HA op DS423+ vs. R-pi4b

Pagina: 1
Acties:

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-10 20:19
Even een vraag aan de ervaringsdeskundige hier.

Heeft los van de prijs & energieverbruik de Synology DS423+ merkbare voordelen ten opzichte van R-pi4 als hardware voor home assistant? Bijvoorbeeld snelheid?

Of heeft dedicated hw voor “alleen” HA nog andere voordelen? Dus R-pi …

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 13:41
Alex86 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:27:

Heeft los van de prijs & energieverbruik de Synology DS423+ merkbare voordelen ten opzichte van R-pi4 als hardware voor home assistant? Bijvoorbeeld snelheid?
Nee. Beide zijn prima in staat om home assistant te draaien.
Alex86 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:27:

Of heeft dedicated hw voor “alleen” HA nog andere voordelen? Dus R-pi …
Modulariteit, Troubleshooting

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
Beide hebben hun nadelen, Synology heeft het lastig gemaakt om USB devices te koppelen, geen idee of je die wilt gebruiken. RPi maakt gebruik van een SD kaart, is gevoelig voor corrupte kaarten, kan opgelost worden met een losse SSD aan te koppelen.

Ik ben vorig jaar over gegaan op een HP T620, thin client. Heeft al deze nadelen niet, bevalt erg goed!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-11 10:21

TWKterry

Master Mariner

Als je NAS 24/7 aanstaat kun je het ernaast draaien, anders is een zuinige Pi waarschijnlijk goedkoper, kan de NAS helemaal down. USB is wel een dingetje, op mijn 420+ moest ik vaak na een restart de zigbee stick opnieuw aan de VM koppelen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:19

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb mijn ha van pi verhuisd naar een vm. Er zat geen monitor aan de pi voor het geval er iets mis was (wat eigelijk zelden het geval is geweest) en een sd-kaart kan vaak slecht tegen de vele lees- en schrijfacties (daar zijn ook oplossingen voor). Ook is de vm iets makkelijker te backuppen. Ik heb dus een lichte voorkeur voor de nas-oplossing, maar ha laat zich zo makkelijk migreren dat je er niet echt aan vast zult zitten. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:00
Knielen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:37:
Beide hebben hun nadelen, Synology heeft het lastig gemaakt om USB devices te koppelen, geen idee of je die wilt gebruiken. RPi maakt gebruik van een SD kaart, is gevoelig voor corrupte kaarten, kan opgelost worden met een losse SSD aan te koppelen.

Ik ben vorig jaar over gegaan op een HP T620, thin client. Heeft al deze nadelen niet, bevalt erg goed!
Wat is jouw verbruik van de HP t620? Ik kom van een Pi4 en ben naar HP prodesk 400 gegaan (met proxmox). Mega verschil qua performance. Draai object herkenning (frigate) met een coral USB adapter en heb ook een zigbee integratie draaien binnen HA. Echter mijn stroomverbruik is 0,40 kWh per dag... iets hoger dan een PI..

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
Als je alleen HA op die Nas draait is dat volkomen overkill en zou ik gewoon voor een goedkope pi gaan.
Ik draai hier HA op mijn Synology Nas die ook als storage server gebruikt wordt en dat werkt prima.

Gebruik een Sonoff stick voor het aansturen van de Zigbee devices, zorg er wel voor dat je de P versie koopt de E versie werkt niet op Synology zonder specifieke USB drivers er zelf op te moeten zetten

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-10 20:19
Ik heb al jaren met plezier en vrijwel zonder gedoe HA op een Pi draaien met Zigbee stick. Binnenkort komt er een nieuwe NAS in huis en zat na te denken of die voor HA interessant is.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Alex86 mijn ervaring is dat HA in een VM die draait op meerdere schijven vrij traag en 'sluggish' kan aanvoelen. Dat komt omdat HA heel veel kleine lees- en schrijfacties uitvoert en daar is een array van ouderwetse hd's niet zo goed in. Zeker niet als op datzelfde array bijvoorbeeld ook torrents worden gedownload of camera-streams worden weggeschreven.

Ik had soms zelfs dat HA stopte met data loggen, omdat de queue vol was doordat de I/O het niet kon bijbenen.

Toen ik HA op mijn DS918+ verplaatste van mijn SHR-array van 4 hardeschijven naar één SSD werkte alles gevoelsmatig 100x zo snel.
Knielen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:37:
Beide hebben hun nadelen, Synology heeft het lastig gemaakt om USB devices te koppelen, geen idee of je die wilt gebruiken.
Dat is volgens mij geen issue als je HA in een VM draait, dat is gewoon USB-passthrough.

Ik heb in ieder geval zonder problemen via USB en VM:
  • Zigbee-stick (CC2652)
  • Aeotec Z-wave
  • RFXcom 433Mhz
En een Coral AI-accelerator (Frigate, in docker).

[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 04-04-2024 11:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1