verloopstuk erin en daar je afvoer van je wasbak op aansluiten.

https://www.google.com/ur...Vaw0fKWr0gKKNEv-0MG52_rFp

Edit. Lees net 30mm.
Dan heb je al weinig keus.
Goeie tip.. ik ga inderdaad eens kijken wat er mogelijk is met rubberen verloopringen. Morgen ook maar eens langs een speciaalzaak om daar advies te vragen. Maar ik ben inderdaad bang dat uithakken de "beste" optie gaan zijn, ook al heb ik daar helemaal geen zin in.
No Hands schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:24:
Ik denk dat uithakken je beste optie is om iets te maken wat stevig en voor altijd lekvrij is.
Ik vrees ervoor dat je gelijk hebt! Dank voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claan
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-05 22:04
proberen kan altijd, maar is moeilijk te beoordelen op de foto.
Waar ik aan denk is het volgende:
- binnenkant opschuren
- buis diameter 32 nemen, die verwarmen met een hetelucht pistool
- vervolgens de diameter proberen te verkleinen door hem in een ander buis van 32mm te duwen, of direct in de goot. (voorzichtig want oprekken is makkelijker dan duwen, je wilt hem niet vouwen. mogelijk moet je er een beetje verlengen, dan wordt hij ook dunner.
- na indunnen de buitenkant opschuren.
- kijken of je genoeg overlap heb, zo ja vastlijmen en bidden dat het goed blijft.

is niet de beste manier, maar ik vermoed dat je er wel een lange tijd vanaf kunt zijn, met relatief weinig inspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
@Claan Goed idee, maar dat gaat iets makkelijker met een reparatiemof, want die past al in de buis.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 06:18
Ik zou sowieso eerst proberen wat meer ruimte rondom de afgebroken buis te maken, beetje loskrabben. En dankijken wat er mogelijk is, misschien heb je net genoeg voor een overschuifmof (2x manchet).
Je hebt uiteindelijk maar enkele mm nodig om een waterdichte afsluiting te maken. Plus je verbinding blijft "flexibel", kan altijd handig zijn want zeker bij afgebroken/herstelde aansluitingen durft een-en-ander wel eens niet meer haaks te zijn....

Als de binnenkant van je buis 30mm is dan zal er waarschijnlijk ook niet veel wanddikte zijn dus uitkijken met verwarmen en uitrekken, je buis zou wel eens fragieler kunnen worden.
Dan zou ik eerder de reparatiemof proberen aanpassen (eerder dan de nu al precaire buis verder te tweaken),
beetje bij zagen/vijlen, beetje verwarmen/plooien.... Het is gemakkelijker en veiliger een paar mofjes te kopen en te experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meteen goed doen en die bocht even uithakken. Die ligt vast in zandcement dus die heb je zo te pakken. Even warm maken en oude bocht eraf en nieuwe erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@MorbidMike
In mijn woning heb ik precies dezelfde oplossing. Daar zat een mooi rubberen manchet in waar de afvoerbuis in gestoken kon worden. Heeft 30 jaar probleemloos gewerkt dus blijkbaar prima oplossing.

Persoonlijk zou ik het direct goed doen:
Afvoer in de vloer open hakken en direct een sleuf in de muur maken en de afvoer in de muur wegwerken. Kan uiteraard alleen als er geen leidingen in je muur lopen precies op die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorbidMike
Dank voor alle reacties!
Ik ga inderdaad in ieder geval het stuk vloer rond de opening weghakken om wat meer ruimte te maken en te kijken of die bocht zelf vervangen een optie is. Als de bocht gemakkelijk eraf kan is dat de optie waar ik voor zal gaan; is dat niet zo dan denk ik dat ik ga experimenteren met het vervormen van een reparatiemof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 12:49
Je gaat er spijt van krijgen als die aansluiting niet tegen (of mischien zelf s in) de muur komt.
Als je toch die boorhamer vast hebt is dat eigenlijk weinig extra moeite.
Zakje egaline kopen (let op dat je er 1 uitzoekt goed vloeit: je wil volle melk geen vla) en eindigen met een 90 graden mof met rubber rand die je ingiet in de vloer (12 milimeter laten uitsteken om gelijk te komen met de tegel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
Vogel666 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:03:
Je gaat er spijt van krijgen als die aansluiting niet tegen (of mischien zelf s in) de muur komt.
Zakje egaline kopen (let op dat je er 1 uitzoekt goed vloeit: je wil volle melk geen vla) en eindigen met een 90 graden mof met rubber rand die je ingiet in de vloer (12 milimeter laten uitsteken om gelijk te komen met de tegel)
Eens, al zou ik erg voorzichtig zijn met een boorhamer. De tegel is hard, maar ik gok dat daarachter Ytong blokken zitten. Dan heb je voordat je het weet ook een gat aan de andere kant van de muur.
@MorbidMike
Ik gok dat je met een haakse slijper met diamantblad erop snel en beter resultaat zal hebben.
Wel even zorgen voor stofafzuiging O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:54
Ik zou echt de boel uithakken en een vloerbuis in de muur maken. Veel mooier en makkelijker schoon te houden.
https://www.hornbach.nl/p...1TSgEDEAQYAiABEgLLB_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-04 16:39
...
Kan ik beamen. (Be-amen)

Die toppers die mijn huis gebouwd hebben (in 1984), hebben het y-stuk van de riolering in de spouw verwerkt. Laat ik daar nou een natte plek hebben in de kruipruimte...

De klopboor ligt al klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:30
Egaline is toch helemaal niet geschikt om een gat van 7-10cm diep op te vullen?

Volle melk is bijna waterdun, dat zal inderdaad goed overal tussen lopen.
Heb je dit vaker zo gedaan?

(ik ben namelijk nooit te oud om te leren, dit kan altijd van pas komen)

Zelf gebruik ik daar gewoon cementdekvloer-mortel voor.
Kun je met een troffel of desnoods plamuurmes ook netjes glad afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:31
b_g_e schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:05:
Die toppers die mijn huis gebouwd hebben (in 1984), hebben het y-stuk van de riolering in de spouw verwerkt. Laat ik daar nou een natte plek hebben in de kruipruimte...
Hm, herkenbaar :) zeker als die beunen dan op dat soort plekken ook nog eens vergeten te lijmen, meerdere plekken gehad in mijn huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 12:49
FRANQ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:11:
[...]

Egaline is toch helemaal niet geschikt om een gat van 7-10cm diep op te vullen?

Volle melk is bijna waterdun, dat zal inderdaad goed overal tussen lopen.
Heb je dit vaker zo gedaan?

(ik ben namelijk nooit te oud om te leren, dit kan altijd van pas komen)

Zelf gebruik ik daar gewoon cementdekvloer-mortel voor.
Kun je met een troffel of desnoods plamuurmes ook netjes glad afwerken.
Ik heb het anderen zien doen, maar eerlijk gezegd, nu ik erover nadenk was dat zeker niet meer dan 60mm diep.

Voor ik de TS van slecht advies voorzie...misschien nog even goed de verpakkingen nalezen...

Edit: Bijvoorbeeld deze is tot 100mm, maar of die dan ook zo dun is als je wil zie er dan weer niet bij staan.
https://www.hornbach.nl/p...rtel-snel-25-kg/10373522/?

[ Voor 11% gewijzigd door Vogel666 op 04-04-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zie je in oudere woningen wel vaker.. gewoon de vloerbuis "los" in de aansluiting in de vloer... soms zit er een kwakje kit omheen.. en soms gewoon een halve tube kit..

en zolang het water in de buis in de vloer maar snel genoeg weg loopt, dan zal die lekken op de overgang...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:30
Vogel666 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:21:
[...]

Ik heb het anderen zien doen, maar eerlijk gezegd, nu ik erover nadenk was dat zeker niet meer dan 60mm diep.

Voor ik de TS van slecht advies voorzie...misschien nog even goed de verpakkingen nalezen...

Edit: Bijvoorbeeld deze is tot 100mm, maar of die dan ook zo dun is als je wil zie er dan weer niet bij staan.
https://www.hornbach.nl/p...rtel-snel-25-kg/10373522/?
Ik denk dat ze dan toch zoiets gebruiken.
Dit is een soort giet cementdekvloer.

Egaline is heel glad, en gebruik je eigenlijk alleen maar voor een laagje van een paar millimeter.
Voor het plakken van PVC bijvoorbeeld.
Egaline is echt voor egaliseren en oneffenheden wegwerken.

Thanks voor je reactie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
waarom al die adviezen om dit in de muur te hakken? wat is er mis met een buis die voor de muur langs loopt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1