Auto overkopen van leasemaatschappij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikDTC
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-01 14:13
Momenteel zijn wij in het bezit van een Opel Karl met bouwjaar 2017. Mijn ouders rijden ook een Opel Karl (bouwjaar 2019) middels private lease. Het leasecontract loopt in augustus af en nu doet zich de mogelijkheid voor om deze auto over te kopen van de leasemaatschappij. Mijn ouders hebben geen interesse om de auto over te nemen en hebben gevraagd of wij wellicht interesse hebben. We kunnen deze auto overkopen voor €7.135.

Even wat gegevens;
Onze huidige Karl:
Bouwjaar 2017
Huidige km-stand 129.500 km
Huidige marktwaarde volgens berekening ANWB €6.250
Verwachte km-stand in augustus 141.000 km

Mogelijk over te nemen Karl:
Bouwjaar 2019
Huidige km-stand 75.500 km
Huidige marktwaarde volgens berekening ANWB €8.550
Verwachte km-stand in augustus 81.500 km

Aangezien de prijzen van de ANWB nogal kunnen verschillen met de daadwerkelijk waarde in het economisch verkeer op dit moment vraag ik mij af of iemand met enige kennis kan aangeven of dit een goede deal / goede zet is of dat we deze optie beter kunnen laten schieten?

Wat zouden jullie doen in deze situatie? We rijden zo’n 30.000 km/j.

We verwachten over +/- 3 jaar de overstap te maken naar een iets grotere auto. Is dit dan de moeite of gewoon lekker doorrijden in onze huidige Karl?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
Grootste voordeel: je weet de volledige historie van de auto.
Dat is dus eigenlijk heel fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:24
Doorrijden. Je gaat niets merken aan dat verschil in kilometerstand en tenzij de specs van de andere Karl de extra investering waard zijn zou ik gewoon doorrijden. Mijn glazen bol zegt dat beide auto's over 3 jaar een bottom-line van 3500-4000 gaan bereiken, je gaat geen verschil merken tussen de verkoop van het ene en het andere model.

Mensen zullen bang zijn voor beide kilometerstanden dus die gaan je auto niet kopen. Er is alleen amper aanbod aan auto's binnen dat budget voor de beginnende bestuurders dus dat wordt je doelgroep straks bij verkoop. Die gaan niet zo zeuren over de kilometerstand want ze hebben niet veel meer keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:07
Wat doen dezelfde auto's op marktplaats en autotrack?

Is het benzine of diesel?

Je moet vooral rekening houden met onderhoud en komende kilometers.
Komt de distributie riem of niet, banden staat etc.

3 jaar is sneller dan je denkt.

Als je 30k km rijd p/j dan zit je met de huidige op 220k KM De nieuwe 171k KM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikDTC
corporalnl schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:19:
Wat doen dezelfde auto's op marktplaats en autotrack?

Is het benzine of diesel?

Je moet vooral rekening houden met onderhoud en komende kilometers.
Komt de distributie riem of niet, banden staat etc.

3 jaar is sneller dan je denkt.

Als je 30k km rijd p/j dan zit je met de huidige op 220k KM De nieuwe 171k KM
Betreffen beide benzine auto's met dezelfde opties.

Als ik grofweg kijk:
Auto bouwjaar 2017 heb ik gezien voor +/- €5.900 via particulier en +/- €6.600 bij dealer.
Auto bouwjaar 2019 heb ik gezien voor +/- €8.000 via particulier en +/- €8.800 bij dealer

Mijn verwachting is dus dat we nu zo'n €1.250 betalen voor een auto met 2 bouwjaren nieuwer en 60k km minder op de teller..

[ Voor 3% gewijzigd door RikDTC op 03-04-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat is de prijs van een goede servicebeurt dat haal je er wel uit met 60k minder op de teller.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 03-04-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou bedrag in je hoofd zetten waar je m voor wilt verkopen. Lukt dat? Dan verkoop je m en neem
Je de lease over

Niet? Dan hou je je auto

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikDTC
sigmundfreund schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:18:
Doorrijden. Je gaat niets merken aan dat verschil in kilometerstand en tenzij de specs van de andere Karl de extra investering waard zijn zou ik gewoon doorrijden. Mijn glazen bol zegt dat beide auto's over 3 jaar een bottom-line van 3500-4000 gaan bereiken, je gaat geen verschil merken tussen de verkoop van het ene en het andere model.

Mensen zullen bang zijn voor beide kilometerstanden dus die gaan je auto niet kopen. Er is alleen amper aanbod aan auto's binnen dat budget voor de beginnende bestuurders dus dat wordt je doelgroep straks bij verkoop. Die gaan niet zo zeuren over de kilometerstand want ze hebben niet veel meer keus.
Als we doorrijden komt de km stand dus wel uit op +/- 220.000 km. Lijkt er wel op dat auto’s boven de 200.000 km een stuk minder bekeken worden dan auto’s eronder. Dat zou evt nog een reden kunnen zijn om het wel te doen. En evt de kans op meer onderhoudskosten met onze huidige auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eens met @sigmundfreund. Wisselen van auto kost sowieso geld, in jouw voorbeeld is het verschil tussen aan- en verkoopprijs zo rond 1k euro. Met een verkoop (-1k) en een inkoop (+1k) kost je dat 2k. Dat ga je niet goedmaken met dit kleine verschil tussen deze twee auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat zijn verdere verschillen? Heeft het nieuwe model toevallig net een opfrisbeurt gehad (nieuwe radio, carplay/AA, moderner interieur ed), of is het echt exact dezelfde auto met wat minder kilometers?

[ Voor 14% gewijzigd door Oon op 04-04-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:48
Zelf je auto particulier verkopen heb als een hoop gedoe ervaren. Veel geïnteresseerden die bellen en/of willen komen kijken/proefrijden. De helft komt niet opdagen.

Overnemen auto van lease maatschappij is onderhandelbaar. Biedt gewoon 1000 Euro minder

Ik heb 2 jaar geleden mijn Skoda Octavia uit de lease overgenomen omdat ik uit dienst ging en geen eigen auto had.
Verkoopprijs was aan de hoge kant, (veel) minder geboden en uiteindelijk hun (lager) tegenbod geaccepteerd.
Het is gewoon handel.

Ik zou gewoon doorrijden als de huidige auto nog prima is en onderhoudskosten komende 3 jaar acceptabel zijn en dan naar iets groters kijken. Uiteindelijk kost het overnemen van de lease auto je ook geld en zo veel ga je er denk ik niet op vooruit.

[ Voor 21% gewijzigd door Taatort op 04-04-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikDTC
Oon schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:13:
Wat zijn verdere verschillen? Heeft het nieuwe model toevallig net een opfrisbeurt gehad (nieuwe radio, carplay/AA, moderner interieur ed), of is het echt exact dezelfde auto met wat minder kilometers?
Qua opties geen verschillen, enkel het bouwjaar, het aantal kilometers en de kleur (nu zwart, die andere wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:49
Ik zou ook gewoon doorrijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:28

Theo

moederbord

IK zou ook gewoon doorrijden met je huidige auto. het voordeel van lease is dat onderhoud niet voor jou is. Dus mochten er grote kosten met jouw leasKarl aankomen dan merk je hier niks van.

Ga je de wagen van je ouders kopen dan mag je ook je huidige verkopen via Autscout/Marktplaats of zoiets. Kans is dat je er ninder voor krijgt dan dat je wil.

Maar vraag jezelf vooral af wat je beoogde doel is van de wagen overkopen. Wil je een auto bezitten? Wil je kosten besparen? Is jouw wagen knalgeel en heeft ie van je ouders een mooiere kleur? Wat is je primaire doel/drijfver?
Je kijkt veel naar de kosten, dus maak dan even een excelsheet waar je alle kosten naast elkaar zet van koop en lease.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikDTC
Theo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:02:
IK zou ook gewoon doorrijden met je huidige auto. het voordeel van lease is dat onderhoud niet voor jou is. Dus mochten er grote kosten met jouw leasKarl aankomen dan merk je hier niks van.

Ga je de wagen van je ouders kopen dan mag je ook je huidige verkopen via Autscout/Marktplaats of zoiets. Kans is dat je er ninder voor krijgt dan dat je wil.

Maar vraag jezelf vooral af wat je beoogde doel is van de wagen overkopen. Wil je een auto bezitten? Wil je kosten besparen? Is jouw wagen knalgeel en heeft ie van je ouders een mooiere kleur? Wat is je primaire doel/drijfver?
Je kijkt veel naar de kosten, dus maak dan even een excelsheet waar je alle kosten naast elkaar zet van koop en lease.
Onze huidige auto hebben we ook gekocht, betreft geen lease. Als we de auto van m'n ouders overkopen van de leasemaatschappij betreft dit dus ook gewoon een aanschaf en geen lease. De enige reden om de auto over te kopen is omdat €7.135 voor die auto wel 'goedkoop' klinkt voor het bouwjaar en aantal kilometers. En eventueel om ervoor te zorgen dat onze huidige Karl onder de 200.000 eruit gaat en daardoor misschien wat sneller en voor een wat hogere prijs verkoopt.

Huidige kleur is zwart, die andere wit, dus dat maakt niet zoveel uit. Alle opties/interieur is ook precies hetzelfde. Huidige auto rijdt ook gewoon goed dus daar gaat het zeker niet om. Ik heb het idee, gezien alle reacties, dat doorrijden hier de betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn mening: oprijden die huidige bak. Lekker doorstromen naar de 250k een dan voor en kleine duizend euro naar een laatste eigenaar voor hij de shredder in gaat.

Die extra vier jaar kun je mooi blijven sparen om een mogelijk nog mooiere nieuwe te kopen.
Tegen die tijd heb je misschien een nog zuiniger model en misschien zakt de markt verder in doordat iedereen elektrisch wilt rijden?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Taatort schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:15:
Overnemen auto van lease maatschappij is onderhandelbaar. Biedt gewoon 1000 Euro minder

Ik heb 2 jaar geleden mijn Skoda Octavia uit de lease overgenomen omdat ik uit dienst ging en geen eigen auto had.
Verkoopprijs was aan de hoge kant, (veel) minder geboden en uiteindelijk hun (lager) tegenbod geaccepteerd.
Het is gewoon handel.

Ik zou gewoon doorrijden als de huidige auto nog prima is en onderhoudskosten komende 3 jaar acceptabel zijn en dan naar iets groters kijken. Uiteindelijk kost het overnemen van de lease auto je ook geld en zo veel ga je er denk ik niet op vooruit.
Bij overname ligt het er aan of je contract nog loopt of niet. Bij een nog lopend contract wordt de afschrijving over de looptijd evenredig verdeeld. In de eerste jaren betaal je te weinig afschrijving en later teveel. Dit levert dan ook een 'boete' danwel hogere boek/verkoopwaarde op. Aan het eind van het contract is het gewoon handelsprijs. Als ze m direct kunnen verkopen zonder gedoe van inname, veilingen etc scheelt ze dat ook gewoon tijd en geld. Dan is de prijs vaak wat gunstiger ten opzichte van aankopen van dezelfde auto bij een dealer.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

joke_name schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:17:
Grootste voordeel: je weet de volledige historie van de auto.
Dat is dus eigenlijk heel fijn.
De levensduur van een auto zit hem ook in de eerste eigenaar, dus goed opgemerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05
RikDTC schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:10:
[...]
Onze huidige auto hebben we ook gekocht, betreft geen lease. Als we de auto van m'n ouders overkopen van de leasemaatschappij betreft dit dus ook gewoon een aanschaf en geen lease. De enige reden om de auto over te kopen is omdat €7.135 voor die auto wel 'goedkoop' klinkt voor het bouwjaar en aantal kilometers. En eventueel om ervoor te zorgen dat onze huidige Karl onder de 200.000 eruit gaat en daardoor misschien wat sneller en voor een wat hogere prijs verkoopt.

Huidige kleur is zwart, die andere wit, dus dat maakt niet zoveel uit. Alle opties/interieur is ook precies hetzelfde. Huidige auto rijdt ook gewoon goed dus daar gaat het zeker niet om. Ik heb het idee, gezien alle reacties, dat doorrijden hier de betere keuze is.
Kortom: voor een paar duizend euro en verkoop gehannes, krijg je dezelfde auto alleen in een ander kleurtje.
Tja, daar zou ik het niet voor doen. :P
Dus ja, doorrijden is de betere keus.

Wat punten:
  • het is 'maar' een Opel Karl. Geen superdeluxe premium auto.
  • Het verschil tussen de auto's is minimaal.
  • Die ANWB verkoopprijs is niet gegarandeerd. Het is veel realistischer dat het veel lager is. Pas bij een daadwerkelijk bod weet je de echte waarde.
  • Wat doen andere auto's op de verkoopsites? Volgens mij voldoende concurrentie die jonger en goedkoper zijn.
  • Wil je die tijd en moeite steken in het verkopen van je auto?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SPee schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:09:
[...]

Kortom: voor een paar duizend euro en verkoop gehannes, krijg je dezelfde auto alleen in een ander kleurtje.
Tja, daar zou ik het niet voor doen. :P
Dus ja, doorrijden is de betere keus.

Wat punten:
• het is 'maar' een Opel Karl. Geen superdeluxe premium auto.
Toch veel auto voor die prijs, zelfs airco zit er standaard op en jammer dat Opel er mee is gestopt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:37
Verwijderd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:12:
[...]

Toch veel auto voor die prijs, zelfs airco zit er standaard op en jammer dat Opel er mee is gestopt :-(

[YouTube: Ontdek de nieuwe Opel KARL]
A segment bestaat bijna niet meer. Nieuwe picanto kost je 19K maar liefst in 2024..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:22:
[...]

A segment bestaat bijna niet meer. Nieuwe picanto kost je 19K maar liefst in 2024..... 8)7
Klopt, maar de aanschafprijs toen inclusief alle accessoires :o
Pagina: 1